28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение – Националната професионална гимназия по ветеринарна медицина „Иван Павлов” в Стара Загора.
Гимназията по ветеринарна медицина в Стара Загора предлага обучение в две направления – „Ветеринарна медицина“ и „Хранителни технологии“.
В първото се изучават две професии – „Ветеринарен техник“ и „Ветеринарен лаборант“, а във второто – „Техник-технолог по качеството на храни и напитки“ със специалност „Контрол на качеството и безопасност на храни и напитки“.
„Центърът, който ще изградим, подобрението на материалната среда в него и високотехнологичното оборудване, което ще закупим, ще бъдат насочени към тези три специалности. Смятаме да подобрим изцяло средата, в която се обучават и обитават нашите ученици“, казва пред „Аз-буки“ директорът д-р Камен Ябълкаров.
Преди дни с оглед изпълнение на изискванията за участие в процедурата за изграждане на центрове за високи постижения в професионалното образование и обучение Министерският съвет прехвърля правото на управление на площта, на която е разположена гимназията, и построените в нея 29 сгради от Община Стара Загора към училището. В една от тях ще бъде изграден и Центърът.
Сградата е на 4-етажa и от години не се използва поради лошото състояние, в което се намира. Затова сега, по думите на д-р Ябълкаров, е идеалният момент да бъде ремонтирана и пригодена към съвременното професионално обучение.
Ще бъдат изградени 4 блока. На първия етаж ще бъде разположен клиничен блок, на втория – лабораторен, на третия – технико-технологичен, а на четвъртия – три конферентни зали. Те ще бъдат оборудвани и обзаведени с необходимата апаратура, за да могат учениците да участват активно не само в теоретичното, но и в практическото обучение.
„Смятаме, че по този начин ще бъде създадена възможност за съвременно обучение в двете професионални направления. По учебна и по производствена практика учениците посещават фирми и са запознати със съвременните тенденции по професиите, по които се обучават. Сега ще имат възможност и в училище да се обучават по-целенасочено. Това ще допринесе и за мотивацията им за обучение по професиите, които са избрали“, казва д-р Ябълкаров.
Директорът посочва, че гимназията и сега разполага с ветеринарна амбулатория със съвременна техника, но по процедура предвиждат новото оборудване да бъде по-висок клас. Ще бъде обособен сектор за образна диагностика чрез закупуване на рентген.
„По-високият статут, който получихме, ще има реални измерения. Те ще бъдат материални – по-добра материална база, сгради и оборудване, което учениците могат да видят само в най-добрите ветеринарномедицински практики в страната. Ще се постараем да се оборудваме с техники и технологии, които не всички клиники и лаборатории в страната имат“, допълва той.
Оборудването, което планират да бъде закупено, е по заявка на учителите.
Те вече се запознават с това, което се предлага на пазара, и имат идея как се работи с него. Ако се налага, фирмата, от която е закупен даден апарат, ще проведе обучение на специалистите, които ще работят с него.
Екипът на училището все още уточнява каква техника да бъде закупена, за да могат да се вмес-
тят в бюджета на процедурата. За целта проучват пазарните цени на апаратурата, която са харесали, пресмятат и какви средства от предвидения бюджет ще бъдат необходими за строително-ремонтните дейности.
„Предвижда се гимназията да се превърне в ядро на регионални екосистеми, да работи въз основа на партньорства между професионални гимназии, висши училища, компании, местни власти и други образователни институции. Наша обща цел е да бъдат придобити висококачествени умения и компетентности, водещи до трудова заетост и възможности в продължение на цялата кариера, отговарящи на нуждите на иновативна, приобщаваща и устойчива икономика“, казва д-р Ябълкаров.
Паралелно работят и по проекта за изграждане на STEM среда. „Стараем се да разпределим оборудването, което планираме да закупим, в едната или другата процедура“, обяснява директорът. По процедурата за изграждане на училищна STEM среда планират създаването на два нови STEM кабинета – в направление „Природни науки“ и в направление „Информационни и комуникационни технологии“. Ще бъдат изградени и 6 високотехнологични кабинета, оборудвани с интерактивни дисплеи и конферентни камери.
През 2020 г. е направен ремонт на общежитието на стойност 900 000 лв., отпуснати от МОН.
С тях са подменени отоплителната и водопроводната инсталация на 50-годишната сграда. Тя е санирана отвън, а отвътре – пребоядисана, сменена е дограмата, където е необходимо. В гимназията се обучават ученици от 22 области в страната. Всеки, който желае, може да бъде настанен в общежитието, което е с капацитет от 250 места.
„През последните години се наблюдава тенденция някои от учениците от други населени места, когато се запишат при нас, да живеят на квартира, като се мести цялото семейство или идва само единият родител. Всичко зависи от интереса и мотивацията на учениците и техните родители за получаване на по-добро образование и професия“, споделя д-р Ябълкаров.
През учебната 2022/2023 г. в Националната професионална гимназия по ветеринарна медицина в Стара Загора се обучават 500 ученици. По-голяма част от завършилите училището предпочитат да продължат обучението си по професията, по която са се обучавали.
„Завършвайки специалността при нас, учениците вече са се ориентирали да продължат в тази или близка сфера във висшето образование. Не всички отиват веднага да следват. Някои предпочитат да започнат работа, и чак след една-две години се решават да кандидатстват. Всяка година имаме и ученици, които кандидатстват в чужбина по професията, която са завършили“, посочва директорът.
Влияние за добрата професионална подготовка на завършилите оказва и участието
в проекти.
Всяка година се включват в проект „Ученически практики“. Тази година по него 70 ученици са одобрени да работят по професията си. „Намираме им фирми в Стара Загора, където да практикуват. От работодателите получаваме изключително добри отзиви за интереса , с който учениците карат стажовете си, и за отношението им към тяхната дейност. За тази година вече приключиха и ще отчетем отлично изпълнение по дейностите по проекта“, споделя д-р Ябълкаров.
Гимназията работи активно по „Еразъм+“, като всяка година изпълняват поне един проект. Тази година приключват обмен, по който възпитаници на гимназията работят в Австрия в рамките на 30 дни, а учители се запознават с дуалното обучение в страната и подготовката на специалисти по професионална подготовка. „Учениците винаги са били доволни от европейските проекти, в които участват. Хората от приемащите фирми са възхитени от желанието, с което работят, и професионалната подготовка, която имат“, допълва директорът.
21 групи за занимания по интереси се сформират всяка година. В тях учениците се включват с интерес. „Те не повтарят учебната програма по съответните предмети. Смисълът на заниманията по интереси е да събудят любопитството на учениците към това, което им е било като хоби, или са проявявали интерес. Но сега организирано и под наблюдението на учителя да се занимават с него. Това трябва да подобри и мотивацията им за учене по предметите от учебния план“, смята д-р Ябълкаров.
От години гимназията провежда националния конкурс „Ветеринарният лекар – лечител на човечеството“. „Част от мотивацията ни за осъществяването на Конкурса е да дадем възможност на децата и учениците за самостоятелна изява на творческите им възможности, да развиват и поддържат интересите си, да имат потребност и нагласа за самостоятелно учене, интерес към медицината и ветеринарната медицина“, казва директорът.
Конкурсът стартира по идея на един от учителите и първите 2 – 3 години се провежда на местно ниво. От 2018 г. е част от Националния календар за изяви на децата и учениците. Всяка година интересът нараства. Според статистиката през 2018 г. в Конкурса участват 124 ученици от 18 административни области, а през 2022 г.
– 554 ученици от всички области.
„Интересът към Конкурса прогресивно нараства. Учениците участват с есета, рисунка, презентации, фотографии, репортажни статии в ученически вестник, сайт или блог, късометражни филми. Обхващат се три възрастови групи – от I до IV, от V до VII и от VIII до XI клас. През тази година за моя изненада получих обаждания и от детски градини. Децата в групите имали интерес към Конкурса, така че ще се включат и детски градини“, споделя д-р Ябълкаров.
Резултатите от тазгодишното издание на „Ветеринарният лекар – лечител на човечеството“ предстои да бъдат обявени през юни.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg