Иновацията се прилага в обучението по математика и български език от V до VII клас в ОУ „Елин Пелин“ – Бургас
Хора разни, родители – загрижени и отговорни, с различни виждания според интересите и потребностите на децата си. В това се е убедила директорът на ОУ „Елин Пелин“ – Бургас, Пепа Запрянова. Тя поема едно от най-големите училища в Бургас точно преди година като временно изпълняващ длъжността. Днес хоровият диригент вече е титуляр и в ръцете отново е диригентската палка, за да няма фалшиви нотки в многогласния хор от ученици, родители, учители, а да бъде хорът единен в целите си – образовани и мислещи деца, отговорни пред себе си, семейството и обществото.
Освен директорските задачи, които никак не са лесни, а тази година направо изглеждат като задача с много условия, подусловия и въобще условности, Пепа Запрянова ще преподава музика и испански език. ОУ „Елин Пелин“ дава своя принос в образованието на учениците с разнообразна палит-
ра от иновации в образованието в национален мащаб. По проекта „Граждани на света“ още от
I клас децата, или по-скоро техните родители, избират какъв език ще изучава ученикът факултативно – испански, френски, руски. Френското посолство и Анхел Сантамария Барнола – съветник по образованието към Посолството на Испания, са обещали пълна подкрепа на иновацията и осигуряване на подходящи учебни помагала за учениците.
Важна част от разнообразния училищен живот е и иновативният проект „Учене на три скорости“ – в обучението по математика и български език от V до VII клас, чието начало е положено преди две години. Крайната цел е по-висока успеваемост на децата, които заедно със своите преподаватели гонят постиженията на съучениците си и от години печелят медали по състезания, допринасяйки за престижа на училището. Най-трудно е било да се убедят родителите, че когато скоростите са три, и методите на работа са съобразени с тях. Вземайки предвид различната степен на усвояемост на учебния материал, много по-лесно се достига до онази отправна точка, наречена детски интерес, която, да си признаем, нерядко остава неразгадана и неразкрита. А после се чудим защо децата не обичат математиката, не са на „ти“ с литературата. И когато към детския интерес се прибави и мотивацията да успееш (а начините това да са случи, съвсем не са изморителни, изтощителни – с други думи, неприятни), то тогава иновацията е успешна. Проектът работи от две години, а учителите не си затварят очите и пред резултатите с минус отпред.
В случая, на преден план излиза значението на партньорството с родителите.
„Ние правим всичко по силите си, за да ги убедим и спечелим подкрепата им във всяко наше начинание“, коментира Пепа Запрянова. Връща лентата назад и си припомня родителски реакции след т.нар. входящ тест, на базата на който децата се разделят на три групи. Но изрично повтаря, че крайната цел е всички да достигнат високо ниво на подготовка. „Групите се „превъртат“ всеки срок според резултатите. А това е стимул за детето да полага труд и да се старае да върви нагоре и напред“, пояснява директорката. Но има и своите притеснения. Свързани са с неочакваната пандемична ситуация. Според насоките на МОН и препоръките на здравните власти смесването на деца от различни паралелки не е желателно. Каква ще бъде съдбата на „Учене на три скорости“, времето ще покаже.
На 15 септември за първи път училищния праг прекрачиха цели 6 паралелки първокласници. А петокласниците, които ще се обучават в седем паралелки в прогимназиален етап, се включиха с ентусиазъм в подготовката за откриване на учебната година. Ръководеното от Пепа Запрянова училище е готово за необикновена учебна година. Засега кабинетната система се „замразява“. „Даваме си сметка, че в този формат липсва ефективността. Няма как преподавателят по география да се разхожда от стая в стая с огромните географски карти, а учителят по музика – с пианото например. Но ще се справим, за да бъдат и учители, и ученици здрави.“
Училището разполага с изключително модерна образователна инфраструктура, която безспорно ще помогне да няма смесване на големи потоци от деца. Педагогическият съвет вече е решил, часовете ще започват постъпателно, междучасията – също. Ще се използват и най-малките възможности, за да се намали броят на учениците в една стая. Голямото междучасие ще е по различно време за отделните класове. „Обмислям възможните варианти, за да не се допусне струпване на деца на едно място, най-вече в затворени помещения. Идеята на Общината е храненето на най-малките да е на кетъринг“, пояснява директорката. И допълва, че сложната ситуация съвпада с решението на ръководството на училището да се премине на едносменен режим – налице е необходимата база, както деца и родители, които го предпочитат. Така учениците имат възможност да се включат в
богатата палитра от занимания по интереси – школи по природни науки, математика и информатика; по изкуствата; клубове по художествено писане; спортни секции, но задължително в по-малки групи.
Училище и училищно ръководство посрещат новата учебна година със специално разработен план за действие в различни ситуации. „Това е нещо ново за нас, но не ни попречи точно за 24 часа всички учители и ученици, на 100% да преминат в режим на обучение от разстояние“, уточнява директорката. И изрично благодари на великолепния екип от информатици, които са направили и невъзможното, за да не прекъснат учебните занимания. А децата, които не са разполагали с крайни устройства, са получили от училището таблети.
Как завършва учебната 2019/2020 г. „Направеният анализ на представянето на децата на Националното външно оценяване показва, че оценката от учителя в клас съответства на показаното на външното оценяване. Ако миналата година бяхме на 14 място в областта, тази година сме седми“, с право се гордее Пепа Запрянова.
Тя е направила истински екип от съмишленици от 89-те педагози, които работят с 1037 ученици. Сред тях са и осем деца със специални образователни потребности. За да успяват и те, училището се е погрижило с тях да работят назначени на щат ресурсен учител, логопед, психолог и педагогически съветник. Последните трима на практика са в помощ на всички деца и учители. „Откровено казано, се оказа, че немалко деца имат необходимост с тях да работи логопед. Затова колегата от тази учебна година ще работи на пълен щат, за да може да бъде полезен на всички.“ Директорката е категорична, че логопеди са необходими още в детските градини, за да не се задълбочават с възрастта проблемите. За щастие, това все повече се осъзнава от предучилищните институции.
И трите детски градини, с които работи ОУ „Елин Пелин“, своевременно подават информация за училищната готовност на новите първокласници, за необходимостта от работа със специалисти, включително и деца със СОП. Сред тазгодишните първокласници има едно такова дете. „Вероятно то ще се обучава в комбинирана форма, която в дадения случай се оказва възможно най-удачната. Заварих много добър екип от колеги, успешно работещи по приобщаващото образование.
Много четат, интересуват се. Мечтата ми е да направя сензорна класна стая, която ще облекчи работата им и ще я направи още по-успешна“, казва директорката. И това ще е една от важните задачи за новата учебна година.
Друга приоритетна задача е да продължи успешното партньорство с родителите. А това означава те да бъдат все по-често активна част в училищните инициативи. „Когато училище, учители, ученици, родители говорят и мислят в една посока, институцията е успешна“, убедена е Пепа Запрянова.
ОУ „Елин Пелин“ е с одобрен проект по Националната програма на МОН „Осигуряване на съвременна образователна среда“, модул „Библиотеките като образователна среда“. Дейностите по проекта ще дадат възможност на учениците да се докоснат до библиотеките и вълшебните страници на книгите. Те ще научат интересни истории за създаването на книгите, биографиите на писателите, каква е професията на библиотекаря и редът за подредба на книгите в библиотечния фонд.
В клубовете по творческо писане ще се обсъждат литературни творби, ще се организират срещи с известни писатели. Читателски клубове ще се организират по класове.
5 сребърни медала спечелиха учениците от ОУ „Елин Пелин“ – Бургас, на финала на турнира „Математика без граници“, който се проведе през август в Несебър. За поредна година училището изпрати отбор от 10 ученици от II до VI клас за участие във финалите. Те заслужено заеха призови места в индивидуалното класиране.
Второкласниците Любомир Янев с класен ръководител Богдана Воденичарска и Никола Стоев с класен ръководител Десислава Петрова завоюваха сребърни медали в своята възрастова група. Две сребърни отличия спечелиха третокласниците Мирела Стоянова с класен ръководител Соня Иванова и Моника Бекярова с класен ръководител Марияна Златева. Симеон Ангелов от IVв клас с класен ръководител Атанаска Грозданчева също взе сребърен медал в своята възрастова група.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg