Лаборатория за иновации за позитивно образование и личностно развитие бе открита във Второ ОУ „П. Р. Славейков“ в Стара Загора. В рамките на четири дни – от 16 до 19 април, школото събира на едно място представители на десет иновативни училища от цялата страна, с които под ръководството на експерти от академичните среди да
обменят опит, практики, идеи и заедно да изготвят методическо помагало.
На откриването присъства и служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков.
„Срещнахме толкова щастливи деца тук. Ако виждаме постоянно тези усмивки във всички български училища, това е най-голяма награда за нас и знак, че реформите в системата дават плодове”, каза министърът.
И изтъкна, че с години наред е работил за развитие на позитивното образование. По думите му то може да ни даде истинската промяна в обучителния процес.
„Позитивното образование съчетава идеята за високи постижения на база личностното развитие и щастие То дава и друга гледна точка в образователния процес –
да не се фокусираме върху слабостите и празнотите на ученика, а да акцентираме на силните му страни”,
обясни проф. Цоков.
Министърът сподели още, че
Организацията за икономическо сътрудничество и развитие е избрала България
за представяне на глобалния си доклад за социално-емоционалните умения на децата от цял свят. По думите му всички страни-членки ще наблюдават онлайн събитието, на което домакин е София, а за него в страната ни отново пристига създателят на PISA д-р Андреас Шлайхер.
Лабораторията за иновации за позитивно образование и личностно развитие е една от петте, финансирани по Националната програма „Иновации в действие“.
„Благодаря за гласувано доверие от Регионалното управление на образованието – Стара Загора, и МОН“, споделя пред „Аз-буки“ директорката Милена Желязкова.
Второ ОУ е сред първите, въвели иновативни практики в учебния процес.
През 2017 г., когато е включено в мрежата на иновативните училища, започва работа по проекта „Зограф“. През учебната 2018/2019 г. реализират още два иновативни проекта – „Училището – школа за характери на откриватели“ и „АЙЯ – от А до Я – уча и творя“. Тази учебна година броят на иновативните педагогически практики нараства. Нови са проектите „Дигитална работилница“, „Код „Актуално“, артклуб „Математическа хармония“, клуб „Енигма“ и „Исторически следи – историята в предмети“. По думите на директорката, благодарение на тях учебната средата е по-разчупена и по-интересна за децата.
Като част от програмата на лабораторията домакините представят два открити урока.
Ще бъде създадена работилница за иновации и ще се проведат дискусии на темите „Личностно развитие“, „Позитивна образователна среда“ и „Мотивация за включване“. А за финал ще бъдат представени и иновативните идеи, произлезли от тях.
„Всичко е подчинено на позитивното познание и личностното развитие.
Целта е чрез въвеждането и прилагането на иновации преподаването на учебно съдържание да бъде по-достъпно, по-интересно, да поставя ученика в позицията на творец, да създава инициативност, достъпност и развитие на личността в позитивна насока“, обяснява Желязкова.
Като резултат от форума ще бъде създадено методическо помагало за иновации и тяхното приложение. То ще бъде разпространено в училища и библиотеки, за да може да дава насоки на учителите, които искат да създадат иновация, но се двоумят каква да бъде тя, как да работят по нея.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg