Две години от действието на Механизма за обхват на учениците резултатите са окуражаващи, но не и успокояващи.
Зина СОКОЛОВА
Практиката показва, че по места екипите за обхват прилагат най-различни похвати, за да изпълнят поставената им задача. Назначават се медиатори, търси се съдействието на неправителствени организации, включват родители в извънкласни инициативи. Всичко това говори за находчивост и желание за ефективност. Данните сочат, че близо три пъти по-малко деца са отпаднали от системата.
Но цифрите за обхванатите деца все още не означава нито грамотност, нито натрупване на знания, нито личностно развитие. Записването на едно дете в училище е само първото необходимо условие за започване на учебен процес. Мерките по Механизма не трябва да се изчерпват с присъствието на децата в класната стая, тъй като формалната страна на въпроса не води до нищо хубаво. Има много деца, които не са отпаднали от системата, но въпреки това са полуграмотни.
Основната мисия на образованието е да събуди интереса у децата към знанието, да ги научи как да използват това знание, да ги научи – най-общо казано – да мислят. Тук е ключовата роля на Учителя. Всеизвестно е, че учители, които могат да запалят интереса на децата към математиката, химията, физиката, литературата, има навсякъде, но не са достатъчни. За немалко учителската професия е начин на препитание, но не и призвание. И точно това отношение към професията трябва да се промени. Затова и учителските заплати оттук нататък трябва да бъдат обвързани с добрите резултати. Иначе се ощетяват и децата, и обществото.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg