Създаване на STEAM кабинет планира екипът на Регионалния център за приобщаващо образование в Пловдив
Стоян СТОЯНОВ
Амбицията ни е да направим STEAM кабинет, който да отговаря на потребностите и възможностите на децата, с които работим. Вече имаме закупено част от оборудването. Очакваме новите бюджети, за да преценим какво още е необходимо.“ Това споделя пред „Аз-буки“ д-р Катя Стоилова – директор на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Пловдив. И добавя, че за нея и екипа ѝ това е предизвикателство, защото в тази посока е работено малко и осмислянето на модерните образователни технологии през специалните потребности е все още ново. За да използват пълноценно възможностите на подобна зала, специалистите от Регионалния център ще преминат и обучение.
Новият STEAM кабинет ще обогати материално-техническата база на Регионалния център, чийто екип е успял да усвои максимално всяко пространство, с което разполага. Обособени са зала по психомоторика, зала за сензорна интеграция, кабинет за двигателна рехабилитация и кабинет по биофийтбек. Всички са оборудвани със съответните апаратури и модули.
Екипът на РЦПППО – Пловдив, оказва подкрепа на малко над 600 деца и ученици в 178 образователни институции – 77 детски градини и 101 училища, в 58 населени места от областта. Това налага неговите 52 ресурсни учители, 8 психолози и 10 логопеди да пътуват доста.
Допълнителна подкрепа на още над 600 деца се оказва от екипи, назначени в 57 училища и детски градини. Центърът за специална образователна подкрепа в Града под тепетата се грижи за обучението на над 110 деца със специални потребности. Малко под 100 са и учениците в Специалното училище за деца с увреден слух „Проф. д-р Стоян Белинов“ в Пловдив.
„Бих казала, че отмина периодът, в който родителите отричаха, че децата им имат проблеми. И в момента най-много деца имаме в предучилищна възраст – в трета и в четвърта група. В тях работим с над 160 деца. Тоест вече ранното диагностициране и ранното специализирано педагогическо въздействие са факт.
Това увеличава позитивните резултати“, разказва събеседничката ми.
А на въпрос дали учителите са готови да работят с децата със специални образователни потребности, Катя Стоилова отговаря, че в последните години са имали големи възможности да се подготвят. „Регионалните центрове съществуват от 15 години и педагозите от образователните институции преминаха през много обучения. Ние също правим обучения по покана на директори, и то години преди с новия Закон за предучилищното и училищното образование да бъде определена тази наша роля в провеждането на обучения и оказване на методическа подкрепа“, казва тя. Отбелязва още, че поне от две години и Пловдивският университет е въвел подготовка по приобщаващо образование във всички педагогически специалности.
„Така че и младите колеги би трябвало да влизат подготвени в класните стаи – казва Катя Стоилова, която работи със студенти от Пловдивския университет по дисциплини в областта на приобщаването. – Вече въпрос и на лично усещане е дали човек иска да бъде полезен на всички, или ще акцентира само върху работата с отличници и изявени деца. Като учител, знам колко е примамливо да виждаш всеки ден големите крачки и резултати на тези деца, които те правят благодарение на теб.“
Директорката на РЦПППО –Пловдив, коментира още, че през последните години се наблюдава динамика по отношение на видовете специални образователни потребности, която налага и преосмисляне работата на колегите ѝ.
Например нараства броят на децата с разстройства от аутистичния спектър. В пандемичната обстановка през последните две години се наблюдава и увеличение на децата с емоционално-поведенчески разстройства. В същото време, намалява броят на децата с интелектуални нарушения.
Събеседничката ми определя като мит схващането, че специалните образователни потребности са нещо, което засяга когнитивното развитие на детето. „Като доказателство мога да ви кажа, че 159 от децата, с които работим, за първия срок на тази учебна година са оценявани с изцяло количествени оценки, тоест както всички останали деца. Това означава, че са успявали да покрият необходимия минимум и се движат
по учебните планове за целия клас.
Което е много добре, защото това са деца, които имат реални шансове да продължат след VII клас, където искат, да завършат като всички останали, да вземат диплома, да продължат във висши училища“, казва Катя Стоилова.
За развитието на децата в РЦПППО – Пловдив, се грижи екип от 70 специалисти. От тях 36 са под 40-годишна възраст. Освен че водят обучения и оказват методическа подкрепа, самите те също залагат на развитие на квалификацията си. „Развиват се по собствена инициатива – записват магистратури и втори магистратури.
В момента имаме двама доктори и двама докторанти в Пловдивския университет. Трима колеги имат и I ПКС. Имаме колеги, които след „Специална педагогика“ допълнително надграждат с „Психология“ или „Логопедия“. Имаме и колега със специалност „Ерготерапия“, както и двама с подготовка за педагози за деца със зрителни затруднения. Хубаво е, че колегите са мотивирани да се развиват“, казва събеседничката ми.
Специалистите от Регионалния център са активни и в организирането на различни инициативи. „Още от първата си година провеждаме годишен концерт на децата със специални потребности, в който те участват съвместно със свои съученици и приятели от центровете за подкрепа за личностно развитие. Имаме много емоционални концерти, които са достъпни в „Ютюб“ и на нашата страница в социалните мрежи. Успяхме да ги проведем и онлайн в последните години. И макар че това лиши децата от обратна връзка в момента на изпълнението, от друга страна, донесе много голяма популярност на концертите в онлайн пространството“, споделя директорката.
Друга традиционна инициатива е провеждането на Ден на хляба.
А по думите на Катя Стоилова работата с брашното и тестото е много терапевтична за децата.
„През последните две години имаме много контакти със спортните клубове в Пловдив. Миналата година в Регионалния център на посещение бяха знакови имена от футболния „Локомотив“ Пд, които четоха приказки на децата. Това беше моя дългогодишна мечта“, разказва директорката на Регионалния център. През настоящата година няколко пъти вече деца от Центъра участват в откриването на спортни мероприятия и в представянето на участниците в тях. „Преди седмица имахме такова участие в баскетболен мач, като децата излязоха при представянето на игрището, хванати за ръка от състезателите, които носеха тениски с нашето лого. Преживяването за децата е страхотно и ги прави участници в спортната проява“, казва Катя Стоилова.
Провеждат и прояви, свързани с професионалното ориентиране. Заедно с децата посещават Професионалната гимназия по хранителни технологии и техника в Пловдив и ЦСОП – Пловдив, където също има паралелки, които дават професионални умения. Запознават се и с работата във фабрика за шоколадови бонбони. „През миналата есен бяхме на гости на Пожарната в Пловдив. Децата научиха много за професията на огнеборците, качиха се на противопожарен автомобил, въртяха крана за вода, слагаха предпазни шлемове и изпробваха облеклото на служителите. Това им даде възможност да се докоснат до всекидневието на пожарникарите“, продължава разказа си директорката на РЦПППО – Пловдив.
Предстои запознаване с професията на ветеринарния лекар, което е съвместна инициатива с Приюта за бездомни животни в Пловдив.
Около Нова година Регионалният център провежда и няколко благотворителни базара на изделия, създадени от децата със специални потребности и техните ресурсни учители. Събират над 1200 лв., които са дарени за закупуване на ехограф за Приюта за бездомни животни. „Подобни инициативи са много възпитателни за децата – независимо че са със специални потребности, да не тръгват в посока да се възприемат като жертви и маргинална група, като някой, който е, един вид, непълноценен и обществото трябва да му помага, а напротив – да имат самочувствието, че могат да са полезни и да помагат да останалите“, отбелязва събеседничката ми.
За 17 май тази година екипът на Регионалния център планира конференция на тема „Професионалното образование и професионалното ориентиране на децата със специални образователни потребности – гаранция за качество на живот“. Имат съгласие за участие и на браншови организации. „Поканихме ги да видят, че нашите деца могат много неща, че имат навици, че са социализирани и мотивирани. Не знам защо, но като че ли се пропукват нещата, след като децата завършат XII клас. И за много от тях всъщност интеграцията, приобщаването като че ли приключват. Не искам децата, с които работим и постигаме много, да остават с напразни надежди“, категорична е Катя Стоилова.
Екипът на Регионалния център работи и по различни програми и проекти. В момента на дневен ред е проект на УНИЦЕФ, свързан с възможностите за алтернативна комуникация на деца със специални потребности чрез специализирани устройства и софтуер. Вече са обучени специалисти от Центъра. Предстои те да обучат родители и други учители.
„Ние сме базово звено към Пловдивския университет и от години се реализира проект за наставничес-
тво на завършващите студенти от страна на наши ресурсни учители и логопеди“, отбелязва още директорката на РЦПППО – Пловдив.
Катя Стоилова, директор:
Малките стъпчици на децата със специални потребности, постигнати с много усилия от тяхна страна и с много креативност и търпение от страна на учителите, са ми най-сладки. Това са най-емоционалните моменти за мен. Защото са най-трудните победи. По този начин – с малки стъпки, но устойчиво, се развива и процесът на приобщаващо образование в област Пловдив.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg