"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Facebook
Wikipedia
Bulgarski Ezik i Literatura-Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
Няма резултати
Вижте всички резултати
Bulgarski Ezik i Literatura-Bulgarian Language and Literature
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Bulgarski Ezik i Literatura-Bulgarian Language and Literature Content of Bulgarian Language and Literature, 2019

Bulgarian Language and Literature, issue 6/2019, Volume 61

in Content of Bulgarian Language and Literature, 2019

 

LINGUISTICS

The Mood of the Verb in the Textbooks of Bulgarian Languge for the 7TH Grade of the School: Approches and Practices

Abstract. Статията има за цел да представи в сравнителен план начините за поднасяне на морфологичната категория наклонение според новата учебна програма за VII клас в общообразователния курс на българското средно училище. Наблюденията се градят върху осем учебника с различни авторски екипи. Избрани са няколко основни критерия, като брой урочни статии, използвана терминология, граматическо съдържание, създаване на практически умения и дидактически ефект. Авторката излага своите виждания въз основа на доброволна и безвъзмездна работа за отстраняване на грешки в учебниците по български език, с което се разширява професионалната и обществената аудитория с отношение към актуалните въпроси на българското образование. Дискутират се конкретни практически примери с оглед на съставянето на тестове за НВО.

Keywords: обучение по български език; наклонение на глагола; езикова грамотност

Prof. Mariyana Tsibranska-Kostova
Institute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin” Bulgarian Academy of Sciences

Log in to read the full text

 

 

About the Volume of Phrazeology

Abstract. Abstract. The subject of this article is the broad and narrow understanding of the phraseology. In this connection are examined the criteria for the classification of the phrasing units and the rhetorical code, on the basis of which a large part of the units in the phraseology are differentiated. Attention is paid on the rhetorical code, on the basis of which a large part of the phrasing units are defined - metaphor, metonymymus, hyperbola and others. The author comes to the conclusion that the constraints imposed by the narrow concept, are not always right.
Keywords: sustainable word combination; phraseology; rhetorical code

Dr. Albena Baeva
Episkop Konstantin Preslavski Shumen University

Log in to read the full text

 

 

On the Processes of Adaptation of Bulgarian Names in Tsaribrod, Serbia

Abstract. This study is motivated by the legal possibility of spelling the names of Bulgarian national minority members in the Republic of Serbia in accordance with the Bulgarian spelling standard. The paper presents the historical and administrative aspects of the spelling of personal and, in particular, family names of Bulgarians in Tsaribrod, Serbia.
Keywords: Bulgarian language; first and last names; Tsaribrod; Serbia

Ivana Davitkov
University of Belgrade (Serbia)
Sofia University “St. Kliment Ohridski” (Bulgaria)

Log in to read the full text

 

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD

On Translation Errors in Bulgarian Speech Practice of Foreigners

Abstract. Преводът е предаването на значението на даден текст от един език на друг, като се запазва смисълът, вложен в оригинала. При превода е важно да бъде запазен планът на съдържанието, доколкото това е възможно. Съществува набор от характеристики на качествения превод. Той трябва да има смисъл, да разкрива тоналността на оригинала, да притежава естествен модел на изразяване и да предизвиква сходна с оригиналната рецептивна реакция.
Преводът е въпрос на избор, който следва да бъде мотивиран. Изпускане, добавяне, промяна може да се прави само ако предаването на значението изисква това.
Статията представя регистрираните грешки при писмен и устен превод от полски на български език на чуждестранни специализанти от СУ „Св. Климент Охридски“. Анализът на грешките е важна процедура, използвана от обучителите, с оглед подобряването на комуникативната компетентност на чужденците.
Keywords: превод; грешки; чуждестранни студенти

Prof. Dr. Elena Hadjieva, Dr. Reni Manova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“

Log in to read the full text

 


METHODOLOGY

Studying a Public Speech in Bulgarian Language

Abstract. В предложения текст се разглежда понятието публично изказване, заложено в обучението по български език в периода VIII – XI клас. Проследяват се особеностите на публичното изказване като вид аргументативен текст. Съществено място се отделя на уменията, които учениците развиват чрез работата си върху този жанр, като се обособяват три основни групи – когнитивни и метакогнитивни умения, умения за създаване на текст, умения за представяне пред аудитория. Предлагат се методически модели за планиране и организиране на работата върху публично изказване по граждански проблем.
Keywords: публично изказване; обучение по български език; умения за живот; аргументативен текст; представяне пред аудитория

Dr. Despina Vasileva
Sofia University „St. Kliment Ohridski“

Log in to read the full text

 


СТУДЕНТСКИ ФОРУМ

“The Theme of Youth” and Poetry in Bulgarian Cinema During the 70s and 80s of the Twentieth Century

Abstract. Настоящият текст разглежда спецификата на т.нар. „младежка тема“ в българското игрално кино от 70-те и 80-те години на ХХ век. Анализира се развитието на избраната тема във филмите „Трампа“ (1978), „Масово чудо“ (1981), „Отражения“ (1982) и „Меги“ (1989). Специален акцент се поставя върху ролята на лириката, инкорпорирана в тези филми, както и върху възможностите на интерпретацията, която този особен творчески жест предлага.
Keywords: младежка тема; кино; лирика; себепознание

Ms. Mariya Panova
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Log in to read the full text

 

 

“Road througt the Years” – Reshape of the Time

Abstract. Статията изследва конструирането на памет в мемоарния свят на Константин Константинов. Проследява се до каква степен литературната история в книгата „Път през годините“ се доближава или се отдалечава както от литературната история, прокламирана след 1944, така и от днешните представи. Прегледът на рецензиите за „Път през годините“ позволява да бъдат направени изводи за промяната в отношението през различните десетилетия към самата книга и подкрепя тезата, че моделът за миналото винаги се оценява различно и в зависимост от пулса на настоящето.
Keywords: писателски мемоар; памет; литературна история; българска литература на ХХ век

Ms. Teodora Kashilska
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

Log in to read the full text

 


REVIEWS AND INFORMATION

International Conference “Orthodoxy-Heterodoxy. Slavic space facing the divisions of Christianity from the Middle Ages to today” (Naples, 22 – 23 November 2018)

Dr. Tatiana Lekova
Dipartimento di Studi Letterari, Linguistici e Comparati Università degli Studi di Napoli “L’Orientale”

Log in to read the full text
shareTweetshare
Previous article

Strategies for Policy in Science and Education, Number 6/2019, Volume 27

Next article

Нова национална програма за наука

Next article

Нова национална програма за наука

Формула за успех

Формула за успех

Деница Сачева

Грамотни поколения, просперираща икономика

Последни публикации

  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2022, Volume 64
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1 /2022, Volume 64
  • Годишно съдържание на научното списание „Български език и литература“ 2021г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2021, година LXIII
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3 /2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2021, Volume 63
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1/2021, Volume 63
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 4/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 3/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 2/2020, Volume 62
  • Bulgarian Language and Literature, issue 1/2020, Volume 62
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2019 г.
  • Bulgarian Language and Literature, issue 6/2019, Volume 61
  • Bulgarian Language and Literature, issue 5/2019, Volume 61
  • Where is the Multimodal Classroom?
  • Training Programmes for Teachers of Bulgarian Language and Literature and Foreign Languages Aimed at Acquiring Professional Qualifi cation Levels (PQL)
  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now

© 2019 "Az-buki" National Publishing House

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US