"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 48, 2020

Минимум 300 часа аудиторна заетост в университетите

in Брой 48, 2020

Или преподаваш, или правиш наука. Но най-добре е и двете

Висшите училища поемат ангажимент да намалят губещите магистърски програми и специалности, да оптимизират вътрешната си структура и да намалят административния персонал. Академичният състав между 65- и 68-годишна възраст трябва да бъде до 5% от нсички. Ректорите би трябвало да прекратят и трудовите правоотношения с хора над 68-годишна възраст, заемащи академични длъжности. Освен това висшите училища ще преструктурират системите си за възнаграждения така, че в по-голяма степен да бъде увеличена минималната заплата и делът на допълнителните възнаграждения да бъде по-малък. Това е записано в споразумение, подписано от министъра на образованито и науката Красимир Вълчев с ръководителите на Съвета на ректорите на висшите училища, Националния браншов синдикат „Висше образование и наука“ – КНСБ, и синдикат „Висше образование“ –
КТ „Подкрепа“.
„Висшите училища поемат ангажимент да не увеличават допълнителните възнаграждения за „доктор“ и „доктор на науките“, докато не се увеличи основната заплата. В момента най-важното е да обезпечим системата с преподаватели. И да накараме най-добрите студенти да стават преподаватели. Защото системата на висшето образование е силна, когато най-добрите студенти стават преподаватели“, коментира министър Вълчев след подписването на документ в МОН.
Той отбеляза, че в Закона за бюджета са заложени средства за допълнителна субсидия, която да позволи на всички висши училища да увеличат договорените минимални заплати – 1300 лв. за асистент, 1400 лв. за главен асистент, 1500 лв. за доцент и 1600 лв. за професор.
Освен това страните по споразумението договарят изискване за минимална норма на преподавателска работа от 300 часа.

„Записваме, че няма да се получава заплата, ако няма норма – съответно това е основание за освобождаване на преподавателя или той трябва да прави наука. Записваме, че заплатата се получава пропорционално на изпълнението на нормата“, обясни министър Вълчев. По думите му най-важното е чувството за отговорност, професионализъм и академична етика на преподавателите да стане доминираща култура във всички висши училища. И споразумението е един от инструментите за това.
Министър Вълчев бе категоричен, че системата на висшето образование е натрупала в последните години репутационен проблем, дължащ се основно на две неща – масовизацията на приема и конкуренцията чрез занижаването на изискванията.
И това е довело до учене от изпит на изпит. Затова в споразумението се предвижда всяко висше училище да утвърди политика и да предприеме действия за завишаване на текущите изисквания към студентите за участие и ангажираност в учебния процес по време на цялата учебна година. Това задължително включва и следните мерки – увеличаване на текущо възложените задачи по време на всяка седмица от учебния семестър и контрол на изпълнението, регламентиране на извънаудиторна заетост не по-малко от 60 часа за целогодишно възлагане и контрол за изпълнението на задачи при обвързване с основната заплата при изпълнението на тази дейност.
„Висшите училища ще трябва да реализират мерки и всяка седмица да възлагат задачи, проекти, четене на книги на студентите. От това няма никакъв риск, освен това да стане някой студент по-знаещ и по-можещ човек“, заяви министърът. И добави, че това е разликата между качественото и некачественото висше образование. „Нашите преподаватели не са по-лоши и по-малко знаещи, но трябва да бъдат още по-взискателни“, отбеляза той.
Министър Вълчев подчерта, че системата на висшето образование заслужава да бъде подкрепена повече, отколкото предишните години, защото се е реформирала. „Сега залагаме повече средства за висше образование и в бюджета за догодина, и в Оперативната програма. Ще имаме и програма, която ще подпомага изплащането на обезщетенията, които се оказват голям проблем“, заяви той.
Просветният министър специално благодари и на двете синдикални организации в сектора на висшето образование, които по думите му са прогресивен фактор и често предлагат решения за промени.
От своя страна, проф. Анастас Герджиков – председател на Съвета на ректорите и ректор на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, отбеляза, че споразумението е още една стъпка в дългия списък от реформи през последните години. „За пореден път СР подкрепя реформата, като поема редица ангажименти, свързани с по-високата ефективност на висшите училища. Надявам се това да донесе ползи. Смятам, че висшите училища имат необходимата автономия и гъвкавост, за да преценят кои от казаните в споразумението неща се отнасят наистина за конкретния университет и кои не“, обобщи той.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Tags АКЦЕНТ на броя
shareTweetshare
Previous article

Ръст на студентските стипендии с 20%

Next article

Посоката е вярна

Next article
Вестник "Аз-буки"

Посоката е вярна

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6/2020, година XXVIII

Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2020, година XXII

Последни публикации

  • Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2023, година LXV
  • Annual contents of Bulgarian Language and Literature, 2022
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5s/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1 /2022, Volume 64
  • Годишно съдържание на научното списание „Български език и литература“ 2021г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3 /2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1/2021, Volume 63
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2020, Volume 62
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US