Българската литература в европейския културен контекст
Prof. Alexander Panov, DSc.
Institute for Literature - Bulgarian Academy of Sciences
Департамент по устен и писмен превод,
Университет в Болоня, кампус Форли – Италия
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-1A
Absract. В статията е направен опит да се докаже несъстоятелността на тезата, че развитието на българската литература е забавено, а след това ускорено и догонващо…
История и идеология (Темата за революцията в два учебника по литература за X клас)
Доц. д.ф.н. Бойко Пенчев
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-2P
Absract. Целта на статията е да изследва преосмислянето на литературноисторическия разказ в учебниците по литература след 1989 г…
„Хайдушки копнения. Спомени от Македония 1902 – 1903“ на Пейо Яворов: между ясновидството и заблуждението
Dr. Velika Gyulemerova
Vocational High School in Computer Programming and Innovation
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-3V
Absract. Мемоарната книга на Пейо Яворов онагледява драматичното време на несъответствията – време, в което вместо да властват центростремителни настроения, се завихрят центробежни, в които всеки намира индивидуално спасение…
Връзки между предпочитанията на анкетирани българи към конкуриращи се темпорални форми в подчинени изречения в съвременния български език и фактора вид специалност
Проф. д.ф.н. Красимира Алексова, доц. д-р Данка Апостолова
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-4KA
Absract. В настоящата публикация се представят и анализират резултатите от изследвания за установяване на статистически значими връзки между фактора вид специалност според наличието или отсъствието на специализирани езиковедски познания (определен като независима променлива)…
Разлики между достоверността на информацията, изразявана чрез четирите евиденциала в съвременния български език, според оценките на анкетирани българи
Проф. д.ф.н. Красимира Алексова,
гл. ас. д-р Михаела Москова,
доц. д-р Данка Апостолова,
доц. д-р Яна Сивилова,
гл. ас. д-р Ласка Ласкова,
Патрик Михайлов
Sofia University
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-5KM
Absract. Въз основа на емпирични данни от анкетно допитване в тази работа се анализират разликите между индикатива, конклузива, ренаратива и дубитатива в съвременния български език в зависимост от изразяваната от тях степен на достоверност на изказването за действието…
Проблемни езикови употреби в практиката на Върховния касационен съд
Деян Драганов
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-6D
Absract. Статията проследява проблемните езикови употреби в практиката на Върховния касационен съд на Република България…
Някои случаи на десемантизация на глаголни представки в старобългарски език
Доц. д-р Кирил Първанов
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-7К
Absract. Статията е посветена на случаи на десемантизация на старобългарски префикси, които служат за образуване на общорезултативни глаголи…
Грамотността – интердисциплинарно понятие (Върху примера на обучението по български език и музика в начален образователен етап)
Проф. д-р Пенка Марчева
Pleven College of Pedagogy
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-8P
Absract. Публикацията е фокусирана върху някои интердисциплинарни аспекти на понятието грамотност. В научен аспект са представени дефиниции на езикова грамотност, музикален език като система за функциониране на музикалната грамотност…
Дигитално образователно съдържание по кирилометодиевистика в подкрепа на средното образование
Д-р Елка Златева
Кирило-Методиевски научен център при БАН
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-9Z
Absract. Статията разглежда образователните дейности на Кирило-Методиевския научен център през последните няколко години като част от трайния ангажимент на Българската академия на науките в подкрепа на средното образование…
Развиване на културната компетентност и на творческите способности на учениците от прогимназиален етап чрез занимания по интереси: клуб „Пиша.БГ“
Невяна Тодорова
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-10T
Absract. Целта на статията е да се покаже, че чрез програмата „Занимания по интереси“ е създаден клуб „пиша.БГ“, в който седмокласници демонстрират критическо мислене и прояви на творческо въображение…
Проф. д.ф.н. Петя Янева
Dr. Vladislav Milanov, Assoc. Prof.
Sofia University