EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – 7
Отвори пълния текст
METHODOLOGY / МЕТОДИКА
За новото в новите учебни програми по литература
[Concerning the New in New Curricula for Teaching Literature] /
Адриана Дамянова / Adriana Damyanova – 8
Отвори пълния текст
Съвременни лингвистични идеи, обогатяващи обучението по български език
[Contemporary Ideas in Linguistics Enriching Teaching Bulgarian Language] /
Татяна Ангелова / Tatyana Angelova – 18
Отвори пълния текст
LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ
Глаголи със значение ‘обичам’ в исторически и в съвременен план
[Verbs with Meaning ‘To Love’ in Historical and Contemporary Aspect] /
Кирил Първанов / Kiril Parvanov – 28
Отвори пълния текст
BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE IN PRIMARY SCHOOL / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
„Малкото голямо четене“ – и в урока по български език (начален училищен етап)
[“Little Big Reading” – in the Bulgarian Language Lesson as Well (Primary School Stage)] /
Мариана Мандева / Mariana Mandeva – 40
Отвори пълния текст
TEACHER`S EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Вицовете в часовете по български език и литература
[The Anecdotes in Bulgarian Language and Literature Classes] /
Валентин Стоянов / Valentin Stoyanov – 53
Отвори пълния текст
Амбивалентната житейска философия на българския човек, погледната през модела на карнавала („Летен ден“, Елин Пелин)
[Ambivalent Everyday Life’ Philosophy of Bulgarian Man, Seen through the Model of Carnival] /
Костадинка Христова / Kostadinka Hristova – 68
Отвори пълния текст
Учителят по български език и литература – учител новатор
[The Teacher in Bulgarian Language and literature – а Teacher Innovator] /
Заприна Глушкова / Zaprina Glushkova – 77
Отвори пълния текст
Между традицията и съвременността
[Between Tradition and Modernity] /
Нели Минкова / Neli Minkova – 86
Отвори пълния текст
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
Децата знаят и разбират повече, отколкото могат да кажат (Интервю с проф. Мила Вълчанова)
[Children Know and Understand More than Can Say (Interview with Prof. Mila Valchanova)] /
Мая Падешка / Maya Padeshka – 88
Отвори пълния текст
Трета международна интердисциплинарна конференция за студенти и докторанти, Виена, 7–9 декември 2016 г.
[Third International Interdisciplinary Conference for Students, Vienna, 7–9 December 2016] /
Надя Кантарева-Барух / Nadya Kantareva-Baruh – 92
Отвори пълния текст
REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Приносен труд към методиката на обучението по български език и литература в началното училище
[Contribution to the Methodology of Bulgarian Language and Literature in Primary School] /
Фани Бойкова / Fani Boykova – 97
Отвори пълния текст
Самотен в своето време
[Lonely in His Time] /
Стефка Петрова / Stefka Petrova – 100
Отвори пълния текст
IN MEMORIAM
Доц. д-р Ваня Кръстанова
[Assoc. Prof. Dr. Vanya Krastanova] /
Елена Каневска-Николова / Elena Kanevska-Nikolova – 104
Отвори пълния текст
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – 106
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – 108
ЗА НОВОТО В НОВИТЕ УЧЕБНИ ПРОГРАМИ ПО ЛИТЕРАТУРА
Адриана Дамянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Следващият текст представя новите държавни образователни стандарти и учебни програми по литература, откроявайки отложената в тях образователна концепция и възможностите както за оптималното им прилагане в училище, така и за преодоляване на някои предразсъдъци и непродуктивни практики.
Keywords: literature, standard, syllabus, reading skills, power, competency, intertextual relation
CONCERNING THE NEW IN NEW CURRICULA FOR TEACHING LITERATURE
Abstract. The following text presents new State Educational Standards and curriculum for the program in Litеrature, highlighting the embedded educational principles and possibilities for optimal application in schools, as well as options for overcoming prejudices and unproductive practices.
Prof. Adriana Emilova Simeonova-Damyanova, DSc.
Department of Teaching Methodology
Faculty of Slavic Studies
Sofia University
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
Е-mail: adamyanova@abv.bg
СЪВРЕМЕННИ ЛИНГВИСТИЧНИ ИДЕИ, ОБОГАТЯВАЩИ ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
Татяна Ангелова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се представят съвременни лингвистични идеи, които намират приложение в обучението по български език. Акцентът е върху приносите на проф. Стефана Димитрова в областта на прагматиката, корпусната лингвистика и текстолингвистиката. Идеите на Ст. Димитрова се анализират в учебните програми и в учебниците по български език. Обсъждат се продуктивни връзки между лингвистика и обучение по български език.
Keywords: Bulgarian Language Teaching, Modern Linguistics
CONTEMPORARY IDEAS IN LINGUISTICS ENRICHING TEACHING BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The paper is about modern linguistic ideas which enhance Bulgarian Language Teaching. The emphasis is on the contribution of Prof. Stefana Dimitrova concerning her studies in Pragmatics, Corpus Linguistics, and Text-Linguistics. The implementations of these key statements in Core Curriculum, textbooks and methods of teaching have been described. Some productive issues about relation between Linguistics and Bulgarian Language Teaching are discussed.
Prof. Dr. Tatyana Angelova
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
E-mail: t_angelova@abv.bg
ГЛАГОЛИ СЪС ЗНАЧЕНИЕ ‘ОБИЧАМ’ В ИСТОРИЧЕСКИ И В СЪВРЕМЕНЕН ПЛАН
Кирил Първанов
Институт за български език
Българска академия на науките
Резюме. Настоящата статия е посветена на историческия развой на глаголите със значение ‘обичам’. Обект на анализ са появата и развоят на глаголите, които носят тази семантика. Лингвистичният материал е ексцерпиран от Речник на старобългарския език т. I и т. II, Slovník jazyka staroslovênského. Lexicon linguae paleoslavicae, Речник на произведенията на патриарх Евтимий, Речник на словата на авва Доротей, Среднеболгарский перевод Хроники Константина Манасия, Речник на книжовния език на народностна основа, Архива за БДР. Лексикалните значения на старобългарските, среднобългарските глаголи, на глаголите от ТД и книжовните са според съответните речници, които са цитирани в библиографията.
Keywords: verb, Old Bulgarian Language, dialects
VERBS WITH MEANING ‘TO LOVE’ IN HISTORICAL AND CONTEMPORARY ASPECT
Abstract. The article is dedicated on the historical development of verbs expressing ‘To Love’. The collected linguistic material is taken from the Речник на старобългарския език т. I и т. II, Slovník jazyka staroslovênského. Lexicon linguae paleoslavicae, Речник на произведенията на патриарх Евтимий, Речник на словата на авва Доротей, Среднеболгарский перевод Хроники Константина Манасия, Речник на книжовния език на народностна основа, Архива за БДР. The article presents the appearance, the historical destiny and the distribution of the Old Bulgarian verbs with semantic ‘to love’. It also analyzes the other meanings come ‘to accustom’ of обикна, ‘to be in good relationships with someone of драговам, ‘to kiss’ of полюбя еtc.
Dr. Kiril Parvanov, Assist. Prof.
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod blvd, bl. 17
Sofia, Bulgaria
E-mail: kkm75@abv.Bg
„МАЛКОТО ГОЛЯМО ЧЕТЕНЕ“ – И В УРОКА ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК (НАЧАЛЕН УЧИЛИЩЕН ЕТАП)
Мариана Мандева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
Резюме. Схващането, разпространено в училищната практика, че след началното ограмотяване (I клас) се чете само/предимно в урока по литература, е неприемливо за постигане на образователен резултат, адекватен на предизвикателствата на съвременния свят и на потребностите на детето за настоящето и бъдещето. В контекста на това разбиране проблемът за „Малкото голямо четене“ се разглежда отвъд литературното обучение – и в урока по български език (начален училищен етап).
Keywords: literacy, reading, language classes, the primary school child
“THE LITTLE BIG READING” – IN THE BULGARIAN LANGUAGE LESSON AS WELL (PRIMARY SCHOOL STAGE)
Abstract. The idea spread in school practice that reading is mainly in literature lesson, is unacceptable for achieving an educational result adequate to the challenges of modern world and to present and future child’s needs. Considering this, the problem of the “little big reading” is treated beyond the literature education – and in Bulgarian languagelessons too (primary school stage).
Prof. Mariana Mandeva, DSc.
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Tarnovo
2, T. Turnovski St.
Veliko Turnovo, Bulgaria
E-mail: mandeva_m26@abv.bg
ВИЦОВЕТЕ В ЧАСОВЕТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА
Валентин Стоянов
Средно училище „Св. Климент Охридски“ – гр. Пещера
Резюме. Първата част на статията изследва същността на вица и представя четири подхода при неговия анализ. Втората част показва мястото на вица в училище и условията, на които трябва да отговаря педагогическата му употреба. Анализирани са разликите в генезиса, същността и създадената картина на училищния живот във вицовете и в ученическите и учителските бисери. Третата част дава примерен вариант за обвързването на вицовете с учебното съдържание в час.
Keywords: anecdote, laughter, methodology of teaching Bulgarian Language and Literature
THE ANECDOTES IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE CLASSES
Mr. Valentin Stoyanov
„St. Kliment Ohridski“ High-School
1, Atanas Gorov St.
4550 Peshtera, Bulgaria
E-mail: valjo62@mail.bg