Учениците в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово се учат как да пестят енергия и да събират разделно отпадъци
Дея ИВАНОВА
СTEM центърът „Дигитални създатели“ предполага нова и модерна образователна среда“, казва Мая Колева – директор на ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово. Проектът за него е дело на екип от учители – по информационни технологии, английски език, биология, химия, история, география, изобразително изкуство, български език и литература. Всички те заедно изпипват до последния детайл дизайна и функционалността на новия център, а рисунките по стените са плод на труда на художника и преподавател по изобразително изкуство Павел Църов. „Новият център ще бъде на разположение на всички учители и ученици.
В него ще се провеждат часовете както от общообразователната подготовка, така и от извънкласната учебна дейност“, уточнява моята събеседничка. Акцентът на дейността в него е поставен върху развитието и усъвършенстването на дигиталните умения на учениците.
Училището в Габрово от години работи в посока въвеждане на нови образователни стандарти и добри практики на преподаване. От настоящата учебна година то е включено и в списъка на иновативните училища на МОН за срок от три години. Фокус в проекта „Дигитални технологии за малки изследователи и откриватели“ е отново STEM обучението. Нововъведенията са избираеми учебни часове по програмиране и факултативно обучение по роботика в V, VI и VII клас. Подготовката на учителите за провеждането им започва в края на миналата учебна година и продължава и през лятото. Така посрещат учебната 2021/2022 г. с 10 подготвени преподаватели по роботика и програмиране. „В бъдеще мислим да разширим работата по двата предмета и в начален етап“, казва Колева. Сега децата от III клас започват да изучават компютърно моделиране, но учителите искат да въведат и роботика като клуб за извънкласна дейност от IV клас, и то още от тази учебна година.
Учениците в ОУ „Неофит Рилски“ са 473, като само първокласниците са 67. „Независимо от демографската криза при нас няма намаляване броя на учениците, а напротив – увеличаване“, казва директорката. От години упорито работят в посока кариерно ориентиране още от най-ранна възраст. Човек с изключителен педагогически опит, директорката е на мнение, че професионалната ориентация трябва да започва още в детската градина, а в училище да се надгражда.
В габровското училище за професионална ориентация се мисли още в начален етап. Подходящ инструмент в случая са клубовете за извънкласна дейност. Веднъж запознати с различните сфери на дейност, учениците в бъдеще по-лесно намират своя път за професионална реализация. През настоящата учебна клубовете са 19.
„Стремим се да работим и с външни специалисти – доказани професионалисти в своята област, които да предадат таланта си на учениците“, допълва моята събеседничка. Категорична е, че училището е мястото за откриване и развитие на таланта. В школото имат клубове по танци – народни и латино, вокална група, различни видове спорт.
Много успешна е работата на Детския приказен театър „Вълшебник“, който съществува повече от 9 години. Всяка година талантливите актьори печелят много родни и международни отличия. През 2021 г. завоюват лауреат I степен от деветия фестивал „Приятели на България“ и втора награда от международния онлайн конкурс „Цветовете на испанското слънце“ в Коста Брава, Испания. „Благодарение на тази трупа формираме у всички деца отношение към сценичните изкуства. Много от възпитаниците ни стават актьори“, споделя тя.
В предишни години са имали и клубове по готварство, но тази година няма да има. Притесняват се от възможността за преминаване към обучение от разстояние в електронна среда. „Виртуално е много трудно да се научиш да готвиш“, отбелязва директорката.
Изключително успешна е дейността и на клуба „Традиции и ценности“. Преди два месеца ръководителят му Анатолий Антов, директорката Мая Колева и членовете на клуба посещават Президентството и Министерския съвет и се срещат с министър-председателя Стефан Янев. Посещението е планирано в тематичния график на клуба, а целта е формиране на начално гражданско образование и запознаване с правомощията на институциите. Децата с ентусиазъм задават въпроси и разказват за предстоящото второ издание на книгата си „История и традиции“. Тя е посветена на историята на школото и е съставена изцяло от материали на учениците. През 2022 г. предстои да излезе второ допълнено издание – поводът е 95 години от създаването на ОУ „Неофит Рилски“.
Участието в разнообразни клубове по интереси дава основата на професионалната ориентация на децата. Преди две години директорката е водила заниманията в часовете по клуб „Кариера“ в VII клас. „Тази форма на извънкласна дейност се оказа изключително полезна“, смята тя. За да бъде максимално полезна на възпитаниците си, съставя план за действие. Първото, което правят, е да посетят всички средни училища в Габрово. Там учениците на място се запознават с образователните институции и предлаганите специалности. Това определено им помага да направят информиран избор къде искат да продължат образованието си. Освен това Колева запознава членовете на клуба с работата на органите на реда, организира срещи с кмета и служители в Община Габрово, с работещите в ГРАО. Дава си сметка, че много от професиите, които познаваме днес, навярно след години няма да съществуват. Затова ролята на училището е да направи децата адаптивни към непрекъснато променящия се свят.
„Много е важно всяко училище да участва в международни и национални програми и проекти. Те дават възможност за развиване уменията на учениците“, казва директорката. ОУ „Неофит Рилски“ работи по 18 национални и международни проекти и по три с Община Габрово. Зад гърба си имат приключен проект за мобилност на учители в Португалия по „Еразъм+“. Сега предстои такъв за ученици. Работят и по проекта „Образование за утрешния ден“ и по Националната програма „Осигуряване на съвременна образователна среда“. По първия има клубове по интереси за повишаване дигиталните умения на учениците от V и VII клас, а по Националната програма усилията са насочени в няколко направления. По модула „Културните институции като образователна среда“ посещават музеи и галерии, които се превръщат в „класни стаи“.
Благодарение на модела „Библиотеките като образователна среда“ училищната библиотека е обогатила своя книжен фонд. Осигурени са и читателски карти за Градската библиотека на всички ученици и учители. По модул „Площадки за обучение по БДП“ са изградени вътрешна и външна площадка за подготовка по безопасно поведение на улицата от ранна възраст.
Със средства от НП „ИКТ в училище“ и от бюджета на училището е изграден модерен кабинет по природни науки. Пусната е безжична Wi-Fi мрежа и са закупени шест интерактивни дисплея освен тези, които се намират в STEM центъра. Необходимата техника за обучение от разстояние в електронна среда са осигурени и по проекта „Равен достъп до училищното образование в условията на кризи“. В края на лятото деца са изпратени на ученически лагер по НП „Отново заедно“. Пътуването включва посещения на музеи в Чепеларе и Смолян.
Училището работи и по проекта за въвеждане на енергоспестяващи мерки „Опазване на климата чрез енергийна ефективност“. Партньори в това начинание са Националният доверителен екофонд и германското Федерално министерство на околната среда.
„Енергийната ефективност е свързана с цялостното опазване на природата“, казва моята събеседничка. В училището разполагат с измервателни уреди, а децата се учат да боравят с тях. След това разработват проекти с предложения за пестене на енергия. Във всяка класна стая на вратата има табла с препоръки за пестене на енергия в училище. „Всичко това е изработено от децата, затова се и спазва“, отбелязва Колева.
От много време в школото работят и в посока разделно събиране на отпадъците. За целта има отделни контейнери за пластмаса, хартия, стъкло и битови отпадъци. По съвместен проект с Община Габрово на гости в школото идват служители от дирекция „Екология“, които запознават малчуганите с ползите от разделното събиране на отпадъци и тяхното рециклиране.
В училището редовно се организират и беседи относно вредата от тютюнопушенето и употребата на алкохол и наркотици. Инициативите се провеждат съвместно с Община Габрово. Училището работи в тясно сътрудничество с кмета Таня Хрис-
това. Най-голямата гордост за учениците е да видят името си в емблематичната за града книга „Дарования и постижения“. Всяка година на 24 май в Почетната книга на Община Габрово се вписват имената на децата със значими национални и международни изяви, както и имената на техните учители, ръководители и треньори.
През годините ОУ „Неофит Рилски“ работи усилено и признания не липсват. През 2019 г. училището е носител на наградата „ПроКултура“ в категория „Училище“. Тя се дава от Българската асоциация на работодателите в областта на културата (БАРОК) и Гражданския институт за цялостен принос за разширяването на достъпа на младите хора до култура.
Тази година постигат още един успех – III място за проекта „Години здраве“ на Националния конкурс „Посланици на здравето“. Постижението е отличено от министъра на околната среда и водите – за „забележително и оригинално заглавие“, и от министъра на културата – „за успешно изпълнение на проекта“.
Редом до успехите на своите ученици са учителите, които правят ученето приключение вместо задължение. Позволяват на децата да изследват, да изобретяват, да създават, да преживяват приключения с ума си, да търсят, да откриват, да използват ежедневните неща – всичко, което те познават, и да ги превръщат в стъпала на познание и растеж.
Учители с ентусиазъм, даващи кураж на своите ученици да използват ума си и да се развиват. Учители, които умеят да стимулират със своето „виж“, „мисли“ и „опитай“.
Георги Маринков,
началник на РУО – Габрово:
Създаването на STEM център предполага не просто ново оборудване, а нов модел на образование. През настоящата учебна година на територията на област Габрово два подобни центъра отварят врати, а още три са в процес на довършителни ремонтни дейности. Готови са STEM центровете в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово, в Националната гимназия по приложни изкуства „Трев-
ненска школа“ в Трявна и в Професионалната гимназия по икономика „Рачо Стоянов“ в Дряново. Ремонтът продължава в две габровски училища – Природо-математическата гимназия „Акад. Иван Гюзелев“ и Професионалната техническа гимназия „Д-р Никола Василиади“. Нов център ще бъде открит и в ПГ по туризъм „Пенчо Семов“ в Габрово, но там проектът е в начална фаза.
STEM центърът „Дигитални създатели“ в ОУ „Неофит Рилски“ в Габрово отвори врати в първия учебен ден. На откриването му присъства служебният министър-председател Стефан Янев. Акцент в работата на Центъра е създаването на дигитално съдържание с по-широк спектър от приложения в реална среда. „Дигитални създатели“ е оборудван с 80 високотехнологични лаптопа, екрани за визуализация, 3D принтер, скенер, HD камера и лего комплекти за работа на учениците. По стената има графични рисунки с тематична насоченост и модули, на които ще бъдат изложени учебни материали, разработени от учениците.
Центърът е с модулно обзавеждане, съобразено с възрастта на децата. Едното от помещенията ще бъде използвано само от учениците в начален етап на обучение, а другите са за прогимназистите. Децата могат да работят както самостоятелно, така и по двойки, в група или всички заедно. Има и място за събирания, изложби и прожекции.
В изграждането на Центъра са вложени 257 000 лева. По-голямата част от средствата са осигурени от НП „Изграждане на училищна STEM среда“, а 39 000 – от бюджета на училището и дарителски кампании. През миналата учебна година в ОУ „Неофит Рилски“ са направeни три кампании – благотворителна изложба, коледен и великденски базар.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg