Българистиката в полето на съвременната хуманитаристика
Доц. д-р Георги Господинов
Institute for Literature
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
https://doi.org/10.53656/bel2025-1.1-G
Фигурата на стария ерген в българската литература
Prof. Tatiana Ichevska, DSc.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-1T
Absract. Този текст се опитва да отговори на въпроса доколко фигурата на стария ерген успява да провокира интереса на българската литература…
Житейска история и художествена интерпретация. Творчеството на Атанас Далчев в учебниците по литература за средно образование
Dr. Nadezhda Stoyanova, Assoc. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-2S
Absract. В изследването се проследява сложният път за включването на творчеството на Атанас Далчев в списъка на изучавани автори в средното образование след 1944 г. Макар и приет за един от най-значимите български поети, неговото влияние върху младите поколения се определя като негативно в идеологизираната критика…
Мястото на Светослав Минков в учебните програми по литература
Гл. ас. д-р Мария Русева
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-3R
Absract. Настоящата статия проследява присъствието на писателя Светослав Минков в учебните програми по литература преди и след 1989 г. до момента на отпадането му съобразно последната Наредба № 5 от 2015 г. за държавен образователен стандарт при изучаването на българска литература в училище…
Кръгът „Мисъл“ за мястото на Ботев сред „великите мъртви“
Dr. Anna Alexieva, Senior Assist. Prof.
Institute for Literature - Bulgarian Academy of Sciences
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-4A
Absract. Статията се занимава с идеологическото моделиране на образа на Христо Ботев, предприето от представителите на кръга „Мисъл“…
Литературното образование и опитът с другия
Prof. Adriana Damyanova, DSc.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-5D
Absract. Текстът използва Модела на развиване на интеркултурна чувствителност (Developmental Model of Intercultural Sensitivity – DMIS) на американския социолог Milton Bennett, за да проблематизира някои образователни стереотипи и да разкрие част от възможностите на четенето интерпретация, или на разбиращото четене на литература в училище, да способства за развиването на интер- и интракултурната чувствителност на учениците…
Категорията падеж в първите граматики на българския език
Senior Assist. Prof. Dr. Encho Tilev
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-6T
Absract. Обект на изследване в тази статия са три граматики на българския език от епохата на Българското възраждане – „Болгарска грамматика“ на Неофит Рилски, „Славеноболгарское дѣтоводство“ на Неофит Бозвели и Емануил Васкидович и „Грамматика славено-болгарска“ на Христаки Павлович…
Прагматични стратегии в текста. Алиенация
Гл. ас. д-р Михаела Москова
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-7М
Absract. Както е известно, в българския език липсва координация на времената в сложното съставно изречение…
Българистиката като една от славянските филологии във Философския факултет на Университета „Коменски“ в Братислава
Dr. Miglena Mihaylova-Palanska
Comenius University in Bratislava
Institute for Bulgarian Language “Prof. L. Andreychin” - BAS
Наталия Щастна
Comenius University in Bratislava
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-8MN
Absract. Авторките на статията проследяват възникването и развитието на славистиката и в частност на българистиката във Философския факултет на Университета „Коменски“ в Братислава1…
Литературна България. Трета пътуваща конференция „Живописна България – интердисциплинарни диалози у дома“ (16 – 22 септември 2024 г. София, Трявна, Габрово, Поморие, Пловдив)
Anton Nikolov
Sofia University
https://doi.org/10.53656/bel2025-1-9AN
![Your Image Description](https://azbuki.bg/wp-content/uploads/2024/11/untitled-design.png)