"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Pedagogika-Pedagogy Contents of Pedagogy, 2022

Pedagogy, Number 1/2022, Volume 94

in Contents of Pedagogy, 2022

EDITORIAL

СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ,

От името на редакционната колегия на списание „Педагогика“ и от мое име Ви честитя Новата 2022 г.! Желая Ви крепко здраве и много успехи през цялата година!

Уважаеми колеги, за съжаление и 2021 измина под знака на пандемията от COVID-19. За да се справят с предизвикателствата на цик-лично надигащите се „вълни“ на коронавируса, образователните системи, включително и българската, изпробват различни модели за организация на процеса на обучение: варианти на обучение от разстояние в електронна среда; присъствено, съчетано с ротационно обучение; хибридно обучение. През изминалата година се публикуваха и първите задълбочени педагогически изследвания на различни аспекти на „кризисното“ образование. За наше щастие, част от авторите на тези актуални анализи избраха списание „Педагогика“ за своя научна трибуна. Най-искрено им благодаря за направения избор. Благодаря и на десетките рецензенти, които със своите компетентни оценки допринасят за подобряването на качествата на публикуваните в списанието статии. Всички Вие, автори, рецензенти, членове на редакционната колегия, спомогнахте за това списание „Педагогика“ да се утвърди като реферирано периодично издание в една от най-престижните световни наукометрични бази – Web of Science.
Благодаря за професионализма Ви, колеги!

Уважаеми читатели,
Пред вас е първият брой на списанието за 2022 година!
И през новата година списанието ще продължи да публикува актуални изследвания в различни области на педагогическата наука, отразяващи динамично променящата се образователната практика. Редакционната колегия ще се опита да провокира научни дискусии по теми, свързани с трансформацията на педагогическата парадигма по време на пандемия и възможностите за позитивна промяна на българското образование след нейното приключване. Ще популяризираме резултатите, постигнати в иновативните български училища, като подкрепим изследователската работа на креативни учители и директори. Ще публикуваме смели научни идеи и емпирични изследвания на български и чуждестранни учени в областта на педагогиката.
По традиция в следващите книжки на списанието ще отразим значими научни конференции, кръгли маси и професионални форуми, посветени на актуални проблеми на педагогическата наука и образователната практика.
Аз и моите колеги от редакционната колегия се надяваме и през 2022 г. да бъдем заедно.
Бъдете здрави!

Prof. dr. Galin Tsokov
Главен редактор на списание „Педагогика“


RESEARCH INSIGHTS

THE REFLECTIVE APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF PERSONAL AND SOCIAL COMPETENCES THROUGH LEARNING CONTENT IN THE CONTEXT OF THE REFUGEE PROBLEM FIELD

Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc.
University of Sofia

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.01

Absract. A contemporary challenge for Bulgarian teachers is the presentation of learning content related to the refugee flows and the formation of personal and social competences in the context of intercultural education, aiming at awareness of the importance of the topic of migration in individual, community, national and international context...

SEE MORE

 

 

 

 

 

Heuristic Potential of Transformative Learning Ideas

Prof. Dr. Svitlana Hanaba 
Dr. Olena Voitiuk, Assoc. Prof.
Bohdan Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine (Ukraine)

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.02

Abstract. The transformative learning ideas focus the educational process on the maximum development of a person’s abilities, the creation of a powerful motivation for self-development…

SEE MORE

 

 

 

 

 

APPLICATION OF EDUCATIONAL PODCASTS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION OF PRE-SERVICE BIOLOGY TEACHERS (In the context of an epidemic situation caused by COVID-19)

Dr. Asya Asenova, Assoc. Prof.
University of Sofia

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.03

Absract. One of the priority areas in vocational education (including the education of pre-service biology teachers) is related to providing a quality and innovative educational process based on modern information technologies and digitalization of educational content...

SEE MORE

 

 

 

 

 

Prolegomena in Pedagogy of Informal Education

Dr. Tanya Zhelyazkova-Teya
Institute of Informal Innovation (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.04

Abstract. The article presents the foundations of the Pedagogy of Informal Education, created by the author during 12 years of research work in informal education…

SEE MORE

 

 

 

STUDENT-CENTERED POSITIVE APPROACH TO EDUCATION, TRAINING AND SOCIALIZATION IN THE CLASS TIME CLASS TIME LESSONS

Dr. Lyuben Vitanov, Assoc. Prof.
University of Sofia

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.05

Absract. The article examines the student-centered positive pedagogical approach in the class time lessons.....

SEE MORE

 

 

 

 

 

SYNCHRONOUS VS. ASYNCHRONOUS OR WHY “ONLINE LECTURE” IS NOT SYNONYM OF “DISTANCE LEARNING”

Dr. Silvana Karagyozova, Assist. Prof.
University of Sofia

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.06

Absract. This article discusses the strengths and weaknesses of the asynchronous and synchronous forms of communication and knowledge acquisition in distance learning in higher education...

SEE MORE

 

 

 

 

SPECIFICS AND EDUCATIONAL FUNCTIONS OF THE CONTENT PRESENTED BY INFLUENCERS

Dr. Ekaterina Tomova, Assist. Prof.
University of Sofia

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.07

Absract. The article presents the results of a study conducted among children of primary school age and adolescents between the ages of thirteen and eighteen...

SEE MORE

 

 

 

 

Levels of Transformational Changes in Motor Status of Preschool Children under the Influence of Different Models of Exercise Programs

Dr. Nebojsa Jotov
St. Cyril and Methodius Grammar School, Dimitrovgrad (Serbia)
Dr. Zeljko Rajkovic, Dr. Vladimir Miletic
University of Belgrade (Serbia)

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.08

Abstract. Directed motor activity can affect the anthropological status of children more effectively than unstructured and free activities…

SEE MORE

 

 

 

INCREASING THE LEVEL OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE OF FIRST GRADE STUDENTS THROUGH WORKING WITH COLLECTED DATA BY HIMSELF

Dr. Valentina Chileva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.09

Absract. Over the last decade, in terms of the learning process, methodologists and educators have been actively looking for a variety of means to motivate students' cognitive activity...

SEE MORE

 


DOCTORAL RESEARCH

THE MEDIA EDUCATION OF CHILDREN: CHALLENGES FOR THE NEW DIGITAL SOCIETY

Mrs. Katya Stoyanova, PhD Student
University of Sofia

https://doi.org/10.53656/ped2022-1.10

Absract. The paper considers media and digital education as a prerequisite for adopting the new trends in education and adjustment to the needs and specifics of the digital society of the 21st century...

SEE MORE

shareTweetshare
Previous article

THE MEDIA EDUCATION OF CHILDREN: CHALLENGES FOR THE NEW DIGITAL SOCIETY

Next article

On Vernacularity

Next article

On Vernacularity

Pan in the Bulgarian literature of Fin de siècle

The Musical Elements in Passion or Alice's Death ss Sources оf New Meanings

Последни публикации

  • Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2023, година LXV
  • Annual contents of Bulgarian Language and Literature, 2022
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5s/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1 /2022, Volume 64
  • Годишно съдържание на научното списание „Български език и литература“ 2021г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3 /2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1/2021, Volume 63
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2020, Volume 62
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US