ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ / THE MEMORY OF THE DESCENDANTS
Научното обкръжение на Михаил Герасков Цюрих
The scientific Environment of Mikhail Geraskov in Zurich
Пламен Радев / Plamen Radev – 1127
Отвори пълния текст
АКТУАЛНИ ПАРАМЕТРИ НА ОБУЧЕНИЕТО / CURRENT PARAMETERS OF EDUCATION
Проектно или проблемно базирано учене и обучение – изберете сами
Problem- or Project-based Learning and Education – Make your Choice
Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva – 1152
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Компетентностно базиран модел на преподавателя на възрастни учащи
Competency Based Model of adult Educator
Вяра Гюрова / Viara Gyurova – 1179
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Овладяването на концепции в процеса на опознаване на природата в началното училище
Concept attainment in the Process of Primary science Education
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova – 1197
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
КАРИЕРНО РАЗВИТИЕ / CAREER DEVELOPMENT
Офис за кариерни услуги на Факултета по изкуства и науки в Харвардския университет – електронни услуги за студентите и иновативни практики
Office of Career Services of the Faculty of Arts and Sciences at Harvard University – Electronic Services for Students and Innovative Practices
Кристиан Либих / Кristian Libih – 1207
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ / FOREIGN STUDIES
The Opinions of the Student‘s Parents Related with the University Entrance Exam in Edirne City
Yıldırım Bayazıt, Emin Akkan,Tonguç Başaran – 1219
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
The Comparison of Play Skills And Social Skills Characteristics of Children  Autism Spectrum Disorders
Yeşim Fazlioğlu, Erdal Papatğa – 1231
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
РАЗВИТИЕ НА ДЕТЕТО / CHILD DEVELOPMENT
Детска академия за знания във Виена – иновативна форма за откриване и стимулиране на детския потенциал
Children’s Academy for Knowledge in Vienna – an Innovative Form for Finding and Stimulating Children’s Potential
Боряна Иванова / Boryana Ivanova – 1245
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Развитие на семантичната страна на речта на 6–7- годишните деца от подготвителната група
Development of the Semantic Part of Speech of 6-7-Year Old Children of the Preparatory Group
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrovа – 1254
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
СЕМЕЙСТВО И УЧИЛИЩЕ / FAMILY AND SCHOOL
Семейните междуличностни взаимоотношения и връзката им с детското агресивно поведение
Family Interpersonal Relationships and their Reference to Children’s Aggressive Behaviour
Юлия Дончева / Julia Doncheva – 1263
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ /
READ IN THE LASTES ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS – 1275
УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – 1277
НАУЧНOТO ОБКРЪЖЕНИЕ НА МИХАИЛ ГЕРАСКОВ В ЦЮРИХ
Пламен Радев
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В кратката статия са представени някои от преподавателите на именития български професор по педгогика Михаил Герасков по време на обучението му в Университета на Цюрих. Те са хората, които спомагат за формирането му като педагог и учен в областта на образованието.
Keywords: Universität Zürich, Mikhail Geraskov (Michaelo Geraskoff), professors, scientific encirclement
THE SCIENTIFIC ENVIRONMENT Of MIKHAILGERASKOV IN ZURICH
Abstract. This paper reveals scientific (academic) environment of the eminent Bulgarian educator and extraordinary professor Mikhail Geraskov (1874 – 1957) during his education in University of Zurich (1906 – 1912).
Prof. Dr. Sc. Plamen radev Ivanov
Plovdiv University „Paisiy Hilendarski“
4000, Plovdiv, Bulgaria
24, Tsar Assen street
tel. + 359 32 261814
ДИМИТЪР ДОНЧЕВ – С ВЪЗХИТА ЗА БЪЛГАРСКИЯ УЧИТЕЛ
100 ГОДИНИ ОТ РОЖДЕНИЕТО НА ДИМИТЪР ЕВСТАТИЕВ ДОНЧЕВ (5.10.1913 – 15.02.1997)
Йордан Колев – ученик и последовател на Димитър Дончев
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В памет на Димитър Дончев се прави опит за синтез и похвала както на личността му, така и на неговите оригинални историко-педагогически идеи за българското образование.
Keywords: Homeland, teacher, Bulgarian school, national revolution, apostle-teacher
DIMITAR DONCHEV – IN ADMIRATION Of THE BULGARIAN TEACHER
100 YEARS SINCE THE BIRTH Of DIMITAR EVSTATIEV DONCHEV (5.10.1913 – 15.02.1997)
Abstract. In memory of Dimitar Donchev an attempt of synthesis and praising his personality as well as his original historical-pedagogical ideas for Bulgarian education is made.
Prof. Jordan Kolev, PDS
Student and follower of Dimitar Donchev
Neofit Rilski South-West University
Faculty of Pedagogy
66, Ivan Mihailov Str.
2700 Blagoevgrad, Bulgaria
ПРОЕКТНО ИЛИ ПРОБЛЕМНО БАЗИРАНО УЧЕНЕ И ОБУЧЕНИЕ – ИЗБЕРЕТЕ САМИ
Силвия Николаева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията е фокусирана върху сравнителния анализ на философските, теоретичните и методическите особености на два иновативни подхода на учене и обучение – проектно и проблемно базирания. Нейното създаване бе провокирано от наскоро актуализирания институционален интерес към тяхното активно използване в масовата практика на средните училища у нас. Настоящото изложение може да улесни действащите учители и преподаватели, които са мотивирани да разбират добре иновациите, които им се предлагат като работеща алтернатива на техните традиционни подходи и опити. За целта в статията са представени обобщено техните процесуални особености и ресурси, силни и слаби страни, както и типичните прилики и разлики помежду им.
Keywords: learning, teaching, project-based learning and teaching, problem-based learning and teaching
PROBLEM- OR PROJECT-BASED IEARNING AND EDUCATION – MAKE YOUR CHOICE
Abstract. This paper presents a comparative analysis of the philosophical, theoretical and methodological specifics of two innovative approaches to education – project and problem-based learning. Its creation was a result of the newly-established institutional interest towards the wider implementation of these approaches into school practice in Bulgaria. The paper addresses the interest of those in-service teachers and educators who are looking for a deeper understanding of the nature and the authentic potential of contemporary innovations in education as effective alternatives to traditional approaches and practices. With that end in view, their specific characteristics and resources, similarities and differences, as well as pros and cons, are conceptualized.
Prof. Silvia Nikolaeva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
15, Tsar Osvoboditel Street
1504 Sofia
КОМПЕТЕНТНОСТНО БАЗИРАН МОДЕЛ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ НА ВЪЗРАСТНИ УЧАЩИ
Вяра Гюрова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Статията представя европейската идея за комплекса от основни (ключови) компетентности, необходими на професионалистите, работещи в сферата на образованието на възрастните. В контекста на тази концепция авторът разработва два варианта на компетентностно базиран модел на преподавателя на възрастни и предлага профили на университетската му подготовка.
Keywords: adult education, adult educator, competency based model
COMPETENCY BASED MODEL Of ADULT EDUCATOR
Abstract. This article presents the European idea about set of key competences for professionals, working in Adult education. In the context of this conception author develops two variants of the competency-based model of adult educators (teachers of adult learners) and suggests profiles of their university education.
Prof. Viara Gyurova, PhD
Sofia University St. Kliment Ohridski
Faculty of education
15, Tsar Osvoboditel, bld.
1604 Sofia, Bulgaria
ОВЛАДЯВАНЕТО НА КОНЦЕПЦИИ В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ НА ПРИРОДАТА В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Иванка Кирилова
Съюз на учените в България
Резюме. В статията се разглеждат въпросите, свързани с общоприети представи за детските мисловни възможности, съвременните разбирания за овладяването на концепции и тяхното приложение в природонаучното обучение. Акцентирано е и върху етапите при формиране на концепции и са предложени някои методически варианти в процеса на опознаване на природата.
Keywords: concept attainment, primary science education
CONCEPT ATTAINMENT IN THE PROCESS Of PRIMARY SCIENCE EDUCATION
Abstract. The article deals with the issues, related to common notions about the children’s thinking abilities, the contemporary understandings for acquiring new concepts and their application in primary science education. It is emphasized on the stages in concept formation and some methodological aspects in primary science education are proposed.
Dr. Ivanka Kirilova, PhD
Union of Scientists in Bulgaria
39, Madrid Bld.
1505 Sofia, Bulgaria
ОФИС ЗА КАРИЕРНИ УСЛУГИ НА ФАКУЛТЕТА ПO ИЗКУСТВА И НАУКИ В ХАРВАРДСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ – ЕЛЕКТРОННИ УСЛУГИ ЗА СТУДЕНТИТЕ И ИНОВАТИВНИ ПРАКТИКИ
Кристиан Либих
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Резюме. Настоящата разработка проследява добрите практики в работата на Офиса за кариерни услуги на Факултета по изкуства и науки в Харвардския университет в САЩ. Разработката се базира основно на наблюдения и интервюта със специалистите от службата, проведени лично и на място в Харвардския университет по време на обучение през март 2013 година. Разглеждат се допълнителните услуги, които съвременният университетски кариерен център може да предложи на студентите/алумните, както и онлайн системи и мрежи, които добиват все по-голяма роля за работата на кариерното звено. Дават се за пример добри практики с ниска финансова себестойност, които биха могли да бъдат лесно интегрирани в българските университетски кариерни центрове. Изследването е изцяло практическо и има за цел да бъде от полза на практиците кариерни консултанти и началници на кариерни центрове с полезни и интересни съвети, както и със запознаване с методите и системите на кариерната служба на един от най-престижните университети в света.
Keywords: university career center, career services, student services, online system/platform
OFFICE Of CAREER SERVICES Of THE FACULTY Of ARTS AND SCIENCES AT HARVARD UNIVERSITY ELECTRONIC SERVICES FOR STUDENTS AND INNOVATIVE PRACTICES
Abstract. This paper follows the best practices in the work of the Office of Career Services, Faculty of Arts and Sciences at Harvard University. The study is mainly based on observations and interviews with experts from the office, held personally on the spot at Harvard University during a training in March 2013. Some additional services that a modern university career center is able to provide for the students/alumni are also included in the paper, and so are the online systems and networks that are becoming more and more important in the work of the career services. The article includes examples of good practices with low financial cost, which could be easily integrated in the Bulgarian university career centers. The study is entirely practical and aims to be useful for practitioners-career counselors and heads of career centers by providing them with useful and interesting tips, and introducing them to the methods and systems used by the career service of one of the most prestigious universities in the world.
Кristian Libih, MPsy, GCDF
Career Counselor
Career Center UACEG
1, Hristo Smirnenski Blvd.
1046 Sofia
THE OPINIONS OF THE STUDENT‘S PARENTS RELATED WITH THE UNIVERSITY ENTRANCE EXAM IN EDIRNE CITY
Yıldırım Bayazıt, Emin Akkan,Tonguç Başaran
Trakya Universit
Abstract. It is necessary for students to spend a long and exhausting period for the university entrance exam. This period has some certain negative effect on the students and the parents. Both parents and students are directly affected by those negative problems. This situation causes physical and moral damages for the families, who sometimes get exhausted. In this study, a questionnaire consisting of 38 questions on “A research on the University Entrance Exam in Turkey” was given to 400 parents whose children were still attending different high schools or private teaching institutions or graduated from those schools or institutions in Edirne and then the data collected were analyzed.
Keywords: students, University Entrance Exam, parents
Yıldırım Bayazıt
Emin Akkan
Tonguç Başaran
TrakyaUniversity
Education Faculty
Edirne
THE COMPARISON OF PLAY SKILS AND SOCIAL SKILS CHARACTERISTICS OF CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS
Yeşim fazlioğlu
TrakyaUniversity, Edirne
Erdal Papatğa
Anadolu University
Abstract. This study has been conducted with the aim of comparison of play skills and social skills characteristics of children with autism spectrum disorders. This study has been carried out on 6-year-old autistic, mentally retarded and normally developed 150 children studying at special education institution and kindergartens in Edirne, Kırklareli, Tekirdağ city centers and their towns with the participation of mothers of the children. In the study, as data collection instruments „General Information form“, „Preschool and Kindergarten Behavior Scale-2“ (PKBS-2) and „Play Skills Assessment Scale“ (PSAS) are used. The study results show that according to the results of Play Skills Assessment Scale, the score means of normally developed children are higher than the score means of autistic and mentally retarded children and the score difference is found statistically significant [F(2-147)=70,44, p<0.05]. However, mentally retarded ones’ score means are revealed to be higher than the score means of autistic children but the score difference is not found statistically significant [F(2-147)=70,44, p>0.05]. According to the Results of Social Skills Scale, the score means of normally developed children are higher than the score means of autistic and mentally retarded children and the score difference is statistically significant [F(2-147)=50,57,p<0.05]. The score means of mentally retarded children are higher than autistic ones but the difference is not statistically significant [F(2-147)=50,57, p>0.05].
Keywords: Autism, Play, Play Skills, Social Skills, Mentally Retarded Children
Assoc. Prof. Dr. Yeşim fazlioğlu
TrakyaUniversity
Faculty of Education
Preschool Education Department
Edirne
Assist. Erdal Papatğa
AnadoluUniversity
Faculty of Education
Primary Class Teacher Education Department
Eskişehir
ДЕТСКА АКАДЕМИЯ ЗА ЗНАНИЯ ВЪВ ВИЕНА – ИНОВАТИВНА ФОРМА ЗА ОТКРИВАНЕ И СТИМУЛИРАНЕ НА ДЕТСКИЯ ПОТЕНЦИАЛ
Боряна Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В статията се представя значението и съдържанието на работа на Детската академия за знания във Виена. Единствената по рода си академия предлага на децата от 4- до 12-годишна възраст различни курсове с цел стимулиране на детския потенциал. На децата се предоставя възможност да работят на малки групи със специалисти от различни институции, които в емоционална атмосфера ги правят съпричастни при откриване на научни феномени, стимулират чрез различни форми и методи техните личностни, социални и специални компетентности.
Keywords: Children’s Academy for Knowledge, kindergarten, children, education, children’s preparation for school
CHILDREN’S ACADEMY FOR KNOWLEDGE IN VIENNA – AN INNOVATIVE FORM FOR FINDING AND STIMULATING CHILDREN’S POTENTIAL
Abstract. The article presents the importance and work contents of the Children’s academy for knowledge in Vienna. The academy, which is unique of its kind, offers the 4-to-12-year-old children various educational courses aiming to stimulate children’s potential. The children have the opportunity to work in an emotional atmosphere and in small groups with experts from different institutions. They help children become an active part of discovering different scientific phenomenon and through different forms and methods, the courses also stimulate children’s personal, social and special competences.
Assoc. Prof. Boryana Ivanova, PhD
Plovdiv University Paisii Hilendarski
24, Tsar Asen
4000 Plovdiv, Bulgaria
Tel. (+359) 32 261 720
РАЗВИТИЕ НА СЕМАНТИЧНАТА СТРАНА НА РЕЧТА НА 6 – 7-ГOДИШНИТЕ ДЕЦА ОТ ПOДГОТВИТЕЛНАТА ГРУПА
Любимка Габрова
Целодневна детска градина „Кокиче“ – Плевен
Резюме. Статията представя идеи за развитие на семантичната страна на речта, които се основават на естествената потребност на детето в предучилищна възраст от нови впечатления за „картината на света“ и думи за назоваването и обясняването им. Непосредствените наблюдения на природата и разнообразните онагледяващи средства формират богатството от впечатления, спомагащи за разбиране в практически план на значението на думите (семантично значение). Когато детето се включи в ситуации за узнаване, възприемане, осмисляне и практическо приложение на усвоеното, има предпоставка за обогатяване на лингвистичния му опит.
Keywords: semantic address development, scientific mental, scientific literacy
DEVELOPMENT Of THE SEMANTIC PART Of SPEECH Of 6 – 7-YEAR-OLD CHILDREN Of THE PREPARATORY GROUP
Abstract. The article presents ideas for developing the semantic part of speech which are based on the natural necessity of the child in preschool age of new impressions of “the world’s painting” and words for their denomination and explanaand words for their denomination and explana-and words for their denomination and explanation. The immediate observations of nature and the various illustrating means form the richness of impressions which help with the comprehension of the semantic meaning of the words in a practical plan. When the child takes part in situations for recognition, perception, rationalization and its practical application of the mastered skills is a precondition for the enrichment of its linguistic experience.
Lyubimka Gabrovа – senior teacher
Kindergarten „Kokitche“
Pleven,Bulgaria
СЕМЕЙНИТЕ МЕЖДУЛИЧНОСТНИ ВЗАИМООТНОШЕНИЯ И ВРЪЗКАТА ИМ С ДЕТСКОТО АГРЕСИВНО ПОВЕДЕНИЕ
Юлия Дончева
Русенски университет „Ангел Кънчев
Резюме. Междуличностните взаимоотношения, моделът, начинът, стилът на възпитание на детето и родителските позиции оказват влияние още от самото му раждане. Проблемите с психическото и емоционалното развитие на децата могат да доведат до сериозни последици в бъдещия им живот. Дисхармоничните взаимоотношения в семейството оказват неблагоприятно влияние върху поведението на детето и неговото самочувствие. Позитивните поведенчески модели са валидни когато се прилагат системно и се възприемат от детето като пример за подражание.
Keywords: interpersonal relationships, emotions, child, aggressive behavior
FAMILY INTERPERSONAL RELATIONSHIPS AND THEIR REFERENCE TO CHILDREN’S AGGRESSIVE BEHAVIOUR
Abstract. Interpersonal relationships, the model, the style of education of the child and the parent’s positions have an influence since its birth. Problems of mental and emotional development of children can lead to serious consequences in their future life. Discordant relationships in the family adversely affect the child’s behavior and its confidence. Positive behaviors are valid when applied systematically and are perceived by the child as an example.
Pr. Asist. Prof. Julia Doncheva, PhD
Member of the Bulgarian Scientific Union
Member of the Balkan Society in Pedagogy and Education
University of Ruse „Angel Kanchev“