„В съвременния живот дисциплината е трудно нещо. Създава се впечатление, че всеки може да прави каквото си пожелае и ако му направиш забележка, накърняваш правата му. Лично аз не приемам ограничените правомощия на учителите, които поради тази причина трудно коригират учениците си. А учителите са тези, които трябва да обръщат внимание на своите мънички ученици върху факта, че всяка държава се гради на правила и тези правила трябва да се спазват. И ако не се спазват, значи не сме държава, а племе. Нали не сме решили, че ще живеем в анархия?! Често се случва да направим забележка на някой ученик, а той веднага да заяви, че се е почувствал ощетен и стресиран. Не виждам нищо стресиращо в това да кажеш на някого, че има правила“.
Думите са на Изографил Яков, старши учител по български език и култура в 129. ОУ „Антим I“ в столицата. Казва ги по време на разговора ни за проекта „Културна София за деца“.
Преди месец Яков и неговата колежка Милена Инджиева водят 28 шестокласници от 129. ОУ в Софийската опера и балет. Посещението е част от проекта „Културна София за деца“, който се изпълнява от сдружение „Безопасни детски площадки“ в партньорство с район „Оборище“ и с финансовата подкрепа на Столичната община – Програма „Европа 2024“.
Целта на кампанията е да преподаде на децата основните правила и етикета при посещение в културна институция.
Кога се ръкопляска на класически концерт? Можем ли да се храним по време на представление? Защо изключваме мобилните си телефони? Как да се облечем за театър, за концерт? Как да се държим в художествена галерия?
Това са по-важните въпроси, на които децата получават отговори, а сред техните обучители са журналистката Мария Касимова-Моасе и оперната певица Мила Михова. Учениците са от образователни институции в район „Оборище“. В групата са и няколко украински деца, както и деца бежанци от Сирия, Ливан и Йордания. Добре е да се отбележи, че район „Оборище“ в София е дом на много културни институции и не само предоставя интересни маршрути за исторически и артразходки, но инициира и насърчава споделеното преживяване на столицата ни като културен център.
Освен Софийската опера и балет
в програмата на „Културна София за деца“ са включени Националната галерия „Квадрат 500“, Софийската филхармония и зала „България“, Младежкият театър „Николай Бинев“.
Надя Владева – учител по БЕЛ в Софийската математическа гимназия „Паисий Хилендарски“, споделя за „Аз-буки“, че от посещението си в зала „България“ децата научават много за поведението по време на концерт – кога да ръкопляскат, как да не смущават музикантите, какво е подходящото облекло за такъв род събития. Получават информация за различните видове инструменти и къде се съхраняват, за това какво се случва зад кулисите. Едно от момчетата дори застава на диригентския пулт. В ролята на гид за учениците из залата с най-добрата акустика у нас влизат Петра Атанасова и Мина Такова от Софийската филхармония.
„Разказът беше съобразен с възрастта на децата, които са в VI клас – казва Владева. – Бих предпочела подобен вид мероприятия да се провеждат извън учебно време, а придружаващият учител да е специалист по темата. Но на учениците им хареса, а след проведения тур получиха безплатни билети за концерта „Фортисимо – Вълшебният свят на Гибли“. Предполагам, че целта на този жест е да се популяризира симфоничната музика сред младите.“
По думите на Мая Цанева от „Безопасни детски площадки“, старанието на Сдружението е
да се изведат децата извън класните стаи, за да се обучават в публична среда.
„Децата се чувстваха много на място на урок извън класната стая. Задаваха различни въпроси, усетиха се свободни да изследват пространството, да учат „извън кутията“ – казва Цанева. – За нас е мисия да им предоставяме повече такива възможности.“
Идеята споделя и Изографил Яков от софийското 129. ОУ, за когото най-важната задача на учителя е децата да познават литературата и културата на страната си.
„Културата на един народ е това! – казва Яков. – Ако училището не може да възпитава на култура народа си, да го научи да опознае собствената си литература, това означава, че не си върши добре работата, не функционира като училище. Да, семейството възпитава, но училището е институцията, където трябва да се покаже по-различният начин на живот, да се излезе извън битовизма и да се покаже на учениците, че тяхната държава има култура.“
„Проектът „Културна София за деца“ ще обучи и свои млади посланици
– обяснява Мая Цанева. – Част от обучените младежи ще споделят новите знания със своите съученици и в неформална среда. Освен това ще разпространим видеата от културните турове сред други училища, както и онлайн, за да се ползват в часа на класа, в часове по изобразително изкуство, по гражданско образование. Към проекта присъединяваме и семействата на нашите участници, тъй като те получиха семейни билети за концерти.“
Оперната певица Мила Михова разказва на децата, на които е гид в Софийската опера и балет, че цялото ѝ детство преминава в залата, зад сцената, в гримьорните, в гардеробната, в шивалните и на „петия етаж“ – там, където са репетиционните стаи на певците и корепетиторите.
„Колкото по-рано успеем да накараме децата да се почувстват привлечени и увлечени от сценичните изкуства – казва Михова, – толкова по-рано ще започне тяхната любов към музиката и театъра, а те възпитават богата емоционална и обща култура в човека. Спретнатият и елегантен вид са признак на уважение към събитието, но и към нас самите, които отивайки на концерт/опера/театър, си подаряваме малък празник.“
Проектната идея зад „Културна София за деца“ се базира на националното представително изследване, проведено от социологическа агенция „Маркет линкс“ през януари 2023 г., според което
52% от българите не са посетили нито едно културно събитие през изминалата година.
Според Дарина Йовчева – учител в начален етап в 112. ОУ „Стоян Заимов“ в София, много училища, включително това, в което тя работи, водят децата на културни събития.
„Лично аз за трети път водя децата в Националната галерия „Квадрат 500“ – споделя Йовчева. – Първия път бяха в I клас, след това ходихме и във II, но на тях винаги им е интересно. Харесват им картините, а и всеки път е различен човекът, който им разказва. Срещата им с Мария Касимова-Моасе беше съвсем различна, защото тя им представи нещата от друг ъгъл – как да гледат на картините, как да възприемат изкуството. Преди им обясняваха какво е нарисувано и кой го е нарисувал, докато тя им даде възможност да систематизират вече получените знания и да видят гледната точка на друг човек.“
С искрен пост във фейсбук профила си Мария Касимова-Моасе също изказва задоволство от срещата си с третокласниците на 112. ОУ в София. Докато обяснява как се ходи в галерия и музей, как се гледа изкуство, децата я изненадват.
„Пред портрета на Дора Габе в „Квадрат 500“ всички деца изрецитираха спонтанно в един глас стихотворението ѝ „Обич“ – с възторг разказва Мария. – Цялото! Всички! Идеше ми да ревна, честно ви казвам. А накрая, когато им благодарих за удоволствието, едно момиченце попита: „А тя чува ли ни?“. Надявам се някъде там да е чула, така казах… Прекрасни деца, чудесна учителка!“
Вярваме, че идеята на проекта „Красива София за деца“ ще заживее естествено сред нас. Защото всяко дете е бъдещ посланик на културата на страната си.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg