LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
За думата като средство за общуване [About the Word as a Means of Communication]
Иван Касабов / Ivan Kasabov – стр. 335
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За споделянето на чуждата култура [On Sharing the Foreign Culture]
Елена Хаджиева / Elena Hadjieva – стр. 342
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LITERATURE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
„История славянобългарска“ и националната идентичност [Istoriya Slavyanobulgarska and the Bulgarian National Identity]
Десислава Найденова / Desislava Naydenova
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Компетентността като гъвкав холистичен конструкт. Модел на компетентност с оглед на литературнообразователния процес
[Competence as a Flexible, Holistic Construct. A Model of Competence for the Process of Literary Education]
Людмила Берковска / Lyudmila Berkovska – стр. 358
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN ELEMENTARY SCHOOL / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Отчуждението на съвременното дете от книгата (истината, подкрепена с факти от една анкета)
[The Alienation from Books of the Present-Day Child or the Cruel Truth Supported by Survey Evidence]
Елена Давчева / Elena Davcheva – стр. 386
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
TEACHER EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
За възможностите на интерактивните методи и екипната дейност в уроците по български език при работа в мултиетническа среда
[The Possibilities of the Interactive Methods and Team Work in the Lessons of the Bulgarian Language while Working in a Multiethnic Environment]
Марина Петрова / Marina Petrova – стр. 399
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
OPINIONS AND POSITIONS/ МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ
Успешният учител – между професионалната норма и страстта да пре- подаваш (интервю с проф. д-р Ангел Петров)
[The Successful Teacher – Between Professional Standards and a Passion to Teach – Interview with Prof. Angel Petrov]
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 410
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Българската методика на литературното обучение в опита за утвърждаване на новите роли на обучавани и обучаващи
[Bulgarian Methodology of Literature Training in an Attempt for Promoting new Roles of Learners and Teachers ]
Радослав Радев / Radoslav Radev – стр. 416
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
С грижа за методическата и лингвистичната подготовка на учителите по български език
[With Care about Methodological and Linguistic Preparation of Teachers of Bulgarian Language]
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – стр. 420
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Текстът Левски – прочити в свой и чужд контекст. За едно съпреживяване на европейското културно пространство
[The Text Levski – Interpretations in Intraneous and Extraneous Contexts. On the Joint Experience of European Cultural Space]
Гергина Кръстева / Gergina Krysteva – стр. 424
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Училищата в чужбина – ново явление в историята и географията на българското образование и култура
[Schools Abroad – A New Phenomenon in the History and Geography of Bulgarian Education and Culture] /
Боян Кулов / Boian Koulov – стр. 433
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Дай ми корени, докато съм малък, за да ми поникнат криле, когато пора- сна
[As long as the child is small, give him roots. If it is grown up, give him wings]
Яна Дечева Книпелмайер / Jana Detcheva-Knippelmeyer – стр. 437
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
60 години специалност „Българистика“ в Университета „Лоранд Йот- вьош“ в Будапеща
[60 years Bulgarian Studies at the ELTE University in Budapest]
Наталия Няголова / Nataliya Njagolova – стр. 442
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 443
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 445
ЗА ДУМАТА КАТО СРЕДСТВО ЗА ОБЩУВАНЕ1)
Иван Касабов
Нов български университет
Резюме. Статията представлява опит да се изясни сложният проблем за езиковото общуване според условията, определящи разбирането между участ- ниците в комуникацията, както и благодарение на символните особености на думите с техните общностно споделяни значения и значимости. Текстът е ор- ганизиран в две части. Първата част е посветена на проблематиката на рече- вото общуване като речева дейност, тясно свързана и преплетена с останалите човешки дейности. Специално внимание се отделя на нивата на осмисляне и на условията за разбираемост в резултат на речевото общуване. Във втората част на статията се разглежда заложената във всяка дума интерпретативност, както и смисловото самообосноваване на думите-символи в езиковата система чрез техните общностно споделяни значения, осмисляни употреби и ценност- ни конотации-значимости.
Keywords: verbal communication, word-symbol, meaning, value, semantic interpretation
ABOUT THE WORD AS A MEANS OF COMMUNICATION
Abstract. This article is an attempt to clarify the complex problem of verbal communication under the conditions determining the understanding between the participants in communication and thanks to the symbolic features of words with their commonly shared meanings and signifi cance. The text is organized into two parts. The fi rst part is devoted to the problems of speech communication as speech activity closely related and intertwined with other human activities. Special attention is paid to the levels of understanding and the conditions of intelligibility as a result of speech communication. In the second part of the article, in every single word inhered semantic interpretability is considered, as well as the semantic self- substantiation of word-symbols in the language system through their commonly shared meanings, intelligible usages and values-connotations.
Prof. Ivan Kasabov,
DSc New Bulgarian University
ЗА СПОДЕЛЯНЕТО НА ЧУЖДАТА КУЛТУРА
Елена Хаджиева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. За да стане част от чуждата култура, обучаваният обменя или спо- деля определени социокултурни знания и правила, като същевременно усъвършенства комуникативната си компетентност – процес, който включва функцио- нирането и на основните маркери на разговорната реч като част от съвременната езикова ситуация. В тази връзка от особено значение е изграждането на умения у обучаваните да различават тези маркери, или с други думи – образци на раз- личния тип „специфична“ информация в чуждия език, да ги откриват и интер- претират. Към „специфичната“ информация се отнася фразеологията на даден език, чието усвояване представлява традиционна трудност в чуждоезиковото обучение. Статията разглежда проблемите при усвояването на фразеологичните единици и представя корпус анкети за неносители на българския език. Анали- зите и резултатите от анкетите очертават типологизацията на основните допус- кани грешки при употребата на българските фразеологизми, като при това се предлагат предписания и модели за тяхното преодоляване.
Keywords: Bulgarian phraseologisms, foreign culture, “specifi c” information, purposive survey questionnaires, traditional diffi culty, models to overcome the mistakes
ON SHARING THE FOREIGN CULTURE
Abstract. To become a part of the foreign culture, the student exchanges or shares certain sociocultural knowledge and rules by, in the same time, perfecting his/hers communication skills. This is a process which includes also the functioning of the main characteristics of the conversation speech as a part of the contemporary language situation. With this regards it is signifi cantly important for the students to develop certain skills allowing them to recognize these characteristics or, in other words – the examples of the different type of “specifi c” information in the foreign language, to be able to discover and interpret them. The phraseology of a particular language is a part of this “specifi c” information and its learning is traditionally diffi cult. The article looks at the problems in learning the phraseological units and introduces purposive survey questionnaires for foreign students. The analysis and the results of the surveys outline the typology of the main mistakes in using the Bulgarian phraseologisms where instructions and models for their overcoming are also included.
Dr. Elena Hadjieva, Assos.
Prof. Faculty of Slavic studies University of Sofia
„ИСТОРИЯ СЛАВЯНОБЪЛГАРСКА“ И НАЦИОНАЛНАТА ИДЕНТИЧНОСТ
Десислава Найденова
Кирило-Методиевски научен център – БАН
Резюме. Статията разглежда някои основни моменти, свързани с възприема- нето на Паисиевата история като белег на национална идентичност и символ на различни идеологически концепции спрямо нуждите на времето от Освобожде- нието (1878 г.) до днес. През разглеждания период, в зависимост от господства- щите в обществото идеологеми, на преден план се извличат едни или други по- уки от „Историята“, интерпретират се спорните въпроси, свързани с рожденото място и гроба на нейния автор, правят се оценки на неговата личност и дело.
Keywords: Paisiy, Istoria slavyanobulgarska, national identity, mythology, national unity
ISTORIA SLAVYANOBULGARSKA AND THE BULGARIAN NATIONAL IDENTITY
Abstract.The article traces whether and how the Paisius of Hilandar’s Istoria Slavyanobulgarska became a symbol of Bulgarian national unity and identity and was used in political propaganda from 1878 till present times. Particular attention is paid to different interpretations of the Istoria Slavyanobulgarska, the question of birth place and grave of its author as well to its importance for the Bulgarian diaspora.
Dr. Desislava Naydenova Assist. Prof.
Cyrillo-Methodian research centre
КОМПЕТЕНТНОСТТА КАТО ГЪВКАВ ХОЛИСТИЧЕН КОНСТРУКТ.
МОДЕЛ НА КОМПЕТЕНТНОСТ С ОГЛЕД НА ЛИТЕРАТУРНООБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС
Людмила Берковска
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия цели да проучи как държавните образователни изисквания за учебно съдържание (ДОИ за УС) в културнообразователната област „Български език и литература“ (БЕЛ) мисли термина компетентност, да съотнесе българския опит с чуждия дискурс на компетентностите и да кон- струира един възможен гъвкав, холистичен концепт за компетентност като условие за проектирането на компетентностен подход в литературното обра- зование. Предложеният модел е интегрирано цяло от четири измерения – ког- нитивно, функционално, социално и метаизмерение.
Keywords: competence, model of competence, constructivism, National Standards for Language and Literary Education
COMPETENCE AS A FLEXIBLE, HOLISTIC CONSTRUCT. A MODEL OF COMPETENCE FOR THE PROCESS OF LITERARY EDUCATION
Abstract. This article aims to explore the way the Bulgarian National Standards for Language and Literary Education Document conceptualises the term competence; compare the Bulgarian experience with international discourse about competences; and construct one possible fl exible, holistic concept of competence as a prerequisite for developing a competence-based approach in literary education. The proposed model is an integrated unity of four dimensions – cognitive, functional, social, and meta-dimension.
Dr. Lyudmila Berkovska Assist. Prof.
Faculty of Slavic studies University of Sofi a
ОТЧУЖДЕНИЕТО НА СЪВРЕМЕННОТО ДЕТЕ ОТ КНИГАТА (ИСТИНАТА, ПОДКРЕПЕНА С ФАКТИ ОТ ЕДНА АНКЕТА)
Елена Давчева
Институт за литература – БАН
Резюме. Статията разглежда един много важен, наболял, неотложен за ре- шаване проблем, а именно – отчуждението на съвременното дете от книгата. Въпросът е широко познат, но с престъпна лекота всеки го прехвърля в прио- ритета на другите. Изследването е извършено чрез анкета, чиято статистическа обработка – изчислени проценти, ранжиране, установени корелационни зависимости и пр., визира и подчертава наблюдаваните тенденции. Анкетата е проведена с четвъртокласници от училище извън София и с техните родители. Въпросите целят получаването на информация за интереса/ липсата на интерес у децата към книгата, предпочитаните жанрове и тематика, оценката на значението на книгата, ролята на посредниците. Ценна информа- ция дават и отговорите на въпросите, адресирани към родителите. Изводите от анкетата в никакъв случай не са кардинални, но достатъчно точно очертават моментната картина не само в това училище, а и във всяко друго учебно заве- дение, независимо в кой регион на страната се намира. Те са доказателство за трайното дистанциране на съвременните деца от световете на литературата.
Keywords: school, children, book, reading
THE ALIENATION FROM BOOKS OF THE PRESENT- DAY CHILD OR THE CRUEL TRUTH SUPPORTED BY SURVEY EVIDENCE
Abstract. The paper deals with a very important, pressing for a decision problem – the alienation of the modern child from book. The issue is widely known , but everyone are passing it or transferring the problem to someone else. The study was conducted through a survey. Statistical processing – the estimated rates, ranking, established correlation relations , etc. refers and highlights the trends. The survey was conducted with fourth graders from average provincial school and their parents. The questions are aimed to collect information about the interest/lack of interest in children to the book , preferred genres and themes , the evaluation of the sense of the book, role of intermediaries. The questions referring to the parents give us valuable information as it allows us to make comparison, assessment of views and study the ratio. The fi ndings of the survey in any way are not cardinal but they are accurate, we can make a conclusion not only for this school but for any other, no matter in what part of country It is. The conclusions are proving that kids nowadays are distancing far from the literature. The unenviable fate of the art literature undoubtedly is refl ecting on the moral, aesthetic and spiritual formation of the person.
Dr. Elena Davcheva
Instisute for Literature – BAS
ЗА ВЪЗМОЖНОСТИТЕ НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ И ЕКИПНАТА
ДЕЙНОСТ В УРОЦИТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ПРИ РАБОТА В МУЛТИЕТНИЧЕСКА СРЕДА
Марина Петрова
Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив
Резюме. Настоящата разработка представя урок по български език с при- ложени интерактивни методи и форми на работа чрез разбиране, анализиране, синтезиране, приложение, самооценяване в обучението по предмета, свързани още с развитието на критическото мислене и работа в екип в мултиетническа среда. Посочени са причините за необходимостта от структуриране и прила- гане на подобни уроци в обучението по български език, възможностите, които предоставят те за развитието на езиковата и социокултурната компетентност на учениците в единадесети клас.
Keywords: critical thinking, active methods, teamwork, multi-ethnic media, advertising, socio-cultural and linguistic competence
THE POSSIBILITIES OF THE INTERACTIVE METHODS
AND TEAM WORK IN THE LESSONS OF THE BULGARIAN LANGUAGE WHILE WORKING IN A MULTI ETHNIC ENVIRONMENT
Abstract. This paper presents a lesson in Bulgarian language with attached interactive methods and forms of work, through understanding, analyzing, synthesizing, application, self-assessment in the teaching of the subject which are related to the development of more critical thinking and teamwork in a multicultural environment. The causes about the need for structuring and implementing such lessons in teaching Bulgarian language have been identifi ed along with the opportunities they provide for the development of literacy and socio-cultural competence of students in the eleventh grade.
Mrs. Marina Petrova
Plovdiv Vocational school of Electrical