STRATEGIES FOR POLICY IN SCIENCE AND EDUCATION
EDUCATIONAL JOURNAL
СТРАТЕГИИ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА И НАУЧНАТА ПОЛИТИКА
НАУЧНО СПИСАНИЕ
VOLUME 23, 2015 / ГОДИНА XXIII, 2015
ANNUAL CONTENTS / ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
СТРАНИЦИ / PAGES
КНИЖКА 1 / NUMBER 1: 1 – 120
КНИЖКА 2 / NUMBER 2: 121 – 232
КНИЖКА 3 / NUMBER 3: 233 – 344
КНИЖКА 4 / NUMBER 4: 345 – 456
КНИЖКА 5 / NUMBER 5: 457 – 568
КНИЖКА 6 / NUMBER 6: 569 – 680
DISCUSSION / ДИСКУСИОННО
192 – 204: Закон за развитие на академичния състав – крайно време за промяна [The Law for Development of the Academic Staff – Finally Time for Change] / Дамян Дамянов / Damyan Damyanov
EDUCATIONAL ASSESSMENT /
ОЦЕНЯВАНЕ В УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
91 – 99: PISA 2015 ще се проведе изцяло в електронен формат [PISA 2015 Will Be Conducted Entirely Electronically] / Неда Кристанова / Neda Kristanova
100 – 114: Анализ на постиженията на българските ученици по природни науки в PISA 2006, 2009, 2012 през призмата на трите фактора – учебни програми, преподаване и оценяване [Analysis of the Results of the Bulgarian Students in Science Literacy in PISA 2006, 2009, 2012 Through the Lens of Three Factors – Curriculum, Teachinig and Assessment] / Галя Шуманова, Катя Минева, Лили Самуркова, Надка Филипова / Galya Shumanova , Katya Mineva, Lili Samurkova, Nadka Filipova
207 – 216: Регионално външно оценяване по професионално образование и обучение [The Regional Assessment in Vocational Education and Training – 2014 Analysis] / Катя Минева / Katya Mineva
217 – 224: Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA [Analysis of National Standards and Educational Programs in Natural Sciences in Relation to the Competence Approach in PISA] /
Мая Гайдарова, Стефан Манев, Ренета Петкова, Георги Георгиев / Maya Gaydarova, Stefan Manev, Reneta Petkova, Georgi Georgiev
327 – 337: Анализ на националните стандарти и учебни програми по природни науки по отношение на компетентностния подход в PISA [Analysis of National Standards and Educational Programs in Natural Sciences in Relation to the Competence Approach in PISA] / Мая Гайдарова, Стефан Манев, Ренета Петкова, Георги Георгиев / Maya Gaydarova, Stefan Manev, Reneta Petkova, Georgi Georgiev
421 – 434: Международно изследване на уменията за четене на учениците в IV. клас (PIRLS 2011). Примерни текстове със задачите към тях и ръководствата за оценяването им [Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS 2011) Sample Text with Items and Scoring Guides] / Марина Мавродиева / Marina Mavrodieva
435 – 449: Националното външно оценяване по чужди езици – традиции и предизвикателства [National External Assessment in Foreign Languages – Traditions and Challenges] / Димитрина Гергова / Dimitrina Gergova
535 – 546: Основните характеристики на гражданското образование в училище според Международното изследване на гражданското образование – ICCS 2016 [The Key Features of the Citizenship Education in the School According to the International Civic And Cititzenship Education Study – ICCS 2016] / Светла Петрова / Svetla Petrova
547 – 560: Сравнителен анализ на резултатите от ДЗИ по чужд език в област Сливен през учебната 2014/2015 и 2013/2014 година [Comparative Analysis of the Results of the State Matriculation Examination in Foreign Language in 12th Grade in the School Year 2014/2015 and 2013/2014 in the Region of Sliven] / Веселина Бонева / Veselina Boneva
660 – 668: Функции на тестването и оценяването по чужди езици [Functions of Foreign Language Testing] / Димитрина Гергова / Dimitrina Gergova
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT / ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ
127 – 137: Effective Schools: Reality or Utopia? / Elena Thoukididou
138 – 152: Управлението на висшите училища в България в контекста на кохезионната политика на Европейския съюз [Management of the High Schools in Bulgaria in the Context of the Cohesion Policy of The European Union] / Албена Вуцова, Петър Иванов / Albena Vutsova, Petеr Ivanov
153 – 161: Подготовка на научни кадри по образователен мениджмънт [Training of Scientists in Educational Management] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
239 – 262: Публичните политики за развитието на висшето образование: проблеми и възможни решения – Bulgarian case [Public Policies for the Development of Higher Education: Problems and Possible Solutions – Bulgarian Case] / Петър Иванов / Peter Ivanov
263 – 279: Анализ на абсорбционния капацитет на български технологични фирми [Analysis of the Absorptive Capacity of the Bulgarian Technology Companies] / Албена Вуцова, Емил Митов / Albena Vutsova, Emil Mitov
397 – 414: HEInnovate Reviews on Promoting Innovative and Entrepreneurial HEIs. Country-Level Review Bulgaria (December 2014) / Organisation for Economic Co-operation and Development
463 – 478: Професионализация, професионализъм и иновации: три ключови стълба на майсторството в образованието [Professionalisation, Expertise and Innovation: Three Key Pillars of Education] / Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva
479 – 492: HEInnovate Reviews on Promoting Innovative and Entrepreneurial HEIs. Country-Level Review Bulgaria (December 2014) / Organisation for Economic Co-operation and Development
575 – 589: Образование под натиск: Паралели между количество и качество [Education Under Pressure: Parallels Between Quantity and Quality] / Евгения Пенкова, Александър Вълков / Evgenia Penkova, Alexander Valkov
590 – 611: Нов модел на университетско управление [A New Model of University Management] / Петър Иванов / Peter Ivanov
EDUCATION IN THE INFORMATION SOCIETY / ОБРАЗОВАНИЕ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО
79 – 88: Иновативен модел за интеграция в Европейското образователно пространство чрез приложение на Wiki-платформата The Learning Machine Ltd за сертифициране на дигитални компетентности [Innovative Model for Integration into the European Educational Space by Application of Wiki-Platform the Learning Machine Ltd for Certification of Digital Competencies] / Даниела Самарджиева / Daniela Samardjieva
EVENTS / ХРОНИКИ
418: Разширяване на Европейската дееспособност чрез създаването на Европейска мрежа за грамотността [Strengthening Europeans’ Capabilities by Establishing the European Literacy Network] / Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova
INTERCULTURAL EDUCATION/ ИНТЕРКУЛТУРНО ОБРАЗОВАНИЕ
11 – 37: Monitoring Teachers’ Socio-Cultural Competency in a Multicultural Environment / Irina Koleva, Plamen Makariev, Yanka Takeva
510 – 517: Ранното отпадане на ромски деца от училище – психологически аспекти [Psychological Problems of Roma Children in School] / Роберт Леви / Robert Levy
EXPERIENCE ABROAD / ЧУЖДЕСТРАНЕН ОПИТ
518 – 532: Системата на делегирани бюджети в средното образование – справедливост и предвидимост [The System of Delegated Budgets in Secondary Education – Fairness and Predictability] / Ивайло Старибратов, Митко Кунчев, Фил Бъджел / Ivaylo Staribratov, Mitko Kunchev, Phil Budgell
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
493 – 509: Политики в областта на ученето през целия живот на Република България и Европейския съюз [Lifelong Learning Policies of the Republic оf Bulgaria and the European Union] / Ралица Велева / Ralitsa Veleva
RESEARCH AND PARADIGMS / НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ И ПАРАДИГМИ
38 – 64: Компетентността и компетенциите на личността – стратегия на университетското образование през XXI век [Competency and Skills of the Person – Strategy of University Education During XXI Century] / Румяна Милкова / Rumyana Milkova
65 – 78: Обект/и на наративната педагогика в контекста на дихотомията „наука – обект“ [Objects оf Narrative Pedagogy in the Context of the Dichotomy “Science – Object”] / Любомир Попов / Lubomir Popov
162 – 176: Синергично образование – философия, педагогическа концепция, практика [Synergistic Education – Philosophy, Teaching Concept, Practice] / Яна Рашева-Мерджанова/ Yana Rasheva-Merdjanova
177 – 191: Обекти на наративната педагогика в контекста на тезата за педагогическото явление [Objects of the Narrative Pedagogy in the Context of the Idea for the Pedagogical Phenomenon] / Любомир Попов / Lubomir Popov
280 – 300: Пътят към професията – стратегия за бъдещето на личността и обществото [Road to Profession – Strategy for the Future of the Individual and Society] / Чавдар Милков / Chavdar Milkov
301 – 318: Методически препоръки за разработване на образователни казуси по публична администрация [Methodical Recommendations on Development of Case Studies in Public Administration] / Калин Боянов / Kalin Boyanov
351 – 374: Телеологични проблеми пред педагогическата наука в XXI век [Teleological Issues Pedagogical Science in the XXI Century] / Лучиян Милков / Luchiyan Milkov
375 – 396: Прагматичната дидактика [Pragmatic Didactics] / Николай Колишев / Nikolai Kolishev
612 – 638: За необходимостта от приложение на теориите за социално учене и образование в българското училище [The Need for Application of the Theory of Social Learning and Education in Bulgarian School] / Румяна Милкова / Rumyana Milkova
639 – 648: Корелацията между публично управление, професионална компетентност и обучението по публична администрация [The Correlation between Governance, Professional Competence and Public Administration Education] / Поля Кацамунскa / Polya Katsamunska
RESEARCH RESULTS / РЕЗУЛТАТИ ОТ НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
649 – 659: Литературни образи в контекста на съвременния български печат – резултати от анкетно проучване [Literary Characters in the Context of Contemporary Bulgarian Press – Results of a Survey] / Надя Кантарева-Барух / Nadia Kantareva-Baruh
REVIEWS AND ANOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ
319 – 324: Възходът на измамата и посредствеността. Искаме ли да променяме обществото към по-добро? [The Rise of Fraud and Mediocrity. Do we Want to Alter the Society Towards Better?] / Цветан Давидков / Cvetan Davidkov
415 – 417: Self-Regulated Learning in Academic Environment / Irina Koleva