VOCATIONAL EDUCATION
JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
НАУЧНО-МЕТОДИЧЕСКО СПИСАНИЕ
VOLUME 20, 2018 / ГОДИНА XX, 2018
Annual contents / годишно съдържание
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 120
Number 2 / Книжка 2: 121 – 236
Number 3 / Книжка 3: 237 – 348
Number 4 / Книжка 4: 349 – 460
Number 5 / Книжка 5: 461 – 564
Number 6 / Книжка 6: 565 – 676
7 – 7: EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
54 – 56: IN MEMORIAM
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
164 – 170: Традиции и предизвикателства в професионалното обучение [Traditions and Challenges towards the Vocational Education] / Мария Гюлеметова / Maria Gyulemetova
256 – 260: Образование в партньорство с бизнеса [Vocational Education in Partnership with the Business] / Росица Иванова / Rositsa Ivanova
385 – 390: ИКТ в образователния процес и в училище [ICT in Educational Process and School] / Димитър Назъров / Dimitar Nazarov
585 – 587 Нови практики в обучителния процес [New Approaches in Learning Process] / Генка Георгиева, Маргарита Гиргинова / Genka Georgieva, Margarita Girginova
588 – 589 Професионалната учебна общност – модел за сътрудничество, споделяне, реализиране на идеи [The professional Learning Community – a Model for Collaboration, Sharing, Realizing Ideas] / Елка Божикова / Elka Bozhikova
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
36 – 53: Приобщаващото образование – нормативни аспекти и казуси от практиката [Inclusive Education – Legal Aspects and Case Studies] /
Йосиф Нунев, Борислава Недялкова / Yosif Nunev, Borislava Nedyalkova
155 – 163: Продължаващо обучение – същност, форми и предпоставки за развитие [Continuing Training – Nature, Forms and Prerequisites for Development] / Ивайло Прокопов, Анжелина Янева / Ivailo Prokopov, Angelina Yaneva
590 – 606: Основни показатели за състоянието на сектора за учене на възрастни [Key Indicators of the State in the Adult Learning Sector] / Стоян Баев / Stoyan Baev
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
8–18: Съвременни модели на обучение във висшето образование – насоки, препоръки и практики в ЕС [Contemporary Models of Teaching and Learning in Higher Education – Guidelines, Recommendations and Practices in the EU] / Ваня Грашкина-Минчева / Vanya Grashkina-Mincheva
127 – 131: Формиране на умения за заетост / генерични умения в инженерно-технологичното обучение [Developing Employment Skills / Generic Skills in Engineering and Technology Training] / Силвия Трайкова, Лилия Николова / Silvia Traykova, Lilia Nikolova
243 – 248: Облачните решения за създаване на мисловни карти в технологичното обучение [Cloud Solutions for Creating Mind Maps in Technology Training] / Емилия Тошева / Emilia Tosheva
355 – 361: Смарт класната стая – мит или реалност [The Smart Classroom – Myth or Reality] / Миланка Дечева / Milanka Decheva
362 – 367: Кадровата криза в образованието [The Staff Crisis in Education] / Свежина Димитрова, Мария Нестерова, Галина Германова / Svejina Dimitrova, Maria Nesterova, Galina Germanova
467 – 474: Разработване на мотивационен профил на служителите в Център за подкрепа за личностно развитие НАОП „Николай Коперник“ [Development of Employees’ Motivational Profile in “Nicolaus Copernicus” Astronomical Observatory] / Свежина Димитрова / Svejina Dimitrova
571 – 577: Общуването учител – родител [The Interaction between Teacher and Parent] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
19 – 35: Приложение на мотивиращ дидактически модел в обучението по „Инженерна графика“ [Application of a Motivational Didactical Model in Engineering Training] / Евдокия Петкова / Evdokiya Petkova
132 – 141: Столетниците, или най-старите професионални училища в България [Centenarians, or the Oldest Professional Schools in Bulgaria] / Илиана Петкова / Iliana Petkova
142 – 154: Селският туризъм – елемент на политиката на Европейския съюз за развитие на селските райони [Rural Tourism – a Policy of the European Union for Development of Rural Areas] / Спиридон Арсениу /
Spyridon D. Arseniou
249 – 255: Анализ на проблемите и тенденциите в устройството и развитието на населените места в област Русе [Analysis of Problems and Trends in the Structure and Development of the Settlements in Ruse District] /
Наталия Неделчева, Боряна Каменова / Nataliya Nedelcheva, Boryana Kamenova
368 – 384: Оценката на въздействието на активната политика на пазара на труда на индивидуално ниво в България: преглед на извършените оценки и научени уроци [Impact Assessment of Active Labour Market Policy on an Individual Level in Bulgaria: a Review of the Assessments Made and Lessons Learned] / Ралица Симеонова-Ганева, Радостина Ангелова / Ralitsa Simeonova-Ganeva, Radostina Angelova
475 – 490: Кои са най-ефективните преподавателски методи в обучението по природни науки (и по-големият брой учебни часове означава ли непременно по-високи резултати – по данни на PISA 2015) [Which are the Most-effective Teaching Methods in Learning Natural Sciences – according to PISA 2015] / Светла Петрова / Svetla Petrova
578 – 584: Обучение по астрономия в предучилищната степен на средното образование – резултати от анкетно проучване [Teaching Astronomy at the Kindergarten Level – Results from a Questionnaire Study] / Иванка Гецова-Момчева / Ivanka Getsova-Momcheva
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
57 – 61: Мястото и ролята на гимназия ,,Димитър Хадживасилев“ за утвърждаване на възрожденските ценности [The Place and the Role of “Dimitar Hadjivasilev” High School for Keeping the Revivalist Values] /
Альоша Кушлов / Alyosha Kushlov
62 – 65: Ефория „Д. Хадживасилев“ – пример на будители чрез дарителство [Ephoria “D. Hadjivasilev” – an Example of Revival through Donations] / Иван Димитров / Ivan Dimitrov
66 – 70: Търговската гимназия – успешен старт в кариерата [The Trade and Economics School as a Successful Career Start] / Юлия Величкова / Julia Velichkova
71 – 78: Обучението като възможност [The Education as an Opportunity] / Диана Илиева-Атанасова / Diana Ilieva-Atanasova
79 – 84: Към родителите [To the Parents] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
85 – 93: Модел на оценяване при осъществяване на неформална образователна дейност [Model of Evaluation During Implementation of Non-formal Education] / Диана Димитрова, Шинка Чаушева / Diana Dimitrova, Shinka Chausheva
94 – 98: Детска екоакадемия [Child Eco Academy] / Диана Димитрова / Diana Dimitrova
99 – 103: Един обикновен ден в училище [An Ordinary Day at School] / Диана Димитрова, Светлана Бозова, Кина Невенова / Diana Dimitrova, Svetlana Bozova, Kina Nevenova
104 – 108: Древни обреди и съвременни публични практики [Ancient Rituals and Modern Public Practices] / Диана Димитрова, Мариана Чаушева, Силвия Кейванова / Diana Dimitrova, Mariana Chaysheva, Silvia Keivanova
109 – 111: Съхрани българското [To Preserve the Bulgarian Spirit] / Мариана Чаушева / Mariana Chausheva
112 – 113: Анекдоти от училищния живот [Jokes from the School Life] / Педагогически екип / The Pedagogical Staff
183 – 186: Класната стая като място за четене [The Class Room as a Place for Reading] / Даниела Станева / Daniela Staneva
187 – 194: Вариант на урок за практическа дейност в VI клас на тема „Климатът и водите в Южна Америка“ [Variant of a Lesson for Practical Activities in 6th Grade on Climate and Water in South America Topic] /
Цецка Маркова-Енчева / Tsetska Markova-Encheva
195 – 204: Анализ на епическа творба [Analysis of Epic Work] / Марияна Георгиева / Mariana Georgieva
205 – 208: Училище на радостта [School of Joy] / Веселина Тонева / Veselina Toneva
209 – 212: Екологична експедиция „Да пазим природата!“ [“Keeping Nature” Ecological Expedition] / Татяна Болградова, Красимира Мишкова / Tatyana Bolgradova, Krasimira Mishkova
213 – 218: Едно приложение на новите технологии в обучението по български език в VII клас [An Application of New Technologies in Bulgarian Language Training in the 7th Grade] / Веселина Тонева / Veselina Toneva
219 – 224: Детският музикален театър – остров на ученическия талант [Children’s Musical Theater – a Territory of Student’s Talent] / Светла Илчева / Svetla Ilcheva
225 – 229: Компютърът в началното образование – предизвикателство или необходимост [The Computer in Primary Education – a Challenge or a Necessity] /Виктория Стойнова / Viktoriya Stoynova
281 – 290: Изучаване теоремите на Менелай и Чева и някои техни приложения с помощта на динамична обучаваща среда [Teaching Theorems of Menelaus and Ceva and Some of their Applications Using a Dynamic Learning Environment] / Ангел Гушев / Angel Gushev
291 – 301: За приложението на мисловните карти в обучението по литература в горния курс на средното образование [For the Application of Mind Map to Study Literature in Upper Secondary Education Stage] / Елеонора Иванова-Великова / Eleonora Ivanova-Velikova
302 – 310: Изследвания, свързани с Константата на Капрекар [Research on the Kaprekar’s Constant] / Петко Казанджиев, Мартин Иванов, Цеца Байчева, Кинка Кирилова-Лупанова / Petko Kazandzhiev, Martin Ivanov, Tsetsa Baycheva, Kinka Kirilova-Lupanova
311 – 317: Самостоятелната познавателна дейност на учениците в обучението по „Домашен бит и техника“ [Some Issues about Self-Cognitive Abilities in Students who Participate in the „Domestic Economics and Skills“ Class] / Еленка Димитрова / Elenka Dimitrova
318 – 326: Методически варианти за решаване на познавателни задачи в обучението по „Домашен бит и техника“ в ІV клас [Methodological Options for Studying Cognitive Tasks in the 4th Grade Curriculum for „Domestic Economics and Skills”] / Еленка Димитрова / Elenka Dimitrova
327 – 335: Интерактивни техники при усвояване на синусова и косинусова теорема в Х клас [Interactive Techniques in the Acquisition of Sine and Cosine Theorems in X Grade] / Йорданка Колева / Yordanka Koleva
336 – 340: Стратегии за преподаване и подкрепа на ученици със специални образователни потребности в контекста на включващото образование [Strategies for Teaching and Supporting Students with Special Educational Needs in the Context of Inclusive Education] / Радосвета Колчева / Radosveta Kolcheva
415 – 420: Организация на педагогическия експеримент „Жива книга“ [Organization of the Pedagogical Experiment „Living Book“] / Радослава Иванова / Radoslava Ivanova
421 – 425: Golf Tourism – Course Syllabus / Elena Sayanova
426 – 432: Темата „Холокост“ – предизвикателство за учителя и учениците [The Holocaust Topic – a Challenge for the Teacher and Students] / Анета Тумбева / Aneta Tumbeva
433 – 437: Работните листове като форма за активизиране на самостоятелната работа на учениците в обучението по история в Х клас [Worksheets as an Enhancement Tool for Students’ Individual Work in History Classes in 10th Grade] / Донка Андреева, Светлин Стоянов / Donka Andreeva, Svetlin Stoyanov
438 – 443: Учебна програма за обучение по география и икономика (допълнителна подготовка – профил „Икономическо развитие“ – VІІІ клас) [Syllabus for Geography and Economics Studies (Complementary Course – Economic Development Profile, 8th Grade)] / Генка Минчева / Genka Mincheva
444 – 452: Добри практики и нови форми за занимания по интереси и изява на децата и учениците (организиране и провеждане на литературен конкурс от ученици) [Good Practices and New Forms of Interest and Expressions of Children and Students (Organizing and Conducting a Literary Contest by Students) / Камелия Станчева, Деян Друмев / Kamelia Stancheva, Deyan Drumev
515 – 522: Интердисциплинарният подход в обучението и успешни практики за прилагането му [The Interdisciplinary Learning Approach and Successful Implementation Practices] / Стойна Делчева / Stoyna Delcheva
523 – 532: Успешни педагогически практики в областта на интеркултурното образование [Successful Pedagogic Practices in the Field of Intercultural Education] / Стойна Делчева / Stoyna Delcheva
533 – 539: Изграждане на знания и нови умения по „Макроикономика“ [Building Knowledge and New Skills in Macroeconomics] / Анета Даилова / Aneta Dailova
540 – 545: Проектна дейност в гимназията [Project Activities in the Vocational School] / Елена Саянова / Elena Sayanova
546 – 548: Съдебна власт и правосъдие [Judiciary and Justice] / Анета Тумбева /
Aneta Tumbeva
549 – 558: Програмата Hot Potatoes – интерактивност в обучението [The Hot Potatoes Program – Interactivity in Training] / Анета Даилова / Aneta Dailova
635 – 639: Наставничеството – условие за по-високи резултати и качество [Mentoring – a Prerequisite for Better Results and Quality] / Емилия Лазарова / Emilia Lazarova
640 – 643: Experiencing Civic Education in Intercultural Environment / Stefka Lyubenova
644 – 649: Интерактивни методи в преподаването на граматичен материал в обучението по английски език [Interactive Methods in Teaching Grammar in English Language Teaching] / Десислава Тодорова / Desislava Todorova
650 – 656: Ролята на консултативния кабинет в училище за обща подкрепа и личностно развитие на учениците [The Role of the Consultative Cabinet in the School for General Support and Personal Development of Students] / Весела Димитрова / Vesela Dimitrova
657 – 661: Има ли място „Новото изкуство“ в класните стаи? [Is there a Place for the “New Art” in Classrooms?] / Георги Йорданов / Georgi Jordanov
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
171 – 174: Изследване структурата на лабораторни образци от иновативен строителен материал, създадени от минерали на Черноморския басейн [Research of the Structure of Laboratory Samples from Innovative Building Material Created by Minerals of the Black Sea Basin] / Гергана Георгиева / Gergana Georgieva
175 – 182: Роля на граничнополицейските кораби за осигуряване на надежден контрол и охрана на морската граница на Република България [The Role of Border Police Vessels to Provide Reliable Control and Protection of the Maritime Border of the Republic of Bulgaria] / Тервел Стойков / Tervel Stoykov
261 – 280: Оценка на въздействието на Европейския фонд за регионално развитие по отношение на сградната енергийна ефективност в България в програмния период 2007 – 2013 г. [Evaluation of the Contribution of the European Regional Development Fund to Energy Efficiency of Buildings in Bulgaria in the 2007 – 2013 Programme Period] / Даниел Нигохосян / Daniel Nigohosyan
391 – 398: Договор за аренда – обща характеристика. Съпоставка с договора за наем на земеделска земя [The Nature of the Land Lease Agreement and its Comparison with the Rental Agreement of Agricultural Land] / Браян Златев / Brian Zlatev
399 – 405: Полови различия и полови роли [Gender Differences and Gender Roles] / Владимира Иванова / Vladimira Ivanova
406 – 414: Приложение на SWOT анализа като оперативен инструмент при управлението на регионалната икономика [Application of the SWOT Analysis as an Operating Instrument in the Management of the Regional Economy] / Наталия Неделчева, Христина Коларова / Nataliya Nedelcheva, Hristina Kolarova
491 – 495: Устройство, тактико-технически характеристики и приложение на
АК-630 [Structure, Tactical and Technical Characteristics and Application оf AK-630] / Драгомир Маламов, Надежда Иванова / Dragomir Malamov, Nadezhda Ivanova (странирана)
496 – 501: SEO и методи за анализ – тенденции през 2018 [SEO and Methods of Analysis – Trends in 2018] / Ивайло Димитров, Слави Димитров /
Ivaylo Dimitrov, Slavi Dimitrov
502 – 514: Влиянието на болничната среда върху психичния статус на професионалистите по здравни грижи [Hospital Environment Impact on Mental Status of Healthcare Professionals] / Стефка Костова-Пашова / Stefka Kostova-Pashova
607 – 614: Анатомия на човешката деструктивност [Anatomy of Human Destruction] / Михаела Славчева / Michaela Slavcheva
615 – 622: Щадяща процедура при разпит на деца [Sparing Procedure for Interrogation of Children] / Фахредин Фаредин Молламехмед / Fahredin Faredin Mollamehmed
623 – 634: Медийната власт като основен проблем на Конституцията на Република България [The Media Power as a Major Problem of the Constitution of the Republic of Bulgaria] / Христина Димитрова / Hristina Dimitrova