Необходими са повече усилия за разширяване на професионалното образование, посочва доклад на ОИСР
Антоанета
НАЙДЕНОВА
Делът на младите хора на възраст 25 – 34 години с висше образование достигна рекордните 48% през 2021 г. в сравнение с едва 27% през 2000 г. Скокът е воден от нарастващата нужда от напреднали умения на пазарите на труда. Най-много младежи на възраст 25 – 34 години с диплома от университет има в Корея (69,3%) и Канада (66,4%) според нов доклад на ОИСР – Education at a Glance 2022.
Увеличението на висшето образование е особено голямо сред жените, които сега съставляват 57% от всички 25 – 34-годишни с висше образование, в сравнение с 43% за техните връстници мъже.
„Драстичното покачване на образователните постижения предоставя уникална възможност за стимулиране на икономическия и социалния прогрес в нашите страни – каза генералният секретар на ОИСР Матиас Корман. – От съществено значение е държавите да продължат да правят иновации и да подобряват образователните си системи, за да гарантират, че всеки ще се възползва от предимствата на доброто образование и ще придобие уменията, от които се нуждае, за да успее.“
Университетската диплома дава на младите хора сериозни предимства на пазара на труда. През 2021 г. средният процент на безработица за хората в ОИСР с висше образование е 4%, в сравнение с 6% за тези със средно образование и 11% за хората с по-ниско от средно образование. Това се отразява и на доходите. Работещите на пълен работен ден с висше образование печелят средно около 50% повече от служителите със средно образование и почти два пъти повече от трудещите се без средно образование.
По-добре образованите възрастни също така могат по-лесно да възприемат нови технологии, които подобряват качеството им на живот. Например 71% от 55 – 74-годишните с висше образование са използвали онлайн или видеоразговори по време на пандемията. Това им позволява да поддържат връзка със семейството и приятелите си и да избегнат социалната изолация. Процентите са най-високи в Нидерландия (84%) и Норвегия (83%). В същото време, само 34% от хората от същата възрастова група, но с по-ниско от средно образование, съобщават, че извършват онлайн или видеоразговори.
Въпреки ползите от получаването на висше образование много студенти не завършват програмите си за обучение. Само 39% от бакалаврите се дипломират в рамките на очаквания за тяхната програма срок. Степента на завършване е особено ниска сред мъжете във всички страни от ОИСР. Средно мъжете са с 11% по-малко склонни да завършат своята програма за висше образование, отколкото жените.
Разходите за висше образование на студент са се увеличили въпреки нарастване броя на обучаваните във ВУ. От 2012 г. насам студентите са се увеличили с 0,4% годишно в ОИСР, а разходите за университетите – с 1,6% годишно в реално изражение през същия период. Това прави увеличение на средните реални разходи за студент с 1,2% годишно.
Според доклада на ОИСР трябва да се положат повече усилия и за разширяването на професионалното образование и обучение (ПОО). Превръщането на ПОО в първи избор, а не в крайна мярка за учениците, изисква нови връзки между гимназиалното ПОО и професионалното висше образование. Това ще даде възможност на завършилите ПОО да получат допълнителни квалификации на по-късен етап.
Education at a Glance 2022 предоставя сравнима национална статистика, измерваща състоянието на образованието в световен мащаб. Докладът анализира образователните системи на 38-те страни членки на ОИСР, както и на Аржентина, Бразилия, Китай, Индия, Индонезия, Саудитска Арабия и Южна Африка.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg