По-важно е, че зад всяка победа стои удовлетворението от добре свършената съвместна работа
Тази година наградата на МОН „Константин Величков“ е за началната учителка от Русе Даниела Станева (на снимката вдясно) от Средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“.
Наградата е в категорията „пpинoc в paзвитиeтo нa cпocoбнocтитe и кoмпeтeнтнocтитe нa дeцaтa и yчeницитe в oблacттa нa нayкитe, тexнoлoгиитe, изкycтвaтa, cпopтa, глoбaлнoтo, гpaждaнcкoтo и здpaвнoтo oбpaзoвaниe и пpидoбивaнe нa yмeния зa лидepcтвo, изпoлзвaнe нa мyзeитe зa oбpaзoвaтeлнa cpeдa.“. Самата аз се запознах с Даниела преди повече от 15 години в поредното обучение, организирано от нея“, споделя директорката Искра Иванова (на снимката вляво). Но истината е, че зад всяка награда, па било то и индивидуална, стои екипната работа на много хора.
Татяна ДИКОВА
Африканска поговорка гласи: „Ако искаш да вървиш бързо, върви сам, ако искаш да стигнеш далеч, върви заедно с другите“. Навярно затова екипната работа във всеки колектив носи удовлетворение, а наградите са резултат от реализираните цели. Тази година наградата на МОН „Константин Величков“ отиде при началната учителка от Русе Даниела Станева от Средното училище с преподаване на немски език „Фридрих Шилер“. Наградата е в категорията „Πpинoc в paзвитиeтo нa cпocoбнocтитe и ĸoмпeтeнтнocтитe нa дeцaтa и yчeницитe в oблacттa нa нayĸитe, тexнoлoгиитe, изĸycтвaтa, cпopтa, глoбaлнoтo, гpaждaнcĸoтo и здpaвнoтo oбpaзoвaниe и пpидoбивaнe нa yмeния зa лидepcтвo, изпoлзвaнe нa мyзeитe зa oбpaзoвaтeлнa cpeдa“. Професионалното CV на Даниела Станева е впечатляващо.
„Четвърта година е главен учител начален етап. Тя e сред пъpвитe мeждyнapoдно cepтифициpaни oбyчитeли нa Meждyнapoднaтa acoциaция пo гpaмoтнocт пo пpoгpaмa „Paзвитиe нa ĸpитичecĸoтo миcлeнe чpeз чeтeнe и пиcaнe“. Мотивиран и амбициозен преподавател, посветила своя опит и знания в обучението на много yчитeли, cтyдeнти и диpeĸтopи нa yчилищa от цялата cтpaнa. Самата аз се запознах с Даниела преди повече от 15 години в поредното обучение, организирано от нея. Даниела Станева участва в пpoeĸтни дeйнocти. Лидep е в opгaнизaциятa и pecypcнoтo ocигypявaнe нa oбyчeниeтo oт paзcтoяниe в eлeĸтpoннa cpeдa (OPEC) в нaчaлния eтaп нa oбyчeниe нe caмo в CУΠHE „Фp. Шилep“
– Pyce, a и в cтpaнaтa.“ Това споделя директорът на гимназията Искра Иванова.
Колеги на Даниела Станева пишат за нея в социалните мрежи –
„Царица на иновативни методи на преподаване
в сложния свят на дигиталните технологии…“ И възниква въпросът – хората ли правят институцията, или духът на тази институция предполага екип от изключителни педагози единомишленици.
„Нещата са комплексни, стремежът към личностно израстване и екипната работа са неразривно свързани. Желанието за успех, устремът към нови цели и призванието към професията учител оформят облика на училищната институция и ни водят напред. Развитието в тази посока ни кара да бъдем отговорни и да приемаме предизвикателствата заедно, да преодоляваме трудностите и да отстояваме гледната точка на всеки член от екипа“, отговаря директорът на „Фридрих Шилер“. За „протокола“ ще уточня: тази година тя първа повежда редицата от признания и награди за педагозите от училището, получавайки „Неофит Рилски“.
Немският език е сред популярните в България, може би веднага след английския. Доколко мотивирани са децата, които избират да учат в училище с преподаване на езика на Шилер. Отговорът може да се намери в един факт – младите хора, които получават немска езикова диплома в XII клас, обикновено учат от I клас в русенското Дойче шуле. И още един факт – над 75% от завършващите VII клас не само избират да продължат и в гимназиална степен в Дойче шуле, но и успяват да се преборят с външната конкуренция. Какви деца избират да учат в училище с изучаване на немски език.
„Амбициозни, талантливи и търсещи реализация млади хора, които са пълни с идеи и заявяват смело себе си. Нашите ученици са многопластови личности, не могат да бъдат представени със стандартни клишета. Те са деца на модерното време, в което живеем, но са и носители на духовните ценности, утвърдени в нашето училище. Доказателство за това са успехите им от участия в национални и международни конкурси, състезания и олимпиади – от хуманитарните науки до природо-математическите. Повече от 6 години са сред най-силните на олимпиадите по география, а тази година – и по гражданско образование и история. Имаме деца с подчертан интерес към химията, философията, физиката, биологията. Интересен факт е, че тази година единайсетокласниците ни избраха профил „Биология и здравно образование“. Вече две години след X клас избират и профилите философия и информационни технологии“, пояснява Искра Иванова.
И тъй като стана дума за предмета география, един въпрос, който винаги е предизвиквал разнопосочни чувства. Всяка година немалко зрелостници избират географията за втори задължителен матуритетен предмет. И всяка година констатациите са, че подготовката е слаба. Затова и оценките са слаби. Случаят с учениците на „Фридрих Шилер“ не е такъв.
А защо?
„И двете преподавателки по география и икономика са изключителни професионалисти, отдадени на работата. Доказателство за това са наградите „Константин Величков“ и „Неофит Рилски“, получени от една от тях – Цецка Маркова. Несъмнено, важно е с каква ориентация и нагласа са учениците. Но изключително важно е какъв е подходът на колегите по съответния предмет и как съумяват да мотивират децата. Затова не липсват примери как този подход „заразява“ младия човек и той се насочва към науки, които иначе би поставил в графата на недотам любимите“, казва Искра Иванова.
За широкия спектър от интереси на младите хора към различни науки говори и изборът, който правят след завършване на средно образование. „Наши ученици избират да продължат образованието си в елитни немски и австрийски университети. Джем Мустафа от випуск 2021 е студент в един от най-престижните университети в Германия – Техническия университет в Мюнхен, специалност „Архитектура“. Безбройни са примерите на успели наши ученици у нас и в чужбина. Гордеем се с вече реализираните ни лекари, учители, психолози, инженери, програмисти, дизайнери, които се завръщат често при нас с желание да споделят с останалите своя опит“, казва директорката.
Продължава с друг пример – отлична ученичка с подчертан интерес към хуманитарните науки. Полина Трифонова от випуск 2021 обаче избира да продължи образованието си в Русенския университет „Ангел Кънчев“, насочвайки се към областта на инженерните науки. Определя избора си като поредното предизвикателство. Друг пример е Александър Йорданов от випуск 2013. Миналата година завършва Варненския медицински университет със „Златен Хипократ“.
Партньорството средно училище – университет е сред важните акценти на съвременните образователни модели. Русенци са облагодетелствани с висше училище с огромно не само регионално, но и национално значение. „С Русенския университет „Ангел Кънчев“ си партнираме чрез различни извънкласни и извънучилищни дейности. Наши ученици са активни участници в конкурси, състезания, проекти, които висшето училище инициира. От тази учебна година университетски преподавател е част от екипа ни, който работи с дванайсетокласниците в профил „Информационни технологии“, пояснява Искра Иванова.
1013 ученици, разпределени
в 42 паралелки,
се подготвят днес в СУПНЕ „Фридрих Шилер“. Въпреки огромния интерес към училището то води политики за намаляване броя на учениците, за да осигури комфорт и качество на обучението чрез едносменен режим. С младите хора работят 77 преподаватели. Двама от тях са доктори. Голяма част са с квалификационни степени.
„Всеки от колегите ми е изключително мотивиран. Приносът им за развитието на институцията е голям. Освен националните награди техният труд е отличаван и с институционалната награда „Фридрих Шилер“, връчвана всяка година на 10 ноември – патронния празник на училището“, пояснява моята събеседничка. Тази година Наградата се присъжда за шести път, а нейни носители са по традиция учител и ученик. За първи път „Фридрих Шилер“ отива при учител от начален етап – Весела Попова. Неин ученик – четвъртокласникът Тодор Иванов, миналата учебна година представя област Русе в националния кръг на състезанието „Знам и мога“.
Награда „Фридрих Шилер“ за ученик е присъдена на Арзу Мехмед от XIIБ клас. Тя е не само отличничка, а и активен участник в училищния живот – миналата учебна година е председател на Ученическия парламент. Арзу е удостоена с грамота от кмета на Община Русе и званието „Отличник на годината“.
Гордост на СУПНЕ „Фридрих Шилер“ е и най-новият носител на наградата „Русе – XXI век“. Впечатляващо е CV на Ивайло Георгиев, който получава 6.00 на Националната олимпиада по история и цивилизации, подготвен от историчката Юлиана Митева.
„Зад успехите на всяко наше дете стои трудът на колегите. Дори предизвикателството да преподаваш и да образоваш децата в електронна среда или хибриден модел, не ни разколеба. Участници имаме в 6 олимпиади. Само през изминалата учебна година 66 деветокласници получиха Немска езикова диплома ниво А2/В1, а на 18 абитуриенти връчихме Немска езикова диплома ниво В2/С1. Тази година трима наши ученици постигнаха най-високото ниво – С2, на изпитите за Кеймбридж сертификат. Подготви ги преподавателката по английски език Веселка Симеонова. Много са фактите, които говорят за работата на целия екип“, продължава с успехите на ученици и техните учители директорката на „Фридрих Шилер“.
И възниква въпросът – витрина с каква дължина е необходима на СУПНЕ „Фридрих Шилер“, за да събере всички награди и на ученици, и на учители. Разбира се, училището има такава и всеки, който мине край нея, не може да не се впечатли от многото отличия от образователни, научни, спортни, културни състезания и олимпиади. А на първия етаж на сградата са наградите, получени само за съответната година – всичко това е истински музей от артефакти
за постиженията на учители и ученици. „Няма готова рецепта за успех, но зад всяка постигната победа стои удовлетворението от добре свършената съвместна работа в СУПНЕ „Фридрих Шилер“, завършва Искра Иванова.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg