Българската литература в европейския културен контекст
Проф. д.ф.н. Александър Панов
Институт за литература – Българска академия на науките
Департамент по устен и писмен превод,
Университет в Болоня, кампус Форли – Италия
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-1A
Резюме. В статията е направен опит да се докаже несъстоятелността на тезата, че развитието на българската литература е забавено, а след това ускорено и догонващо…
История и идеология (Темата за революцията в два учебника по литература за X клас)
Доц. д.ф.н. Бойко Пенчев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-2P
Резюме. Целта на статията е да изследва преосмислянето на литературноисторическия разказ в учебниците по литература след 1989 г…
„Хайдушки копнения. Спомени от Македония 1902 – 1903“ на Пейо Яворов: между ясновидството и заблуждението
Велика Гюлемерова
Професионална гимназия по компютърно програмиране и иновации – Бургас
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-3V
Резюме. Мемоарната книга на Пейо Яворов онагледява драматичното време на несъответствията – време, в което вместо да властват центростремителни настроения, се завихрят центробежни, в които всеки намира индивидуално спасение…
Връзки между предпочитанията на анкетирани българи към конкуриращи се темпорални форми в подчинени изречения в съвременния български език и фактора вид специалност
Проф. д.ф.н. Красимира Алексова, доц. д-р Данка Апостолова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-5-4KA
Резюме. В настоящата публикация се представят и анализират резултатите от изследвания за установяване на статистически значими връзки между фактора вид специалност според наличието или отсъствието на специализирани езиковедски познания (определен като независима променлива)…
Разлики между достоверността на информацията, изразявана чрез четирите евиденциала в съвременния български език, според оценките на анкетирани българи
Проф. д.ф.н. Красимира Алексова,
гл. ас. д-р Михаела Москова,
доц. д-р Данка Апостолова,
доц. д-р Яна Сивилова,
гл. ас. д-р Ласка Ласкова,
Патрик Михайлов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ – БАН
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-5KM
Резюме. Въз основа на емпирични данни от анкетно допитване в тази работа се анализират разликите между индикатива, конклузива, ренаратива и дубитатива в съвременния български език в зависимост от изразяваната от тях степен на достоверност на изказването за действието…
Проблемни езикови употреби в практиката на Върховния касационен съд
Деян Драганов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-6D
Резюме. Статията проследява проблемните езикови употреби в практиката на Върховния касационен съд на Република България…
Някои случаи на десемантизация на глаголни представки в старобългарски език
Доц. д-р Кирил Първанов
Институт за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ –
Българска академия на науките
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-7К
Резюме. Статията е посветена на случаи на десемантизация на старобългарски префикси, които служат за образуване на общорезултативни глаголи…
Грамотността – интердисциплинарно понятие (Върху примера на обучението по български език и музика в начален образователен етап)
Проф. д-р Пенка Марчева
Педагогически колеж – Плевен
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-8P
Резюме. Публикацията е фокусирана върху някои интердисциплинарни аспекти на понятието грамотност. В научен аспект са представени дефиниции на езикова грамотност, музикален език като система за функциониране на музикалната грамотност…
Дигитално образователно съдържание по кирилометодиевистика в подкрепа на средното образование
Д-р Елка Златева
Кирило-Методиевски научен център при БАН
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-9Z
Резюме. Статията разглежда образователните дейности на Кирило-Методиевския научен център през последните няколко години като част от трайния ангажимент на Българската академия на науките в подкрепа на средното образование…
Развиване на културната компетентност и на творческите способности на учениците от прогимназиален етап чрез занимания по интереси: клуб „Пиша.БГ“
Невяна Тодорова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/bel2024-6-10T
Резюме. Целта на статията е да се покаже, че чрез програмата „Занимания по интереси“ е създаден клуб „пиша.БГ“, в който седмокласници демонстрират критическо мислене и прояви на творческо въображение…
Проф. д.ф.н. Петя Янева
Доц. д-р Владислав Миланов
Софийски университет „Св. Климент Охридски“