METHODOLOGY / МЕТОДИКА
Концептът литературна компетентност в литературнообразователния процес в средното училище /
[The Concept of Literary Competence in the Literary Education Process in Secondary School] /
Людмила Берковска / Lyudmila Berkovska – стр. 6
Събитието на деконструкцията и мястото на литературата /
[The Event of Deconstruction and the Place of Literature] /
Даниела Стракова / Daniela Strakova – стр. 26
Ролята на учителя в реформиращото се образование на XXI век /
[The Role of Teacher in Reforming Education in the 21-st Century] /
Наташа Крумова-Христемова / Natasha Krumova-Hristemova – стр. 36
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL /
Bulgarian language and literature in primary school
За четенето и езиковото образование на утрешния ден (I – IV клас)/
[The Future of Reading and Language Teaching (1st – 4th Grade)] /
Мариана Мандева, Пенка Кънева / Mariana Mandeva, Penka Kaneva – стр. 43
TEACHER`S EXPERIENCE/ ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Проектно базирано обучение по български език и литература /
[Project-Based Bulgarian Language and Literature Learning] /
Мария Николова / Mariya Nikolova – стр. 59
Учебният проект по български език и литература като средство за формиране на гражданска култура /
[The Project in Bulgarian Language and Literature as Means of Civic Education] /
Елка Бабачева / Elka Babacheva – стр. 78
Предстоящо в списание „Български език и литература“ (анкета с преподаватели по български език и литература)
[Upcoming in Bulgarian Language and Literature Jurnal (A Survey of Teachers in Bulgarian Language and Literature )] – стр. 81
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
За креативността, която е „отвъд“ ползата /
[About the Creativity Which is “beyond” Benefits] /
Ангел Петров / Angel Petrov – стр. 83
Книгата, в която срещата на автора и явлението прави благодатно мисленето на читателя /
[The Book in Which the Meeting Between the Author and Phenomenon Gracefully Shapes the Reader’s Mind] /
Радослав Радев / Radoslav Radev – стр. 88
Полифункционални помагала по български език /
[Polyfunctional Handbooks in Bulgarian] /
Нели Недялкова / Neli Nedyalkova – стр. 89
В памет на проф. Боню Ангелов (по случай 100 го дини от рождението на изтъкнатия литературен историк старобългарист и заслужил деятел на науката) /
[In Memory of Professor Bonyu Angelov (In the Occasion of the 100th Anniversary of the Prominent Historian of Literature and Specialist in Old Bulgarian Studies)] /
Татяна Илиева / Tatyana Ilieva – стр. 99
Национална научна конференция „Павел Вежинов в българската литература“ /
[National Scientifi c Conference “Pavel Vezhinov in Bulgarian Literature”] /
Александра Антонова/ Alexandra Antonova – стр. 103
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 106
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 108
КОНЦЕПТЪТ ЛИТЕРАТУРНА КОМПЕТЕНТНОСТ В ЛИТЕРАТУРНООБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС В СРЕДНОТО УЧИЛИЩ
Людмила Берковска
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Abstract.. Нормативните документи,регулиращи ученето и преподаването на ли – тература в средното училище, а така също учебно-изпитните формати за външните оценявания в VII и XII клас, оперират с термина литературна компетентност. Анализите на нормативните документи – ДОИ за УС, учебни програми и учебно-изпитни програми – ни дават основание да твърдим, че неговото същинско конципиране и моделиране не се е случило. Цел на статията е да предложи концепт литературна компетентност върху основата на гъвкав, холистичен модел на компетентност1).
Keywords: competence, literary competence, reading literacy, literary competence debate
THE CONCEPT OF LITERARY COMPETENCE IN THE LITERARY EDUCATION PROCESS IN SECONDARY SCHOOL
Abstract.The formal documents that regulate learning and teaching, as well as the Exam Formats for the examinations in 7th and 12th grade use the term “literary competence”. The analysis of the documents – including the Bulgarian National Standards for Language and Literary Education, Literature Curriculums and Exam Programs – reveal that the “literary competence” has not yet been conceptualised adequately. The aim of this article is to propose a conceptualisation of literary competence based on a fl exible, holistic model of competence presented by the author.
Dr. Lyudmila Berkovska Assist. Prof.
Faculty of Slavic Studies
University of Sofi a
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
1504 Sofi a, Bulgaria
СЪБИТИЕТО НА ДЕКОНСТРУКЦИЯТА И МЯСТОТО НА ЛИТЕРАТУРАТА
Даниела Стракова
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Abstract.. Статията разглежда дискурсивния проект на Жак Дерида, наречен „деконструкция“, и по-точно – всеобщата задължителност и обвързаност на деконструкцията с идеята, че тя винаги вече „е“, вече действа и има ефект върху чието и да е съзнание. Опитваме се да докажем, че наименованието на тази стратегия не е празен и нищо незаписващ знак, а по-скоро е някаква регу- лативна работна концепция. Текстът ни си дава сметка, че за деконструкцията не може да се говори еднозначно, служейки си с еднороден метод и език, но не може и да се мълчи за нея. В резултат на това оплитане отделните, моментални стратегии, които се случват, наричаме „деконструкции“. Самият Дерида твърди: „Не съществува една-единствена деконструкция“, т.е. всеки път тя се случва и всеки път по различен начин. А най-подходящо място за нейното събитие се оказва полето на литературата. Статията се опитва да покаже как „Деконструкцията отваря философията за нейните Други“ и належащата в контекста на днешното време необходимост от осъзнаване, че „литературата трябва да се чете по друг начин и да конструира друга аксиоматика“.
Keywords: deconstruction, deconstruction strategies, space, literary space, event of deconstruction.
THE EVENT OF DECONSTRUCTION AND THE PLACE OF LITERATURE
Abstract. In the last “postmodern” years, the literature is characterized by reliance on narrative techniques such as fragmentation, paradox, and the unreliable narrator. Postmodernism as a whole tends to resist defi nition or classifi cation as a “movement”. The article’s focus is the literary theory and philosophy of language derived principally from Jacques Derrida’s 1967 work Of Grammatology and his speech in 1966 in conference in Baltimore. Although he avoided defi ning the term deconstruction directly, Derrida sought to apply Martin Heidegger’s concept of destruction or, to textual reading. Heidegger’s term referred to a process of exploring the categories and concepts that tradition has imposed on a word, and the history behind them. Derrida opted for deconstruction over the literal translation destruction to suggest precision rather than violence. Deconstruction denotes the pursuing of the meaning of a text to the point of exposing the supposed contradictions and internal oppositions upon which it is founded—supposedly showing that those foundations are irreducibly complex, unstable, or impossible. We purpose to show in the article that the discourse project of Derrida “happens” always different and unexpectedly in the process of reading, in the space of the literary text. Jacques Derrida defined the place of literature аs laying between the institution law and the idiom.
Daniela Strakova, PhD Student
Faculty of Slavic Philologies
Sofi a University
15, Tsar Osvoboditel Blvd
Sofia, Bulgaria
РОЛЯТА НА УЧИТЕЛЯ В РЕФОРМИРАЩОТО СЕ ОБРАЗОВАНИЕ НА XXI ВЕК
Наташа Крумова–Христемова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
91. НЕГ „Проф. К. Гълъбов“ – София
Abstract.. За да може да се осъществи успешно обучение, е от особена важност да се развият умения за критическо четене и критическо писане, а те са пряко обвързани с развитието на критическото мислене. Предмет на настоящата статия е да се обговорят някои от ролите на учителя в реформиращото се образование на XXI век. В триадата учител – ученик – изучавана дисциплина се срещат индивидуалните и социално-психологически нагласи на учителя и на ученика, методологическите основания и стилове на авторите на учебници и на образователни стратегии. Съществената трудност за всеки преподавател е „събуждането“ на интереса на учениците за съществуването на различни проблеми, а учителят е важен актьор в учебната ситуация. Образователният дискурс трябва да инспирира такова образование, което поставя проблеми и формира у учениците умения и компетентности, а не към репродуциране на масиви от информация от различни сфери на човешкото знание.
Keywords: critical reading and writing skills, critical thinking, education, educational discourse, forms abilities and competences
THE TEACHER’S ROLE IN REFORMING EDUCATION OF THE 21-ST CENTURY
Abstract. For a successful education, it is of tremendous importance to promote critical reading and writing skills and they are closely connected to the development of critical thinking. The subject of the following aritcle is to discuss some of the roles the teacher has in reforming education of the 21-st century. In the teacher– student–studied discipline triad, the individual and psychosocial attitudes of the teacher as well as of the student can be encountered. A substantial diffi culty for each school teacher is the “awakening” of students` interest for the existence of different problems – having in mind that the teacher is an important actor in the educational situation. The educational discourse has to inspire such education that poses problems and forms abilities and competences, rather to reproduce information chunks from various fi elds of knowledge.
Mrs. Natasha Krumova-Hristemova, PhD Student
Faculty of Slavic Studies
Sofia University
91-st German Language School “Prof. K.Galabov”
Sofia, Bulgaria
ЗА ЧЕТЕНЕТО И ЕЗИКОВОТО ОБРАЗОВАНИЕ НА УТРЕШНИЯ ДЕН (I – IV КЛАС)
Мариана Мандева, Пенка Кънева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Abstract.. Схващането, разпространено в училищната практика, че след началното ограмотяване (I клас) се чете само/предимно в урока по литература, е неприемливо за постигане на образователен резултат, адекватен на предизвикателствата на съвременния свят и на потребностите на детето за настоящето и за бъдещето. Чете се и в урока по език, и в урока по „неезиковите“ учебни дисциплини. Чете се и в извънучилищни условия. Предвид това разбиране проблемът за „малкото голямо четене“ се разглежда отвъд литературното обучение – и на занятията по роден (български), и по чужд (английски) език в началния образователен етап.
Keywords: literacy, fi rst (Bulgarian) language, foreign (English) language, Primary school training.
THE FUTURE OF READING AND LANGUAG TEACHING (1st – 4th grade)
Abstract. A common belief, popular in school practice, is that after the initialliteracy stage students read mainly/only in literature classes. This is unacceptableif a teacher wants to achieve educational goals and outcomes, adequate to the challenges of the modern world and to the children’s needs. Students read not only in literature classes but in language classes (fi rst language, foreign language classes), in otther classes, and out of school. Problems of teaching reading skills are considered beyond the context of literary classes – in Bulgarian language classes and in English language classes in primary school.
1) Dr. Mariana Mandeva, Assoc. Prof.
2) Dr. Penka Kaneva, Assoc. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of VelikoTarnovo
Veliko Tarnovo, Bulgaria