От няколко години насам Педагогическият факултет към Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“ провежда образователна работилница „Детски университет“. Реализирани са над 15 издания. Сред тях са „Космическо приключение“, „Забавна зооакадемия“, „С България в сърцето“, „Коледа по света“ и много други.
Идеята е бъдещите педагози от трите специалности – „Предучилищна и начална училищна педагогика“, „Предучилищна педагогика и логопедия“ и „Предучилищна педагогика и чужд език“, да разработят и да приложат в реална среда иновативни образователни практики.
Студенти от Университета гостуват на детски градини в града.
По този начин те успяват не само да покажат какво са научили, но и да разгърнат творческия си потенциал. Това най-често се случва чрез интегрирането на елементи на музейната педагогика, игри с познавателно съдържание, викторини, словесни загадки, детски експерименти и опити, театрални етюди и виртуални разходки.
„Уникалното на образователния проект „Детски университет“ е неговият отворен характер, който позволява допълване на концепцията и на технологията за реализирането ѝ“, казва за в. „Аз-буки“ ръководителят на катедра „Предучилищна педагогика“ към ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“ проф. д-р Петя Караиванова. Новият компонент от есента на 2023 г. са майсторските семестриални класове, подготвени и осъществени в учебната дисциплина „Методика на обучението по околен свят в детската градина“.
„Предизвикателствата продължават и през 2024 г. Предстоят образователни работилници, в които ще апробираме разнообразни детски експерименти и опити, ще интегрираме инициативата с работата на кръжок „Четящият студент, четящото дете“, воден от проф. Марианна Мандева, за да представим иновативни модели за работа с авторски екологични приказки за деца“, допълва тя.
Освен това студентите ще бъдат насърчени да се включат в дванадесетото издание на конкурса „Моите първи педагогически опити“ със свои методически разработки. Негов координатор е проф. Караиванова, а компетентното жури от преподаватели от катедра „Предучилищна педагогика“ ще прецени кои участници ще публикуват своите материали в петия том на сборника „Моите първи педагогически опити. Образователни технологии. Модели. Учебни проекти. Ресурси“.
„С всички тези инициативи защитаваме своята визия за модерно висше педагогическо образование и имаме самочувствието, че успешно я реализираме в академичното си ежедневие“, допълва моята събеседничка.
Идеята за създаването на образователната работилница „Детски университет“ е на доц. д-р Деляна Чуховска, която е с дългогодишен педагогически опит на учител в детска градина. В началото се планира първото издание на образователната работилница да бъде през май 2020 г. Но по обективни причини – ковид пандемията, инициативата не се провежда тогава, а две години по-късно – през пролетта на 2022 г.
„Това ни даде възможност да обмислим и да прецизираме първоначалната идея на този уникален за страната ни проект“, обяснява проф. Караиванова. Поради наложените противоепидемични мерки за ограничаване на социалните контакти и избягването на събирането на много хора на едно място, се налага да бъде променена концепцията за провеждането на образователната работилница. „Връщането ни в присъствена форма на обучение в началото на март 2022 г. и невъзможността децата да посетят аудиториите на Педагогическия факултет, ни провокира да адаптираме идейния замисъл“, обяснява моята събеседничка. Така се появява „Пътуващ детски университет“. Първите две издания се провеждат от гл. ас. д-р Борислава Иванова в двора на две детски градини във Велико Търново – „Райна Княгиня“ и „Иванка Ботева“. През май се провеждат още четири „пътуващи“ варианта.
„До началото на март 2022 г. обучението на студентите в продължение на почти две години протичаше онлайн. Те не се бяха виждали помежду си. Разпознавахме се по гласовете и се радвахме на възможността да бъдем заедно в реална среда. Щастлива съм, че приеха присърце идеята и работиха усърдно по осъществяването ѝ в аудиторни и извънаудиторни активности. Убедена съм, че ще запомнят първите си педагогически опити в реална образователна среда, осъществени чрез детския университет“, разказва моята събеседничка.
Като преподавател с дългогодишен опит, проф. Караиванова отчита, че
интересът към специалността „Предучилищна педагогика“ в последните години е устойчиво висок.
Според нея причините за това са комплексни. От една страна, това е привлекателността на професията и възможността за професионално развитие. От друга пък стои осъзнатата амбиция на младите хора да допринасят за детското развитие. А колкото до това какъв трябва да бъде учителят на XXI век, то за проф. Караиванова той трябва да бъде преди всичко креативен, способен, знаещ и бързо адаптиращ се към динамично променящия се дигитален свят.
„Намирам за особено значимо качество толерантността към неопределеността, която е ценен ресурс за генериране на необходимите на образователните практики иновации. Тя предопределя критичността към педагогическата рутинност като осъзнат ангажимент на творчески работещия учител, който има респект към уникалността на детството“, завършва тя.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg