Ако пишехме сценарий за научнофантастичен филм, подобно заглавие със сигурност щеше да ни поведе към мрачни перспективи, в които хората са в плен на машините и нямат контрол над бъдещето си.
А главният компютър е иззел изцяло властта и управлява света. За щастие, не сме кино сценаристи. И роботите нямат нито властта, нито желанието да доминират над хората. Единствените машини, които причиняват зло, за съжаление, са създадени с такава цел именно от хора. Но хиляди пъти повече техни събратя работят в момента в полза на човечеството в изключително опасна и вредна среда или на места, където е необходим тежък физически труд – като бояджийски, заваръчни, леярски или изкопни процеси. Примери за това можем да видим всекидневно. Самото им наименование също не предполага изземване на властта, а извършване на дейности, за които са проектирани. Терминът „робот“ произлиза от славянската дума „робота“ (работа) и е използван за пръв път през 1924 г. в пиесата Rossum’s Universal Robots на чешкия писател фантаст Карел Чапек.
Роботи, макар и не всички със славянски корен, вършат страхотна работа и в редица експерименти на най-големия изследователски център в сферата на енергиите на елементарните частици – ЦЕРН. На това бяха свидетели и група български преподаватели по информационни и комуникационни технологии, които проведоха едноседмично обучение в Женева.
Един от примерите е TIM (The Train Inspection Monorail), който неуморно обикаля дългия 27 км тунел на Големия адронен колайдер – може би най-известния ускорител на елементарни частици в света. TIM всъщност е свързано чрез wi-fi или 4G връзка автономно минивлакче, движещо се по закачена на тавана на тунела монорелса. То е оборудвано със свръхпрецизна апаратура за наблюдение и мониторинг – камери с висока резолюция и разнообразни сензори, с чиято помощ следи в реално време какво се случва в тунела – неговата структура и здравина, нивото на кислорода, състоянието на комуникационните канали, температурата… TIM не само осигурява визуален и инфрачервен образ от обхожданите сектори, но е в състояние да превозва с минивагоните си части или роботизирани манипулатори, които да извършват определени дейности, без да е необходимо присъствието на инженер на място.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg