Партньорството между училищата и реалния бизнес и инициативите в тази посока са все по-актуална тема. В предложения план-прием за следващата учебна година на Професионалната гимназия по електротехника във Варна за трета поред година са заложени специалности, които са с очакван недостиг на кадри на пазара на труда – „Топлотехника“, „Електрообзавеждане на производството“ и „Промишлена електроника“. Важен стимул за привличането на млади хора в тези „дефицитни“ специалности са изплащаните стипендии.
„Учениците по „Топлотехника“, „Промишлена електроника“ и „Електрообзавеждане на производството“ получават ежемесечна стипендия през целия курс на обучение. Изключително търсени от фирмите са и гарантирано могат да намерят своята успешна реализация“, разказва пред в. „Аз-буки“ директорът на гимназията Живка Москова.
Все по-чести са случаите, в които още в XII клас работодателите предлагат оферти за работа на ученици от тези специалности. Част от възпитаниците на ПГЕ продължават обучението си по същото професионално направление в технически университети, като в същото време и работят. Всъщност варненската гимназия реализира на практика така необходимото партньорство училища – бизнес.
„Много от възпитаниците ни могат да правят своите кариерни планове още от ученическата скамейка, за което сме благодарни на фирмите, които приемат ученици от XI и XII клас за учебна и производствена практика при тях“, допълва директорската Москова. За да се отговори на актуалното търсене на кадри за бизнеса, техничеките специалности като тези в ПГЕ ще стават все по-необходими.
Около 16% от учениците в гимназията не са от областния център Варна, а от региона. За тях училището покрива таксите за общежитие и абонаментните карти на ежедневно пътуващите от други общини. Това дава възможност за достъп до образование и на децата от отдалечените селски райони. Освен за защитените специалности стипендии се полагат и на учениците с отличен успех, както и на тези с изяви в извънучилищни дейности – състезания, конкурси.
„Варна разполага с три ученически общежития, в които са настанени част от приходящите ни ученици. Други избират да пътуват ежедневно. И в двата случая училището поема разходите. Така помагаме на семействата за намаляване на финансовите разходи за обучение. Оказваме помощ и при набавяне на учебници, като организираме училищна борса за употребявани учебници, където децата си ги разменят без комисиона“, обяснява директорът на гимназията.
От ПГЕ отчитат най-голям интерес от страна на младите хора към специалностите от направление „Компютърни науки“ – „Системно програмиране“ и „Приложно програмиране“. С традиции в училището е обучението по „Компютърни мрежи“ и „Електрически инсталации“, затова завършилите ги успяват да се реализират като специалисти както в България, така и в чужбина.
Заради пандемията през тази година кампанията по информиране на родители и ученици за план-приема и възможностите в ПГЕ тече по различен начин. „Разчитаме основно на интернет за популяризирането чрез клипове на сайта на училището, чрез центъра за кариерно ориентиране, ползваме и местни радиостанции. Ученици от специалност „Кинотехника, аудио- и видеосистеми“ подготвиха видеоклип, който качихме на училищния сайт, на сайта на Община Варна и други интернет страници“, пояснява Москова.
В ПГЕ успяват да се справят с голямото предизвикателство, пред което ги изправя обучението в електронна среда.
„За кратко време трябваше да бъде извършен този преход – от традиционно към дистанционно обучение. Смятам, че всички – учители, ученици и с подкрепата на родителите, успяхме да създадем оптимална организация за обучение, така че то да бъде успешно. Практиката показа, че някои от децата дори се справят по-добре в електронна среда – те са от едно дигитално поколение, на което технологиите не са чужди, и се чувстват уверени в използването им. Смятам, че дистанционното обучение има място в съвременното училище в периоди, когато присъствената форма е невъзможна – например по време на грипните ваканции. Възможностите на електронната среда могат да се използват успоредно с присъственото обучение.
И тези вече 3 месеца показаха как и къде точно – например при задаване на проекти, домашни и самостоятелни работи“, коментира директорът на ПГЕ. Според нея обаче традиционното обучение не може да бъде заменено изцяло с електронно. Доказателство за това е, че още след първите седмици на онлайн обучение ученици споделят, че училището им липсва.
„Живото общуване няма как да бъде заменено с виртуално. Но със сигурност има място в училищната среда. Мисля, че на децата много им липсва общуването с приятелите, дори и с учителите“, категорична е дългогодишният директор на ПГЕ. И завършва с това да не забравяме, че светът изглежда различен, когато си на 18 години.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg