
От тази учебна година Министерството на образованието и науката започва да прилага пилотно педагогическата практика „Утринна история“ в София, Велико Търново, Пазарджик, Сливен и Плевен. Инициативата е насочена към децата от яслените групи и има за цел да спомогне за познавателното и социално-емоционалното им развитие през най-важните ранни години от живота им. „Утринна история“ успешно надгражда вече прилаганата над четири години педагогическа практика „Утринна приказка“ в повече от 50 детски години в страната.

„Работим изключително добре с родителите. Те приеха идеята за „Утринна история“ с отворени обятия и много често се включват в различните дейности“, казва за „Аз-буки“ директорката на ДГ „Елица“ в Сливен Марияна Чолакова. В детската градина прилагат пилотната педагогическа практика на МОН от близо пет месеца и в двете си яслени групи. Целият екип е на мнение, че тя е изключително полезна за децата и напълно съобразена с възрастта им.
Директорката разказва, че за нея сред най-големите предимства на „Утринната история“ е възможността децата от най-ранна възраст да се учат да спазват правила. Всичко това се осъществява посредством така нареченият „ритуал“ – а именно, че структурата на всяка „Утринна история“ е една и съща. По този начин децата знаят как започва и как свършва заниманието, след коя дейност какво следва.
„Ритуалът е подготовка за бъдещето, за да могат децата и учениците да спазват правила и да изграждат навици. Правят го, играейки, без да се натоварват излишно. Така че това се отразява благоприятно върху тях. Не правят нищо по-различно от това, което правят всеки ден“, посочва тя.
По време на „Утринна история“ работят по тема, а играта е подчинена на нея.
„Разказването на история в яслата не е като да преподадеш нов урок в училище. Децата не учат като ученици. Всичко преминава в игрова форма. За тях това е обикновена игра, която е систематизирана и специално подготвена от медицинските сестри. Те много добре знаят какво правят“, обяснява директорката.
В яслените групи на ДГ „Елица“ работят по три медицински сестри във всяка – общо шест. Всички те са преминали специално обучение, за да могат да работят по новия начин.
Съвместно обучение преминават медицинските сестри от трите детски градини с яслени групи в региона. Това са ДГ „Елица“ и ДГ „Еделвайс“ в Сливен и ДГ „Тракийче“ в Нова Загора.
Обучението на специалистите,
които се грижат за децата, се организира от Министерството на образованието и науката и Регионалното управление на образованието в Сливен в партньорство с местната община.
Научни ръководители на образователната практика са проф. д-р Даниела Тасевска и доц. д-р Емил Бузов от Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

„Веднага след като се върнах от първата среща, започнахме с колегите в детската градина да обсъждаме какво, как и защо ще се случи“, разказва пред „Аз-буки“ една от медицинските сестри, участвали в обучението – Мартина Ранкова от ДГ „Елица“.
Споделя, че цяло лято са се подготвяли. Първо започват с интериора. Купуват различни образователни материали и украсяват стените. И не на последно място, самите те инвестират много време в самоподготовка за новия начин на преподаване и за съставяне на образователни материали.
„По време на обучението ни бе представен нов подход на поднасяне на информация. Най-простичко обяснено „Утринна история“ е умението да поднесеш нещо ново, интересно и полезно чрез игра. Това е много важно. Защото, ако не събудим интереса на детето, няма как да го ангажираме и задържим вниманието му“, посочва тя.
Подготвяйки се за работа, обособяват няколко тематични пространства – центрове по музика, изкуство, наука, образование и семейство, който е един от най-важните.
„Направихме специална стая, която нарекохме „Семейство“. Благодарение на нея новите деца по-лесно се адаптират и социализират“, казва Ранкова.
Всеки от центровете има важна роля за психическото и физическото развитие на детето. С тяхна помощ развиват и умения за ограмотяване и самоопознаване. Всяка „Утринна история“ е посветена
на едно от четирите годишни времена.
А за разглеждането на всеки сезон се отделят по три месеца. „Започнахме от есента, тъй като учебната година започна тогава. Успяхме да запалим родителите с тази нова инициатива, която срещна голяма подкрепа“, казва медицинската сестра. Не пропуска да благодари и на родителската общност, която много помага по време на заниманията в различните центрове. Майките и бащите споделят с екипа, че са изключително благодарни за възможността да наблюдават как се държат децата им в съвсем различна обстановка от тази, в която са свикнали да ги виждат.
„Изключително приятно ни е, че ни се доверяват и виждат, че децата им са спокойни в тази среда, защото за един родител това е най-важното. По интересен и забавен начин се опитваме да научим децата на нови неща“, казва Ранкова.
Разказва, че работейки по голямата тема „Есен“, излизат с децата в двора да събират листа, с които след това изработват интересни апликации.
„Държим децата да пипат, да се цапат и да са щастливи“, посочва тя. Така чрез собствения си опит успяват да трупат нови знания.
Определя „Утринната история“ като напълно успешна. Опитът ѝ показва, че благодарение на нея
децата се адаптират много по-лесно и бързо.
Разбира се, понякога това зависи и от индивидуалните особености на всяко дете, но досега не е имало случай, когато „Утринна история“ за деня да не успее да му привлече вниманието на всички.
„Имаме ритуал – например, когато звъни звънчето, те знаят, че идва някое животно или приказен герой, който ще им разкаже нещо интересно и ще им сподели нещо увлекателно“, обяснява Ранкова.
Сред последните теми, които разглеждат, е
„Вълшебството на водата“.
Въвеждат децата в новата история посредством герой, който сами адаптират. „Това може да са кукли за ръка, плюшени играчки или изработени от нас приказни герои. Разиграваме пред децата етюд, съобразен в темата.
При малките деца няма как да започнеш с думите: „Днес ще правим това или онова. Всичко трябва да започне под формата на интересен разказ, за да успееш да провокираш любопитството им и самите те да поискат да се включат в заниманията“, уточнява тя.
В темата за водата са включени риболов, опознаване на животинския и растителния свят на морското дъно, пеене на песнички и рецитиране на стихчета за водата.
„Разказахме им за различните състояния на водата – когато е студено, снегът става на сняг, а когато е топло, слънцето я погалва и тя се издига в небето, за да стане дъга. По този начин се опитваме да ги заинтригуваме, за да научат нещо полезно и да направят връзка с това, което виждат във всекидневието си“, завършва Мартина Ранкова.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg