В Профилираната гимназия „Иван Сергеевич Аксаков“ в Пазарджик имат повод за радост. Тази година с наградата на МОН „Константин Величков“ за постигнати високи резултати в професионалната дейност и за принос в развитието на българското образование са отличени директорката Иванка Ваклинова и учителката по биология и здравно образование Галина Мизова. Те работят по Националната програма „Осигуряване на съвременна, сигурна и достъпна образователна среда“ – модул „Културните институции като образователна среда“. В този брой представяме Иванка Ваклинова.
Директорката на Профилираната гимназия в Пазарджик Иванка Ваклинова получава отличието за участието си в Националния конкурс за най-добър урок, проведен в културна институция. Става дума за бинарен урок, който е между учебните предмети български език и литература и биология и здравно образование на тема „Човекът и природата в спиралата на живота“.
„Урокът беше проведен през април 2023 г. с десетокласници в Художествената галерия „Станислав Доспевски“ – разказва Иванка Ваклинова. – Той съчетава учебно съдържание и по двата предмета. В училището работим по много национални програми, но специално по модула за културните институции като образователна среда сме много активни от самото ѝ създаване. Имаме много добри и интересни урочни практики, които сме провеждали. В Музея на Васил Левски в Карлово имахме интересен урок, както и в Регионалния исторически музей в Пазарджик, в къщата музей „Константин Величков“ в града. Но тези уроци не са описвани, за да участват в Конкурса. Сигурна съм, че щяха да бъдат достойно класирани.“
Директорката подчертава, че винаги когато планират участие в този модул, внимателно подбират темите. Така съвсем естествено се ражда и идеята за този урок, озаглавен „Човекът и природата в спиралата на живота“. Допирната точка между двата предмета е спиралата на живота, защото урокът е построен върху разказа на Йордан Радичков „Нежната спирала“.
„Това е дълбок текст, който ни говори много и ни дава мъдро послание – подчертава Ваклинова. – Отдавна мисля за него и ми се искаше да направим по-различен урок. Радвам се, че се получи. В центъра на всичко е човекът, който може да бъде артист, може да се прекланя пред природата, може да я претворява в творчеството си, но може и да я унищожава.“
Урокът започва с много силен видеоклип, с който се цели постигането на моментално въздействие върху учениците.
В него се противопоставя красотата на природата на съсипването ѝ след намесата на човека. Потърсени са послания, които са универсални. И целта е постигната – учениците проявяват истинска загриженост за околната среда.
„Накрая измерихме тяхното емоционално състояние за това как им е въздействал урокът, чрез различни цветове, като предварително сме определили тяхното значение – обяснява Ваклинова. – Те маркират текста със съответния цвят в зависимост от това как им въздейства. На базата на това правим и изводите. По начина, по който реагираха, от цветовите диаграми, които изготвихме с екипа, който правеше това измерване, видяхме, че учениците не са останали безразлични. Че имат сетива за посланията, които заобикалящата ги природа им изпраща. Много се надявам, че това, което сега формираме като отношение, ще се превърне и в устойчива житейска позиция.“
Учениците приемат изключително добре уроците, провеждани в културна институция. Конкретно за бинарния урок за спиралата на живота благотворно въздействие оказва и обстановката в Художествената галерия. В нея по това време е подредена изложба с картини на пазарджишки художник, към които Иванка Ваклинова прави някои препратки.
„Предварително бяхме посетили експозицията и бяхме видели, че има платна, които са в синхрон с това, което искаме да постигнем – уточнява директорката. – И това също им въздейства. Много сериозно се отнесоха и имаше благотворно влияние върху децата.“
Профилираната гимназия „Иван Аксаков“ е училище с дълголетна традиция – присъства в образователното пространство на града вече 180 години и на практика е първото светско училище в Пазарджик.
Тук се предлагат два профила – „Хуманитарни науки“ и „Природни науки“. В последните години с предимство е профилът с природни науки, защото така повелява времето. За съжаление, в последните няколко години хуманитарните науки не са предпочитани от младите хора – те търсят езици, търсят технологии, природни науки.
Педагогическият екип работи с много партньори както в Пазарджик, така и на национално ниво. Вече пета година гимназията участва в програмата „Училище посланик на Европейския парламент“, две са и участията в „Евроскола“ в Страсбург като представители на България.
Възпитаниците на гимназията постигат успехи в различните национални програми и проектни дейности. Добри постижения имат в олимпиадата по гражданско образование – вече три години поред имат класирани на национален кръг. Училището е координатор за областния кръг на националната олимпиада по философия и на олимпиадата по гражданско образование в града.
В гимназията са създадени условия за развитие на талантите и силните страни на учениците. Има и групи за занимания по интереси по Наредбата за приобщаващо образование. Отделно се работи по НП „Заедно в изкуствата и спорта“, поддържат се спортни отбори по волейбол, футбол. От тази година вече има народни танци и театрален клуб.
„Като партньори на Община Пазарджик, работим и по проект по програма „Еразъм“ за млади екозащитници – казва директорката. – Ученици имат възможност освен умения и знания да развиват и своите таланти. Втора година участваме и в програмата „Училища за пример“, която фондация „Заедно в час“ предлага. Тя е за повишаване професионалната квалификация на учителите. Колегите ми са много добри професионалисти. Това, което ни отличава, е, че обръщаме внимание на всяко дете, знаем неговите силни и слаби страни и се стараем да помагаме за развитието му.“
Преди време гимназията преживява две критични години за приема и тогава се взима решение да се допълни приемът с профил природни науки. „Това буди интерес у учениците и у педагогическия екип“, казва Ваклинова. Макар и трудно, успяват да излязат от тази ситуация.
В училището няма сериозни прояви на агресия. Не се налага родителите да идват по такива поводи. Те са търсени за различни събития. Тази година педагогическият екип кандидатства по програмата „Заедно за всяко дете“, модул „Добри взаимодействия с родителите“. Планирани са интересни дейности, които ще бъдат полезни за родителите и взаимоотношенията им с учителите. В гимназията е подета акция за модернизиране на базата и родителите оказват голяма подкрепа – някои се включват със средства, други с труд.
Профилираната гимназия в Пазарджик е сред училищата, които през 2021/2022 г.
кандидатстват по Националната програма „Изграждане на STEM среда“. Тогава създават изследователска лаборатория, която се превръща в любимо място на учениците.
В нея са обединени две класни стаи и помещение, което е трансформирано в учителска стая. Обособени са зони за учене, за неформални контакти, за изследване и преживяване.
Директорката си спомня и за прекрасно пътуване с образователна цел до Плиска и Преслав. Всеки ученик има информационен лист, в който да отразява впечатленията си от видяното. „Удовлетворена съм от това, че над 90% от учениците усетиха магията на тези исторически места, почувстваха се по-горди. Докоснаха се до красотата на природата. Събрах тези листове, имаше много интересни записки. Всеки трябваше да разкаже своята си старопланинска легенда, както го бяхме формулирали, защото започнахме от разказите на Йовков. Получиха са интересни четива, много искрено бяха споделили своите впечатления. Мисля, че с това целта на пътуването беше изпълнена.“
По повод Деня на народните будителите Ваклинова коментира, че в сутрешно предаване на 31 октомври за празника се казват само две изречения. После надълго и нашироко водещите се занимават с Хелоуин. „Съвпадението в датите на двата празника не може да е повод медиите да отделят толкова внимание на Хелоуин“, категорична е директорката. И припомня, че когато се предлага навремето учредяването на Ден на народните будители, идеята е това да са личности, които да са пример на младите хора. Създаден е във време, когато пак има криза на ценностите.
„Днес много се разтяга понятието будител и се прилага за представители на най-различни сфери – коментира директорката. – Ако се върнем към корените на празника, ще видим, че целта е да се откроят няколкото личности, които наистина са пример за подражание с родолюбивата си дейност. Има какво да се направи в това отношение, за да знаят младите кои са нашите будители, не е достатъчно денят да е неучебен. Той трябва да е изпълнен по друг начин със съдържание.“
Преди няколко дни в гимназията се провежда седмица на четенето – една инициатива на РУО. Направен е импровизиран кът за четене. Никой не задължава учениците с нищо. Но някои от тях почти всяко междучасие идват да разлистят някоя книга. Интересен феномен е, че някои ученици идват, за да чуят нещо прочетено – т.е. влизат в ролята на активни слушатели.
„Полагаме достатъчно усилия, за да ги поведем към четенето, и ролята на учителя в това отношение е много важна – казва директорката. – Но надпреварата с технологиите става все по-трудна. И в контекста на многото коментари за навлизането на изкуствения интелект, май сме на път сами да отрежем клона, на който седим.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg