ПЕДАГОГИКА
НАУЧНОТЕОРЕТИЧНОИМЕТОДИЧЕСКОСПИСАНИЕ
ГОДИНА LXXXIV, 2012
PEDAGOGY
EDUCATIONAL JOURNAL
VOLUME 84, 2012
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ/ ANNUAL CONTENTS
СТРАНИЦИ / PAGES
Книжка 1 / Number 1: 1–192
Книжка 2 / Number 2: 193–384
Книжка 3 / Number 3: 385–576
Книжка 4 / Number 4: 577–736
Книжка 5 / Number 5: 737–896
Книжка 6 / Number 6: 897–1056
Книжка 7 / Number 7: 1057–1216
Книжка 8 / Number 8: 1217–1376
Книжка 9 / Number 9: 1377–1568
130 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ОБРАЗОВАНИЕ В БЪЛГАРИЯ /
130 YEARS OF PRESCHOOL EDUCATION IN BULGARIA
8–19: Националнатаоригиналностнабългарскотопредучилищновъзпитание
[The National Originality of the Bulgarian Preschool Education] /
ЙорданКолев / Jordan Kolev
199–213: Бъдещето зависи от настоящето и миналото. Скрижалите на предучилищното възпитание
[The Future depends on Present and Past. The Legacy of Preschool Education] /
РадкаСлавова / Radka Slavova
583–595: Дружество „Майчинагрижа“ ипървитедетскиградинивПловдив
[The association „Mother’s Care“ and the fi rst kindergartens in Plovdiv] /
ПламенРадев / Plamen Radev
743–757: Предучилищното възпитание в Перник и региона
[Preschool Education in Pernik Region] /
АнтоанинаЧернева / Antoanina Tcherneva
1223–1237: Елка Петрова и съвременността: опит за актуализация
и амплификация на теорията за единство на основните дейности
[Elka Petrova and the Contemporaneity: Attempted Update
and Amplifi cation on Theory of Fundamental Activities Unity] /
Елка Янакиева / Elka Yanakieva
300 ГОДИНИОТРОЖДЕНИЕТОНАЖАН-ЖАК РУСО (1712) /
300 YEARS SINCE THE BIRTH OF JEAN-JACQUES ROUSSEAU (1712)
391–413: Учителят – начинът наживот. 250 години „Емил, или за възпитанието“ (1762)
[The Teacher – A Way of Living. 250 Years „Emile, or for the Education“ (1762)] /
МаргаритаКолева / Margarita Koleva, ЙорданКолев / Jordan Kolev
413–419: Животът и индивидуалният възпитателен функционализъм на Жан-Жак Русо
[Life and Individual Educational Functionalism of Jean-Jacques Rousseau] /
Пламен Радев / Plamen Radev
АКТИВНО УЧИТЕЛСТВО: ОПИТЪТ НА ИНСТИТУТА „OТВОРЕНО ОБЩЕ-
СТВО“ ОТПРИЛАГАНЕТОНАИНОВАЦИОНЕНМОДЕЛЗАПРОФЕСИОНАЛНО
РАЗВИТИЕНАУЧИТЕЛИТЕВБЪЛГАРИЯ / TEACHER LEADERSHIP: THE OPEN
SOCIETY INSTITUTE EXPERIENCE IN IMPLEMENTATION OF AN INNOVATIVE
MODEL OF TEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN BULGARIA
686–701: Активното учителство като подход „отдолу нагоре“ към образователната реформа
[Teacher leadership as a bottom-up approach to the educational reform] /
Дейвид Фрост / David Frost, Боян Захариев / Boyan Zahariev, ПетяКабакчиева / Petya Kabakchieva, Марияна Георгиева /
Mariana Georgieva, Марияна Банчева / Mariana Bancheva, Илко Йорданов / Ilko Yordanov
701706: Развитие на учителското лидерство в Турция
[Building Teacher Leadership in Turkey through Teacher Led Development Works] /
Айтач Гьогюш / Aytac Gogus
706–715: Професионалното развитие на учителите
[Teachers Professional Development] /
Марияна Георгиева / Mariyana Georgieva
715–719: Адаптиране на учителя към първокласниците
[Teacher’s Adapting to the First Grade Students] /
Славка Борисова / Slavka Borissova
719–722: Децата обичат да бъдат обичани
[Children Love Being Loved] /
Иванка Николова / Ivanka Nikolova
722–725: Шумът в училище – опит за намиране на подход за намаляването му
[The Noise in the School – Experience in Finding an Approach to Reduce it] /
РозалияДимкова / Rozalia Dimkova
ДИСКУСИОННО / DISCUSSION
679–686: Към дискусията за електронните учебници
[To the discussion of electronic textbooks] /
ВасяДелибалтова / Vasya Delibaltovа
1020–1032: Информационните системи за отчитане и оценка на преждевременно напусналите училище
(Актуално състояние, проблемни моменти и възможности за промяна)
[Information System for Recording the Early School Leavers – Current Status, Problems and Possibilities for a Change] /
Йосиф Нунев / Yosif Nunev
1032–1043:Домашнотообучение: погледкъмоснованиятазаизбор
[Homeschooling and Pointing out the Main Reasons for Taking up that Option] /
БилянаГъркова / Biliana Garkova
ДОБРИПЕДАГОГИЧЕСКИПРАКТИКИ / GOOD EDUCATIONAL PRACTICES
167–177: Това трябва да го знае всяко дете
[ Each Child Must Know It] /
Татяна Атанасова / Tatyana Atanassova / ИванкаПампова / Ivanka Pampova
177–186: Наулицатаеопасно
[Dangerous Streets] /
ТаняЯнчева / Tanya Yancheva / ЗояКацарова / Zoya Katzarova
186–189: За пътя, за пътните знаци, за децата
[About the Road, Road Signs and Children] /
ЕленаСтоева / Elena Stoeva
462–470: Комуникативноориентирано образование и упражненията по български език в 1.–4. клас
[Communicative Oriented Education and Learner’s Activities in Bulgarian Language in the 1st–4th Grade] /
МарианаМандева / Mariana Mandeva, Павлина Ангелова / Pavlina Angleova, Татяна Азгорова / Tatyana Azgorova
470–479: Система от упражнения за съставяне на прости текстови задачи в първи клас
[A System of Exercises in Drawing up Simple Text Problems for First Grade] /
Велина Пенчева / Velina Pencheva
479–490: Значениенаинтереситекъмприродата заразвитиетонаприродонаучна грамотност вначалнотоучилище
[Signifi cance of the Interests Towards the Nature for the Development of Scientifi c Literacy in the Primary School] /
ИванкаКирилова / Ivanka Kirilova
490–494: Повишаване на професионалната квалификация на учителите
[Increasing the Professional Qualifi cations and Standarts of Teachers] /
Delyana Karaivanova / Деляна Караиванова
494–500: Подходи в работата с родителите и ролята на семейството в процеса на интегриране на децата
със специални образователни потребности в детската градина
[Approaches in Parent Training and the Role of Family in the Process of Integrating Children
with Special Educational Needs in Kindergartens] /
ГаляНиколова / Galya Nikolova
500–508: Взаимодействиетомежду институциите – гарант за качеството на интегрираното обучение
в детската градина (тренинг практикум)
[Interaction Between Institutions –A Guarantee for the Quality of Integrated Education
in Kindergarten (Training)] /
Антоанина Чернева / Antoanina Tcherneva
508–515: Образователна технология за усвояване на геометрични знания от 4–5-годишните деца
[An Educational Technology for Assimilating Geometrical Knowledge for 4–5-years Old Children] /
ГалинкаЧингова / Galinka Chingova
515–519: Бизнесобучениевдетскатаградина
[Business Training in the Kindergarten] /
КрасимираКостова / Krasimira Kostova, ПетяДрагоданова / Petia Dragodanova
519–523: Бизнес култура, бизнес умения и комуникации в детската градина
[Business Culture, Business Knowledge, Communications in the Kindergarten] /
МиленаКожухарова / Milena Kojuharova
523–534: Детската безопасност
[Child Safety] /
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova
534–542: Летният отдих на децата сред природата
[Children’s Time off Spent in Nature] /
Veska Nencheva / Веска Ненчева
542–551: Баба приказки разказва
[My Granny tells Tales] /
Кева Захариева / Keva Zaharieva, Мария Мичева / Maria Micheva
ЕВРОПЕЙСКИ ТЕНДЕНЦИИ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА В РЕЛИГИОЗНОТО ОБРАЗОВАНИЕ /
EUROPEAN TENDENCES AND CHALLENGES IN RELIGIOUS EDUCATION
1542 -1555; Мултикултурен контекст на европейското религиозно образование – тенденции и предизвикателства
[Multicultural Сontext of European Religious Education – Trends and Challenges] /
МагдаленаЛегкоступ / Magdalena Legkostup
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИОПИТ / RESEARCH EXPERIENCE
430–438: Условия в средата на Медицинския университет и тяхното влияние върху адаптацията
на чуждестранните студенти
[Conditions at the Medical University and their Infl uence on the Adaptation of Foreign Students] /
СлавкаТошкова-Христозова / Slavka Toshkova-Hristozova
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИПАРАЛЕЛИ/ RESEARCH PARALLELS
1063–1077: Подходи и модели за изследване на социалната компетентност за целите
на психолого-педагогическата диагностика
[Social Competence Psychological and Educational Diagnostics – Research Approaches and Models] /
БистраМизова / Bistra Mizova
1260–1271: Външни прояви на психиката чрез невербалната комуникация
[External Psychically Manifestation through Non-Verbal Communication] /
Любомир Гeоргиев / Lubomir Guerguiev
ИСТОРИЯНА БЪЛГАРСКОТООБРАЗОВАНИЕ /
BULGARIAN HISTORY OF EDUCATION
1077–1095: Петото колело на държавната колесница
[The Fifth Wheel Chariot of State] /
Йордан Колев / Jordan Kolev
КНИЖНИНА / BOOK REVIEWS
566–571: Голямоизследваненатворчествотоикреативността
[A Signifi cant Investigatioin of Creativity] /
Борис Минчев / Boris Minchev
571–573: Откровено и научно за „Психология на творчеството“
[Openly and Scientifically about“ Creative Psychology“] /
ЙоанаЯнкулова / Yoana Yankulova
884–888: Ценно помагало за психолози и педагози
[Valuable Handbook for Psychologists and Educationalists] /
Любен Десев / Lyuben Desev
888–891: Защолекуванинаркоманинесеинтегриратвобществото
[Why Could not Cured Drug Addicts Be Integrated in the Society Afterwards ] /
Иванка Атанасова / Ivanka Atanasova
1050–1053:Новаиполезна книга
[An New and Useful Book] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurovа
1211–1213: Очаквана и полезна
[An Interesting and Useful Book] /
Емилия Василева/ Еmilia Vassilevа
1366–1369: Обучението по религия – диалог и инклузия
[Religion Education – Dialogue and Inclusion] /
Пенка Костова / Penka Kostova
1369–1372: Културно-историческото наследство като национално богатство
[Cultural and Historical Heritage – a National Treasure] /
Ирина Колева / Irina Koleva
МНЕНИЯ И ПОЗИЦИИ / POINTS OF VIEW
143–151: Мениджмънт на детската група
[Preschool Group Management] /
Славейка Аврам/ Slaveyka Avram
151–156: За квалификацията на непедагогическите кадри – „Как да работим с агресивните деца?“
[About the Qualifi cation of Non-Pedagogic Staff – How to Work with Aggressive Children?] /
Юлия Дончева / Julia Doncheva
156–162: Делегиране на права чрез комисиите в детската градина
[Delegating Rights Through Kindergarten Committees] /
Маргарита Абрашева / Martha Abrasheva
162–167: Иновационни и интерактивни методи в квалификационната дейност на педагогическия колектив
[Innovative and Interactive Methods of Qualifying the Pedagogic Team] /
Стоилка Ташева / Stoilka Tasheva / Севда Лукайчева / Sevda Lykaychev
372–375: Противопоставяне
[Oppositions]/
П. Ердниев / P. Erdniev
449–458: С иновативен поглед към личността на детето
[With Innovative Insight into the Child’s Personality] /
Маргарита Абрашева / Margarita Abrasheva, Любимка Габрова / Lyubimka Gabrovа
458–462: За агресията при децата от предучилищна възраст
[About the Children’s Aggression in Preschool Age] /
Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova
НАУЧНО-ПРИЛОЖНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
APPLIED EDUCATIONAL RESEARCHES
109–118: Самооценка на дидактическата компетентност на студентите от специалностите
„Предучилищна и начална училищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика с чужд език“
[Self-Assessment of Didactical Competence of Students in Preschool and Primary School Education
and in Primary School Education with Foreign Language] /
Мария Тенева /Mariya Teneva
118–126: Съвременното развитие и особености на детската игра
[Contemporary Development and Peculiarities of a Child Play] /
Иван Миленски / Ivan Milenski
126–135: Значение на детското любопитство в процеса на опознаване
и стимулиране на интересите към природата
[Signifi cance of Children’s Curiosity in the Process of Learning and Stimulating Interests Towards the Nature] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
135–143: Прилагане на компютризирана схема по предмета „Човекът и природата“ в начална училищна степен
за обучение на ученици с интелектуални затруднения
[Applying a Computer Sheme for Teaching Students with Mental Problems in Man and Nature Lessons] /
Милен Замфиров / Milen Zamfirov
327–362 Актуални аспекти на образованието по социални дейности в контекста на стратегическото планиране
за развитие на социалните услуги
[Actual Aspects of Education in Social Activities in the Context of the Strategic Planning for Development of Social Services] /
Сашо Нунев / Sasho Nunev
362–367: Детепътува в автомобила
[A Children Traveling in Car] /
Красимира Михайлова / Krassimira Michaylova
367–372: Ролята на възрастните приформиране на нагласи за тютюнопушене при 4–5–6-годишни деца
[The Role of Adults in the Formation of 4–5–6 Years Old Children Attitudes for Smoking] /
Вилия Великова / Vilia Velikova
НОВИ КНИГИ / NEW PUBLICATIONS
375–377: Книгата „Наркоманията – бич върху нашите чеда“, принос на една изявенаучителка в борбата
със зависимостта от наркотиците сред младите хора
[„The Narcotic Addiction – A Scourge For Our Children“, A Contribution /
Of One Manifested Teacher For The Fight Against The Dependency On Drugs Amongst The Young“] /
Иванка Атанасова / Ivanka Atanasova
ОБРАЗОВАНИЕИКУЛТУРА / EDUCATION AND CULTURE
757–769: Идеите и възгледите наВасилМанов за социалната педагогика
[Manov’s Ideas and Views on Social Pedagogy] /
Клавдия Сапунджиева / Klavdia Sapundjieva
769–779: Мечтата за свобода и педагогиката
[The Dream of Freedom and Pedagogy] /
Йордан Колев / Jordan Kolev
779–796: Откриване на детството като културно-исторически феномен
[Discovering the Childhood as a Cultural and Historical Phenomenon] /
Милка Терзийска / Milka Terziyska
ОБРАЗОВАНИЕ, КУЛТУРА, РЕЛИГИЯ / EDUCATION, CULTURE, RELIGION
595–608: Образованието на бъдещето
[The Future of Education] /
Боян Лалов / Boyan Lalov
608–617: Напразни или ненапразни са усилията на любовта?
Преподаване на Шекспир посредством театър в Софийския университет
[Abours Lost or Labours Won? Teaching Shakespeare Through Performance At Sofi a University] /
Георги Няголов / Georgi Niagolоv
617–627: Взаимодействиетона образователни, религиозни иинтеркултурни ценности в историята на румънския народ
[Interaction of Educational, Religious and Intercultural Values in The History of Romanian People] /
Дорин Опри / Dorin Corneliu Opri
ОТЗВУКОТ АКТУАЛНИСЪБИТИЯ / ECHO CURRENT EVENTS
1237–1248: Петата национална конференция по предучилищно образование
„Во-димбъдещето за ръка“ – Велико Търново, 2012, през погледа на чуждестранните гости
[The Fifth Conference to Preschool Education“Taking the Future by the Hand“ – Veliko Tarnovo,
2012 in the Opinion of the Foreign Guests] /
Екатерина Миновска / Ekaterina Minovska
ПЕДАГОГИЧЕСКИРАКУРСИ / PEDAGOGICAL PERSPECTIVES
1343–1350: Радостта от познанието – неизчерпаемресурс за поколенията
[The Joy from the Knowledge – Inexhaustible Resource for the Generations] /
Боян Лалов / Boyan Lalov
1350–1359: Идеите на Учителя за възпитанието и образованието – с днешна дата
[Petar Dunov’s Ideas about Education Today] /
Илка Бирова / Ilka Birova
ПРАВНОИГРАЖДАНСКООБРАЗОВАНИЕ / LEGAL AND CIVIC EDUCATION
903–917: За правата на детето и възпитанието
[About Child’s Rights and Upbringing (Education)] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova
917–932: Педагогически проекции на идеята за „космополитното гражданство“
[Pedagogical Projections of the Idea for „Cosmopolitan Citizenship“] /
Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova
932–940: Приносът на родителите за училищния климат и гражданското общество
[Parents’ Contribution to the School Climate and to the Civil Society] /
Марияна Георгиева / Mariyana Georgieva
ПРИЛОЖНИИЗСЛЕДВАНИЯ / APPLIED RESEARCHES
627–648: Мениджмънтнаученическияклас – едназначиматемаспродължение
[Classroom Management – A Topic for Further Consideration] /
Силвия Николаева / Silvia Nikolaeva
648–660: Използване на електронното портфолио на учащия в процеса на обучение
[Use of Learner’s e-Portfolio in Instruction] /
Галина Георгиева / Galina Georgieva
660–666: Значение на детската игра
[The Importance of Children’s Play] /
Ася Велева / Asya Veleva
666–672: Още една идея
[Another Idea] /
Галина Стоянова / Galina Stoyanova
672–679: Българскотонароднотворчество – изворна красотаиродолюбие
[Bulgarian folklore – a source of beauty and patriotism] /
Анна Иванова / Anna Ivanova
796–803: Конфликтитемежду децата в предучилищна група
[Conflicts between prescool children] /
Антоанета Първановска / Antoaneta Parvanovska
803–808: Творчеството на учителя в детската градина заформиране на игрова култура чрез театрализирана игра
[Creativity of teachers in kindergardens for formation of culture game by game drama] /
Милка Тодороваа / Milka Todorova
808–821: Институционализираното гражданско участие на родителите в управлението на детската градина
[The Institutionalized Civil Participation of Parents in the Kindergarten Management] /
Цеца Георгиева / Tsetsa Georgieva
821–827: Модели на взаимодействиемежду семейството, детската градина и началното училище
[The Family in the Kindergarten And tn the Primary School – Patterns Of Interaction] /
Светла Терзиева / Svetla Terzieva
827–846: Теоретичен аспект на проектнобазираното обучение
[A Theoretical Aspect of the Project-Based Learning] /
Тонка Панайотова / Tonka Panayotova
846–852: За някои педагогически аспекти при работа по проект, базирани на обучението по английски език
[For Some Pedagogical Aspects on the Project Work Based of the Education in English] /
Мариета Маркова / Marieta Markova
852–868: Връзките събиране–изваждане и умножение–деление и пропедевтиката на понятието уравнение
в началното обучение по математика
[The Interrelations Between Addition–Subtraction and Multiplication–Division and The Preliminary Teaching
of The Concept of an Equation in Primary School Course of Mathematics ] /
Иванка Минчева / Ivanka Mincheva
868–873: Родителите и другите възрастни – партньори и помощници на учителите в процеса
на образование и възпитание на децата
[Parents and Other Adults as Partners and Assistants of Teachers in Children’s’ Education and Upbringing] /
Десислава Дянкова / Радка Пенева / Desislava Dyankova / Radka Peneva
873–884: Особености на ученето чрез диалог в природонаучното обучение в началното училище
[Features of Learning Through the Dialogue in Science Education at Primary School] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
1146–1166: Как да превърнем класната стая в сцена, на която децата учат. Драма-техники
[How to Transform the Classroom Into a Stage, Where the Children Can Study. Drama Technics] /
Радка Василева / Radka Vassileva
1166–1180: НепознатиятСократ: критиканаСократоватабеседавобразованието /
[The Unknown Socrates: Criticizing the Socratic Dialogue in Education] /
Веска Гювийска /Veska Guviiska
1180–1197: Самооценка и трудности в развитието при деца и юноши на разведени родители
[Self-Assessment and Developmental Diffi culties in Children and Adolescents of Divorced Parents] /
Боряна Теодосиева / Boryana Teodosieva
1197–1204: Речевото развитие на децата от подготвителната за училище група
[Talkative Development of Children From Pre-School Kindergarden Group] /
Величка Ихтиманска / Velichka Ihtimanska
1204–1211: Детската градина – основен фактор за овладяване на българския език при децата билингви
[The Kindergarten – Main Factor in Mastering Bulgarian Language for Bilingual Children] /
Мария Игнатова / Maria Ignatova
ПРОФЕСИОНАЛНА ПЕДАГОГИКА / PROFESSIONAL EDUCATION
1117–1135: Професия и професионална дейност – основни категории в професионалната педагогика /
[Profession and Professional Activity – Basic Categories in the Professional Training] /
Антонина Недкова / Antonina Nedkova
1135–1146: Между вертикала и хоризонтала, или модел за обвързване между професионалната квалификация
и кариерното развитие на учителите
[Between Vertical and Horizontal or Model for Binding Between Professional Qualifi cation and Career
Development of the Teachers] /
Илиана Петкова / Iliana Petkova
СПОДЕЛЕНО / SHARED EXPERIENCE
725–732: Финландия – образованието като национална ценност
[Finland – Education as a national Value] /
Дина Димитрова / Dina Dimitrova
1043–1050: Теорията на професор Рувен Фойерщайн и произтичащите от нея инструменти за стимулиране
на когнитивното развитие
[Prof. Reuven Feuerstein’s Theory and the Instruments for Stimulating the Cognitive Development that Come from It.] /
Женя Милушева / Jenya Miloucheva
СРАВНИТЕЛНО ОБРАЗОВАНИЕ / COMPARATIVE EDUCATION
1095–1102: Училищнимрежи за обучение в Aнглия: условия за развитие
[School-Based Learning Networks in England: Conditions for Development] /
АлександраКовачева / Alexandra Kovacheva
1102–1117: Этапыстановления и развития этнического компонента в содержании высшего педагогического
образования в Kазахстане
[Formation and Development Stages of Ethnic Component in The Content of Higher
Pedagogical Education in Kazakhstan] /
Шакира Мухтарова / Shakira Mukhtarova
1248–1260: Changes in University Teaching – the Road from Knowledge to Competencies /
Sladana Anzelkovic, Zorica Stanisavljević Petrović
СЪВРЕМЕННИИНТЕРДИСЦИПЛИННИРАКУРСИ / CONTEMPORARY INTERDISCIPLINARY PERSPECTIVES
940–959:Дислексията от психолингвистично гледище
[Dyslexia in a Pshycholinguistic Aspect] /
Стела Богомилова / Stela Bogomilova
ТЕОРЕТИЧНИИЗСЛЕДВАНИЯ / THEORETICAL RESEARCHES
419–430: Аспектиза същносттана гражданското образование
[Aspects about the Essence of Civic Education] /
Цецка Коларова / Tsetska Kolarova
ТЕОРЕТИЧНИ И НАУЧНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ /
THEORETICAL AND SCIENTIFICAL RESEARCHES
1478–1497: Динамика на отношението: емоционална интелигентност – етнически предразсъдъци и стереотипи
[Dynamics of Relationship: Emotional Intelligence – Ethnic Prejudices and Stereotypes] /
Елена Витанова / Elena Vitanova
1497–1509: Диагностика и профилактика суицидального поведения школьников и молодежи /
[Diagnosis and Prevention of Suicidal Behaviour of School Children and Youth] /
Gulmira Kassen, Aigerim Mynbayeva
1509–1521: Възглединаучениците заправото, законаинаказанията
[Views of the Students for the Right, the Law and the Penalties] /
Наталия Витанова / Natalia Vitanova
1521–1542: Технологичен модел на развлечението като допълнителна форма на педагогическо взаимодействие
в условията на детската градина
[Technological Мodel of Еntertainment Used as an Additional form of Pedagogical Interaction in the Kindergarten] /
Галина Благомилова / Galina Blagomilova
ТЕОРЕТИЧНИИПРИЛОЖНИИЗСЛЕДВАНИЯ / THEORETICAL AND APPLIED RESEARCHES
959–979:Изследваненаетническитепредразсъдъцинамладитебългари
[Study of Ethnic Prejudices of Young Bulgarians] /
Зорница Ганева / Zornitza Ganeva
979–986: В помощ на оценката на риска от възникване на зависимости в юношеска възраст /
[Support to the assessment of addiction risk during adolescence] /
Юри Кацаров Yuri Katsarov
986–993: Ефективност в управлението и организацията на детската градина
[Efficiency of Kindergarten in the Management and Organization] /
Милкана Мушанова / Milkana Mouchanova
993–1001: Образователните софтуерни продукти в часовете по български език и литература в I–IV клас –
на какви изисквания трябва да отговарят? /
[Educational Software Products in the Hours in Bulgarian Language and Literature in I–IV Class –
Of What Rules Laid Down by Must Meet?] /
Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska
1001–1012: Модел на езиково и креативно развитие на 2–10-годишни деца
[Model for Language and Creative Development of 2-10 Years Old Children] /
Цветелина Панайотова / Tzvetelina Panaiotova
1012–1020: Подготовка за ограмотяване на 6-7 годишните деца
[Training for Liquidation of Illiteracy of the 6 to 7 Years Old Children] /
Виолета Златева / Violeta Zlateva
1271–1296: Контролнооценъчните умения на учителите
[Teacher’s Skils for Control and Evaluation] /
Николай Колишев / Nicolai Kolishev
1296–1314: Проектнобазиранотообразованиевинтеркултурнасреда
[Project Based Education in the Multicultural Environment] /
Ксения Семизорова / Ksenia Semizorova
1314–1319: Практически подходи за формиране на екологично поведение в детската градина
[Practical Approaches to Formation of Environmental Behaviour in Kindergarten] /
Веселка Матеева, Таня Александрова, Юлия Чокова / Vesselka Mateeva, Tania Aleksandrova, Julia Chokova
1319–1331: Учим се да работим по проекти
[We learn to work on projects] /
Тонка Панайотова / Tonka Panayotova
1331–1343: Подготовка на 6–7-годишните деца за писане
[Preparation of 6–7 year olds writing] /
Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova
ТЕОРИЯИОПИТ / THEORY & PRACTICE
19–29: Хартата наСъвета на Европа за образованието за демократично гражданство и образованието по правата
на човека – проекции върху педагогическата теория и практика
[The Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education –
Projections on Education Theory and Practice] /
Сийка Чавдарова-Костова / Habil Siyka Chavdarova – Kostova
29–42: Международното изследване на гражданското образование (ICCS) и неговото значение
за образователната практика
[The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) and its Relevance for Educational Practice] /
Клаудия Ленц / Claudia Lenz
42–56: За човешките и детските права и условията, които ги правят реалност в сектора на образованието
[About Human and Children’s Rights and Circumstances Which Make them Reality in the Education Sector] /
Вяра Гюрова / Viara Gyurova
56–68: Възприятия, нагласи и ценности на българските ученици в областта на гражданското образование
[Civic Perceptions, Values and Attitudes of Bulgarian Students – National Findings from the IEA International Civic
and Citizenship Education Study – ICCS 2009] /
Светла Петрова / Svetla Petrova
68–79: Гражданско образование при студенти с педагогически профил
[Civic Education for Students With Educational Profile] /
Цонка Каснакова-Иванова / Tsonka Kasnakova-Ivanova
79–91: Европейско кариерно образование в български условия (как отново да наваксваме)
[Carrier Education Under the Bulgarian Conditions – How to Catch Up Once Again] /
Яна Рашева-Мерджанова / Yana Rascheva-Merdjanova
91–109: Децата вцелевите рисковигрупиза социалниуслуги
[Children in Focused Social Services Risk Groups] /
Цецка Коларова / Tsetska Kolarova
213–228:Социална значимостна родителскитеправаизадължения
[Social Importance of Parents’ Rights and Obligations] /
Цецка Коларова / Tsetska Kolarova
228–237: Методи за оценка на ранното когнитивно развитие
[Methods for Evaluation of early Cognitive Development] /
Хариета Манолова / Harieta Manolova
237–247: Цифрите в света на детето (45 методически похвата за предучилищна подготовка)
[The Figures in a Child’s World (45 Methodical Techniques for Preschool Preparation) ] /
Даринка Гълъбова / Darinka Galabova
247–262: Системаотупражнения зарешаваненапроститекстовизадачив I клас
[System of Exercises for solving Simple Text Problems for I Grade] /
Велина Пенчева / Velina Pencheva
262–274: Възможностинаучебницитепо „Човекътиприродата“ за III класзастимулираненадетскитеинтереси
[Possibilities of the Textbooks on the Subject“ Man and Nature“ for III Grade for stimulating Children’s Interests] /
Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
274–285: Приложението на програмата „Развитие на критическотомислене чрез четене и писане“
по учебния предмет „Човекът и природата“ в IV клас
[Implementation of strategies for the program „Reading and Writing for Critical Thinking – RWCT“ in the
teaching of the subject Man and Nature in IV grade] /
Даниела Димова / Daniela Dimova
285–297: Художествени техники за активизиране на въображението при 7-годишни деца
в обучението по изобразително изкуство
[Art Techniques for activating the Imagination of Seven-Year-Old Children in Art Classes] /
Лиляна Расокова / Lilyana Rasokova
297–317: Енциклопедични знания за любопитковци – помощен материал по глобалната тема „Слънчева система“
[Encyclopedic knowledge for student, with a strong interest – supporting material on global theme:“Solar System“] /
Соня Георгиева / Sonya Georgieva, Петър Цанков / Petar Cancov
317–327: Родителите – партньори на училището. Практически идеи за привличане на родителите роми
като партньори на училището
[The Parents – Partners of the School. Practical Ideas for Appealing Parents of Rome origin as School Partners] /
Дияна Димитрова / Diyana Dimitrova
ТРАДИЦИЯИСЪВРЕМЕННОСТ / TRADITION AND MODERN TIMES
551–560: Поява и развитие на предучилищното възпитание в община Хитрино, област Шумен
[The Rise and Development of Preschool Education at Municipality of Hitrino, Shumen District] /
Антонина Стоянова / Antonina Stoynova
560–566: Петдесет години Целодневна детска градина „Изворче“ в Перник
[Fifty Years All Day Kindergarten 8″Izvorche“ in Pernik] / |
Нонка Кръстева / Nonka Krasteva
ЧУЖДЕСТРАНЕНСЪВРЕМЕНЕНОПИТ / FOREIGN MODERN EXPERIENCE
438–449: Предучилищното образование в Република Чехияи в европейския контекст
[Preschool Education in Czech Republic in the European Context] /
Иржи Прокоп / Jiří Prokop
ЮБИЛЕЙ / ANNIVERSARY
377–380: ЗдравкаНовакова – преподавателитворец
[Zdravka Novakova – Lecturer and Creator] /
Здравко Лалчев / Zdravko Lalchev, Маргарита Върбанова / Margarita Varbanova
1359–1366: Достоен живот, отдаден на просвещението… (Проф. Стойка Здравкова –
един съвременен будител, на 70 години)
[A Dignifi ed Life, Devoted to Enlightment. Prof. Stoyka Zdravkova – a contemporary educator, 70 years old] /
Галя Христозова / Galya Hristozova
1394–1404: ЯНУШ KОРЧАК – ВЕЛИК ХУМАНИСТ И ПЕДАГОГ /
JANUSZ KORCZAK – GREAT HUMANIST АND PEDAGOGUE
1404–1411: ЕВОЛЮЦИЯ НА ПРАВАТА НА ДЕТЕТО / EVOLUTION OF THE RIGHTS OF THE CHILD
1411–1416: Законът на Корчак за социално приобщаване на децата. Детско гражданство
[The Korczak’s Right to Social Participation of Children the Citizenship of Children] /
Марек Михалак / Marek Michalak
1416–1426: Модел на социално възпитание в творчеството на януш корчак
[Models of Social Education of Janusz Korczak Work] /
Траян Попкочев / Trayan Popkochev
1426–1434: За детето, детството или наука за него?
[For the Child, Childhood and the Children Research?] /
Албена Чавдарова / Albena Chavdarova
1434–1445: On the Rights of Small Children Raised Outside Families /
Maria Kolankiewicz
1445–1453: Съвременен отзвук на посланията на Януш Корчак за детството, децата и техните права
[Contemporary Echo of the Janusz Korczak’s Messages for the Childhood, Children and Their Rights] /
Сийка Чавдарова-Костова / Siyka Chavdarova-Kostova
1453–1462: „Restless Boys“ by Janusz Korczak. Seven Portraits /
Małgorzata Chrobak
1462–1478: Януш Kорчак – душата на детето
[Janusz Korczak – Hеаrt of the Child] /
Валентин Вергилов / Valentin Vergilov