METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Формиране на умения за заетост / генерични умения в инженерно-технологичното обучение
[Developing Employment Skills / Generic Skills in Engineering and Technology Training]
/ Силвия Трайкова, Лилия Николова /Silvia Traykova, Lilia Nikolova – page 127
Log in to read the full text
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Столетниците, или най-старите професионални училища в България
[Centenarians, or the Oldest Professional Schools in Bulgaria]
/ Илиана Петкова / Iliana Petkova – page 132
Log in to read the full text
Селският туризъм – елемент на политиката на Европейския съюз за развитие на селските райони
[Rural Tourism – a Policy of the European Union for Development of Rural Areas]
/ Спиридон Арсениу / Spyridon D. Arseniou – page 142
Log in to read the full text
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Продължаващо обучение – същност, форми и предпоставки за развитие
[Continuing Training – Nature, Forms and Prerequisites for Development]
/ Ивайло Прокопов, Анжелина Янева / Ivailo Prokopov, Angelina Yaneva – page 155
Log in to read the full text
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКЦИЯТА
Традиции и предизвикателства в професионалното обучение
[Traditions and Challenges towards the Vocational Education]
/ Мария Гюлеметова / Maria Gyulemetova – page 164
Log in to read the full text
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Изследване структурата на лабораторни образци от иновативен строителен материал, създадени от минерали на Черноморския басейн
[Research of the Structure of Laboratory Samples from Innovative Building Material Created by Minerals of the Black Sea Basin]
/ Гергана Георгиева / Gergana Georgieva – page 171
Log in to read the full text
Роля на граничнополицейските кораби за осигуряване на надежден контрол и охрана на морската граница на Република България
[The Role of Border Police Vessels to Provide Reliable Control and Protection of the Maritime Border of the Republic of Bulgaria]
/ Тервел Стойков / Tervel Stoykov – page 175
Log in to read the full text
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
In today's issue we present: Средно училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“ – Русе
Класната стая като място за четене
[The Class Room as a Place for Reading]
/ Даниела Станева / Daniela Staneva – page 183
Log in to read the full text
Вариант на урок за практическа дейност в VI клас на тема „Климатът и водите в Южна Америка“
[Variant of a Lesson for Practical Activities in 6th Grade on Climate and Water in South America Topic]
/ Цецка Маркова-Енчева / Tsetska Markova-Encheva – page 187
Log in to read the full text
Анализ на епическа творба
[Analysis of Epic Work]
/ Марияна Георгиева / Mariana Georgieva – page 195
Log in to read the full text
В настоящия брой представяме: Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
School of Joy
[School of Joy]
/ Веселина Тонева / Veselina Toneva – page 205
Log in to read the full text
Екологична експедиция „Да пазим природата!“
[“Keeping Nature” Ecological Expedition]
/ Татяна Болградова, Красимира Мишкова / Tatyana Bolgradova, Krasimira Mishkova – page 209
Log in to read the full text
Едно приложение на новите технологии в обучението по български език в VII клас
[Application of New Technologies in Bulgarian Language Training in the 7th Grade]
/ Веселина Тонева / Veselina Toneva – page 213
Log in to read the full text
Детският музикален театър – остров на ученическия талант
[Children’s Musical Theater – a Territory of Student’s Talent]
/ Светла Илчева / Svetla Ilcheva – page 219
Log in to read the full text
Компютърът в началното образование – предизвикателство или необходимост
[The Computer in Primary Education – a Challenge or a Necessity]
/ Виктория Стойнова / Viktoriya Stoynova – page 225
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 230
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – page 232
ФОРМИРАНЕ НА УМЕНИЯ ЗА ЗАЕТОСТ / ГЕНЕРИЧНИ УМЕНИЯ В ИНЖЕНЕРНО-ТЕХНОЛОГИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ
Силвия Трайкова, Лилия Николова
Химикотехнологичен и металургичен университет – София
Absract. Дизайнът на модел за обучение по фундаментална за инженерно-технологичното образование дисциплина интегрира дейности за развитие на предметни знания и прилагането им в професионално ориентирани дейности. Това подпомага формирането и усъвършенстването на личностни и професионални умения. Прилагането на такъв дизайн ще осигури резултати от ученето, измерими като технически/химически, личностни компетентности, и преживян опит, обединени в понятието „умения за заетост“.
Keywords: transferable skills; employability skills; self assessment; Analytical Chemistry
DEVELOPING EMPLOYMENT SKILLS / GENERIC SKILLS IN ENGINEERING AND TECHNOLOGY TRAINING
Abstract. The design of a training model of a fundamental engineering discipline education integrates activities for the development of subject knowledge and its application in professionally oriented activities. This supports the formation and improvement of personal and professional skills. Applying such a design will provide learning outcomes, measurable as: technical / chemical, personal competences and experience, united in the notion of “employment skills”.
Dr. Silvia Traykova, Assist. Prof., Ms. Lilia Nikolova, Assist. Prof.
University of Chemical Technology and Metallurgy
1756 Sofia, Bulgaria
СТОЛЕТНИЦИТЕ, ИЛИ НАЙ-СТАРИТЕ ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА В БЪЛГАРИЯ
Илиана Петкова
Sofia University
Absract. Настоящата статия представя данни от проведено научно изследване, насочено към проучване миналото и настоящето на професионални училища в България с над стогодишна история. Интересът беше провокиран от промените, които се правят в областта на професионалното образование и въвеждането на дуалното обучение. Към днешна дата училищата столетници са 36. Проучването на библиографските източници и интервютата с директорите показа, че и днес учителите в тези училища пазят духа на традициите и миналото, но в същото време следват новите тенденции в професиите, правят опити да ги въведат и предават на своите възпитаници.
Keywords: history of vocational education in Bulgaria; vocational schools-centenarians
CENTENARIANS, OR THE OLDEST PROFESSIONAL SCHOOLS IN BULGARIA
Abstract. This article presents data from a research conducted to study the past and present of vocational schools in Bulgaria with more than a hundred years of history. The changes made in the field of vocational education and the introduction of dual learning provoked the interest. To date, the centenarian schools count 36. The study of bibliographic sources and interviews with principals has shown that even today the teachers of these schools keep the spirit of traditions and the past, but at the same time they follow the new trends in the professions, try to introduce them and pass on to their alumni.
Dr. Iliana Petkova, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
СЕЛСКИЯТ ТУРИЗЪМ – ЕЛЕМЕНТ НА ПОЛИТИКАТА НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ
Спиридон Арсениу
Университет „Демокрит“ (Гърция)
Absract. В статията са изложени резултатите от проучване на състоянието на селския туризъм в планински райони. Подобна дейност се възприема като част от политиката на Европейския съюз за устойчиво развитие на селските райони. Обект на изследване са туристически обекти, обслужващи селски туризъм в планинските райони в Източните и Централните Родопи. Обектите за селски туризъм са семеен хотел, къща за гости и къща с двор и земеделско стопанство. Подбрани са обекти за селски туризъм с. Косово, с. Смилян, с. Сусам, с. Лясково, с. Клокотница, с. Татарево, с. Брястово, с под 300 жители, главно в община Минерални бани. Всички проучвани райони притежават атрактивни природни забележителности, интересно историческо наследство, уникални фолклорни традиции, но не са сред най-популярните туристически дестинации за селски туризъм в Родопите. Проучването обхваща периода 2013 – 2017 год. Използвани са следните методи: анкетно проучване сред собствениците на обекти за селски туризъм; анкети сред потребители на селскотуристическия продукт; метода на сравнението; експерименталният метод.
Прегледът на социално-икономическото състояние на тези райони показва ниски доходи на хората, безработица, миграция към градовете и влошена възрастова структура на населението. Констатира се, че развитието на селски туризъм допринася за по-устойчиво развитие на тези райони – създава работни места, осигурява доходи на местното население, спомага за поддържане на инфраструктурата, за възраждане на стари традиции, занаяти, обичаи и др. Той оказва положително влияние върху икономическия растеж и стандарта на живот на хората от съответния регион. Вниманието се акцентира върху интегрирането на всички стопански и икономически дейности в определен регион. По този начин ще се постигне устойчиво развитие на икономиката. Ще спре процесът на обезлюдяване на населени места, миграцията, особено на младите хора в трудоспособна възраст, които са икономически активното население. Синтезирани са препоръки за стимулиране развитието на селски туризъм в изследваните населени места.
Keywords: rural tourism; sustainable development; hotel; guest house; Rhodope mountains; impact; economic growth; integration
RURAL TOURISM – A POLICY OF THE EUROPEAN UNION FOR DEVELOPMENT OF RURAL AREAS
Abstract. The article set out the results of a study of the situation of rural tourism in the mountainous rural areas. Rural tourism is seen as part of the European Union‘s policy for the sustainable development of rural areas. The subject of research are tourist sites, serving rural tourism in mountainous rural areas in the Eastern and Central Rhodopi mountain. Rural tourism establishments are a family hotel, guest house and a house with a yard and a farm. Selected objects are for rural tourism in villages Kosovo, Smilyan, Susam, Lyaskovo, Klokotnitsa, Carevo, Bryastovo, with less than 300 inhabitants, mainly in mineralni Bani municipality. All of the surveyed areas have attractive natural attractions, interesting historical heritage, unique folklore traditions, but are not among the most popular tourist destinations for rural tourism in the Rhodope Mountains. The study covers the period 2013-2017. Used the following methods: questionnaire survey among the owners of sites for rural tourism; polls among owners of the rural tourism product; the method of comparison; the experimental method.
A review of the socio-economic situation of these regions shows: low income people, unemployment, migration to the cities and degraded age structure of the population. Notes that the development of rural tourism contributes to the sustainable development of these regions-creates jobs, provides income to the local population, contributes to the maintenance of the infrastructure, the revival of old traditions, crafts, customs, etc. He has a positive impact on economic growth and standard of living of the people of the region. Attention is focused on the integration of all business and economic activities in a specific region. In this way you will achieve sustainable development of the economy; will stop the process of depopulation of the cities, migration, particularly of young people of working age who are economically active population. Synthesized are recommendations for stimulating the development of rural tourism in the studied localities.
Dr. Spyridon D. Arseniou
Department of Black Sea Studies
Democritus University of Thrace
Greece
ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБУЧЕНИЕ – СЪЩНОСТ, ФОРМИ И ПРЕДПОСТАВКИ ЗА РАЗВИТИЕ
Ивайло Прокопов, Анжелина Янева
Sofia University
Absract. В съвременния високо технологичен и развиващ се с изключително бързи темпове свят е наложително да се предоставят възможности за обучение на всички възрастни през целия им живот, особено на групите в неравностойно положение. Ученето през целия живот обхваща формалното, неформалното и информалното учене, било то с цел човек да подобри някои свои основни умения или да придобие нови, да придобие нови квалификации или да повиши квалификацията си, за да си намери работа, за да израсне в личностен план, или за постигане други цели. Това е причина да се създадат системи за учене за възрастни, отличаващи се с гъвкавост, високо качество, преподаване на високо равнище и пълна ангажираност на всички ресорни институции.
Неформалното и информалното учене не се противопоставят на формалното, а точно обратното, те го допълват и осмислят, като в същото време могат да съществуват в симбиоза. Обучението може да бъде осъществено в конкретен контекст, осмисляйки конкретните цели, с подходящи ресурси (финансиране и квалифициран персонал) и условия. Ученето през целия живот може да се разглежда като интегрална част от целта за превръщане на европейската икономика в конкурентна и динамична икономика на знанието.
Keywords: lifelong learning; non-formal learning; formal learning; informal training
CONTINUING TRAINING – NATURE, FORMS AND PREREQUISITES FOR DEVELOPMENT
Abstract. In the modern high-tech and rapidly developing world, it is imperative to provide training opportunities for all adults throughout their live – especially for disadvantaged ones. Lifelong learning covers formal, non-formal and informal learning, whether for the purpose of improving one’s basic skills or acquiring new ones, acquiring new qualifications, or raising qualifications – for finding a new job, personal growth or for achieving other goals. This is the reason for creation of systems for adult learning, characterized by flexibility, high quality, high level teaching and full involvement of all relevant institutions.
Non-formal and informal learning does not oppose formal, but rather, they complement and conceive, at the same time may exist in symbiosis. The training can be done in a specific context, meaning the specific objectives, with appropriate resources (funding and qualified staff) and conditions. Lifelong learning can be an integral part of the goal for turning the European economy into a competitive and dynamic economy of knowledge.
Dr. Ivailo Prokopov
Prof. Dr. Angelina Yaneva
Department of Sports
University of Sofia
ИЗСЛЕДВАНЕ СТРУКТУРАТА НА ЛАБОРАТОРНИ ОБРАЗЦИ ОТ ИНОВАТИВЕН СТРОИТЕЛЕН МАТЕРИАЛ, СЪЗДАДЕНИ ОТ МИНЕРАЛИ НА ЧЕРНОМОРСКИЯ БАСЕЙН
Dr. Gergana Georgieva
Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“
Abstract.. Изследвана е структурата на лабораторни образци от иновативен композитен строителен материал с добри топлоизолационни свойства – циментови матрици с лек добавъчен материал (ЛДМ). Установено е, че обемният дял на ЛДМ е около 50 % с относително равномерно обемно разпределение. ЛДМ в структурата на композита е с форма, близка до сфероидалната. Представени са за изследване три проби – необработена, парафинирана и импрегнирана с епоксидна смола. Изследването е проведено с използването на четири микроскопски техники: наблюдение в светло поле; наблюдение в светло поле с косо осветление; наблюдение в светло поле с поляризиран източник на светлина и наблюдение в тъмно поле.
Keywords: building materials; composites; minerals; structure; thermal insulation; samples
RESEARCH OF THE STRUCTURE OF LABORATORY SAMPLES FROM INNOVATIVE BUILDING MATERIAL CREATED BY MINERALS OF THE BLACK SEA BASIN
Abstract. This report presents the structure of innovative building material with good thermal insulation properties. For the study used equipment, including the following types of highly sensitive electronic microscopes: PolyVacc, Mecatech 234, Metam LV-41. A conclusion on the structure of the samples tested was made.
Ms. Gergana Georgieva, PhD student
Varna Free University “Chernorizets Hrabar”
Varna, Bulgaria
РОЛЯ НА ГРАНИЧНО ПОЛИЦЕЙСКИТЕ КОРАБИ ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА НАДЕЖДЕН КОНТРОЛ И ОХРАНА НА МОРСКАТА ГРАНИЦА НА БЪЛГАРИЯ
Тервел Стойков
Department of Foreign Languages Academy of Ministry of Interior
Absract. България, като външна граница на ЕС, заедно с останалите черноморски страни има отговорности по контрола и охраната на морската ни граница. За осъществяването им е изградена Интегрирана система за наблюдение и защита на черноморската граница на Република България. Важен елемент на тази система е базата граничнополицейски кораби – Созопол. Обект на анализ в научния доклад са нейните функции и задачи в зоните на отговорност.
Keywords: border control; integrated surveillance; protection; sea border; border police ship; border police ship base
THE ROLE OF BORDER POLICE VESSELS TO PROVIDE RELIABLE CONTROL AND PROTECTION OF THE MARITIME BORDER OF THE REPUBLIC OF BULGARIA
Abstract. Bulgaria, as an external border of the EU, together with the other Black Sea countries, has responsibilities for control and security of its maritime border. That is why is established an integrated system for observation and protection of the Black Sea border of the Republic of Bulgaria. An important element of this system is the base of border-police ships in city of Sozopol. The subject of analysis in the scientific report is its functions and tasks in the areas of responsibility.
Mr. Tervel Stoykov, PhD student
Protection of Public Order Department
Academy of the Ministry of Interior
Sofia, Bulgaria
КЛАСНАТА СТАЯ КАТО МЯСТО ЗА ЧЕТЕНЕ
Даниела Станева
Средно училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“ – Русе
Absract. Текстът представя работа по междуучилищен проект „Прочети ме!“, реализиран през учебната 2016/2017 г. Представени са нетрадиционни подходи и техники за насърчаване на четенето сред учениците от начален етап в над 100 училища от различни населени места в страната. Включени са и дейности, реализирани с учениците от ІІІд клас на СУПНЕ, свързани с развиване на умения за творческо писане, като неразделна част от разбирането на автора за понятието грамотност.
Keywords: inter-school initiative; non-traditional approach; encourage; primary school students; creative writing skills; literacy.
THE CLASS ROOM AS A PLACE FOR READING
Abstract. The text presents the activities on an inter-school initiative “Read Me!”, realized during the school year 2016/2017. Non-traditional approaches and techniques are introduced to encourage reading among primary school students in more than 100 schools from different localities in Bulgaria. Included are also activities, realized with pupils from the 3d class, related to the development of creative writing skills as an integral part of the author’s understanding of the notion of literacy.
Ms. Daniela Staneva
Teacher– Primary School Stage
Friedrich Schiller German Language School
Ruse, Bulgaria
ВАРИАНТ НА УРОК ЗА ПРАКТИЧЕСКА ДЕЙНОСТ В VI КЛАС НА ТЕМА „КЛИМАТЪТ И ВОДИТЕ В ЮЖНА АМЕРИКА“
Цецка Маркова-Енчева
Средно училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“ – Русе
Absract. В настоящото изложение на вариант на урок за практическа дейност има се споделя реализиран открит урок в VI клас с цел наблюдаване на добра методическа практика от учители по география и икономика. Основна задача на преподавателя бе представяне на модел за реализиране на компетентностите като очаквани резултати от обучението по темата „Климатът и водите на Южна Америка“: формиране на компетенции и модели на поведение за четене на климатограма и хидрограма по правило, за извличане информация от различни географски източници (картографски, графични); за оценка на водите на континента Южна Америка като условие за живот и фактор за стопанска дейност.
Keywords: practical lesson; good methodical practices; realization of competencies; results; competencies; behavioral patterns.
VARIANT OF A LESSON FOR PRACTICAL ACTIVITIES IN 6TH GRADE ON CLIMATE AND WATER IN SOUTH AMERICA TOPIC
Abstract. The present showing of a practical lesson aims to share a good practice for conducting open type of lesson in the 6th grade in order to show good methodical practices in front of teachers in geography and economics. The main task of the lecturer was to present a model for realization of competencies. The expected results of the training on the topic “Climate and Water of South America” were:
– formation of competencies and behavioral patterns for reading of the climatogram and hydrogram using a rule;
– retrieving information from different geographic sources (cartographic, graphic);
– assessment of waters of the continent of South America as a condition of preserving life and a factor for economic activities.
Ms. Tsetska Markova-Encheva
Friedrich Schiller German Language School
Ruse, Bulgaria
Марияна Георгиева
Средно училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“ – Русе
Absract. Статията предлага един възможен модел за анализационен прочит, който може да се приложи към всеки епически текст. Използван е втори епизод от разказа „Една българка“ на Иван Вазов. Сред въпросите, на които се търси отговор, са: Каква е твоята представа за художествената литература? Кои творби на художествената литература са оставили незабравими следи в твоето съзнание? Защо?
Keywords: model for analytical reading; epic text; “One Bulgarian Woman”; artistic literature; unforgettable traces; mind
ANALYSIS OF EPIC WORK
Abstract. The article offers a possible model for analytical reading that can be applied to any epic text. A second episode of Ivan Vazov’s story “One Bulgarian Woman” was used. Among the questions to be answered are: What is your idea of artistic literature? Which works of art have left unforgettable traces in your mind? Why?
Dr. Mariana Georgieva
Senior Teacher
Friedrich Schiller German Language School
Ruse, Bulgaria
Веселина Тонева
Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
Absract. Статията представя Средно училище „Константин Константинов“ като място, което не толерира агресията или разделянето на децата по полов, етнически или социален признак. Училището развива богата извънкласна и спортна дейност. Възпитаниците му печелят множество награди на престижни конкурси и състезания в България и в чужбина, като с гордост показват колко богата е съкровищницата на българското певческо и танцово изкуство.
Keywords: secondary school; extracurricular and sports activities; awards; competitions; treasury of Bulgarian singing and dancing art
SCHOOL OF JOY
Summary. The article presents “Konstantin Konstantinov” Secondary School as a place that does not tolerate aggression or the division of children by sex, ethnic or social origin. The school develops extensive extracurricular and sports activities. His alumni win many awards at prestigious competitions in Bulgaria and abroad, proudly showing how rich is the treasury of Bulgarian singing and dancing art.
Ms. Veselina Toneva
Principal
“Konstantin Konstantinov” Secondary School
Sliven, Bulgaria
ЕКОЛОГИЧНА ЕКСПЕДИЦИЯ „ДА ПАЗИМ ПРИРОДАТА!“
Татяна Болградова
Красимира Мишкова
Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
Absract. От няколко години работим в екип по темите, свързани със здравното образование, здравословния начин на живот и опазването на природата. Старахме се да изградим позитивна и стимулираща среда, в която всяко дете без притеснение да изрази и разкрие своите мисли и идеи. Да покаже уверено собственото си „Аз“. Предизвикателство бе да накараме своите малки ученици с желание и интерес да участват в различните дейности, свързани с темите. За приобщаването им към определени проблеми използвахме различни традиционни и иновативни методи и форми.
Екологичното възпитание е свързано с развитието на съвременен тип поведение. Децата да навлязат в живота с усещането, че светът е красив и уютен, че общуването с природата подобрява тяхната чувствителност, интелект и развива усещанията им за естетически и нравствени ценности.
Keywords: ecological culture; ecological expedition; self-awareness; behavior; education
“KEEPING NATURE” ECOLOGICAL EXPEDITION
Abstract. For several years, we work as a team on health education, healthy lifestyles and nature conservation topics. The aim is to build positive and stimulating environment for each child to reveal with no concerns his thoughts and ideas. To express his personal “Myself”. The challenge was to make our young pupils willing and interested to participate in the various activities related to the topics. For integrating them into certain problems, we used different traditional and innovative methods and forms. The environmental education is connected to development of a contemporary type of behavior. Children must enter life with the feeling that the world is beautiful and cozy and the interaction with nature improve their sensitivity for aesthetic and moral values.
Ms. Tatyana Bolgradova
Ms. Krasimira Mishkova
“Konstantin Konstantinov” Secondary School
Sliven, Bulgaria
ЕДНО ПРИЛОЖЕНИЕ НА НОВИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В VII КЛАС
Веселина Тонева
Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
Absract. Статията предлага едно възможно решение за интегриране на новите технологии в обучението по български език и литература в VII клас и за прилагане на интердисциплинарния подход в уроците за преговор и обобщение. Представя се алтернатива на традиционните методи за преподаване,
репродуциране, преговор и обобщение чрез упражнения, предложени в учебници и учебни помагала. Очертава образа на учителя модератор и фасилитатор.
Keywords: digital technologies; education; linguistic competences; digital competences
AN APPLICATION OF NEW TECHNOLOGIES IN BULGARIAN LANGUAGE TRAINING IN THE 7TH GRADE
Abstract. The article offers a possible solution for integrating new technologies into Bulgarian language and literature training in 7th grade and for applying the interdisciplinary approach in the review and summary lessons. Presented is an alternative to traditional methods of teaching, reviewing and summarizing through exercises offered in textbooks and teaching aids. Outlined is the image of the teacher as moderator and facilitator.
Ms. Veselina Toneva
Teacher in Bulgarian Language and Literature
“Konstantin Konstantinov” Secondary School
Sliven, Bulgaria
ДЕТСКИЯТ МУЗИКАЛЕН ТЕАТЪР – ОСТРОВ НА УЧЕНИЧЕСКИЯ ТАЛАНТ
Светла Илчева
Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
Absract. Статията представя дейността на Детски музикален театър „Щурче“. Той включва учениците от един клас, които работиха в продължение на четири години по проект УСПЕХ. Тяхната дейност в настоящия момент се продължава от други ученици по проект „Твоят час“, участници в ДМТ „Щурче в ухото“. В основата на работата ни са разнообразните творчески подходи и творческата свобода на децата. Резултат от това са удоволствието и интересът, с които работиха участниците, постигнатите успехи, оригиналността и красотата. Чрез статията се споделя иновативна интерактивна педагогическа практика, като се описват моменти от дейността и от изявите на „щурчетата“ по направления.
Keywords: music; theater; creative approaches; children‘s talent; dance art; musical tales; learning by play
CHILDREN’S MUSICAL THEATER – A TERRITORY OF STUDENT’S TALENT
Abstract. The article presents the activities of Children’s musical theater “Grasshopper”. Presented are the activities of a class who worked for 4 years under the idea. Other students, participants in Children’s music theater „Grasshopper in the Ear“, now continue the activities. As a base of our work stay diverse creative approaches and creative freedom of a child. The result is the pleasure and interest of the participants, the successes, the originality and the beauty. The article shares innovative interactive pedagogical practices through describing moments of activity of the “Grasshopper” in different directions.
Ms. Svetla Ilcheva
Senior Teacher – Primary School Stage
“Konstantin Konstantinov” Secondary School
Sliven, Bulgaria
КОМПЮТЪРЪТ В НАЧАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ИЛИ НЕОБХОДИМОСТ
Виктория Стойнова
Средно училище „Константин Константинов“ – Сливен
Absract. Съвременните информационни технологии могат и трябва да се използват в началното образование не само като предмет, свързан с получаване на основна компютърна грамотност от учениците и умения за самостоятелна работа с персонален компютър, но и като средство за обучение по останалите предмети от задължителната и избираемата им подготовка, като източник на знания, универсално средство за общуване чрез използване на презентации, развиващи и обучаващи игри, тестове и тренажори, мултимедийни енциклопедии, справочници, филми и други възможности, които ни предлага компютърът.
Keywords: information technology; primary education; training tool; source of knowledge; a universal means of communication
THE COMPUTER IN PRIMARY EDUCATION – A CHALLENGE OR A NECESSITY
Abstract. Modern information technologies can be useful in primary education not only as learning subject related to the acquisition of basic computer literacy. They can also be a mean for teaching other compulsory and optional subjects, source of knowledge, universal tool for communication using presentations, developing and educational games, tests, simulations, multimedia encyclopedias, reference books – and many other options offered by the computer.
Ms. Viktoriya Stoynova
Senior Teacher – Primary School Stage
“Konstantin Konstantinov” Secondary School
Sliven, Bulgaria