LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Childhood and Technology. Short Notes on Genre and Character Picture of Bulgarian Children’s and Young Adult Literature of the 1920s and 1930s
/ Nadezhda Stoyanova – стр. 407
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Aмериканската действителност в разказите на Светослав Минков от края на 20-те и началото на 30-те години на XX век
[The American Reality in Svetoslav Minkov‘s Short Stories of the Late 1920s and Early 1930s]
/ Мария Русева / Mariya Ruseva – стр. 418
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За изнамерването на книгопечатанието: възрожденски ракурси
[On Discovery of Typography: Aspects of the Bulgarian National Revival]
/ Владимир Игнатов / Vladimir Ignatov – стр. 426
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Ранната печатна кирилица: графичен опит и културни функции
[The Early Printed Cyrillic: Graphic Experience and Cultural Functions]
/ Марияна Цибранска-Костова / Mariyana Tsibranska-Kostova – стр. 441
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Изучаване на мита за Прометей в VIII клас – възможности за съпоставки
[Study of Мyth of Prometheus in VIII grade – Comparison Possibilities]
/ Николай Метев / Nikolay Metev – стр. 451
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Синергетичен подход в личностно ориентираното обучение за развитие на трансверсални компетентности по български език и литература (V – VII клас)
[Synergetic Approach and Personal Oriented Education for the Development of Transversal Competences by Bulgarian Language Learning in V – VII grade]
/ Добрина Велинова / Dobrina Velinova – стр. 462
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Златорожката връзка
[The Zlatorog Connection]
/ Стефка Петрова / Stefka Petrova – стр. 478
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
За качеството в учебните писмени практики
[On the Quality of Written Discourse at School]
/ Рени Манова / Reni Manova – стр. 487
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
XIV международна научна конференция от цикъла „Кирил и Методий в езика и културата на славяните“ – Люблин (Полша)
[XIV International Scientific Conference from the Cycle “Cyril and Methodius in the Language and the Culture of the Slavs” – Lublin (Poland)]
/ Биляна Тодорова, София Мицова / Bilyana Todorova, Sofiya Mitsova – стр. 491
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Двадесета национална научна конференция за студенти и докторанти „Време, слово, свят“
[Twentieth National Scientific Conference for BA, MA, and PhD Students “Time, Word, World”]
/ Енчо Тилев / Encho Tilev – стр. 495
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
INDIVIDUALS AND EVENTS IN EDUCATION AND SCIENCE / ЛИЧНОСТИ И СЪБИТИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО И В НАУКАТА
70 години от създаването на Института за литература – БАН. Интервю с доц. д-р Елка Трайкова
[70 years Institute for Literature – Bulgarian Academy of Sciences. Interview with Dr. Elka Traykova, Assoc. Prof.]
/ Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 500
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
UPCOMING EVENTS/ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ
Годишна конференция на Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ)
[Annual Conference of the Association of Bulgarian Schools Abroad] – стр. 505
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 506
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 508
CHILDHOOD AND TECHNOLOGY. SHORT NOTES ON GENRE AND CHARACTER PICTURE OF BULGARIAN CHILDREN’S AND YOUNG ADULT LITERATURE OF THE 1920S AND 1930S
Nadezhda Stoyanova
Sofia University St. Kliment Ohridski
Abstract. The article is focused on the interpretation of technology in Bulgarian children’s and young adult literature of the 1920s and 1930s. The research asserts that it is not possible to talk about technology in Bulgarian literature ignoring the works written for children and youths because it was the Bulgarian children’s and young adult literature that started to include more often and to develop consecutively the images of the child and the machine in common literary plots. The first part of the article places an emphasis on the notions ‘childhood’ and ‘machine’. The second part is focused on the particular genres that integrate technology as a topic (biographies and science fiction novels are the main ones), and the third part is about the changes in the character system (the inventor, the worker, etc.) that this topic provokes.
Keywords: Bulgarian literature; children’s and young adult literature; childhood; technology; machine; genre; characters; science fiction novel, biography, inventor
Dr. Nadezhda Stoyanova, Assist. Prof.
Department of Slavic Studies
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd
Sofia, Bulgaria
AМЕРИКАНСКАТА ДЕЙСТВИТЕЛНОСТ В РАЗКАЗИТЕ НА СВЕТОСЛАВ МИНКОВ ОТ КРАЯ НА 20-ТЕ И НАЧАЛОТО НА 30-ТЕ ГОДИНИ НА XX ВЕК
Мария Русева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия се фокусира върху образа на Северна Америка и стереотипите за американската действителност, които биват репрезентирани в сатиричните разкази на Светослав Минков, включени в неговите книги „Игра на сенките“ (1928), „Автомати“ (1932) и „Дамата с рентгеновите очи“ (1934).
Keywords: American reality; Svetoslav Minkov’s novels; 1930s.
THE AMERICAN REALITY IN SVETOSLAV MINKOV’S SHORT STORIES OF THE LATE 1920S AND EARLY 1930’S
Abstract. The paper is focused on the image of North America and the stereotypes about American reality that are represented and ironized in the short stories, written by the Bulgarian author Svetoslav Minkov and published in his books Shadow play (1928) Automatons (1932) and The lady with the X-Ray Eyes (1934).
Mariya Ruseva, PhD Student
Department of Slavic Studies
University of Sofia
15, Tzar Osvoboditel
Sofia, Bulgaria
ЗА ИЗНАМЕРВАНЕТО НА КНИГОПЕЧАТАНИЕТО: ВЪЗРОЖДЕНСКИ РАКУРСИ
Владимир Игнатов
9. ФЕГ „Алфонс дьо Ламартин“
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата статия предлага опит за анализ на някои текстове от възрожденския периодичен печат, които проблематизират едно „чудно изнамервание“ – книгопечатната преса. Разгледани са неговата роля и значението му за радикалните промени в културната и литературната комуникация, но и съпротивите срещу него като нещо ново, непознато, а и засягащо нечии интереси. През текстове на К. Фотинов, П. Р. Славейков, Н. Казанакли се застъпва схващането за книгопечатната преса като откриваща нови светове, премахвайки определени граници – пространствени, времеви – и улеснявайки докосването до чуждия опит и неговото по-цялостно усвояване, което в условията на българския XIX в. е от особено значение.
Keywords: typography; rapture; resistance; cultural experience; National Revival
ON DISCOVERY OF TYPOGRAPHY: ASPECTS OF THE BULGARIAN NATIONAL REVIVAL
Abstract. This article suggests an attempt to analyze some texts from the Bulgarian National Revival Periodic Press that interpret a „marvelous discovery“ – the typography. Its role and significance for the radical changes in cultural and literary communication, but also the resistances against it as something new, unknown and affecting someone‘s interests, are also examined. Through some texts by K. Fotinov, P. R. Slaveikov, N. Kazanakli is defended the concept of the typography as discovering new worlds, removing certain boundaries – spatial, temporal – and facilitating the touch to the foreign experience and its more comprehensive absorption, which are of particular importance in the conditions of the Bulgarian 19th century.
Dr. Vladimir Ignatov
9th High French School in Sofia “Alphonse de Lamartine“
35, Patriarch Evtimiy Blvd
Sofia, Bulgaria
РАННАТА ПЕЧАТНА КИРИЛИЦА: ГРАФИЧЕН ОПИТ И КУЛТУРНИ ФУНКЦИИ
Марияна Цибранска-Костова
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН
Резюме. Статията е посветена на един аспект от вековния живот на кирилицата – използването ѝ като основа за славянското книгоиздаване с кирилски шрифт в неговия начален период от края на XV и през целия XVI в. Основната цел е да се илюстрират някои особености в буквения инвентар и да се очертаят културноисторическите функции на ранната печатна кирилица, първата и най-важната от които е съхранението и възпроизвеждането на верско-религиозната и духовната идентичност. Съпътстващи, но немаловажни други нейни функции са още създаването на културни общности, интеграционните процеси на българското и славянското писмено наследство в Европа, познавателната, нравоучителната, занимателната и др. Изложението е подчинено на стремежа да се илюстрира исторически връзката между азбука и идентичност, която следва да се осъзнава като ценностна, особено в годината на Българското председателство на Европейския съюз.
Keywords: Cyrillic alphabet; early Slavonic printing; the first Bulgarian printer Yacov Kraykov
THE EARLY PRINTED CYRILLIC: GRAPHIC EXPERIENCE AND CULTURAL FUNCTIONS
Abstract. The article is dedicated to one aspect of the long-lasting life of the Cyrillic alphabet, namely the use of Cyrillic script as base for the Slavonic book publishing in its initial period from the end of the 15th – the 16th centuries. The main goal is to illustrate some peculiarities in the grapheme inventory, and to point out the cultural-historical functions of the early printed Cyrillic, the major of which was the preservation and the reproduction of the religious and spiritual identity. Supplementary, but not less important functions were the creation of cultural communities, the integration of the Bulgarian written legacy in Europe, its cognitive, moral, entertaining function, and others. The statement is subjected to the pursuit of shaping historically the relation between alphabet and identity, which should be realized as value, especially in the year of the Bulgarian presidency of the European Union, and the Cyrillic as one of its symbols.
Prof. Mariyana Tsibranska-Kostova, DSc.
Institute for Bulgarian Language “Prof. L. Andreychin”
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod, bl. 17
Sofia, Bulgaria
ИЗУЧАВАНЕ НА МИТА ЗА ПРОМЕТЕЙ В ОСМИ КЛАС – ВЪЗМОЖНОСТИ ЗА СЪПОСТАВКИ
Николай Метев
91. Немска езикова гимназия „Проф. Константин Гълъбов“
Резюме. Статията представя варианти за организиране на изучаването на мита за Прометей в осми клас, замислени в опит да се разнообразят формите на взаимодействие между учениците и учителя. Предлага се да се направи съпоставка с две други произведения: стихотворението „Прометей“ (1774 г.) от Йохан Волфганг фон Гьоте и разказа „Наказанието на Прометей“ (поместен в книгата „Апокрифи“, 1932 г.) от чешкия автор Карел Чапек. Коментира се необходимостта да се създадат условия за самостоятелна работа на учениците, която да ги мотивира да се изявят пред класа, а и да доведе до по-задълбочено тълкуване на мита.
Keywords: myth for Prometheus; comparison; variants for organizing the study; self-dependent work of pupils
STUDY OF MYTH OF PROMETHEUS IN EIGHTH GRADE – COMPARISON POSSIBILITIES
Abstract. This article presents variants for organizing the study of the myth for Prometheus in eight grade, that are designed in attempt at diversify the forms of interaction between the pupils and the teacher. A comparison with two other works – the poem “Prometheus” of Johann Wolfgang von Goethe (1774) and the story “Punishment for Prometheus” of Czech author Karel Chapek (included in book “Apocrypha”, 1932) – could be made in the lessons. The article comments the necessity of creating such conditions for self-dependent work of pupils that can motivate them for appearance in front of the class. This also leads to a profound interpretation of the myth.
Dr. Nikolay Metev
91. German Language School „Konstantin Gulubov“
26, Positano St.
Sofia, Bulgaria
СИНЕРГЕТИЧЕН ПОДХОД В ЛИЧНОСТНО ОРИЕНТИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ ЗА РАЗВИТИЕ НА ТРАНСВЕРСАЛНИ КОМПЕТЕНТНОСТИ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА (V – VII КЛАС)
Добрина Велинова
Основно училище „Св. Климент Охридски“ – Хасково
Резюме. В статията се разглеждат същността и ролята на синергетичния подход като система от методи, техники и организационни форми, чрез която се реализира личностно ориентираното обучение в прогимназиална образователна степен, както и ролята и значението на обучението по учебния предмет „Български език и литература“ за развитието на трансверсални компетентности и за цялостното формиране на учениковата личност. Установено е влиянието на факторите пол, етнос, група, активност на учениците в учебния процес върху развитието на компетентностите и са посочени корелативни зависимости. Постигането на компетентностите зависи в много голяма степен от успеха и активността на учениците в учебния процес. Съществено влияние върху компетентностите оказва и полът, като фактор. Момичетата имат повисок успех и постигат в по-голяма степен компетентностите поради това, че имат по-активно участие в интерактивните методи на обучение, тяхната психофизиологическа нагласа към прилагане на иновативни методи и техники за активно участие в учебния процес, за изграждане на активно творческо мислене и постигане на трансверсални компетентности в по-висока степен.
Keywords: personal education; competences; factors; correlations
SYNERGETIC APPROACH AND PERSONAL ORIENTED EDUCATION FOR THE DEVELOPMENT OF TRANSVERSAL COMPETENCES BY BULGARIAN LANGUAGE IN V – VII CLASS
Abstract. The school training aims to formation of individually achieved system of competencies, corresponding to the age characteristics and individual needs for integration in the society. Transversal (Portable) competences achieved with the help of school education are a tool of lifelong learning. The article discusses the nature and role of the synergetic approach as a system of methods, techniques and organizational forms, through which the personal training in the school is realized, as well as the role and importance of training in Bulgarian language subject for the development of transversal competencies and the overall formation of pupil’s personality. Established is the influence and correlation of the gender, ethnicity, group, pupil’s activity factors in the learning process on the development of competencies. The achievement of competences depends on a large extent to the success and activity of pupils in the learning process. Significant influence on competences also has a gender as a factor and. Girls have a greater success and achieve greater competences because of their more active participation in interactive learning methods, psychophysiological attitude towards apprehension and implementing innovative methods and techniques for active participation in the learning process, for building active creative thinking and achieving transversal competencies to a higher degree.
Ms. Dobrina Velinova, PhD student
Middle School “St. Kliment Ohridski”
14, Graf Ignatiev St.
Haskovo, Bulgaria