CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКЦИЯТА
Стенографията в ХХI век [The Stenography in the 21st Century] /
Нина Иванова / Nina Ivanova – стр. 463
The Challenge to Become a Young Teacher /
Stanislava Bazitova – стр. 466
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
METHOLODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Защо е необходимо използването на българския жестов език при обучението на децата с проблеми на слуха [Why Do We Need to Use the Bulgarian Sign Language for Education of Students with Hearing Problems] /
Миряна Мошева / Miryana Mosheva – стр. 479
INTERNATIONAL EXPERIENCE / МЕЖДУНАРОДЕН ОПИТ
Activating Methods and Socratic Dialogue /
Jan-Willem Noom, Ard Sonneveld – стр. 489
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
ДЪРЖАВНА ТЪРГОВСКА ГИМНАЗИЯ „ДИМИТЪР ХАДЖИВАСИЛЕВ“ – СВИЩОВ /
DIMITUR HADJIVASILEV STATE TRADE HIGH SCHOOL – SVISHTOV
130 години Държавна търговска гимназия ,,Димитър Хадживасилев“ – огнище на икономическото образование в Бълга- рия
[130 Years “Dimitur Hadjivasilev” State Trade High School was an Outbreak of Economical Education in Bulgaria] /
Альоша Кушлов / Alyosha Kushlov – стр. 497
Интегриране на технологиите и развиване на професионални и ключови умения в процеса на обучение по „Счетоводство на предприятието“
[Integration of Technology and the Development of Professional and Key Skills/Competencies in the Teaching of “Enterprise Accounting”] /
Диана Илиева, Теодора Спасова / Diana Ilieva, Teodora Spasova – стр. 500
Интегративно практическо обучение на учениците от професия „Сътрудник в малък и среден бизнес“
[Integrative Practical Training of Students by “Associate in Small Business“ Profession] /
Здравка Пенчева / Zdravka Pencheva –p.505
Възможностите за прилагане на педагогически техники, методи и ди- дактически средства с интерактивен характер в обучението по матема- тика [Opportunities for Application of Pedagogical Techniques and Teaching Methods with Interactive Tools in Mathematics] /
Велина Атанасова / Velina Atanasova – стр. 508
Съвременни видове технологии – в помощ (или не) на образование- то [Contemporary Types of Technologies – an Education Advantage (or Disadvantage) ] /
Цветелин Борисов / Tsvetelin Borisov – стр. 512
Център за кариерно ориентиране и предприемачество – възможност за развиване на личностния потенциал на ученика [Career Orientation and Entrepreneurship Center – Opportunity for the Student’s Individual Potential Growth] /
Румяна Пенева / Rumyana Peneva – p. 517
Успешни практики в професионалното образование и обучение по ту- ризъм чрез практическо обучение в Турция [Successful Practices in the Vocational Education and Training in the Tourism Sector Through Practical Training in Turkey] /
Аделина Милинова, Моника Петрова / Adelina Milinova, Monika Petrova – стр. 521
Човешките ресурси – конкурентно предимство [The Human Resources – Competitive Advantage] /
Румяна Иванова / Rumyana Ivanova – стр. 527
Иновативна форма на взаимодействие в образователно-възпитателния процес [Innovative and Interactive Forms in Educational Process] /
Миланка Узунова / Milanka Uzunova – p. 537
Оценяването по физическо възпитание и спорт [Evaluation of Physical Education and Sports in Dimitur Hadjivasilev State Trade High School – Svishtov] /
Ангел Петков / Angel Petkov – стр. 540
Учебно-тренировъчните фирми – мост между училището и бизнеса [Educational-Training Companies – a Bridge Between School and Business] /
Цецка Станева / Tzetzka Staneva – стр. 546
Ученическият театър като модел за приобщаване [The School Drama Circle – A Cultural Awareness] /
Цветанка Троянова / Tsvetanka Troyanova – стр. 550
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – p. 555
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 557
THE CHALLENGE TO BECOME A YOUNG TEACHER
Stanislava Bazitova
Professional High School of Ecomonics „Todor Vlaykov“,
Secondary School „Hristo G. Danov“
Abstract. The aim of this article is to address the challenges one meets after entering the public school for the very first time and also to share first hand experiences from the classroom and the school. The main idea is to show how a young teacher is approaching the students and what methods are used in the classroom. Emphasis is also put on the drive one has to teach, and how the mindset provokes our actions and what impact it has on our students and their success.
Keywords: English teaching, education, schools, lessons, extracurricular activities
АВТЕНТИЧНИЯТ ФОЛКЛОР – ОСНОВА ЗА СИТУАЦИОННО ОБУЧЕНИЕ –
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ИЛИ ВЪЗМОЖНОСТ ЗА СТИМУЛИРАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНАТА КОМПЕТЕНТНОСТ
НА СЪВРЕМЕННИЯ УЧИТЕЛ ПО МУЗИКА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Dr. Penka Marcheva
Педагогически колеж – Плевен
Великотърновски университет
„Св. св. Кирил и Методий“
Abstract.. В публикацията са разгледани възможностите на автентичния фолклор като основа за реализация на ситуационно обучение в началното учи- лище. Идеята е да се представят пресечни точки между нематериално култур- но музикално наследство и педагогика.
Keywords: immaterial cultural musical heritage, pedagogy, situational education, o-experience.
AUTHENTIC FOLKLORE – A FOUNDATION FOR SITUATED LEARNING –
CHALLENGE OR OPPORTUNITY FOR STIMULATION PROFESSIONAL
COMPETENCY OF THE CONTEMPORARY MUSIC TEACHER IN ELEMENTARY SCHOOL
Abstract. The idea in the present publication is to look for the points of intersection of the immaterial cultural musical heritage and pedagogy. One of the kinds of situational education is displayed in acquiring knowledge and skills for co-experience. The opportunities, given by the immaterial cultural heritage, for educating children in this way, are practically boundless. A teacher meets the challenge to discover them and to set up conditions for their adequate use.
Dr. Penka Marcheva, Assoc. Prof.
College of Pedagogy – Pleven
University of Veliko Turnovo
Pleven, Bulgaria
ЗАЩО Е НЕОБХОДИМО ИЗПОЛЗВАНЕТО НА БЪЛГАРСКИЯ ЖЕСТОВ ЕЗИК ПРИ ОБУЧЕНИЕТО НА ДЕЦАТА С ПРОБЛЕМИ НА СЛУХА
Миряна Мошева
Национален методически и консултативен център по проблемите
на жестовия език към Съюза на глухите в България
Abstract.. Статията се занимава с основните принципи за решаване на про- блемите на хората с увреждания, включително и на тези с увреден слух, които са формулирани в Конвенцията на ООН за техните права от 2006 г. Споме- натата конвенция надгражда Стандартните правила на Общото събрание на ООН от 21 декември 2003 г. и е първият международен договор, чрез който се признават жестовите езици и се гарантира достъпът до услуги чрез про- фесионални жестови преводачи, за да се получи достоверна информация за глухите хора. Освен правото за достъп до информация особено се набляга на използването на жестовите езици в образованието. Представена е накратко историята на образованието на децата с проблеми на слуха през последните 20 – 30 години, ролята и приносът на СГБ за изпълнението на тези основни изисквания, както и последните европейски тенденции за новите методи на обучение на децата със слухова загуба.
Keywords: education, hearing loss, sign language
WHY WE NEED TO USE THE BULGARIAN SIGN LANGUAGE FOR THE EDUCATION OF STUDENTS WITH HEARING PROBLEMS
Abstract. The current paper discusses the core principles of problem solving concerning the difficulties of handicapped people. An example of a social group facing the obstacles of standard ways of communication, is that of people with hearing problems. For this reason, we emphasize on the UN convention from 2006 year, which includes clauses about access to services through professional sign translators. Moreover, in this first international agreement, people with hearing problems are acknowledged not only to the right of information, but of the right of education in sign language. Further, the short history of the education of students with hearing problems in the last 20-30 years are presented. In addition, the role of Bulgarian institutions and the last European trends in educational methodology in the case of hearing loss is introduced.
Mrs. Miryana Mosheva,
Ing. Coordinator of Union of the Deaf in Bulgaria
ACTIVATING METHODS AND SOCRATIC DIALOGUE
Jan-Willem Noom, Ard Sonneveld
Stoas Vilentum University of Applied Sciences and Teacher Education
Abstract. Activating didactics (AD) for cooperative and collaborative learning are becoming more popular in vocational education across Europe. AD is an approach to make students active in their learning process. For a teacher AD means that he or she has to change from teacher centered to more student centered: a guide who facilitates the process during a learning situation. This means that the teacher is no longer only responsible for the content of the topics, but he or she is a guide who facilitates the student with interactive ways of learning and active methods. Cooperative learning in groups demands dialogical skills from the participants. The result is that the student will enlarge knowledge and skills through exploration in a cooperative way with others. In active learning and competence based learning, the student has more responsibility to develop his or her competences. A competence is an integral mix of knowledge, skills and attitude in a meaningful authentic situation: a real situation in the daily life of the professional. For a teacher or coach it becomes more and more important to counsel and judge the student during consults. In a new ENTER expert workshop session at the Agricultural University in Plovdiv, next November, we will make a transfer from backgrounds in activating didactics into a useful and practical application of methods. We will also pay attention to the question: is it possible to make students self-responsible? We will discuss this question in a Socratic dialogue, a method to structure a dialogical learning process.
Keywords: active learning, cooperative learning, dialogical learning, didactical approach, self-responsible learning, Socratic dialogue
130 ГОДИНИ ДЪРЖАВНА ТЪРГОВСКА ГИМНАЗИЯ ,,ДИМИТЪР ХАДЖИВАСИЛЕВ“ – ОГНИЩЕ НА ИКОНОМИЧЕСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ
Альоша Кушлов
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. В статията се прави исторически преглед на създаването на пър- вото търговско училище в България, с което се поставя началото на икономи- ческото професионално образование у нас. Подчертана е заслугата на дари- теля Димитър Хадживасилев за разкриване на търговското училище в родния му град Свищов.
Keywords: philanthropy, education in economics, history
130 YEARS DIMITUR HADJIVASILEV STATE TRADE HIGH SCHOOL WAS AN OUTBREAK OF ECONOMICAL EDUCATION IN BULGARIA
Abstract. The article offers a historical overview of the creation of the first commercial school in Bulgaria, which marked the beginning of economic vocational education in the country. Highlighted is the merit of the donor Dimitur Hadjivasilev disclosure of trade school in his home town of Svishtov.
Mr. Alyosha Kushlov
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ИНТЕГРИРАНЕ НА ТЕХНОЛОГИИТЕ И РАЗВИВАНЕ НА ПРОФЕСИОНАЛНИ И КЛЮЧОВИ
УМЕНИЯ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕ ПО „СЧЕТОВОДСТВО НА ПРЕДПРИЯТИЕТО“
Диана Илиева, Теодора Спасова
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Във века на глобалното информационно общество и икономиката, основана на знанието, пред педагозите в сферата на професионалното обу- чение стоят редица предизвикателства. Те имат нелеката задача: да създават личности – професионалисти в съответната област; да учат младите хора да бъдат гъвкави, мобилни, конкурентоспособни на пазара на труда; да са търсещи знания и развитие през целия живот.
Keywords: integration, accounting and enterprise, professional skills, key competencies, economical informatics
INTEGRATION OF TECHNOLOGY AND THE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL AND
KEY SKILLS/COMPETENCIES IN THE TEACHING OF ENTERPRISE ACCOUNTING
Abstract. In the age of global informative society and economy based on knowledge to teachers in vocational training is a different set of challenges. They have a difficult task: to create personalities – professionals in the exact field; to teach young people to be fl exible, mobile, competitive in labor market; to be seeking knowledge and development throughout life. The innovative scenario describes technology training company accounts – subject of compulsory vocational training specialty „Economic Informatics“, profession „Economist-Informatics“, section „Accounting for inventories“. Approbation of the model is performed during the academic 2012/2013, in the first trade school in Bulgaria – State Trade School „Dimitar Hadjivasilev“ – Svishtov.
Mrs. Diana Ilieva,
Mrs.Teodora Spasova
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ИНТЕГРАТИВНО ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ ПРОФЕСИЯ „СЪТРУДНИК В МАЛЪК И СРЕДЕН БИЗНЕС“
Здравка Пенчева
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. От 2013 година в училището се работи в екипи за интегративно практическо обучение. Според специалността си гимназистите създават учеб- ни търговски банки, фирми и др. Осъществяват се стажантски програми и участия в състезания. Настоящата статия е насочена към практическото обу- чение – неговата значимост и конкретното му приложение.
Keywords: integration specialists, business idea, methods, effectiveness
INTEGRATIVE PRACTICAL TRAINING OF STUDENTS BY PROFESSION ASSOCIATE IN SMALL BUSINESS
Abstract. Since 2013 the school has been working in teams integrative practical training. According to specialty, teaching high school students created commercial banks, companies and others. They executed training programs and participate in competitions. This article focuses on practical training – its importance and its particular application.
Mrs. Zdravka Pencheva
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ ТЕХНИКИ, МЕТОДИ И ДИДАКТИЧЕСКИ СРЕДСТВА С
ИНТЕРАКТИВЕН ХАРАКТЕР В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
Велина Атанасова
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Предмет на изследването е въпросът как да се активизира участието на учениците в часовете по математика, как да се повиши ефективността на основните педагогически взаимодействия в процеса на обучение чрез из- ползване на разнообразни методи и дидактически материали в преподаването, как да се използват различни форми за оценка и самооценка. Учителят про- вокира включването на учениците в различни дейности, за да се осъществи ефективна обратна връзка.
Keywords: activation, efficiency, interactivity, motivation
OPPORTUNITIES FOR THE APPLICATION OF PEDAGOGICAL TECHNIQUES AND TEACHING METHODS WITH INTERACTIVE TOOLS IN MATHEMATICS
Abstract. Subject of the study is the question of how to increase the involvement of students in math, how to increase the efficiency of the main pedagogical interactions in the learning process by using a variety of methods and teaching materials in teaching how to use different forms of assessment and self assessment. The teacher provokes involving of the students in various activities to accomplish an effective feedback.
Dr. Velina Atanasova
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
СЪВРЕМЕННИ ВИДОВЕ ТЕХНОЛОГИИ – В ПОМОЩ (ИЛИ НЕ) НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Цветелин Борисов
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. В доклада ще намерите доказателства, че е невъзможно за XXI век без използването на информационни технологии. В този доклад разглеждаме всички полезни и отрицателни страни, както и влиянието на модерните техно- логии върху средното образование.
Keywords: information technologies, education, computerization, technologies, individualization of learning
CONTEMPORARY TYPES OF TECHNOLOGIES – AN ADVANTAGE OR DISADVANTAGE OF THE EDUCATION
Abstract. In the report you will find evidence that it’s impossible for the XXI century to be without the introduction of ICT in education. The publication reveals the contribution of information technology and how it improves the quality of middle education. In this report you will find different opinions on whether you should learn from online textbooks and not attend lectures as often as usual and how will the information technologies help to improve the education in different countries.
Mr. Tsvetelin Borisov
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ЦЕНТЪР ЗА КАРИЕРНО ОРИЕНТИРАНЕ И ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА РАЗВИВАНЕ НА
ЛИЧНОСТНИЯ ПОТЕНЦИАЛ НА УЧЕНИКА
Румяна Пенева
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Според Европейската референтна рамка има осем ключови ком- петентности, чието овладяване подготвя учениците за живота им на възрастни и създава основата за бъдещо обучение и професионален живот. Те са равно- поставени помежду си и ние се стремим да ги развиваме в еднаква степен в нашето училище. Качественото образование предполага „непрекъснато над- граждане на знания и умения с оглед максимално развитие на потенциала на всяко дете и възможност за пълноценна социална реализация“. Същевремен- но „детето трябва да може да реализира в максимална степен своите житейски планове, като зачита правилата и не накърнява правото на другите да реализи- рат своите житейски планове“
Keywords: key competences, social realization, vocational skills and competencies, life plans
CAREER ORIENTATION AND ENTREPRENEURSHIP CENTER – OPPORTUNITY FOR THE STUDENT’S INDIVIDUAL POTENTIAL GROWTH
Abstract. Our goal is to inspire young people to explore their potential and to grow through innovation, imagination and creativity; to encourage entrepreneurs to think globally, turning ideas into reality. Activities of the Centre expand each year. We attract new partners.
Mrs. Rumyana Peneva
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
УСПЕШНИ ПРАКТИКИ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ ПО ТУРИЗЪМ ЧРЕЗ ПРАКТИЧЕСКО ОБУЧЕНИЕ В ТУРЦИЯ
Аделина Милинова, Моника Петрова
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Инициатор на проекта „Успешни практики в областта на професионалното образование и обучение в сферата на туризма чрез практическо обучение в Турция“ е Държавна търговска гимназия „Д. Хадживасилев“, чий- то стратегически приоритет е да отговори на търсените от пазара на труда професионални качества и умения. В изискванията на европейския пазар на труда се наблюдава тенденция към засилено търсене на висококвалифицирана и адаптивна работна сила. Необходимо е чрез образователно-възпитателния процес да се подготвят квалифицирани и конкурентоспособни кадри във всич- ки области на икономиката, в т.ч. и туризма.
Keywords: vocational education and training, practical training, tourism, competitive specialists, professional skills, knowledge and experience
SUCCESSFUL PRACTICES IN THE VOCATIONAL EDUCATION AND TRAINING IN THE TOURISM SECTOR THROUGH PRACTICAL TRAINING IN TURKEY
Abstract. The coordinator of the project Successful Practices in the Vocational Education and Training in the Tourism Sector through Practical Training in Turkey is the High School of Economics “Dimitar Hadjivasilev” in Svishtov, Bulgaria. The strategic priority of the school is to create professional qualities and skills at the labour market. The requirements of the European labour market tend to increase the demand for highly qualified, well trained and adaptive labour force. It is necessary to train qualified and competitive specialists in all sectors of the economy including the tourism through educational and training process.
Mrs. Adelina Milinova,
Mrs. Monika Petrova
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ЧОВЕШКИТЕ РЕСУРСИ – КОНКУРЕНТНО ПРЕДИМСТВО
Румяна Иванова
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Едно от конкурентните предимства на Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов, е качеството на човешките ресур- си. Поддържането на качествени човешки ресурси изисква качествено упра- вление. В доклада се споделят успешни практики по управление и развитие на хората в училищната организация. Акцентира се върху положителните ефекти от активното привличане на членовете на училищната организация за пости- гане на нейните цели.
Keywords: quality of human resources, human resources management, human factor, personal career plan
THE HUMAN RESOURCE – COMPETITIVE ADVANTAGE OF DIMITAR HADJIVASILEV STATE HIGH SCHOOL OF ECONOMICS
Abstract. One of the advantages of the State High School of Economics “Dimitar Hadjivasilev” Svishtov is the quality of human resources. Maintaining quality requires quality HR management. The report share best practices in management and development of people in the school organization. Emphasis is placed on the positive effects of active involvement of members of the school organization to achieve its objectives.
Mrs.Rumyana Ivanova
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ИНОВАТИВНА ФОРМА НА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ В ОБРАЗОВАТЕЛНО- ВЪЗПИТАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС
Миланка Узунова
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Съвременното българско образование предоставя педагогическа свобода при осъществяване на образователния и възпитателния процес, като създава ефективни условия за развитие на учениците от средношколска въз- раст. Педагозите в Търговската гимназия в Свищов търсим нови форми на сътрудничество и педагогическо взаимодействие с младежите и техните роди- тели. Вече шест години успешно прилагаме иновативна форма на взаимодейст- вие със заинтересованите страни в Психолого-педагогически консултативни екипи. Създаденото структурно звено (ППКЕ) подпомага взаимодействието между ученици, учители и родители. Екипните срещи се провеждат по график и при необходимост. Постигат се положителни резултати: мотивация за успех у учениците, възпитаване в ценности и нормативно поведение, постигат се намаляване на броя на неизвинените отсъствия от страна на учениците, со- циална адаптация, екипност и партньорството между педагогическия екип и родителите.
Keywords: the teaching process, teachers, collaboration, innovative forms of interaction, psychological and pedagogical advisory teams, positive results
INNOVATIVE AND INTERACTIVE FORMS IN EDUCATIONAL PROCESS
Abstract. The new „face“ of the modern young man, the conditions in which he grows and is being formed and his personality make us apply innovative teaching methods, close dialogue with parents, use of person-centered approach and creative atmosphere in the work of the teacher.
Mrs. Milanka Uzunova
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
ОЦЕНЯВАНЕТО ПО ФИЗИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ И СПОРТ
Ангел Петков
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Тази статия е споделен опит за практическо прилагане на ритмич- ността на оценяване в предмета „Физическо възпитание и спорт“. Разписани са различните тестове във времето и практикуваните способи за оценяване, използвани в работата.
Keywords: evaluation, physical education and sport, physical abilities
EVALUATION OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORTS IN STATE HIGH SCHOOL “D. HADZHIVASILEV“ – SVISHTOV
Abstract. This article represents shared experience for practical application of rhythm evaluation in the subject „Physical Education“. Various tests over time and practice methods of evaluation used in the work are registered.
Mr. Angel Petkov
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
УЧЕБНО-ТРЕНИРОВЪЧНИТЕ ФИРМИ – МОСТ МЕЖДУ УЧИЛИЩЕТО И БИЗНЕСА
Цецка Станева
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Тази статия разглежда осъществяването на качествено практиче- ско обучение в професионалните училища. То трябва да отговаря на съвре- менните постижения в науката и технологиите и същевременно на изисква- нията на трудовия пазар, както и на индивидуалните потребности на човека. Разгледана е една от възможностите за това – а именно екипната дейност на учениците в учебно-тренировъчните фирми. Цел на обучението в учебно-тренировъчната фирма е интердисциплинарното, активно преподаване на знания чрез извършване на дейности, типични за реалните предприятия, и отчитане на връзките и взаимодействията между тях. Това е обучение, насочено към решаване на проблеми, съобразени с реалната практика и ориентирано към личността на ученика.
Keywords: training, educational-training firm
EDUCATIONAL-TRAINING COMPANIES – A BRIDGE BETWEEN SCHOOL AND BUSINESS
Abstract. The aim of the training in training firms is interdisciplinary, active teaching knowledge by performing activities typical for real enterprise and reporting relationships and interactions between them. This is training for problem solving, consistent with actual practice-oriented personality of the student.
Mrs. Tzetzka Staneva
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School
УЧЕНИЧЕСКИЯТ ТЕАТЪР КАТО МОДЕЛ ЗА ПРИОБЩАВАНЕ
Цветанка Троянова
Държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Abstract.. Публикацията представя извънкласната дейност и възможността за създаване на социални умения сред учениците. Разглежда се участието на учениците в дейността на училищния театър и въздействието му върху тяхна- та духовна същност. Внушава се идеята, че училището трябва да е главният фактор за приобщаването на всички ученици към националните, общочовеш- ките и художествените ценности. Защитава се тезата, че общуването с театъра създава предпоставки учени- ците да изпитват радост от допира до литературния текст, да провокира тях- ната артистичност и въображение, да създава условия за изява на толерантно отношение към различни типове и видове култури и способност за мотивира- не на личните предпочитания, да създава интерес и изгражда умения за лична и колективна творческа любителска художествена изява, да дава основни зна- ния и умения във връзка със същността на театъра и социалната му роля, да подпомага развитието и утвърждаването на младия човек като гражданин, да създава възможност за усвояване на общочовешките ценности.
Keywords: theatre, extracurricular activities, empathy, creativity, approval, tolerance, values
THE SCHOOL DRAMA CIRCLE – A CULTURAL AWARENESS
Abstract. Learning is the key road to the realization of young people within the European Union and life-long learning is the idea of the modern world based on four fundamental principles – learning to know, learning to do, learning to live together, and learning to be. All of them are directly related to the knowledge of one`s own culture, the culture of Europe and world culture.
Mrs. Tsvetanka Troyanova
Head of Theatrical Group „Magic“
Dimitur Hadjivasilev State Trade High School