Музика, танци, футбол, шах, интерактивни занимания, очила за виртуална реалност – 4. основно училище „Христо Ботев“ в Лом прави всичко, за да задържи учениците си в клас и да им бъде интересно. А съвсем скоро учебното заведение ще се сдобие и с нов STEM кабинет по природни науки, в който за учениците са планирани още любопитни изненади. Той ще бъде изграден с помощта на 181 хил. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост.
„Ние сме
първото училище в Северозападна България, което има одобрена концепция за изграждане на STEM кабинет“,
разказва зам.-директорката Елка Георгиева. По думите ѝ, плановете им са следващите години да изградят нов STEM кабинет по природни науки от нулата – от настилката до оборудването. В него часовете си ще провеждат както по-малките ученици от III и IV клас, така и големите от V до VII клас – главно тези по биология, физика, химия.
„Напоследък приоритетите в образованието са да се набляга на природните науки, учениците да правят опити, експерименти, сами да стигат до изводите, а не да им наливаме знания“, казва зам.-директорът. Затова и екипът на училището решава да се фокусира именно върху кабинет по природни науки.
По думите ѝ,
в рамките на проекта ще се обновят други две интерактивни стаи – на първия и на втория етаж.
Освен интерактивни дисплеи и друга компютърна техника другото интересно, което е предвидено за тях, са очилата за виртуална реалност (VR). Учителите вече са запознати с възможностите на тези нови технологии и умело ги прилагат по време на учебните часове. В часовете по компютърно моделиране например интерактивният дисплей се използва за улеснено представяне на материала, правят се презентации, които след това се представят пред публика и др.
4. ОУ „Христо Ботев“ е най-старото в Лом. Миналата година то чества своята 160-годишнина. В него се обучават 100 деца, 90% от които са от уязвими групи. Затова заедно с българския и математиката много се набляга и на заниманията по интереси. „Всяка година участваме по различни проекти към Министерството на образованието, и не само. И тях включваме приоритетно именно децата от уязвими групи. Това се оказва изключително ефективно. Например няколко деца започнаха да идват редовно на училище“, казва Елка Георгиева.
По думите ѝ, преди 10 – 20 години голям проблем в района са били т.нар. ранни бракове. Сега обаче не е така. „Нямаме отпаднали ученици“, казва зам.-директорът. Известни проблеми в момента съществуват с редовната посещаемост на часовете, но с усилия и мотивация и това се преодолява.
Училището разполага с двама образователни медиатори, които редовно осъществяват връзка с родителите.
Ако дете не отиде на училище, семейството му веднага се посещава от медиатор, който го убеждава да се върне. Освен това медиаторите редовно правят срещи с родителите в местната църква, без значение дали децата им са редовни в училището, или не, просто за да поговорят по важни за тях теми.
Тъй като в момента основният проблем в региона е бедността, много родители заминават на гурбет в чужбина. „Взема удостоверение за преместване и заминават – предимно за Германия, но и за Италия“, казва Георгиева. По думите ѝ някои се връщат след година-две, но ако детето не представи документ, че е посещавало училище, от страната, където е било, се записва в класа, в който е било в България преди заминаването.
„Това дразни малко повече децата, отколкото родителите. Но няма как. Тази година така се върнаха 8 наши ученици и веднага ги записахме“, казва тя. Разбере ли, че някое дете се завърнало от чужбина, училищният екип веднага отива да го привлече обратно към образователната система. Напоследък обаче и това не се налага. Родителите сами идват да запишат децата си, не само защото са учили в същото училище като малки, но и защото познават учителите. Към момента заедно с директора Дафинка Борисова те са 13. Четирима от тях са млади учители, единият от които е на 26 г. „Колегите са танцьори. На Нова година облякоха народните носии и изиграха хоро специално за изненада на учениците“, разказва зам.-директорът.
Миналата година училището е изпълнило проект, финансиран от Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, озаглавен „На училище е супер яко“. И действително, заниманията, осъществени по него, са супер яки за децата.
Групата по арттерапия изработва картички и други изделия.Тази по виртуална реалност разглежда различни музеи. Така с VR очилатa децата пътуват от Лом до Природонаучния музей в София. Третокласниците се включват в Празника на река Дунав, представяйки свои кулинарни изделия – като например влак от моркови, чушки и домат. Впечатляват с уменията дори прочутия шеф готвач Ути Бъчваров, присъствал на събитието.
В рамките на проекта са
създадени още групи по футбол и по интеркултурни танци – най-любими за учениците, които съществуват и до днес
и в които най-големите от VII клас се учат на руско-цигански и испански танци. Имат и вокална група, която също се радва на голям интерес.
Учениците участват в различни инициативи, имат и много изяви, засега предимно на местна почва, тъй като родителите им не ги пускат много надалеч. Наскоро например възпитаниците на 4. ОУ „Христо Ботев“ са спечели трето място на състезанието по шах в ученическите спортни игри, организирани на местна почва, както и второ място по тенис на маса.
Талантливата ученичка Сашка Зинова Арсенова е спечелила трето място в категория „Рисунка“ на Национален конкурс за детско творчество „Коледна звезда“, Тутракан. Второкласничката Евдокия Иванова пък е взела грамота от X регионален рецитал „За него – Живота – направил бих всичко…“ в Монтана.
Всяка година училището организира собствен конкурс „С дух на будител“ за 1 ноември в три категории – за рисунка, презентация и есе. В него участват ученици от различни наеселeни места, дори и от София. „Отбелязваме всички празници, обясняваме на децата защо и как се празнуват. На Великден боядисваме яйца. За 1 март всички класове изработват мартенички, с които участваме в местната изложба. На Коледа правим трапеза с постни ястия. Хубаво е, че родители много помагат – на Коледа те осигуряват всичко. Казвам на децата: „Попитайте родителите си ще могат ли да подготвят нещо за празника“, на което те тутакси отговарят: „Имате го“, разказва Георгиева. Така преди години тя успява да обясни смисъла на обичая лазаруване.
„Черешката на тортата“ пък е подвижната изложба на старинни оръжия, която гостува на учениците през януари 2024 г.
С мечове, саби, ками, револвери, пушки кримки и уинчестър байонет отбелязват 175-годишнината от най-голямото въстание в Северозападна България от 1850 г. „Пред възхитените погледи на децата историчката Маша Викторова и Ивайло Иванов разказаха за героичните подвизи на нашите прадеди, дръзнали да отхвърлят османския гнет в селата около Белоградчик, Кулата, Видин и Лом преди близо две столетия“, споделя зам.-директорът.
Много вдъхновяващо за учениците е и посещението на бившия възпитаник на училището Мариян Огнянов – първият футболист, отбелязал гол за български отбор в Шампионската лига с екипа на столичния „Левски“ и обличал екипите на други тимове от футболния ни елит. Той и неговото семейство се срещат с футболния клуб на училището. В презентация са припомнени най-бляскавите моменти от неговата кариера, чийто връх е легендарният гол срещу отбора на английския „Челси“. „Без дисциплина и добри оценки в училище не може да има победа“, споделя той на своите малки последователи.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg