СЪДЪРЖАНИЕ/ CONTENTS
ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА / APPLIED LINGUISTICS
Как се правят съпоставителни лексикални анализи [How to Make Comparative Lexical Analysis] /
Палмира Легурска / Palmira Legurska – стр. 594
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Семантичен анализ на мястото на аблатива и локатива в падежната система на съвременните тюркски езици
[Semantic Analysis of Locative and Ablative in the Case Systems of the Modern Turkic Languages] /
Милена Йорданова / Milena Yordanova – 603
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
МЕТОДИКА / LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY
Die EU und die EU-Erweiterung im Deutschunterricht – attraktiv und innovativ
[The European Union and EU Enlargement in Germany] /
Daniela Stoytcheva / Даниела Стойчева – стр. 611
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Социокултурни и образователни специфики в обучението по руски език в средното българско училище
[Sociocultural and Educational Specificities in Russian Language Teaching in Secondary Bulgarian Schools] /
Аглая Маврова / Aglaya Mavrova – стр. 627
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЕЗИК И КУЛТУРА / LANGUAGE AND CULTURE
Проектът на Иван Д. Шишманов за българската национална култура и залогът на европейската естетика
[Ivan D. Shishmanov’s Concept of Bulgarian National Culture and the Stakes in European Aesthetics] /
Татяна Стойчева / Tatyana Stoicheva – стр. 638
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ / REVIEWS AND ANNOTATIONS
Да нарисуваш портрет чрез книги [Painting a Portrait Through Books] /
Дария Карапеткова / Daria Karapetkova – стр. 678
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Първа казахска граматика в Европа [First Kazakh Grammar in Europe] /
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 681
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Чуждото българско. Ново изследване върху присъствието на Бълга рия в немскоезични текстове от ХІХ век
[The Foreign Bulgarian. New Study of the Bulgarian Presence in German-language Texts From the 19th Century] /
Майа Разбойникова-Фратева / Maya Razboynikova Frateva – стр. 684
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Политическата реч – модели на поведение и комуникация
[The Political Speech – Patterns of Behavior and Communication] /
Елена Хаджиева / Elena Hadzhieva – стр. 690
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Принос към методиката на обучението по български език като втори език
[Contribution to the Methodology for Teaching Bulgarian as a Second Language] /
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – стр. 694
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ХРОНИКА/EVENTS
Матурата по немски език – актуално състояние и перспективи
[The State Matriculation Examination in German – Present-day Situation and Perspectives] /
Галина Павлова, Гергана Боянова / Galina Pavlova, Gergana Boyanovа – стр. 699
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ / OPEN FILE
Мастер-класс Новейшие тенденции и практики преподавания русского языка как иностранного/
Masterclass “New Tendencies and Practices in Teaching Russian as a Foreign Language” – стр. 704
Поздравления / Greetings – стр. 705
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Программа / Program – стр. 713
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Лекторы./ Lecturers
Наталья Кулибина / Лилия Вохмина / Анна Стрелковская / Владислав Лесневский / Галина Шамонина / Красимир Ангелов / Розалина Калдерон / Румяна Тодорова / Виолета Миланова / Natalya Kulibina / Liliya Vohmin / Anna Stelkovskaya / Vladislav Lesnevskiy / Galina Shamonina / Krasimir Angelov / Rosalina Calderon / Rumiana Todorova /
Violeta Milanova – стр. 716
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Teмы мастер-класса / Masterclass Topics – стр. 727
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проблема обучения пониманию текстов на иностранном (русском) языке в свете общеевропейских компетенций владения языком
[The Problem of Learning to Understand the Texts in Foreign Language (Russian) in the Light of the Common European Framework of Language Proficiency] /
Наталья Кулибина / Natalya Kulibina – стр. 733
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Иноязычное обучение в Европе– характеристика и тенденции
[Foreign Language Teaching in Europe – Characteristics and Tendencies] /
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – стр. 740
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – стр. 755
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 757
КАК СЕ ПРАВЯТ СЪПОСТАВИТЕЛНИ ЛЕКСИКАЛНИ АНАЛИЗИ
Палмира Легурска
Институт за български език „Проф. Л. Андрейчин“, БАН
Резюме. В тази статия се коментират отделни аспекти на създаването на tertium comparationis в двуезични и многоезични съпоставителни лексикални изследвания. Кратко се разглеждат някои базови проблеми във връзка с осъществяването на проекта „Съпоставително-типологично изследване на лексиката в родствени и неродствени езици“, разработван в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“.
Keywords: contrastive linguistics, tertium comparationis, native and foreign language learning, database
HOW TO MAKE COMPARATIVE LEXICAL ANALYSIS
Abstract. The paper focuses on the establishment of tertium comparationis in bilingual and multilingual contrastive lexical studies. The Institute for Bulgarian Language „Prof. L. Andreychin“ works on a project named „Comparative-typological study of vocabulary in related and unrelated languages“, and some basic problems relevant to this project are being discussed.
Assoc. Prof. Palmira Legurska, PhD
Institute for Bulgarian Language „Prof. L. Andreychin“
Bulgarian Academy of Sciences
СЕМАНТИЧЕН АНАЛИЗ НА МЯСТОТО НА АБЛАТИВА И ЛОКАТИВА В ПАДЕЖНАТА
СИСТЕМА НА СЪВРЕМЕННИТЕ ТЮРКСКИ ЕЗИЦИ
Милена Йорданова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се разглеждат падежните системи на десет тюркски езика, като акцентът се поставя върху наличието на локатив и аблатив в тях. Анали зът на отделните падежи се базира на семантичното им интерпретиране.
Keywords: Turkic languages, case system, locative case, ablative case
SEMANTIC ANALYSIS OF LOKATIVE AND ABLATIVE IN THE CASE SYSTEMS OF THE MODERN TURKIC LANGUAGES
Abstract. This study surveys the case systems of ten Turkic languages. The emphasis is put on the presence of Locative and Ablative in these cases systems. The analysis of the different cases is based on their semantic interpretation.
Assist. Prof. Milena Yordanova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
СОЦИОКУЛТУРНИ И ОБРАЗОВАТЕЛНИ СПЕЦИФИКИ В ОБУЧЕНИЕТО
ПО РУСКИ ЕЗИК В СРЕДНОТО БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ
Аглая Маврова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящето изложение опитва да открои и събере на едно място такива специфики от социокултурно и образователно естество, които се оказват съществени при (опит за) конструиране на валиден за обучението по руски език в средното българско училище междукултурен модел. В контекста на тези специфики изпъква едно хипертрофирано отношение към прагматичнофункционалния подход, който „изтласква“ в перифериите си способността на езика да проектира културни ценности като идентификационен маркер на едно общество. Ситуацията показва според нас, че за реализирането на интегрирано изучаване на руски език и култура в средното българско училище би било по-подходящо конструирането на такъв модел с междукултурна насоченост, който да е инспириран от постановките на когнитивната наука.
Keywords: socio-cultural specificities, educational specificities, studying,
teaching, Russian language, secondary Bulgarian school
SOCIO-CULTURAL AND EDUCATIONAL SPECIFICITIES
IN RUSSIAN LANGUAGE TEACHING IN SECONDARY BULGARIAN SCHOOL
Abstract. This statement attempts to highlight and bring together these specificities of the socio-cultural and educational nature, which proved significant when we try to construct a valid intercultural model in Russian language teaching in secondary Bulgarian school. In the context of these specificities a hypertrophied attitude towards functional-pragmatic approach is notable. This pushes in the periphery the language ability to design cultural values as an identification marker of a society. According to us the situation shows that the construction of a model of intercultural focus, which is inspired by the formulations of cognitive science, is more appropriate for the realization of an integrated studying of the Russian language.
Assist. Prof. Aglaya Mavrova, PhD
Department of Slavic Studies
Sofia University „St. Kliment Ohridski
ПРОЕКТЪТ НА ИВАН Д. ШИШМАНОВ ЗА БЪЛГАРСКАТА НАЦИОНАЛНА КУЛТУРА
И ЗАЛОГЪТ НА ЕВРОПЕЙСКАТА ЕСТЕТИКА
Татяна Стойчева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията разглежда концепцията на Иван Д. Шишманов за модерната национална култура като част от съвременния конструкт на българската нация-държава. Концепцията не предлага илюзии по отношение на евроцентристките амбиции, откровено заявени и в съвременната европейска естетика. Въпреки това Шишманов вярва, че успехите на страната по пътя към модернизация са гаранция за неизбежния бъдещ триумф, когато нацията съумее да докаже истинския си потенциал. И Шишманов, като мнозина други, формулирали и внедрявали педагогически идеи, очаква проектът на Шилер за естетическото възпитание да подпомогне превъзпитанието на обикновените българи за нуждите на политическата хегемония.
Keywords: national culture, ideology, European aesthetics, Eurocentrism, othering
IVAN D. SHISHMANOV’S CONCEPT OF BULGARIAN NATIONAL CULTURE AND THE STAKES
IN EUROPEAN AESTHETICS
Abstract. This paper studies Ivan D. Shishmanov’s concept of modern Bulgarian culture (1904) as part of the current elaboration of the Bulgarian nation-state. The concept shows no illusions about Eurocentric ambitions as they had been made clear by modern European aesthetics. Yet Shishmanov also held on to the belief that Bulgaria’s recent development along the path of modernisation warranted the nation’s ultimate triumph in future through the realisation of its true potential. Shishmanov expected, like many others who had formulated and implemented ideas about education, that aesthetics as Schiller had envisaged it, would help re-educate ordinary Bulgarians for the needs of political hegemony.
Prof. Tatyana Stoicheva, D.Litt.
Sofia University “St. Kliment Ohridski“
УНИВЕРСИТЕТСКИТЕ ИСТОРИЧЕСКИ АРХИВИ КАТО ИЗТОЧНИЦИ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ
НА ИСТОРИЯТА НА ФИЛОЛОГИИТЕ
Илонка Колева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В настоящето изследване е направена ретроспекция на университетските архиви във водещите световни университети като хранители и източници за филологическата памет, техните задачи, функции и статут. На фона на тяхната дейност е направена съпоставка със задачите, функциите и статута на Университетския архив на СУ „Св. Климент Охридски“. Обект на изследване то са т. нар. „национални университети“ на страните от Централна и Западна Европа и в частност на Балканите, а така също и на университети в САЩ. В заключение е представен Архивът на СУ „Св. Климент Охридски“ като храни тел на историята и традициите на Университета. В контекста на летописната традиция на Филологическия факултет е направен кратък преглед на ценните исторически документи на двата филологически факултета.
Keywords: archives, Sofia University „St. Kliment Ohridski“, philological deparment, Central Europe, Balkans
UNIVERSITY HISTORICAL ARCHIVES AS SOURCES
OF RESEARCH OF THE HISTORY OF PHILOLOGY
Abstract. This study is a retrospective review of the university archives in the world’s leading university as guardians and sources of philological memory, their tasks, functions and status. Against the background of their work is presented a comparison with the tasks, functions and status of the University Archive of “St. Kliment Ohridski.” Subject are the so-called “national universities” of the countries of Central and Western Europe, particularly the Balkans, as well as universities in the U.S. At the end of the exhibition is presented the Archive of the University “St. Kliment Ohridski” as a guardian of the history and traditions of the institution. In the context of the chronicle tradition of philological faculty is offered a brief overview of the valuable historical document of the two philological departments.
Ilonka Koleva
Sofia University Archive
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ПРОБЛЕМА ОБУЧЕНИЯ ПОНИМАНИЮ ТЕКСТОВ НА ИНОСТРАННОМ (РУССКОМ) ЯЗЫКЕ
В СВЕТЕ ОБЩЕЕВРОПЕЙСКИХ КОМПЕТЕНЦИЙ ВЛАДЕНИЯ ЯЗЫКОМ
Наталья Кулибина
Государственный институт русского языка им. А.С. Пушкина
Резюме. Статья посвящена обучению пониманию текстов в практическом курсе русского языка как иностранного. Понимание рассматривается как одна из основных компетенций европейской системы уровней владения иностранным языком. Автором предлагается и обосновывается собственный подход крешению поставленной методической задачи.
Keywords: common European framework for language, foreign language, Russian, learning, understanding of the text.
UNDERSTANDING TEXTS IN FOREIGN LANGUAGE (RUSSIAN) IN THE LIGHT OF THE COMMON EUROPEAN
FRAMEWORK OF LANGUAGE PROFICIENCY
Abstract. This article is devoted to the training of understanding of texts in the practical course of Russian as a foreign language. Understanding is regarded as one of the main competencies of the European system of language levels. The author of the article suggests and offers evidence in support of her own approach to solving the methodological tasks.
Кулибина Наталья Владимировна
Доктор педагогических наук, профессор
Декан факультета повышения квалификации преподавателей
Государственного института русского языка имени А.С.Пушкина (Россия)
ИНОЯЗЫЧНОЕ ОБУЧЕНИЕ В ЕВРОПЕ – ХАРАКТЕРИСТИКА И ТЕНДЕНЦИИ
Димитър Веселинов
Софийский университет им. святого Климента Охридского
Резюме. Статья посвящена характеристике и тенденции в иноязычном обучении в Европе. Рассматривается общеевропейскую концептуальную модель иноязычного образования а также обучение, как привилегия всех членов общества и его процес на протяжении всей жизни. Особое внимание уделено специфике модели иноязычного обучения, ее функциональности, коммуникативности, прагматичности и т.д. Выделяются следующие виды коммуникативных проблемных задач: автентичные, учебные и метакоммуникативные. Описывается также стратегии обучения и взаимодействия с собеседником.
Keywords: foreign language teaching, Europe, communication, language policy
FOREIGN LANGUAGE TEACHING IN EUROPE – CHARACTERISTICS AND TENDENCIES
Abstract. This article summarizes key characteristics and tendencies in foreign language teaching in Europe. The author offers an overview of the common European concept for the study of foreign languages as a social privilege, which is part of the lifelong learning process. Special attention is devoted to the foreign language model and its functionality, as well as to the systematization of education strategies and language interaction approaches. The following types of communication problems are analyzed: authentic, teaching-related, and metacommunicative.
Prof. Dimitar Vesselinov, PhD