В ОУ „Васил Левски“ – Златоград, се приспособяват към редуване на присъствено и електронно обучение
Учениците се радват, когато са в училище и когато са заедно. Колкото и добро обучение да е постигнато в електронна среда, на тях им е необходимо да са заедно – и с връстниците си, и с учителите си, защото училището е мощна институция за социализиране.“ Така започва разговорът ми с директорката на ОУ „Васил Левски“ в Златоград Нина Пашова. Категорична е, че освен да учат, децата имат нужда и от социални контакти. Учителите също са щастливи да се завърнат в класните стаи. „През декември дворът беше пуст, а сега е огласен от детски гласове“, казва тя. Всички противоепидемични мерки се спазват стриктно както от учениците, така и от учителите и непедагогическия персонал. Родителите нямат притеснения и предпочитат децата им да бъдат в училище, а не у дома. Почти всички учители са си направили антигенни тестове. Педагозите там са 39 – 32-ама тях са си направили антигенен тест. За ваксина желание са изявили трима души.
През тази учебна година в
ОУ „Васил Левски“ в Златоград учат 290 деца от I до VII клас. „Обхванали сме всички ученици в града от начален етап, а в прогимназиален по желание на родителите се разделят в две училища“, разказва Нина Пашова. От 2011 г. училището разполага с голям плувен басейн, който се управлява от Общината съвместно с училището. Още от І клас учениците имат модул плуване в задължителните учебни часове, както и допълнителен час за спортни дейности по плуване. Целодневна организация на учебния ден се осъществява при децата от I до VI клас. Тя не е необходима за седмокласниците според педагогическия съвет на училището, защото тяхната учебна програма е по-натоварена и обикновено всеки ден имат по 7 часа. Освен това те изучават допълнително математика и български език като факултативни учебни часове. „Всички усилия при децата в VII клас са насочени в посока на отличното им представяне на националното външно оценяване“, допълва Пашова. Посочва, че на миналогодишното НВО възпитаниците ѝ се представят отлично и си завоюват първо място в област Смолян. По математика резултатите също са добри. „Математиката повече затруднява децата. Независимо от това, че в програмата им има много допълнителни часове, а учителите са професионалисти – интересите на децата са в други сфери. Сред тях са литературата и езиците“, допълва директорката. И въпреки подготовката в онлайн среда резултатите от двата изпита са по-високи в сравнение с миналата година.
Групите за занимания по интереси също са много – „Моят по-добър свят“, „Математическа стълбица“, „Забавно пътуване в света на математиката“, „Уча английски лесно и интересно“, „Лесна и полезна биология“, „Обичам България“ и други. „С клуба „Уча дигитално“ в I клас се опитваме да подготвим децата за онлайн обучението, с което се справихме успешно“, казва директорката. Тя е категорична, че това обучение в никакъв случай не може да бъде наречено провал. По думите ѝ, децата, които имат желание, учат добре както присъствено в клас, така и в дистанционна среда от монитора у дома. „Дали онлайн обучението е успешно, зависи и от училището, и от учителите“, допълва моята събеседничка. Отбелязва, че част от преподавателите в ОУ „Васил Левски“ разполагат с графични таблети, които са им голям помощник при работата от разстояние. На мнение е, че всички педагози трябва да се приспособят към новите условия, в които има редуване на присъствено и електронно обучение от разстояние.
В началото на септември миналата година родителите на учениците от начален етап са отивали на среща в училището, за да получат помощ от учителите как да работят с платформата за обучение от разстояние и как да влизат във виртуалната класна стая. „Родителите активно участват в живота на училището, с годините сме спечелили доверието им“, отбелязва Пашова. Признава, че майките и бащите на децата често влизат в клас, за да разкажат на учениците какво работят и какви умения са необходими за съответната професия, както и да провеждат занимания по интереси, свързани с различни творчески дейности, или да участват на сцената заедно с децата си в различни инициативи и тържества по повод училищни празници.
Училищното настоятелство много е помогнало и за обновяването на материалната база на школото. Всяка Коледа са се провеждали благотворителни базари и всички спечелени средства са били използвани за закупуване на телевизори за всяка класна стая, за да се използват за електронни уроци в присъствена форма. Тази година за първи път инициативата не се е провела. „Нямаме родители, които да създават напрежение. Те разбраха колко много труд и знания изисква учителската работа“, допълва моята събеседничка.
В училището има 24 ученици със СОП, с които работят двама ресурсни учители, психолог и логопед. По време на обучението от разстояние 20 от тях се включват наравно със съучениците си в учебния процес, а следобед са продължавали да работят индивидуално в електронна среда с екипа за допълнителна подкрепа.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg