METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Проучване на потребителския интерес към селскотуристическия продукт в региона на Средните Родопи
[Studying Consumer Demands for Rural Tourism Products in the Region of the Middle Rhodopes]
/ Иванка Лулчева, Славена Димитрова / Ivanka Lulcheva, Slavena Dimitrova – стр. 491
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Училището среща икономиката
[The School Meets the Business]
/ Кармен Щрук / Carmen Struck – стр. 499
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Разрешаване на конфликтни ситуации в училище от учители медиатори
[Conflict Resolution in Schools by Teachers-Mediators]
/ Татяна Дронзина, Бисерка Михалева / Tatyana Dronzina, Biserka Mihaleva – стр. 503
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Прилагане на услуга за професионална ориентация и реализация на лица с увреждания в Република Кипър
[Implementation of Service for Professional Orientation and Realization of Persons with Disabilities in the Republic of Cyprus]
/ Милен Замфиров, Михайлица Хараламбус / Milen Zamfirov, Mihaylitsa Charalambous – стр. 513
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
EVENTS / ХРОНИКА
Пътища за подобряване на оценяването и признаването на резултати на учащите
[Ways for Improving Assessment and Recognition of Student Outcomes]
/ Емилияна Димитрова / Emiliana Dimitrova – стр. 519
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Мотивацията като фактор от обучението
[Motivation as a Learning Factor]
/ Милена Такиева / Milena Takieva – стр. 527
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Оценка на конкурентоспособността на телекомуникационен оператор
[Evaluating the Competitiveness of Telecom Operator]
/ Таня Киркова / Tania Kirkova – стр. 532
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В настоящия брой представяме:
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Управление на промените
[Management of Change]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 543
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Педагогически етюди
[Pedagogical Studies]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 549
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Трудно е да бъдеш различен
[How Difficult is to be Different]
/ Стефанка Пампорова / Stefanka Pamporova – стр. 557
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Изкуството на древните майстори във виртуална работилница
[The Ancient Masters’ Arts in a Virtual Workshop]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 566
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В настоящия брой представяме:
Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Лидер в иновациите
[Innovations Leader]
/ Гергана Петрова/ Gergana Petrova – стр. 571
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Междупредметните връзки – мотивиращ фактор за ново качество
[Interdisciplinary Connections – Motivating Factor for Better Quality]
/ Ивайло Старибратов, Цветана Димитрова / Ivaylo Staribratov, Tsvetana Dimitrova – стр. 576
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Проблеми на функционално-стилистичния подход в обучението по български език в прогимназиалния училищен етап
[Problems of Functional-Stylistic Approach in Training in Bulgarian Language at Secondary School Stage]
/ Пенчо Раянов / Pencho Rayanov – стр. 588
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Компютърна графика в математическа гимназия
[Computer Graphics at High School of Mathematics]
/ Румен Манолов, Ваня Шипчанова / Rumen Manolov, Vanya Shipchanova – стр. 594
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Високотехнологична идея за обучение на високотехнологичните ни ученици
[Hi-Tech Ideas for Training the Hi-Techs]
/ Ивайло Старибратов, Борис Михайлов / Ivaylo Staribratov, Boris Mihailov – стр. 601
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 607
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 609
ПРОУЧВАНЕ НА ПОТРЕБИТЕЛСКИЯ ИНТЕРЕС КЪМ СЕЛСКОТУРИСТИЧЕСКИЯ ПРОДУКТ В РЕГИОНА НА СРЕДНИТЕ РОДОПИ
Иванка Лулчева, Славена Димитрова
Аграрен университет – Пловдив
Резюме. Изобилието от разнообразни и добре съхранени природни дадености, специфично културно-историческо наследство и антропогенни фактори прави те-риторията на Средните Родопи привлекателна за туризъм през всички сезони на годината. Много от селищата в региона през последните 20 години са се утвърдили като дестинации за селски туризъм. В разработката са отразени резултатите от про-ведено сред жителите на общините Пловдив, Пазарджик и Стара Загора изследване относно мнението и отношението им към селскотуристическия продукт в регион Средни Родопи. Както стана ясно от отговорите на анкетата, жителите на големите градове са основните потребители на селския туристически продукт, тяхното мнение има голямо значение и трябва да бъде взето под внимание при формирането на селскотуристическия продукт. Най-привлекателен фактор за потребителите (действителни и потенциални) според респондентите е „наличие на самобитна селска обстановка“ – именно същностното съдържание на селския туризъм. Необходимо е, от една страна, да се запазят самобитността и автентичността на региона и обектите, а от друга – да се създаде и удобство за туристите по отношение на лесна достъпност, развита инфраструктура, качество на обслужване и др.
Целта на статията е да се проучи потребителският интерес към селскотуристическия продукт в региона на Средните Родопи. Затова са проучени и ранжирани факторите, привличащи потребителите на селския туристически продукт в региона.
Keywords: rural tourism product; consumed; study; factors
STUDYING CONSUMER DEMANDS FOR RURAL TOURISM PRODUCTS IN THE REGION OF THE MIDDLE RHODOPES
Abstract. The abundance of diverse and well-preserved natural features specific heritage and anthropogenic factors make the territory of the Middle Rhodopes attractive for tourism during all seasons of the year. Many of the villages in the region over the past 20 years have established themselves as destinations for rural tourism. The paper summarized the results conducted among residents of the municipalities of Plovdiv, Pazardzhik and Stara Zagora survey on opinions and attitudes towards rural tourism product in the region of the Middle Rhodopes. As was clear from the responses to the survey, residents of large cities are the main users of rural tourism product, their opinion is very important and should be taken into account in the formation of rural tourism product. Most appeal ability factor for consumers (actual and potential), according to respondents’ presence of the original rural setting “precisely the essential content of rural tourism. Necessary, on the one hand, to keep the originality and authenticity of the region and objects, and another to create and convenience for tourists in terms of easy accessibility, infrastructure, quality of service and more.
The aim of the article is to examine consumer interest in rural tourism product in the region of the Middle Rhodopes. So they explored the factors that attract users of rural tourism product in the region.
Dr. Ivanka Lulcheva, Assist. Prof.; Ms. Slavena Dimitrova
Tourism Department
Agrarian University
Plovdiv, Bulgaria
Кармен Щрук
Германо-българска индустриално-търговска камара
Резюме. Текстът представя реализирането на проект за повишаване на компетенциите на учениците за оптимална организация на училищния им живот и подготовка за тяхното лично и професионално бъдеще, както и за повишаване нивото на образователната подготовка. Описани са етапите на осъществяване на начина на взаимодействие между училището и бизнеса. Посочени са постигнатите при осъществяване на инициативата резултати.
Keywords: school; business; interaction; enhancing pupils’ competences; school life; personal and professional future; level of education; implementation
THE SCHOOL MEETS THE BUSINESS
Abstract. The text presents the realization of a project for enhancing pupils’ competences for optimal organization of their school life and preparation for their personal and professional future as well as for raising the level of education. Described are the stages of implementation, the way of interaction between the school and the business. The results achieved during the implementation of the initiative are outlined.
Ms. Carmen Struck
Deputy Head
German-Bulgarian Industrial and Trade Chamber
Sofia, Bulgaria
РАЗРЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТНИ СИТУАЦИИ В УЧИЛИЩЕ ОТ УЧИТЕЛИ МЕДИАТОРИ
Татяна Дронзина, СУ „Св. Климент Охридски“
Бисерка Михалева, РУО – Сливен
Резюме. Всяка последна сряда на месец февруари се отбелязва Световният ден за борба с тормоза в училище. По данни на Министерството на образованието и науката у нас през миналата година случаите на физическа агресия в училище са 2270, на вербална агресия – 2789, на тормоз, в това число и кибертормоз – 1493. С развитието на информационните технологии като форма на тормоз се популя¬ризира кибертормозът, който може да се изразява в разпространение на слухове, компрометиращ снимков материал, подигравки. На практика, този тормоз може да продължава денонощно и последиците за детето могат да имат изключително тежки измерения. По данни, изнесени в медиите, само през 2016 година на Националната телефонна линия за деца 116 111 са се обадили 263 деца, които са разказали за насилие, 205 родители, 298 други възрастни, един учител, 64 институции. В световен мащаб всеки трети ученик между 13 и 15 години редовно е подложен на тормоз, показват последните изследвания на УНИЦЕФ за насилието в учили¬ще. Медиацията е доказана добра световна педагогическа практика за справяне с конфликтните ситуации в училище, както и за превенция на агресията. Тя е ефективен способ за win-win разрешаване на спорове, т.е. „печеливш-печеливш“, даващ възможност на страните, участващи в конфликта, да спечелят и да продължат отношенията си във взаимен интерес. С помощта на училищната медиация е възможно да се трансформират споровете още преди да са се проявили. Също така е възможно разногласията да се превърнат в енергия с творчески заряд. В статията са представени различни конфликтни ситуации, реални за българското училище, и начин, по който те могат да бъдат разрешени от учителите медиатори.
Keywords: mediation; aggressive behavior; conflict
CONFLICT RESOLUTION IN SCHOOLS BY TEACHERS-MEDIATORS
Abstract. Life is too short to waste time, energy and stress in dragging the unresolved conflict – especially if it makes you suffer every day. Frequent clashes with violence in schools seem hopeless. Obviously, we can not approach in the same way, i.e. applying only disciplinary punishments and expect a different result. We need to use actual working instruments. Mediation is a powerful tool for resolving conflict situations in school. In school mediation that is also known as school intervention meetings are held in order to achieve mutually satisfying dispute resolution, supported by a neutral third party (mediator) in the cozy space of open dialogue and partnership. School mediation is an effective method for the so called “win-win” resolution of disputes, enabling both sides involved in the conflict to win and continue their relations, having mutual interest. It is possible to transform disputes by school mediation before they have occurred. It is also possible to transfer disagreements into creative energy. The article presents various conflict situations, real for Bulgarian school, and a way that they can be resolved by the teachers-mediators.
Prof. Tatyana Dronzina
Political Science Department
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven
Sliven, Bulgaria
ПРИЛАГАНЕ НА УСЛУГА ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА ОРИЕНТАЦИЯ И РЕАЛИЗАЦИЯ НА ЛИЦА С УВРЕЖДАНИЯ В РЕПУБЛИКА КИПЪР
Милен Замфиров
Михайлица Хараламбус
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. В статията се представя услуга, която се осъществява на територията на Република Кипър. Тя представлява тримодулна услуга – услуга с три програми, която цели успешното намиране на професионално поприще на младежи и лица с увреждания.
Представят се уменията и компетентностите, които услугата осигурява, както и възможността за работа в реални условия благодарение на съдействието на мрежа от организации в сферата на частния сектор.
Keywords: professional orientation; transition; young people with disabilities; vocational training
IMPLEMENTATION OF SERVICE FOR PROFESSIONAL ORIENTATION AND REALIZATION OF PERSONS WITH DISABILITIES IN THE REPUBLIC OF CYPRUS
Abstract. This paper presents a service that is implemented in Cyprus. It consists of three programs and aims at the successful job realization of young people with disabilities.
Some of the most important skills and competencies that are provided by the service are described within the text as well as the opportunity the students to have their training period in real working conditions due to the Transition Employment Network that functions as partners of the service activities.
Dr. Milen Zamfirov, Assoc. Prof.
Mr. Mihaylitsa Charalambous, PhD student
Department of Special Pedagogy and Speech Therapy
Faculty of Preschool and Primary School Education
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
ПЪТИЩА ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ОЦЕНЯВАНЕТО И ПРИЗНАВАНЕТО НА РЕЗУЛТАТИ НА УЧАЩИТЕ
Емилияна Димитрова
Национална агенция за професионално образование и обучение
WAYS FOR IMPROVING ASSESSMENT AND RECOGNITION OF STUDENT OUTCOMES
Ms. Emiliana Dimitrova
Chairman
National Agency for Vocational Education and Training
Sofia, Bulgaria
МОТИВАЦИЯТА КАТО ФАКТОР ОТ ОБУЧЕНИЕТО
Милена Такиева
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Разликата от електронния учебник и присъствието в аулата е огромна. Да черпиш от извора, самата обстановка на Университета е достатъчна мотивация. Личното присъствие на преподавателите и възможностите, които ти се предоставят, биха мотивирали всеки от нас да бъде по-усърден, постоянен и жаден за още знания.
Keywords: motivation factor; training; functions; education; purpose; incentive environment
MOTIVATION AS A LEARNING FACTOR
Abstract. The difference between the electronic textbook and the study hall is huge. To draw from the source, the very atmosphere of the university is a sufficient motivation for presence. The contact with teachers and given opportunities would motivate each of us to be more diligent, persistent and thirsty for more knowledge.
Ms. Milena Takieva
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
ОЦЕНКА НА КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТТА НА ТЕЛЕКОМУНИКАЦИОНЕН ОПЕРАТОР
Таня Киркова
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Оценката на конкурентната позиция на предприятието дава отговор на въпроса какви са конкурентните предимства и недостатъци на фирмата в даден момент. На основата на тази оценка се определят приоритетни насоки за действие от страна на фирменото ръководство. В настоящата разработка е направена оценка и е сравнена конкурентоспособността на два от най-големите телекомуникационни оператори – „Мобилтел“ и БТК, като са използвани стандартни методи. Сравнени са равнищата на производителността на труда; на финансовите показатели (коефициент на рентабилност на собствения капитал, коефициент на обща ликвидност, коефициент на финансова автономност, показателите за финансова автономност); показатели за растеж на предприятието (нарастване на обема на приходите, нарастване на относителния пазарен дял спрямо основен конкурент, нарастване на стойността на дълготрайните активи, нарастване броя на персонала). На основата на пoлучените резултати са формулирани изводи и препоръки за избор на приоритетни насоки за действие от страна на фирмените ръководства.
Keywords: competitiveness; evaluation of competitiveness; telecommunications operator
EVALUATING THE COMPETITIVENESS OF TELECOM OPERATOR
Abstract. The assessment of the competitive position can answer the question what are the competitive advantages and disadvantages of the company at that time. The results could be useful for the selection of priority areas for action by the company management. In this study an assessment of competitiveness by selected indicators of two of the largest Bulgarian telecom operators – Mobiltel and BTC, was made. There is a comparison of labor productivity levels, financial indicators (return on equity ratio, current ratio, financial autonomy ratio, financial autonomy indicators); indicators of company growth (revenue increase, increase of the relative market share in relation to the main competitor, fix assets increase, staff increase). The results could be useful for the selection of priority areas for action by the company management.
Ms. Tania Kirkova
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
Диана Димитрова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Резюме. Текстът съдържа описание на научното управление на промяната в образователната институция, вследствие на която училището от институция със затихващи функции се превръща в модерно образователно средище.
Keywords: change management; educational institution; modern center
MANAGEMENT OF CHANGE
Abstract. The text contains a description of the scientific management of the change in an educational institution. As a result the school turns – from an institution with fading functions, to a modern educational centre.
Ms. Diana Dimitrova
Principal
Primary school “Stoyu Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
Диана Димитрова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Резюме. В текста са събрани и обработени проблемни ситуации и различни казуси, които след внимателен анализ биха могли да послужат за целите на възпитанието. Предложени са и изходи от всеки казус. Могат да бъдат ползвани от учители и родители.
Keywords: pedagogical studies; solution; problem; case studies; alternative behavior; communication
PEDAGOGICAL STUDIES
Abstract. The text presents several problematic situations and various cases that – after careful analysis, could be used for education and upbringing purposes. Proposed are suggestions for reaction in each case. They can be used both by teachers and parents.
Ms. Diana Dimitrova
Principal
Primary school “Stoyu Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
Стефанка Пампорова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Резюме. В текста са предложени няколко интересни урока по литература и „Час на класния“ в V клас. Подробно са описани целите, методическият подход, очакваните резултати, използвани материали, таблици и снимков материал.
Keywords: students’ communication; conflict; school life; team work; reason; poster; games; heritage; personal opinion; discussion
HOW DIFFICULT IS TO BE DIFFERENT
Abstract. The text shows interesting lessons in “Literature” and “The Hour of the Class” subjects in fifth grade. Detailed objectives, methodological approach, expected results, materials used, tables and photo material are described in detail.
The article deals with lessons, based on different fairy tales and conflict cases:
– The Puss Mentor or the Puss in Boots (The dream of a personal happiness and justice according to the fairy tale of Charles Perrault).
– The Loneliness of the Different According to the Fairy Tale “The Ugly Duckling” (The difficult destiny to be different).
– The Conflicts We Face (A sample for “The Hour of the Class” lesson)
Ms. Stefanka Pamporova
Senior Teacher in Bulgarian Language and Literature
Primary School “Stoyu Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
ИЗКУСТВОТО НА ДРЕВНИТЕ МАЙСТОРИ ВЪВ ВИРТУАЛНА РАБОТИЛНИЦА
Диана Димитрова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Резюме. Този проект променя видимо и значимо образователно-възпитателния процес в ОУ „Стою Шишков“. Учениците – участници в проекта, влизат в ролята на изследователи, които в рамките на половин година издирват и записват старинни техники за багрене на тъкани, проучват колко семейства са се занимавали с тъкачество и терзийство, от какви растения са се добивали боите. Проектът започва като определена извънкласна дейност и прераства в творчество във всички направления на образователно-възпитателната работа.
Keywords: ancient masters; practical work; workshop; ritual; spectacle; presentation; art; creativity
THE ANCIENT MASTERS’ ARTS IN A VIRTUAL WORKSHOP
Abstract. This project significantly changed the educational process in the Stoyu Shishkov Primary School. Students participating in the project play the role of researchers who, within half a year, search for and record ancient techniques for dyeing tissues; explore how many families have dealt with weaving and tertiary; care from which plants the dyes were made of. The project started out as extracurricular activity and grew into creativity in all directions of educational and educational work.
Ms. Diana Dimitrova
Principal
Primary School “Stoyu Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
Гергана Петрова
Математическа гимназия „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. Да търсиш постоянно нещо ново, което да съчетаеш с вече съществуващото, и да се изправиш пред предизвикателството да го отстояваш, защото си убеден, че това е пътят… Това е кредото на МГ „Академик Кирил Попов“ – Пловдив, повече от 45 години. Да съчетаеш математика, информатика, информационни технологии и английски език и да ги вплетеш в успешна професия като „Системен програмист“ или да ги свържеш с изкуството и да докажеш, че имат място в математическа гимназия, като организираш обучение по друга професия – „Компютърен график“, и да спечелиш доверието на родителите, за да ти поверят децата си – това е да си лидер в иновациите.
Keywords: innovations; mathematics; languages; computer graphics; informatics; IT; high school of mathematics
INNOVATIONS LEADER
Abstract. To look constantly for something new, to combine with already existing and to face up the challenge to stand up for it because you’re convinced that this is the right way. This is the credo of the High School of Mathematics “Academician Kiril Popov” – Plovdiv (Bulgaria) for more than 45 years. To combine mathematics, computer science, information technology and English language and intricate threads that bind them in a successful career as a Systems programmer or to connect them with the art and to prove that they have a place in high school of mathematics and organize vocational training for another profession – Computer graphics, and deserve the trust of parents to entrust their children – that’s the meaning of being a leader in innovations.
Ms. Gergana Petrova
High School of Mathematics
11, Chemshir St.
Bulgaria, Plovdiv
МЕЖДУПРЕДМЕТНИТЕ ВРЪЗКИ – МОТИВИРАЩ ФАКТОР ЗА НОВО КАЧЕСТВО
Ивайло Старибратов, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Цветана Димитрова Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. Настоящата работа включва изследване на състезателни задачи по информатика, давани на първите за учебната година национални състезания по информатика за състезателна група Е (IV – V клас), чиито условия наподобяват математически модели. Описан е подход за интегриране на знания и умения по математика и информатика чрез създаване на компютърни програми за решаване на линейни (аритметични) уравнения с едно неизвестно. Това са уравнения от вида a+x=b, x-a=b, a-x=b, a*x=b, x/a=b и a/x=b, където а и b са дадени естествени числа, а неизвестното х се търси в множеството, състоящо се от всички естествени числа. Този тип задачи за 10 – 11-годишните ученици са познати като намиране на неизвестно число и по-точно – намиране на неизвестно събираемо, умаляемо, умалител, делимо, делител и множител. С помощта на метода на инверсия, прилаган за решаване на аритметични уравнения в математиката могат да се съставят компютърни програми, написани на езика С++, решаващи задачи, в които се търси една неизвестна величина в съставно аритметично уравнение с една, две, три и повече операции. Работата е предназначена за учители по математика и информатика.
Keywords: inversion; composite arithmetic equation; unknown variable; competitive informatics
INTERDISCIPLINARY CONNECTIONS – MOTIVATING FACTOR FOR BETTER QUALITY
Abstract. This work includes the study of competitive Informatics problems given to the first of the school year‘s national competitions in Informatics for competitive group E (4.-5. year), whose statements resemble mathematical models. This is a description of an approach to integrate knowledge and skills in Mathematics and Informatics by creating software for solving linear (arithmetic) equations with a single variable. These are the equations of type a + x = b, x – a = b, a – x = b, a * x = b, x / a = b and a / x = b where a and b are given positive numbers, and the variable x is sought in the set consisting of all natural numbers. This type of tasks for 10-11 year old students is known as finding variables and more accurately – finding unknown addends, minuends, subtrahends, divisibles, dividers and multipliers. Using the method of inversion, applied in solutions of arithmetic equations in mathematics, one can write code in C++ to solve problems, which find an unknown variable in a composite arithmetic equation with one, two, three or more operations. This work is designed for teachers of Mathematics and Informatics.
Dr. Ivaylo Staribratov, Assoc. Prof.
University of Plovdiv Paisii Hilendarski
24, Tzar Asen St.
High School of Mathematics – Principal
11, Chemshir St.
Plovdiv, Bulgaria
Dr. Tsvetana Dimitrova
High School of Mathematics
11, Chemshir St.
Bulgaria, Plovdiv
ПРОБЛЕМИ НА ФУНКЦИОНАЛНО-СТИЛИСТИЧНИЯ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В ПРОГИМНАЗИАЛНИЯ УЧИЛИЩЕН ЕТАП
Пенчо Раянов
Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. Необходимостта от функционално-стилистичния подход (ФСП) в обучението по български език се обуславя от осъществяването на по-цялостна програма за практическото овладяване на особеностите на различните езикови стилове, за изграждане на умения за най-целенасочен подбор на изразни средства. Ето защо функционалната стилистика е само част от езиковата. Тя проучва езиковото средство, езиковия знак в различните сфери на човешката дейност. Правилността на речта е изключително необходимо, но не единствено важно условие за качеството на речта. Подборът на изразни средства в потока на речта се осъществява на практическа основа най-вече чрез функционалната диференциация. От друга страна, държавните образователни изисквания, свързани с обучението по български език, включват и функционалната стилистика, в т.ч. по-точното овладяване на граматичните, лексикалните, правописните и произносителнитe норми на книжовния език – чрез ФСП.
