"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 49, 2022

Децата в Скравена обичат спорта

in Брой 49, 2022

Учителката по физическо възпитание Наталия Митева печели награда за добра практика

Наталия Митева възпитава
у децата любов към спорта
и движението от възможно
най-ранна възраст

Петя НИКОЛОВА

Наталия е усмихнат млад човек, който знае как да оцелява в планината. Затова държи правилата да се спазват. Може да води часове по физическо възпитание и спорт на немски език. А когато я попиташ защо преподава в малко село като Скравена, община Ботевград, отговаря, че търси естествен живот за децата си. Тренирала е лека атлетика, харесва бившия световен рекордьор на 100 метра Морис Грийн. При това не заради успеха, а заради красотата на движенията и непринуденото му поведение на пистата. През 2007 г. завършва Националната спортна академия с основна специалност „Учител по ФВС“ и втора специалност „Треньор по туризъм и алпинизъм“. Една година преподава физическо възпитание на немски език в частно училище, а от 2020 г. е учител по ФВС в ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ – с. Скравена. Ако това не е достатъчно, ето още един щрих – миналата година Наталия извървява по билото на Стара планина за 17 дни маршрута Ком – Емине с дължина 600 км.
„Най-важното, което се опитвам да постигна в работата си – споделя Наталия Митева, – е да възпитам у децата любов към спорта и движението от възможно най-ранна възраст. Преподавам физическо възпитание и спорт на ученици от I до VII клас. Това изисква гъвкавост в методите на обучение и начина на общуване с тях. Старая се чрез разнообразни игри да им покажа видовете спорт и двигателни активности. И когато учениците излязат изморени, но усмихнати от моите часове, разбирам, че съм си свършила работата.“

Наталия Митева

В основното училище в село Скравена се обучават 121 ученици, като 60% от тях са от уязвими групи. Да ги научат на дисциплина, е най-сериозното предизвикателство пред учителите. Но освен това се изискват креативност, любов и търпение, за да се създаде нужната позитивна и приятелска атмосфера, която да пробуди желание у децата да посещават редовно учебните занятия.
„Физическото възпитание безспорно се възприема като второстепенен учебен предмет в училищата – казва Наталия Митева. – За мен обаче движението и спортът са важен фактор за качествен учебен процес, поради което съм много изискващ учител. Същевременно се старая да съм максимално справедлива. А това е най-важно
за учениците – отношението към тях и да усещат, че си справедлив.“
А е напълно справедливо, когато изискваш от учениците си да облекат спортен екип в часовете по ФВС, да видят и преподавателя си облечен така. Затова Наталия влиза в своите часове в екип по правилата. За нея възпитанието тръгва от личния пример на учителя.
И макар че често се затруднява от задължението да следва учебната програма, която включва спортове, за които училището в Скравена не разполага с подходяща материална база, Наталия се вдъхновява от самите ученици и им предлага алтернативни и творчески занимания.
Не се случва често учител по ФВС да бъде награден за добра практика. Вероятно и самите преподаватели по този учебен предмет рядко се ангажират с креативното начинание да обмислят и предложат на учениците си по-продължителна във времето дейност, в която децата да играят главната роля. Но Наталия излиза извън общоприетия образ на учител по физическо, който хвърля топка на група ученици и след това чака да изминат 40-те минути. Освен това много иска децата да дадат шанс на спорта в живота си. Получава подкрепа от директора на училището Петко Петков, който също е учител по физическо възпитание. Затова Митева поставя на учениците от IV клас практическата задача да изработят под нейно ръководство книжка на тема „Спорт и здраве“. След това кандидатства с успешно реализираната идея пред Министерството на образованието и науката за добра практика. И на VII национална научно-практическа конференция за разпространение на добри практики, провела се през октомври в Банско, Наталия Митева печели награда и заслужените аплодисменти на присъстващите и журито за получения добър продукт.
„В продължение на три седмици с ученици от IV клас работехме заедно по общата практическа задача – съчиняване и изработване на книжка, която обхваща пет различни теми, свързани със здравословното влияние на спортните упражнения върху човешкото тяло – разказва Наталия. – Учениците, разпределени по групи, измислиха заглавие, оформиха по подходящ начин заглавната страница. Към всяка от поставените теми в съдържанието написаха текст и добавиха допълваща го илюстрация.“
Седем момчета и пет момичета от IV клас са в ядрото, което създава книжката. В групата е включено и дете с обучителни затруднения при четене и писане. От значение за проекта е и фактът, че присъства дете със сериозно наднормено тегло.
Много педагогически цели се постигат с осъществяването на тази задача. Но най-съществената сред тях е, че Наталия Митева успява по интересен начин да представи сложна за учениците информация, от която те сами да извлекат най-полезното за себе си и да го пресъздадат в разбираем за възрастта си начин. Този метод позволява и на деца с обучителни затруднения, които по-трудно фокусират вниманието си върху сложни учебни теми и имат трудности с възприемането на специализирана терминология, да достигнат необходимото ниво на познания по зададената тема, без да се демотивират или отегчат.
Видеоматериали, спортни уреди и пособия помагат на децата при подготовката на проекта. Наталия избира пет основни здравословни и психоемоционални проблема, които могат да бъдат отстранени чрез редовни и целенасочени спортни дейности и физически упражнения: затлъстяване, гръбначни изкривявания, често боледуване и слаб имунитет, липса на концентрация и слаба памет, депресия и ниско самочувствие. Получава се краен продукт, който може да служи за информация на всеки следващ випуск ученици, тъй като текстовете в книжката са написани на разбираем език. А децата обогатяват общата си култура за ползите от спорта и физическите упражнения и за вредата от обездвижването.


Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ може да закупите и от следните места:

СОФИЯ
Национален природонаучен музей, бул. „Цар Освободител” 1 (работно време: понеделник — неделя от 10,00 до 18,00 ч.);

ПЛОВДИВ
Основно училище “Алеко Константинов” (библиотеката), ул. “Божидар Здравков” 3а, тел.: 032/62 56 73, 0887 073 478;
ПУ „Паисий Хилендарски“, Ректората, Пловдив, ул. „Цар Асен“ 24;

БЛАГОЕВГРАД
Университетска книжарница, ЮЗУ „Неофит Рилски”, ул. „Иван Михайлов” 66, тел.: 073/588 540; 0894 426 038.

Tags Сюжети
shareTweetshare
Previous article

Пловдивски ученици –призьори по руски

Next article

Моята съботна глътка България

Next article
Моята съботна глътка България

Моята съботна глътка България

В ход е дигиталното обучение

Учениците ни подобряват английския си език

Час по родолюбие в  БУ „Иван Станчов“ – Лондон

Час по родолюбие в БУ „Иван Станчов“ – Лондон

Последни публикации

  • Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2023, година LXV
  • Annual contents of Bulgarian Language and Literature, 2022
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5s/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1 /2022, Volume 64
  • Годишно съдържание на научното списание „Български език и литература“ 2021г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3 /2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1/2021, Volume 63
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2020, Volume 62
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US