INCLUSIVE EDUCATION / ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ
Защо приобщаващо образование?
[Way inclusive education?]
/ Ива Бонева / Iva Boneva – стр. 1031
Log in to read the full text
Ролята на учителските нагласи в приобщаването на различните деца. Преглед и анализ на основни социално-психологически теории за нагласите, тяхното естествено и нарочно формиране
[The Role of Teachers’ Attitudes in Including Different Children. Overview and Analysis of the Main Socio-Рsychological Theories on Attitudes, their Natural and Purposeful Formation]
/ Ива Бонева / Iva Boneva – стр. 1032
Log in to read the full text
Роля на психолога в приобщаващото образование
[The Psychologists’ Roles in Iinclusive Education]
/ Анета Атанасова / Аneta Atanasova – стр. 1052
Log in to read the full text
Функционално оценяване на потребностите и практически техники за успешното приобщаване на децата с увреден слух в общообразователната среда
[Functional Assessment of Needs and Strategies for Successful Inclusion of Hearing-Impaired Children in Regular Schools]
/ Неда Балканска / Neda Balkanska – стр. 1067
Log in to read the full text
Консултирането в логопедичната практика: в помощ на процеса на приобщаване
[Consulting in Speech-Language Therapy Practice: a Support to Inclusion Process]
/ Елена Бояджиева-Делева / Elena Boyadjieva-Deleva – стр. 1083
Log in to read the full text
Грижата за подобряване на психоемоционалния климат в екипа – насоки за ръководството и учителите на едно училище
[Care for Improving the Psycho-Emotional Climate in the Team – Guidance for School Principals and Teachers]
/ Стефка Чинчева / Stefka Chincheva – page 1095
Log in to read the full text
Относно въпроса с проблемите в поведението на учениците (В подкрепа на Закона за предучилищното и училищното образование)
[On the Issue of Problem behavior of Students (in Support of the Law of Pre-School and School Education)]
/ Анет Маринова / Anette Marinova – page 1110
Log in to read the full text
Професионалният опит и подготовката на учителите за успешна реализация на приобщаващо образование в детските градини
[Teachers’ Professional Experience and Qualification for Successful Inclusion in the Kindergartens]
/ Мария Атанасова-Трифонова, Анна Александрова- Караманова, Любослава Пенева / Maria Atanasova-Trifonova, Anna Alexandrova-Karamanova, Luboslava Peneva – стр. 1122
Log in to read the full text
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Компетенции на учителите да обучават възрастни учащи се
[Teacher Competences to Teach Adult Students]
/ Ваня Божилова / Vanya Bozhilova – стр. 1134
Log in to read the full text
Културният контрастен опит като отправна точка за междукултурните и културните процеси на учене
[Cultural Contrast Experience as a Point of View about the Intercultural and Cultural Processes of Study]
/ Мина Хубенова / Mina Hubenova – стр. 1151
Log in to read the full text
Професор Георги Манев – житейски път и просветна политика
[Professor Georgi Manev – Life and Educational Policy]
/ Емил Спасов / Emil Spasov – стр. 1160
Log in to read the full text
NEW BOOKS / КНИЖНИНА
Споделено мнение
[Schared Оpinion]
/ Йосиф Нунев / Yossif Nunev – стр. 1168
Log in to read the full text
РОЛЯТА НА УЧИТЕЛСКИТЕ НАГЛАСИ В ПРИОБЩАВАНЕТО НА РАЗЛИЧНИТЕ ДЕЦА. ПРЕГЛЕД И АНАЛИЗ НА ОСНОВНИ СОЦИАЛНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ТЕОРИИ ЗА НАГЛАСИТЕ, ТЯХНОТО ЕСТЕСТВЕНО И НАРОЧНО ФОРМИРАНЕ
Ива Бонева
Център за приобщаващо образование
Absract. Авторът дискутира ролята на учителските нагласи в приобщаващото образование и предлага анализ на най-открояващите се социално-психологически теории, които обясняват формирането на човешките нагласи. Тя ги разделя на четири групи – консистентни теории, теории за ученето, теория за социалната оценка и функционални теории.
Keywords: inclusive education, teachers’ attitudes; social-psychological theories; teachers; change of attitudes
THE ROLE OF TEACHERS’ ATTITUDES IN INCLUDING DIFFERENT CHILDREN. OVERVIEW AND ANALYSIS OF THE MAIN SOCIO-PSYCHOLOGICAL THEORIES ON ATTITUDES, THEIR NATURAL AND PURPOSEFUL FORMATION
Abstract. The author discusses the role of teachers’ attitudes in the inclusive education and makes an analysis of the most prominent social-psychological theories that explain forming of people’s attitudes. She divides them in four groups – consistency theories, learning theories, theory of social judgement and functional theories.
Ms. Iva Boneva
Center for Inclusive Education
РОЛЯ НА ПСИХОЛОГА В ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Анета Атанасова
Sofia University
Pезюме. Приобщаващото образование в България си проправя път като държавна политика, подкрепена от съответните нормативни документи, вече около две десетилетия. Въпреки че не е новост, темата продължава да е актуална, значима и дискусионна. Преходът от интеграция към приобщаване се случи в нормативната база и все още бавно се налага в съзнанието на хората и в практиките на ниво детска градина и училище. Пълноценното разбиране и реалното осъществяване на приобщаващи практики е процес, който има нуждата да бъде подкрепен от професионалната общност на психолозите. Психолозите все още неуверено пристъпват, участват и налагат своята компетентност в областта на приобщаването. Ролите на психолозите са многопосочни и сложни. Този текст концептуализира и поставя основните дейности, роли и компетентности, които трябва да притежават психолозите, ангажирани в процеса на приобщаващо образование.
Keywords: inclusive education; educational psychologist; educational psychologist’s roles; educational psychologist’s competencies
THE PSYCHOLOGISTS’ ROLES IN INCLUSIVE EDUCATION
Abstract. Inclusive education in Bulgaria is trying to make its way as part of the government politics backed with the relevant normative documents for the last twenty years. Although the topic is not novel, it is still actual, significant and discussable. The transition from integration into inclusion is already a fact at the normative base and is still being slowly established in human consciousness and in the practice of kindergartens and schools. The full understanding and real accomplishment of inclusive practice is a process which should be supported by the professional psychological society. Bulgarian psychologists still unsurely walk forward, participate and impose their competence in the scope of inclusive education. The psychologists’ roles are many-handed and complicated. The report conceptualizes and discusses the main activities, roles and competences which the psychologists should own, participating into the process of inclusive education.
Dr. Аneta Atanasova, Assist. Prof.
Sofia University
ФУНКЦИОНАЛНО ОЦЕНЯВАНЕ НА ПОТРЕБНОСТИТЕ И ПРАКТИЧЕСКИ ТЕХНИКИ ЗА УСПЕШНОТО ПРИОБЩАВАНЕ НА ДЕЦАТА С УВРЕДЕН СЛУХ В ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНАТА СРЕДА
Неда Балканска
Sofia University
Absract. Обект на внимание в настоящата статия са пътищата за приобщаване на децата с увреден слух в общообразователната среда. Основната теза, която се застъпва в изложението, е необходимостта от адекватна оценка на особеностите и потребностите на слухово увредените деца, приложението на диференциран подход в обучението, който да е ориентиран не само към децата с увреден слух, но и към всички деца със СОП, както и към учениците в норма. Солидни аргументи в тази посока предлага теорията за множествената интелигентност в посока регистриране на стила на учене за всяко дете и включването му в структурирани съвместни дейности, които благоприятстват и социалната интеграция.
Keywords: deaf children; inclusive education; styles of learning
FUNCTIONAL ASSESSMENT OF NEEDS AND STRATEGIES FOR SUCCESSFUL INCLUSION OF HEARING-IMPAIRED CHILDREN IN REGULAR SCHOOLS
Abstract. The ways of integration of children with hearing impairment in mainstream schools are the object of discussion in this article. The main thesis advocated in the content is the importance of adequate needs assessment of hearing-impaired children, the application of an individual approach in education that is oriented not only to children with hearing impairment but also to all children with SEN, as well and to all students in the class. The theory of multiple intelligence offers a solid argument in this direction regarding registering the learning style for each child and his/her inclusion in structured group activities that also stimulate social integration.
Dr. Neda Balkanska, Assoc. Prof.
Sofia University
КОНСУЛТИРАНЕТО В ЛОГОПЕДИЧНАТА ПРАКТИКА: В ПОМОЩ НА ПРОЦЕСА НА ПРИОБЩАВАНЕ
Елена Бояджиева-Делева
Sofia University
Pезюме. Консултирането на родителите и учителите на деца с комуникативни нарушения е едно от основните задължения на логопедите. То е процес, включен като приоритетна дейност при превенцията и ранната интервенция. Могат да се отделят три базисни сфери на логопедично консултиране, подпомагащи процеса на приобщаващо образование: работа с родители, работа с учители и работа с общността и обществото. В статията се описват три случая, даващи пример за добри логопедични консултантски практики във всяка от сферите, подпомогнали приобщаването на деца със специални образователни потребности и комуникативни нарушения.
Keywords: consulting; speech-language therapy; inclusive education
CONSULTING IN SPEECH-LANGUAGE THERAPY PRACTICE: A SUPPORT TO INCLUSION PROCESS
Abstract. Counseling parents and teachers of children with communication disorders is one of the main responsibilities of speech therapists. It is a process included as a priority activity in the prevention and early intervention. Three basic areas of logopedic counseling can be given to support the process of inclusive education: working with parents, working with teachers and working with the community and society. The article describes three cases, exemplifying good speech therapy consultancy practices in each of the areas that helped inclusion of children with special educational needs and communicative disorders.
Dr. Elena Boyadjieva-Deleva, Assist. Prof.
Sofia University
ГРИЖАТА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ПСИХОЕМОЦИОНАЛНИЯ КЛИМАТ В ЕКИПА – НАСОКИ ЗА РЪКОВОДСТВОТО И УЧИТЕЛИТЕ НА ЕДНО УЧИЛИЩЕ
Стефка Чинчева
Център за приобщаващо образование
Absract. Тази статия отразява част от опита и развитието на идеите на Центъра за приобщаващо образование за това как по-адекватно, от гледна точка на училищната действителност, може да се реализира грижата за подобряване на психоемоционалния климат в екипа на едно училище. Статията представя част от методология за подобряване на психоемоционалния климат в екипа на едно училище, разработена в процеса на създаване и апробиране на Модела за организиране на училищните процеси за изграждане на приобщаваща училищна среда на Центъра за приобщаващо образование в рамките на програма „Едно училище за всички“. Методологията е предназначена за ръководството на всяко училище в България и за неговите педагогически специалисти, които считат, че климатът и отношенията в екипа допринасят за работата им и имат отношение към това как се чувства всеки един от тях на работното си място. Тя има за цел и това да постави на фокус и да послужи за разграничаване на важни аспекти от грижата за психичното здраве на учителите, която често се обърква (или се подменя) с предложения за употреба на психотестове, квалификация за усъвършенстване на техните педагогически компетенции или провеждането на събития за отдих и почивка.
Keywords: inclusive education; school teams; mental health care; psycho-emotional climate; support
CARE FOR IMPROVING THE PSYCHO-EMOTIONAL CLIMATE IN THE TEAM – GUIDANCE FOR SCHOOL PRINCIPALS AND TEACHERS
Abstract. This article reflects part of the experience and development of the Centre for Inclusive Education‘s ideas on how the care of improving the psycho-emotional climate in the school team can be more adequately put into effect, in terms of school setup. The article presents a part of a methodology for improving the psycho-emotional climate in the school team, which was developed in the process of creating and approving the Model for Organization of School Processes for Building Inclusive School Environment (Center for Inclusive Education, 2017) of Center for Inclusive Education within One School for All Programme. The methodology is designed for the leadership team of each school in Bulgaria and its pedagogical specialists who believe that the climate and teamwork contribute to their work and have an impact on how each of them feel at their workplace. It is also intended to focus on the mental health care of teachers, which is often mistaken with suggestions for mental health assessments, qualifications to improve their pedagogical competencies, or conducting leisure and rest events.
Ms. Stefka Chincheva
Center for Inclusive Education
ОТНОСНО ВЪПРОСА С ПРОБЛЕМИТЕ В ПОВЕДЕНИЕТО НА УЧЕНИЦИТЕ
(В подкрепа на Закона за предучилищното и училищното образование)
Анет Маринова
Средно училище „Фредерик Жолио-Кюри“
Absract. Училищата се опитват да се справят с проблемите в поведението на учениците чрез подобряване на дисциплината в клас. В направения анализ се обръща внимание на подходи в практиката у нас, които са реактивни и чийто наказателен характер не спира проявите, дори ги подхранва. Образователната реформа отваря място за подкрепата в училище и за проактивни начини за справяне с проблемното поведение и по-адекватни действия от страна на училището. Подкрепата за емоционалното благополучие на учениците, изграждането на позитивен психологически климат, взаимоотношенията на загриженост и сътрудничество ще допринесат за холистично ориентиране на училището с включването на повече и различни отговорни участници. На този фон се разпознава ролята на психолозите в образованието за намиране на по-ефективни отговори от страна на училището.
Keywords: behavioral problems; punishment; support to students; school Psychologists
ON THE ISSUE OF PROBLEM BEHAVIOR OF STUDENTS
(In support of the law of pre-school and school education)
Abstract. Schools are trying to cope with and manage the behavioral problems of schoolchildren by improving discipline in class. This accomplished analysis draws the attention on approaches in practice in our country which are reactive and whose punishing character do not stop the acts and even nurtures their manifestation. Educational reform opens a place for school support and proactive ways of dealing with problem behavior and for more adequate actions by the school. Supporting the emotional well-being of students, creating a positive psychological climate of concern, caring and cooperative relations will contribute to a holistic orientation of the school with the inclusion of more and different responsible participants. Against this background, the role of school psychologists for finding more effective answers of the school side is more recognizable.
Ms. Anette Marinova
Secondary School “Julio Curie”
ПРОФЕСИОНАЛНИЯТ ОПИТ И ПОДГОТОВКАТА НА УЧИТЕЛИТЕ ЗА УСПЕШНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ПРИОБЩАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ В ДЕТСКИТЕ ГРАДИНИ
Мрия Атанасова-Трифонова,
Анна Александрова-Караманова
Institute for Population and Human Studies
Любослава Пенева
Sofia University
Absract. В статията се представят установените в емпирично изследване взаимовръзки между различни фактори и себеоценката на учителите относно успешността на работата им с деца със специфични потребности и тяхната увереност при реализация на целите на приобщаващото образование. В проведения регресионен анализ значими корелации с увереността и успешността на учителите се установяват с факторите: населено място, брой на децата в градината, участие на учителите в курсове, свързани с приобщаващото образование, както и професионален опит с деца със специфични потребности. Всички променливи с изключение на една – населеното място, са в позитивна корелация. В този план се анализират някои факти, които се отнасят до образователната среда, професионалната квалификация и специализирания опит за работа с деца със специфични потребности на учителите от детските градини в България.
Keywords: inclusive education; professional qualification and experience; self-confidence and successful practices
TEACHERS’ PROFESSIONAL EXPERIENCE AND QUALIFICATION FOR SUCCESSFUL INCLUSION IN THE KINDERGARTENS
Abstract. The article presents the interrelations between different factors found in empirical study and the self-esteem of teachers about the success of their work with children with special needs and their confidence in the realization of the goals of inclusive education. In the regression analysis, significant correlations with the confidence and success of teachers are identified with the factors such as place of habitation, number of children in the kindergarden, participation of teachers inclusive education courses, as well as their professional experience with children with specific needs. All variables except one – the place of habitation are in positive correlation. In this framework, some issues concerning the educational environment, the professional qualification and the specialized experience for working with children with specific needs of the children’s kindergarten teachers in Bulgaria are analyzed.
Dr. Maria Atanasova-Trifonova, Assoc. Prof.
Dr. Anna Alexandrova-Karamanova, Assist. Prof.
Institute for Population and Human Studies
Prof. Dr. luboslava Peneva
Sofia University
КОМПЕТЕНЦИИ НА УЧИТЕЛИТЕ ДА ОБУЧАВАТ ВЪЗРАСТНИ УЧАЩИ СЕ
Ваня Божилова
Sofia University
Absract. Статията е посветена на една нова и все още малко реализирала се в практиката роля на учителите като обучаващи възрастни. Нормативната регулация у нас за нейното реализира не е вече налице. Затова на аналитично ниво ще бъдат очертани ключови за учителите компетенции, необходими им за обучението на възрастни учащи се, както и конкретни препоръки за оптималната реализация на тази педагогическа дейност.
Keywords: adult education and training; teaching competencies
TEACHER COMPETENCES TO TEACH ADULT STUDENTS
Abstract. The report is devoted to a new and still somewhat implemented in practice role of the teachers as trainers of adults. Legal regulation in the country for its implementation is already in place. Therefore on an analytical level the article will highlight the key competencies for teachers that they need for the training of adult learners, as well as specific recommendations for the optimal implementation of this pedagogical activity.
Dr. Vanya Bozhilova, Assoc. Prof.
Faculty of Education
КУЛТУРНИЯТ КОНТРАСТЕН ОПИТ КАТО ОТПРАВНА ТОЧКА ЗА МЕЖДУКУЛТУРНИТЕ И КУЛТУРНИТЕ ПРОЦЕСИ НА УЧЕНЕ
Мина Хубенова
University of National and World Economy
Absract. Статията разглежда междукултурната комуникация в контекста на обучението. Процесите на интензивно културноконтрастно изживяване обикновено не са непрекъснати и хармонични, а по-скоро шокови („културен шок“) и конфликтни. Поради това културните контрастни преживявания са от решаващо значение за учебните процеси, като в същото време научават повече за това какво е „чуждата“ култура и каква е „собствената“ култура. Но те също са от решаващо значение за процесите на обучение, които преподават какво е „обща“ култура.
Keywords: educational technology; multicultural education; competence; Strategies
CULTURAL CONTRAST XPERIENCE AS A POINT OF VIEW ABOUT THE INTERCULTURAL AND CULTURAL PROCESSES OF STUDY
Abstract. This paper attempts to put forward some problems of teaching in relation to cross-cultural communication. The introduction of cross-cultural issues in teaching is a logical consequence of the integrative tendencies which are getting more and more popular. The new circumstances require a different attitude towards the learners. They should be viewed as subjects of their own culture on the one hand, and as representatives of the foreign culture through the culture studied, on the other hand, the problem is discussed in terms of its cognitive, emotional and pragmatic dimensions.
Dr. Mina Hubenova
Faculty of International Economics
University of National and World Economy
ПРОФЕСОР ГЕОРГИ МАНЕВ – ЖИТЕЙСКИ ПЪТ И ПРОСВЕТНА ПОЛИТИКА
Dr. Emil Spasov
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – клон Враца
Absract. В статията са представени важни моменти от житейския път на проф. Георги Манев, изиграли роля за формирането му като учен, общественик и политик. Разкрити са основните приноси на неговата просветна политика.
Keywords: education policy; Ministry of Education; education; culture
PROFESSOR GEORGI MANEV – LIFE AND EDUCATIONAL POLICY
Abstract. The article presents some important moments in the course of life of Prof. Georgi Manev, which have played an important part for his formation as a scientist, public figure and politician. The main contributions of his education policy have been revealed.
Keywords: education policy; Ministry of Education; education; culture.
Dr. Emil Spasov, Assist. Prof.
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo – Branch Vratza
Dr. Yossif Nunev
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
SCНARED OPINION
Dr. Yossif Nunev, Assoc. Prof.
University of Veliko Tarnovo