Keywords: functional and stylistic approach; comprehensive program; Bulgarian language; training; practical mastery; language styles; language; human activity; speech
PROBLEMS OF FUNCTIONAL-STYLISTIC APPROACH IN TRAINING IN BULGARIAN LANGUAGE AT SECONDARY SCHOOL STAGE
Abstract. The need for functional and stylistic approach in Bulgarian language training is determined by the implementation of a comprehensive program for practical mastery of the characteristics of different language styles skills for most purposeful selection of means of expression. Therefore, the functional style is only part of the language. It examines linguistic means, sign language in different spheres of human activity. The correctness of speech is essential, but not only important condition for the quality of speech. The selection of the means of expression in the flow of speech is carried out in a practical way mostly by the functional differentiation.
Mr. Pencho Rayanov
High School of Mathematics
11, Chemshir St.
Bulgaria, Plovdiv
КОМПЮТЪРНА ГРАФИКА В МАТЕМАТИЧЕСКА ГИМНАЗИЯ
Румен Манолов, Ваня Шипчанова
Математическа гимназия „Акад. Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. От дълбока древност до наши дни развитието на човешката цивилизация е тясно свързано с духовната сила на изкуството и прецизността на науката. С острието на камъка през древността или чрез клавиатурата на компютъра в наши дни човек се стреми да достигне идеала си за красота и хармония, създавайки произведения на изящното и приложното изкуство. В същото време, науката непрекъснато обогатява и усъвършенства средствата, чрез които авторите реализират творбите си. Малко след появата на компютрите се развива и компютърната графика като част от компютърните науки и съвременното изкуство, в което се свързват в едно постиженията на компютърните технологии с изобразителните изкуства.
Keywords: visual arts; artwork; computer graphics; computer science; computer animation; mathematics
COMPUTER GRAPHICS AT HIGH SCHOOL OF MATHEMATICS
Abstract. From ancient times to the present days the development of human civilization is closely associated with the spiritual force of art and precision of science. With the blade of the stone in Ancient times via computer keyboard in nowadays a person strives to reach their ideal of beauty and harmony, creating works of fine and applied art. At the same time, science is constantly enriched and perfected the means by which the authors make their works. Shortly after the advent of computers, the computer graphics is being developed as a part of computer science and contemporary art, which are connected in a performance of computer technology with the creative art.
Mr. Rumen Manolov, Ms. Vanya Shipchanova
High School of Mathematics
11, Chemshir St.
Bulgaria, Plovdiv
ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНА ИДЕЯ ЗА ОБУЧЕНИЕ НА ВИСОКОТЕХНОЛОГИЧНИТЕ НИ УЧЕНИЦИ
Ивайло Старибратов, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Борис Михайлов, Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. В статията е разгледана възможността за използване на платформа със свободен достъп Google classroom в обучението. Чрез използването на електронни ресурси се увеличава мотивацията у учениците за учене и много по голямата им активност при усвояване на материала. Освобождава се време за пълноценни дискусии в учебните часове. Обучението се доближава до всекидневното боравене с новите технологии от обучаваните.
HI-TECH IDEAS FOR TRAINING THE HI-TECHS
Abstract. The present article reviews the possibility of a free access Google classroom application.
Employing electronic resources stimulates and motivates students to study and increases their class activity. Such a platform creates opportunities for increased quality in class discussions.
Such a training is in full synchrony with the applied new technologies.
Dr. Ivaylo Staribratov, Assoc. Prof.
University of Plovdiv Paisii Hilendarski
24, Tzar Asen St.
High School of Mathematics – Principal
11, Chemshir St.
Plovdiv, Bulgaria
Мr. Boris Mihailov
High School of Mathematics
11, Chemshir St.
Bulgaria, Plovdiv