По Националния план за възстановяване и устойчивост ще се финансират нови класни стаи и STEM кабинети
Повече от 326 млн. лв. ще получат училища и детски градини за нови класни стаи, STEM кабинети и ремонти до 2026 г. Проектите за модернизация на образователната среда ще бъдат финансирани по Националния план за възстановяване и устойчивост. Процедурата „Модернизация на образователна среда“ е публикувана за обществено обсъждане, съобщават от МОН.
Тя е разработена в изпълнение на проект „Модернизация на образователната инфраструктура“ и проект „STEM центрове и иновации в образованието“ по Националния план за възстановяване и устойчивост с финансиране по линия на Механизма за възстановяване и устойчивост. Основната цел на финансовата подкрепа е да се създадат условия за равен достъп до образование, като се изгражда иновативна, енергийно ефективна и мотивираща образователна среда.
Процедурата надгражда Националната програма „Изграждане на училищна STEM среда“, като предоставя възможност на училищата, които вече са финансирани по тази програма, да разширят
и/или наградят своите проекти чрез допълнително финансиране за разширяване на STEM средата.
В публикуваната концепция за процедурата се посочва, че по данни на МОН 75% от образователните институции отчитат необходимост от рехабилитация на различни структурни елементи на директната образователна среда, а 67% трябва да изградят изцяло нови класни стаи, стаи за активности, библиотеки и STEM зони.
По компонент 1 на процедурата, по който могат да кандидатстват общини за общински училища и държавни училища към МОН, са разписани 236 млн. лв. Предвидено е финансиране от по 39 333 333 лв. с ДДС за всеки от шестте района за планиране. По компонент 2, по който допустими кандидати са общински детски градини, са предвидени 90,1 млн. лв. Те също са разпределени поравно между районите за планиране.
За да е допустима, образователната институция следва да попада в първа група на съответния вид образователна институция (детски градини / начални, основни, обединени училища / средни училища /
профилирани училища), разпределен по стратегическа значимост на институциите за съответния район на планиране въз основа на класацията по видове образователни институции, извършена по Методологията за приоритизиране на обектите на образователната инфраструктура на територията на страната.
Недопустими за финансиране по компонент 1 са интервенции в училища с одобрено финансиране по програма „Изграждане, пристрояване, надстрояване и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища 2020 – 2022“, ОП „Развитие на регионите“
2014 – 2020, Програма за развитие на селските райони 2014 – 2020 и по процедура „Енергийна ефективност в сгради“, финансирана от финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2014 – 2021 година. По този компонент се допускат основен ремонт, реконструкция, основно обновяване, пристрояване, надстрояване на училищна образователна среда за придобиване на цялостен обновен облик на образователната институция. Максималният размер на помощта е 4 млн. лв.
Допустими са извършване на реконструкция на цялата сграда, конструктивно укрепване, мерки за енергийна ефективност на учебните сгради, ремонт на покриви, подмяна на дограма, изграждане на инсталации за използване на алтернативни източници на енергия, отопление, вентилация, охлаждане и други строително-монтажни работи за осигуряване на цялостен обновен облик на образователната институция отвън и отвътре. Пристрояване и надстрояване на съществуващи сгради за училищно образование са допустими само в общините с недостиг на места в училищата и за преминаване на едносменен режим на обучение.
В рамките на създаването на училищна STEM среда може да бъдат изградени няколко вида центрове – кътове тип работилници, изследователски лаборатории, класна стая за креативни дигитални създатели, център за млади изследователи, център за технологии в креативните индустрии, център за дигитални създатели, център по природни науки, изследвания и иновации и високотехнологични оборудвани и свързани класни стаи. Освен това задължително следва да се проведе обучение на педагогическите специалисти за ползване на новия STEM център/оборудване от страна на съответния доставчик на оборудването.
По компонент 2 на процедурата се предвиждат основен ремонт, реконструкция, основно обновяване, пристрояване, надстрояване на предучилищна образователна среда за придобиване на цялостен обновен облик на одобрената детска градина. Пристрояване и надстрояване на съществуващи сгради на детски градини са допустими само в общините с недостиг на места в детските градини. Финансирането на проекти на общински детски градини с до 2 групи е до 1,3 млн. лв. с ДДС, а за такива с 3 и повече групи – до 1,8 млн. лв. с ДДС.
Всички проекти следва да бъдат придружени от решение на Общинския съвет / декларация на министъра на образованието и науката, с което се гарантира, че за предложения проект е осигурена неговата устойчивост и че съответната образователна институция няма да бъде закривана за период, не по-малък от 5 години след крайното плащане към крайния получател. Чрез своите проекти училищата и детските градини трябва да подобрят и достъпа на хората с увреждания до сградата.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg