Над 1000 ресурсни учители са назначени в детските градини и училищата
Над 1000 ресурсни учители са назначени в детските градини и училищата и осигуряват подкрепа на деца със специални образователни потребности, отбелязва зам.-министърът на образованието и науката д-р Мария Гайдарова на европейската конференция „Ресурсните учители и специалните образователни потребности в приобщаващото образование“, съобщават от МОН. Форумът е организиран от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София-град и от Националната асоциация на ресурсните учители.
„Подкрепата за нашите деца, приобщаващото образование е основна политика на Министерството на образованието и науката години наред. Това е политика, която включва различни дейности и инициативи, но винаги с един фокус – да дадем най-доброто като възможност за развитие на всяко дете, което има нужда както от обща, така и от допълнителна подкрепа“, отбелязва зам.-министър Гайдарова. И посочва, че над 4800 деца и ученици със специални образователни потребности, с хронични заболявания, в риск и с изявени дарби са получили допълнителна подкрепа в резултат на изпълнението на проект „Подкрепа за приобщаващо образование“. По думите ѝ индивидуалният подход и подкрепата на тези деца, дадени навреме, увеличават възможността за тяхната професионална реализация и за приобщаването им в обществото, за да бъдат пълноценни и спокойни в своето развитие.
Малко над 24 000 са децата със специални образователни потребности, които са приобщени в детските градини и училищата, съобщава Грета Ганчева, директор на дирекция „Приобщаващо образование“ – МОН. „Много ми се иска в бъдеще да можем да увеличим броя на ресурсните учители, да бъдат повече в институциите в предучилищното и училищното образование, за да могат учителите да бъдат по-спокойни и да могат да осигуряват най-доброто образование за децата“, коментира тя. По думите ѝ адаптирането на учебното съдържание за някои деца и ученици е изключително труден процес и заради това се налагат много квалификационни дейности за учителите.
„Ресурсният учител и специалист са ключови в процеса на приобщаващото образование. Той е стожерът на екипа, който може да подкрепи детето, за да се включи то успешно в образователния процес и в живота на образователната институция. Защото не е важно само обучението, но и това детето да се чувства добре в общобразователната среда“, заявява Ганчева. И подчертава, че специалистите в регионалните центрове са еталонът, по който се равнява системата на приобщаващото образование, като те създават правилата за работа.
„Вече 7 години има държавен образователен стандарт за приобщаващото образование. Имаме и децентрализация на ресурсните учители – едни от тях са в детските градини, други са в училищата, има и работещи в центровете за подкрепа на личностното развитие. Това показва, че вече имаме голяма палитра от специалисти за приобщаващото образование, но имаме и много въпроси, свързани с това откога да се започне с ресурсното подпомагане на деца и ученици“, коментира д-р Калоян Дамянов – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София-град.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg