"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 48, 2022

Какво избират да учат студентите

in Брой 48, 2022

Нараства броят на чужденци, предпочели висшето образование у нас

Общо 62% от действащите студенти в страната се обучават в професионални направления, при които се наблюдава ниска степен на реализация на завършилите. Това е записано в проект за актуализиране на Националната карта на висшето образование в Република България, публикуван за обществено обсъждане. За първи път Картата е приета с Решение на Министерския съвет през юли 2021 г. Съгласно Закона за висшето образование тя се актуализира и приема всяка година от МС по предложение на министъра на образованието и науката.
Най-много професионални направления – 18, попадат в група 4, която включва направления и специалности от регулирана професия с ниска степен на реализация на завършилите и ниска степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите. В тях се обучават 16% от студентите. Други 15 направления попадат в група 3 на такива с ниска степен на реализация на завършилите и висока степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите. В тях се обучават общо 46% от действащите студенти.

В група 1 на направления и специалности от регулирани професии с висока степен на реализация на завършилите и висока степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите попадат 6 професионални направления. В тях се обучават 17 на сто от действащите студенти. Група 2 на професионални направления (ПН) и специалности от регулирана професия (СРП) с висока степен на реализация на завършилите и ниска степен на търсене на висше образование от кандидат-студентите включва 12 направления, в които се обучават 20% от студентите.
В документа се посочва, че в съществуващата профилна и териториална структура на висшето образование се наблюдават различни по характер и дълбочина дисбаланси.
Така например капацитетът на акредитираните от Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) висши училища у нас е близо два пъти по-голям от броя на действащите студенти и невинаги е съобразен с търсенето на образователни услуги. Общият капацитет за всички професионални направления във всички висши училища е 415 472 студенти и нараства спрямо година по-рано, когато е бил за 407 616 следващи. Това е над два пъти повече от броя на действащите студенти през 2021/2022 учебна година. Средно за страната той представлява 48% от определения от НАОА общ капацитет при 53% през предходната година.
Най-малка степен на използване на наличния капацитет се наблюдава в ПН „Математика“ – 18,1%, ПН „Теория на изкуствата“ – 18,4%, ПН „Социология, антропология и науки за културата“ – 27,8%, ПН „Животновъдство“ – 28,3%, ПН „Химически науки“ – 29,5%, ПН „Транспорт, корабоплаване и авиация“ – 30%, ПН „Материали и материалознание“ – 30,3%. В общо 32 професионални направления броят на действащите студенти е под 50% от определения капацитет при 29 ПН с подобни показатели през предходната година.
Броят на действащите студенти е над 90% от определения капацитет в ПН „Медицина“, ПН „Стоматология“, ПН „Театрално и филмово изкуство“, ПН „Педагогика“ и СРП „Зъботехник“. В общо 8 професионални направления броят на действащите студенти е равен или надхвърля 70% от определения от НАОА капацитет, а в 12 е над 50%.
Приемът по държавна поръчка е запълнен практически изцяло в направления „Медицина“, „Стоматология“, „Здравни грижи“, „Икономика“, „Педагогика“, „Психология“ и др. В 19 ПН и в 6 СРП бройките държавна поръчка са запълнени под 90%, като са определени за приоритетни – сред тях са ПН „Химически науки“ и ПН „Математика“, при които се запълват 62 – 63% от утвърдените бройки държавна поръчка, следвани от „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ – 67%, „Биотехнологии“ – 73%, и „Машинно инженерство“ – 76%.
Най-масовите професионални направления са „Икономика“ – 28 224 студенти, „Педагогика“ – 17 083, „Медицина“ – 13 271, „Администрация и управление“ – 12 664, „Комуникационна и компютърна техника“ – 8559, „Педагогика на обучението по…“ – 8542, „Информатика и компютърни науки“ – 8106, и „Право“ – 7245. В тези осем направления се обучават над половината действащи студенти. След тях се нарежда ПН „Национална сигурност“ с 6382 студенти. В другия край на скалата са СРП „Масажист“ (с увредено зрение) с едва 6-ма студенти, СРП „Речно корабоплаване“ – 12, СРП „Стратегическо ръководство на отбраната и въоръжените сили“ – 13, ПН „Теория на изкуствата“ – 46, СРП „Хидростроителство“ – 63, СРП „Транспортно строителство“ – 136, СРП „Маркшайдерство и геодезия“ – 141, СРП „Водоснабдяване и канализация“ – 151, ПН „Металургия“ – 174.
Увеличават се чужденците, които учат висше образование в България, като през учебната 2021/2022 г.
техният брой е 16 525. Над половината (56,3%) от тях се обучават в само две професионални направления – „Медицина“ и „Стоматология“. Според документа България е първенец в целия ЕС по дял на чуждестранните студенти по медицински специалности, където 58,5% от учещите „Медицина“ у нас са чужденци.
Продължава тенденцията повече жени да учат висше образование. Техният брой е приблизително 114 хиляди (57%), докато мъжете са около 86 хиляди.
Отчитат се дисбаланси и в териториалната структура на висшето образование. Най-много висши училища – 28, има в Югозападния район за планиране, който включва София. На другия полюс е Северозападният район, където са базирани само две висши училища: МУ – Плевен, и Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия, а други три действат чрез филиали. Най-много професионални направления са достъпни в Югозападния район – 50, а най-малко в Северозападния район – 13. В Югозападния район се обучават и най-много студенти – 46,5% от всички. Следват Южният централен район с 18,9%, Североизточният и Северният централен съответно с 14,1 и 11,5%, а с най-малък дял са Югоизточният с 6,4% и Северозападният с 2,5%.
През 2022 г. регионите за планиране с най-ясно изразени потребности за развитие на висшето образование са Северозападният и Югоизточният.
Картата предоставя актуализирана информация за профилна и териториална структура на висшето образование у нас по професионални направления, специалности от регулираните професии и по региони на планиране, включително и за очакваните промени на броя на действащите студенти и на завършилите по професионални направления и региони на планиране в следващия петгодишен период. За първи път е приета с Решение на Министерския съвет през юли 2021 г.
Съгласно Закона за висшето образование тя се актуализира и приема всяка година от МС по предложение на министъра на образованието и науката.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Tags Репортер
shareTweetshare
Previous article

1,2 млн. лв. за програма за околната среда

Next article

Наши информатици печелят 15 медала

Next article
Наши информатици  печелят 15 медала

Наши информатици печелят 15 медала

В ход е дигиталното обучение

251 училища без помещение за спорт

Трябват ли ни 8 чаши вода на ден

Трябват ли ни 8 чаши вода на ден

Последни публикации

  • Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2023, година LXV
  • Annual contents of Bulgarian Language and Literature, 2022
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5s/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1 /2022, Volume 64
  • Годишно съдържание на научното списание „Български език и литература“ 2021г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3 /2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1/2021, Volume 63
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2020, Volume 62
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US