ПРОФЕСИОНАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ
Годишно съдържание на том 21 (2019 г.)
VOCATIONAL EDUCATION
JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH
Annual Contents of Volume 21 (year 2019)
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 112
Number 2 / Книжка 2: 113 – 232
Number 3 / Книжка 3: 233 – 344
Number 4 / Книжка 4: 345 – 456
Number 5 / Книжка 5: 457 – 560
Number 6 / Книжка 6: 561 – 664
7 – 10 EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
594 – 602 Предизвикателствата пред професионалните училища във връзка с обучението на възрастни [Challenges towards Vocational Schools in Terms of Adult Education] / Ани Ангелова / Ani Angelova
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
56 – 59 Как съвременните родители общуват с децата си? Позитивни методи за възпитание [How Do Modern Parents Communicate with their Children? Positive Methods of Education] / Мария Георгиева, Мая Рогашка, Живка Дойчева, Златомира Михайлова / Maria Georgieva, Maya Rogashka, Zhivka Doicheva, Zlatomira Mihaylova
60 – 66 Една гимназия на 140 години [A 140 Years Old High School] / Мариана Милева / Mariana Mileva
264 – 266 Пътуване към бъдещата професия [Journey to the Future Qualification] / Милка Клисарова / Milka Klisarova
268 – 270 Да направиш училището си още по-хубаво място [To Turn Your School in an Even Better Place] / Аделина Андонова / Adelina Andonova
379 – 382 Взаимодействие между екипите за подкрепа за личностно развитие с родители на ученици със специални образователни потребности [Interaction of Personality Development Support Teams with Parents of Students with Special Educational Needs] / Maрия Стефанова, Пламена Желева, Миглена Стоева, Мария Георгиева, Мая Рогашка, Живка Дойчева / Maria Stefanova, Plamena Zheleva, Miglena Stoeva, Maria Georgieva, Maya Rogashka, Zhivka Doicheva
383 – 390 Когато урокът започна… [When the Lesson Begins…] / Ивелина Стамболийска / Ivelina Stamboliyska
486 – 500 ЦЕРН – една сбъдната мечта [CERN – a Dream that Comes True] / Свежина Димитрова, Зорница Захариева / Svejina Dimitrova, Zornitsa Zaharieva
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
11 – 19 Развитие на толерантност чрез спорт [Development of Tolerance through Sport] / Татяна Янчева, Ина Владова / Tatiana Iancheva, Ina Vladova
20 – 36 София – европейска столица на спорта: амбиции, реалности, възможности [Sofia – European Capital of Sport: Ambitions, Realities, Opportunities] / Иван Сандански / Ivan Sandanski
37 – 40 Оптимизиране на двигателната активност на децата в детската градина чрез туризъм и спорт сред природата [Improving Motor Activity of Children in Kindergarten through Tourism and Outdoor Sports] / Паулина Андреева / Paulina Andreeva
119 – 130 Добри практики за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства чрез осигуряване на равен достъп до качествено образование [Good Practices for the Educational Integration of Children and Students from Ethnic Minorities by Ensuring Equal Access to Quality Education] / Таня Яначкова / Tanya Yanachkova
239 – 253 Структурно-функционален дидактически модел за развиване на картографската грамотност и за формиране на професионална предметно-методическа компетенция на студенти от педагогически специалности [Structural-Functional Didactic Model for Developing Cartographic Literacy and for the Formation of Professional Subject-Methodic Competence of Students from Pedagogical Specialties] / Мариан Делчев / Marian Delchev
351 – 361 Развитие на извънучилищното възпитание в детските организации през периода 1944 – 1990 г. [Development of Out-of-school Education in Children’s Organizations in Bulgaria from 1944 to 1990] / Пенка Цонева / Penka Tzoneva
362 – 369 Училище на радостта – иновация за мотивиране на учениците билингви [School of Joy – Innovation for Motivating Bilingual Students] / Таня Яначкова /
Tanya Yanachkova
463 – 472 „От рецептата на баба до олеиновия сапун“ – формиране на познавателния интерес и развитие на творческите търсения [“From Grandmother`s Recipe to Olein Soap” – Formation of Cognitive Interest and Development of Creative Quests] / Силвия Георгиева / Silvia Georgieva
567 – 576 Интегрираните уроци в професионалната гимназия: смисъл и технология [Integrated Vocational High School Lessons: Meaning and Technology] / Георги Кидиков, Мариета Георгиева / Georgi Kidikov, Marieta Georgieva
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
41 – 55 Цел и роля на образованието след 16-годишна възраст [Purpose and Role of Education after 16 Years of Age] / Фил Бъджел / Phil Budgell
131 – 140 Влияния на училищната среда върху проявите на тревожност при ученици от общообразователни и професионални училища [Effects of School Environment on the Anxiety Manifestations in Pupils in General and Vocational Schools] / Гергана Славчева-Андонова / Gergana Slavcheva-Andonova
254 – 265 Учебният експеримент в работата по проект „Инкубиране и отглеждане на птици в училище“ [The Study Experiment in Working on the Project “Incubation and Rearing of Birds in School”] / Силвия Русимова / Silvia Rusimova
370 – 378 Развитие на социално значими компетенции в учебната дисциплина „Бизнескомуникации“ и пригодност за трудова заетост [Development of Socially Significant Competences in the “Business Communications” Discipline and Suitability for Employment] / Анета Даилова / Aneta Dailova
473 – 485 Влияние на академичния стрес върху устойчивостта и академичната ангажираност в процеса на учебно-професионалната подготовка при студенти първокурсници [Impact of Academic Stress on Resilience and Academic Engagement in the Process of Education and Professional Training for First Year University Students] / Лилия Бабакова / Liliya Babakova
577 – 585 Legal Grounds in Favour of Education and Social Integration through Physical Education / Jean Firică
586 – 593 Реализация на компетентностния подход чрез използване на Матрица на персоналните и професионалните компетенции [Implementation of the Competence Approach by Using Matrix of Personal and Professional Competencies] / Ирина Данаилова / Irina Danailova
SCIENTIFIC LIFE / НАУЧЕН ЖИВОТ
271 – 276 Разпространението на burnout синдрома [The Spread of Burnout Syndrome] / Юлия Дончева / Julia Doncheva
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
67 – 69 Учредяване на комитет „Баболандия“ [Establishing a Grannies Land Committee] / Йоанна Димитрова, Рая Енчева / Yoanna Dimitrova, Raya Encheva
70 – 74 Кукери [Kuker] / Йоанна Димитрова, Радина Стоянова / Yoanna Dimitrova, Radina Stoyanova
75 – 82 Децата – нашето бъдеще [Children – Our Future] / Йоанна Димитрова, Мария Кузманова / Yoanna Dimitrova, Maria Kuzmanova
83 – 86 Извънкласните спортни форми – възможност за превенция на съвременните проблеми на младите хора [Extracurricular Sports Forms as a Means of Preventing the Modern Problems of Young People] / Емилия Лазарова, Веселина Иванова / Emilia Lazarova, Veselina Ivanova
87 – 94 Content and Language Integrated Learning (CLIL) / Надежда Алексиева / Nadejda Aleksieva
95 – 100 Електронно портфолио на ученика [Student’s Electronic Portfolio] / Галина Цветкова / Galina Tsvetkova
101 – 106 Мястото на екологичните проекти в обучението по биология [The Place of Environmental Projects in Biology Education] / Ирина Костадинова / Irina Kostadinova
141 – 150 Модел на управление на неучебното (свободното) време чрез извънкласни и извънучилищни дейности [Model of Management of Free Time through Extra-curricular and Out-of-school Activities] / Веселина Иванова / Veselina Ivanova
151 – 156 Развиване на комуникативните умения чрез изучаване на публично изказване и аргументативен тип текст (есе) в IX клас [Developing Communication Skills by Studying a Public Statement and an Argumentative Type of Text (Essay) in 9th Grade] / Магдалена Дамянова / Magdalena Damyanova
157 – 160 Медиите във Втора английска езикова гимназия [The Media in the 2nd English Language High School] / Снежанка Сергева / Snejanka Sergeva
161 – 166 „Умения за успех“ чрез различни форми и извънкласни дейности [„Skills for Success“ through Various Forms and Extra-curricular Activities] / Мариана Бошнакова / Mariana Boshnakova
167 – 171 Различното обучение по математика – интегралност от технологии и математика [Different Mathematics Education – Integrity of Technology and Mathematics] / Нина Иванова / Nina Ivanova
172 – 178 Креативно писане в съвременната класна стая [Creative Writing in the Modern Classroom] / Мария Николова / Maria Nikolova
179 – 184 Пътуващото училище – част от пътя към промяната [Traveling School – Part of the Road to Change] / Надежда Алексиева / Nadejda Aleksieva
185 – 199 Intercultural and Civic Education – Good Practices / Maria Metodieva Genova
200 – 207 Създаване на конструктивистка учебна среда [Design of Constructivist Learning Environment] / Кирил Атанасов / Kiril Atanasov
208 – 215 Обучението по география и икономика в контекста на глобалното образование и образованието за развитие [Training in Geography and Economics in the Context of Global Education and Education for Development] / Мариана Бошнакова / Mariana Boshnakova
216 – 224 Спираловидният подход в обучението по математика на тема „Функции“ в гимназиалния етап [The Helical Approach on „Functions“ Mathematics Training in the High School Stage] / Светослав Стаменов / Svetoslav Stamenov
225 – 228 Партньорствата и 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ [The Partnerships and 2nd English Language High School “Thomas Jefferson”] / Веселина Иванова / Veselina Ivanova
275 – 281 Интегрирани иновативни решения в професионалното образование [Integrated Innovative Solutions in Vocational Education] / Мая Гешева / Maya Gesheva
282 – 288 Боян Петров и неговите най-значими постижения [Boyan Petrov and His Most Significant Achievements] / Крум Божиков / Krum Bozhikov
289 – 295 „Първи досег с икономиката“ – образователна игра [“First Interaction with Economy” – Educational Game] / Елена Ингилизова / Еlena Ingilizova
296 – 299 Статистика чрез въвеждане на ИКТ [Statistics by Introducing ICT] / Магдалена Каменарова / Magdalena Kamenarova
300 – 307 Принципът на естествения отбор в eволюционната теория на Чарлз Дарвин [The Principle of Natural Selection in the Evolution Theory of Charles Darwin] /
Красимир Киров / Krasimir Kirov
308 – 316 Хармонизация и нормативна уредба на счетоводната отчетност в Република България [Harmonization and Legal Regulation of Accounting in the Republic of Bulgaria] / Станимира Петрушкова / Stanimira Petrushkova
317 – 321 Насърчаване на четенето чрез създаване на „живи картини“ в часовете по български език и литература [Promoting Reading by Creating „Live Pictures“ in the Bulgarian Language and Literature Classes] / Радина Попова / Radina Popova
322 – 328 Използване възможностите на информационните технологии в преподаването на философия [Using the Possibilities of Information Technologies in Philosophy Teaching] / Георги Радев / Georgi Radev
329 – 332 Новата учебна програма и новият учебник по литература в урочната работа по български език и литература [The New Curriculum and Book in Literature in Teaching Bulgarian Language and Literature] / Албена Руневска-Георгиева / Albena Runevska-Georgieva
333 – 337 Партньорството на Националната финансово-стопанска гимназия с висшите училища [The Partnership of the National High School in Finance and Business with Universities] / Руси Русев / Rusi Rusev
425 – 432 Глобалното образование – възможно и реално [The Global Education – Possible and Reality] / Лилия Стоянова / Lilia Stoyanova
433 – 437 Повишаване нивото на ефективност на обучението по „Химия и опазване на околната среда“ чрез използване на интерактивни методи [Improving the Level of Effectiveness of Chemistry Training and Environmental Protection through the Use of Interactive Methods] /
Илияна Янева / Iliana Yaneva
438 – 442 Научно-теоретични основания за приложение на информационни и комуникационни технологии в обучението по „Физика и астрономия“ [Scientific and Theoretical Grounds for Application of ICT in Physics and Astronomy Education] / Валентина Димитрова / Valentina Dimitrova
443 – 450 Урокът по „Информационни технологии“ в I – IV клас – възможности за реализация [The Information Technology Lesson in I – IV Grade – Opportunities for Realization] / Мая Касева / Maya Kaseva
501 – 504 Дуалното обучение – мираж или реалност, реалност и перспектива [Dual Training – Miracle or Reality. Realities and Perspectives] / Мария Георгиева, Надежда Илиева, Петя Йорданова / Mariya Georgieva, Nadya Ilieva, Petya Georgieva
505 – 513 Интерактивните методи в преподаването на предмети от философския цикъл [Interactive Teaching Methods in the Field of Philosophy Education] /
Мая Рогашка, Златомира Михайлова / Maya Rogashka, Zlatomira Mihaylova
514 – 518 Тайнството на маските – урок върху комедията на Молиер „Тартюф“ [The Mystery of the Masks] / Донка Петрова / Donka Petrova
519 – 524 Гората – очарованието на живота [The Forest – The Enchantment of Life] /
Елена Милчева, Игнат Игнатов, Венетка Илиева, Иринка Христова / Elena Milcheva, Ignat Ignatov, Venetka Ilieva, Irinka Hristova
525 – 532 Споделяне на десетгодишен опит и добри практики в работата с ученици със специални образователни потребности в ПГГСД „Николай Хайтов“ [Sharing 10-Years Experience and Good Practices in Working with Students with Special Educational Needs in the Vocational School “Nikolay Haytov”] / Мария Георгиева, Мая Рогашка / Mariya Georgieva, Maya Rogashka
536 – 539 Ролята на европейските проекти в повишаване привлекателността и качеството на професионалното образование [The Role of the European Projects in Enhancing Quality and Attractiveness of Vocational Education] /
Даниела Мантарова, Станислава Анастасова / Daniela Mantarova, Stanislava Anastasova
540 – 544 Извънкласните дейности – форма за приобщаване на всички ученици в училище [The Extracurricular Activities – Way for Uniting All Students at School] /
Живка Дойчева / Jivka Doycheva
545 – 549 Балконът – моята градина [My Little Garden on the Balcony] / Деница Русева, Дарина Кирчева, Емилия Кожухарова, Марина Борисова / Denitsa Ruseva, Darina Kircheva, Emilia Kojuharova, Marina Borisova
550 – 552 Програма „Еразъм+“ – стимул за учене през целия живот [“Erasmus+” Programme – an Inspiration for Life-long Learning] / Даниела Мантарова, Станислава Анастасова / Daniela Mantarova, Stanislava Anastasova
631 – 636 Превенция на агресивните прояви в училище [Prevention of Aggressive Behavior in School] / Светлана Хамбарска / Svetlana Hambarska
637 – 647 Бинарният урок в професионалната подготовка на учениците [Binary Lesson in Students’ Vocational Training] / Ненчо Ненчев / Nencho Nenchev
648 – 650 Професионално образование по специалност „Машини и системи с ЦПУ“ [Vocational Education in “CNC Machines and Systems” Subject] / Александра Дюлгярова, Петранка Цветкова / Aleksandra Dyulgyarova, Petranka Tsvetkova
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
391 – 401 Фокус групата като метод при оценяване на приложението на Закона за защита от домашно насилие [Focus Group as a Method of Assessing the Application of the Law on Protection against Domestic Violence] / Георги Милков / Georgi Milkov Dimitrov
402 – 412 Подготовка на педагогическия колектив в общообразователното училище за работа с ученици със специални образователни потребности [Preparation of the Pedagogical Staff in the General School for Work with Pupils with Special Educational Needs] / Лилия Кисьова / Liliya Kisyova
413 – 424 Приказката на телевизионния екран и влиянието ѝ върху децата от предучилищна възраст [The Fairy Tale on the Television Screen and Its Influence on Preschool Children] / Десислава Начева / Desislava Nacheva
603 – 610 Съвременни аспекти и теории за вербалната диспраксия в детска възраст [Contemporary Aspects and Theories of Verbal Dyspraxia in Childhood] / Динелия Желева / Dineliya Zheleva
611 – 619 Писмени захвати – модифицирана класификация [Writing Grasps – Modified Classification] / Рая Цочева-Генчева / Raya Tsocheva-Gencheva
620 – 630 Възпитателен потенциал на учебните програми по български език и литература и чужд език за формиране на интеркултурна компетентност [Educational Potential of Bulgarian Language and Literature and Foreign Language School Curricula for Developing Intercultural Competence] / Неда Жечева / Neda Zhecheva