Обмислят се възможности за връщане и на прогимназистите и гимназистите в клас
Година, изпълнена с немалко предизвикателства, но и с много оптимистични резултати. Получените положителни оценки за работата са благодарение на доброто социално партньорство. Така министърът на образованието и науката Красимир Вълчев обобщи изминалата 2020 г. пред членовете на Отрасловия съвет. Те проведоха последното за годината си заседание в онлайн формат. „Смея да твърдя, че заедно сме взели най-важните и най-трудните решения, пред които бяхме изправени като министерство, като система и като партньори“, каза той.
Министър Вълчев описа накратко обстановката към момента – не може да се очаква трайно и значително подобряване на ситуацията през зимните месеци. Какви мерки тогава да се вземат за образователната система от здравна и епидемиологична гледна точка. Според учените малките деца не са в голяма степен преносители на вируса, следователно детската градина и началните класове са сравнително безопасна зона. В началната образователна степен е по-добре децата да бъдат по-дълго в училище, а присъствието в детските градини да бъде ограничавано само в най-крайни случаи (при пълна карантина). За прогимназиален и гимназиален етап – при подобряване на ситуацията е възможно да се премине към варианта с частично присъствено обучение. Истината обаче е, че ако дори до края на март гимназистите бъдат оставени в режим на обучение в електронна среда, пропуските ще са големи. Негативни резултати ще се натрупат в двигателната активност, в мотивацията за учене, има опасност от десоциализация и от психологични проблеми.
„Трябва да намерим вариант да върнем гиманзистите, макар и частично, в училище, приоритетно за осмокласниците от езиковите гимназии, десетокласниците и абитуриентите, при задължително носене на маски и в условия на строги противоепидемични мерки. Ще се запази и вариантът училищата по места сами да решават в каква среда да се провежда обучението съобразно конкретната епидемична обстановка. Родителите имат право да задържат децата си у дома, но не е коректно да налагат мнението си на останалите.
32 000 устройства са раздадени към 18 декември 2020 г. (при 14 000 само половин месец по-рано) и още 15 000 ще бъдат доставени до края на януари. Общо заявките са за близо 108 000
крайни устройства. „Очакванията са през 2021 г. да имаме значителна наситеност на системата с персонални устройства“, коментира Красимир Вълчев. Надеждата е те да се използват най-вече за обучение в реалните класни стаи години напред.
Ще има осигурени ваксини за учителите. Но е необходимо да се проведе широка информационна кампания за ползата от прилагането им. „Това, което е променило живота на човечеството, е благодарение най-вече на ваксините“, припомни министър Вълчев.
Председателят на СБУ Янка Такева изрази опасения за качеството на обучение в електронна среда. Изрично подчерта, че пропуските в обучението се попълват, но нищо не може да замести празнотата, която оставят в детската психика продължителната изолация и липсата на училищната общност. Янка Такева апелира учителите да бъдат подкрепени и мотивирани, позовавайки се на проучванията на СЗО, че малките не са преносители на заразата.
Членовете на Отрасловия съвет са категорични, че наред с лошите новини около пандемията, 2020 г. е с положителни новини за финансирането на образованието. Затова я наричат изключително трудна, но успешна. Те обсъдиха и темата за преходните остатъци (особено в годината, когато ремонтните дейности на немалко места са останали на заден план), равнопоставеността на училищата – общински и държавни, необходимостта и детските градини да получат електронни устройства, особено за децата в подготвителните групи, както и времето за използване на допълнителните 10 дни за възстановяване след COVID боледуването.
Учителите ще получат увеличението на заплатите си още с плащанията за месец януари.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg