1000 учители ще могат да се включат в програми за рехабилитация, става ясно от проекта на Националната програма на МОН за профилактика и рехабилитация.
По нея за 2024 г. са планирани 270 хил. лв. – с 50 хил. лв. повече от миналата година, като сега са предвидени средства за превенция на риска от професионално прегаряне при учителите.
От първия модул на Програмата, който е за 5000 лв., ще могат да се възползват 100 учители (през 2023 г. имаше възможност за 2000 учители). По него
до 15 септември т.г. те ще могат да отидат на профилактични прегледи
– за ранно откриване на заболяване и насочване за лечение, консултации и/или изследвания извън осигурените в рамките на задължителното здравно осигуряване. На един учител ще се възстановяват до 50 лв. от разходите, направени за преглед.
По втория модул с бюджет от 150 000 лв. до 1000 учители, включително от частни детски градини и училища,
ще могат да отидат на рехабилитация по програмата на НОИ.
Това ще става въз основа на установена диагноза, посочена в направление от личен или лекуващ лекар за групи заболявания.
Сред тях са посочени сърдечносъдови, стомашно-чревни и чернодробни, бъбречно-урологични, ендокринни, гинекологични, кожни, заболявания на централната нервна система, на дихателната система, на опорно-двигателния апарат и на периферната нервна система.
Рехабилитациите отново трябва да се случат до 15 септември 2024 г. На учителите ще се възстановяват средства на стойност до 150 лв. от разходите, направени за доплащане на храна и такса резервация.
Нов тази година е третият модул – „Диагностика и превенция на риска от бърнаут синдром“, за който са планирани 95 000 лв. Той ще е достъпен за всички педагогически специалисти, като
с приоритет ще са тези с учителски стаж по специалността над 3 г.
По него ще се създаде електронен портал за индивидуалната диагностика на синдрома на професионално прегаряне, в който ще има и насоки за развитие на устойчивост при педагогическите специалисти. Порталът ще предлага индивидуализиран достъп до различни функционалности – оценка на влиянието на психосоциалните фактори на професионалната, семейната и социалната среда върху появата на бърнаут синдром при педагогическите специалисти, тест за самооценка на нивата на синдрома и навременна обратна връзка с резултати и препоръки за профилактика, тест за самооценка на устойчивостта, индивидуални и групови техники, упражнения, тренинги и стратегии за справяне със стреса и повишаване на устойчивостта.
Двойно повече средства тази година са предвидени за детски градини.
Бюджетът на програмата „Хубаво е в детската градина“ е увеличен от миналогодишните 400 хил. лв. на 1 млн. лв. през 2024 г. Те са предназначени за изграждане на позитивна образователна среда за реализиране на иновативни педагогически практики, за прилагане на авторски програми в областта на здравословния начин на живот, както и за иновативни практики и провеждане на дейности във и извън детската градина за надграждане на екипната работа между педагогическите и непедагогическите специалисти, които да повишат качеството и ефективността на взаимодействие с децата.
Минималното финансиране за една градина е 3000 лв., а максималното – до 4000 лв. Очаква се
около 100 детски градини да реализират дейности по Програмата,
като в нея бъдат включени 2500 деца и 200 учители.
Средства ще има за национален и за регионални форуми по предучилищно образование, за които са планирани съответно до 2500 лв. и до 23 хил. лв., както и за обучения от детските градини с обучени обучители за прилагане на педагогическа практика „Утринна приказка“.
Всяка детска градина ще може да обучи най-малко 10 учители от други детски градини
за прилагане на практиката, като за това ще може да получи до 2000 лв.
Националната програма „Иновации в действие“ (4,3 млн. лв.) тази година е с акцент върху училищата, въвели нови учебни предмети, модули и интердисциплинарно учене. За тях са планирани 1,8 млн. лв., като едно училище ще може да получи до 18 000 лв. Могат да кандидатстват школа, включени в Списъка на иновативните училища за 2024/2025 г., чиято иновация е свързана с въвеждане на нови или интегративни учебни предмети/модули, с промяна в организацията на обучението с прилагане на интердисциплинарни модули, съвместно преподаване от екипи с учители и/или външни лектори и интердисциплинарни ученически проекти.
Средствата ще са за създаване и прилагане на ново, авторско учебно съдържание за новия учебен предмет с разработен съответно учебен план и учебна програма. Новите учебни предмети може да са интердисциплинарни, насочени към придобиване на конкретни практически умения или към личностното развитие на учениците. Те могат да се изучават и с до две седмици повече, което е нормативно регламентирано за иновативните училища.
Ще се финансира още интегриране на предметно съдържание чрез използване на интердисциплинарен подход за изучаването на обща тема в подходяща среда, както и въвеждане на интердисциплинарно обучение. Допустими ще са съвместното преподаване на двама и повече преподаватели в час, редуващо преподаване от учителите на включващите предмети/модули и др.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg