SOUTH-WEST UNIVERSITY „NEOFIT RILSKI“ – RESEARCH ACTIVITY /
ЮГОЗАПАДЕН УНИВЕРСИТЕТ „НЕОФИТ РИЛСКИ“ – ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Място на интерактивните методи на обучение в съвременното образование /
[The Role of Interactive Methods of Education in Modern Education] /
Добринка Тодорина, Dobrinka Todorina – стр. 807
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Възпитание и превенция: концептуални и терминологични уточнения/
Upbringinig and Prevention: [Conceptual and Terminological Clarifications] /
Снежана Попова, Snezhana Popova – стр. 847
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Интегрираното обучение на деца със СОП като предизвикателство пред учителите от общата образователна среда /
[The Integrated Education of Children with SEN as a Challenge for Teachers from the Mainstream Educational Environment] /
Пелагия Терзийска, Pelagia Terziyska – стр. 862
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Науката за спорта (спортология) / [Science of Sport (Sportologiya)] /
Кирил Костов, Kiril Kostov – стр. 872
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Възхвала на Еразъм: за един възможен прочит на „Възхвала на глупостта“ /
[Praise of Erasmus: a Possible Interpretation of ‘Praise of Folly’] /
Веска Гювийска, Veska Guviiska – стр. 888
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Пролетаризация или професионализация – трудният избор на учител- ската професия /
[Proletarianization or Professionalization – the Teaching Profession’s Difficult Choice] /
Емилия Божкова, Веска Вардарева, Emiliya Bozhkova, Veska Vardareva – стр. 899
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Опитът на ФРГ в дуалната система на обучение и възможности за използването му в нашата страна /
[German Experience in the Dual System of Training and the Possibilities of its Use in our Country] /
Елена Бояджиева, Elena Bojadshieva – стр. 911
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Приложението на методологията на Общата европейска езикова рам- ка (ОЕЕР) за анализ на контекста на употреба на съвременния език /
[Applying the Methods of the Common European Framework of Reference for Languages (Cefr) to the Analysis of the Context of Use of a Modern Language] /
Бистра Дудева, Bistra Dudeva – стр. 927
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Специфика на персонализираното учене в процеса на опознаване и стимулиране на интересите на учениците от началното училище към природата /
Specific of Personalised Learning in the Process of Knowing and Stimulating the Interests of Primary School Childern Towards the Nature /
Иванка Кирилова, Ivanka Kirilova – стр. 940
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
BOOKS / КНИЖНИНА
Нова и полезна книга / [New and Useful Book] /
Божидара Кривирадева, Bozhidara Kriviradeva – стр. 951
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 954
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 956
МЯСТО НА ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ В СЪВРЕМЕННОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Добринка Тодорина
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Представени са мястото и значението на интерактивните мето- ди в съвременното образование, теоретични основи, равнища на проявление, класифициране и специфика, съчетание и избор, суот-анализ, предпоставки за ефективност, приложение в началното и във висшето училище, дидактиче- ски технологии за педагогическо взаимодействие в началното и във висшето училище.
Keywords: interactive methods, characteristic of the interactive methods, effectiveness of the interactive methods, conditions, application
THE ROLE OF INTERACTIVE METHODS OF EDUCATION IN MODERN EDUCATION
Abstract. The role and the importance of interactive methods in modern education is presented, their theoretical bases, levels of manifestation, classification and specificity combination and selection, SWOT analysis, conditions for effectiveness, use in elementary and high school, teaching technology for pedagogical interaction in elementary and high school.
Prof. Dobrinka Todorina, DSc
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ВЪЗПИТАНИЕ И ПРЕВЕНЦИЯ: КОНЦЕПТУАЛНИ И ТЕРМИНОЛОГИЧНИ УТОЧНЕНИЯ
Снежана Попова
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Основният акцент в проучването е върху концептуализирането на значението на възпитанието за превенцията на проблемното детско поведение. Настоящата разработка утвърждава идеята, че превантивните аспекти на въз- питанието са най-важната част от цялостната система за предпазване от антиобществени прояви. Акцентът върху ро лята на възпитанието като защитен фактор разширява обхвата на научния анализ, като вниманието се съсредоточава върху многообразните контекстуални възпитателни фактори, които доприна- сят за преодоляване на деструктивността, социалната агресия и междуличност- ните конфликти в общуването и подпомагат развитието на социалната компе- тентност и емоционалната устойчивост на подрастващите. Теоретизирането на функционалното предназначение на възпитателните взаимодействия в цялостната система за превенция на асоциалните прояви на подрастващите съдейства за постигане на по-цялостно и адекватно разбиране на въпросите, свързани с детските и юношеските проблемни поведения.
Keywords: upbringing, Bulgarian society, preventive aspects of upbringing, authoritarian upbringing, preventive programs
UPBRINGINIG AND PREVENTION: CONCEPTUAL AND TERMINOLOGICAL CLARIFICATIONS
Abstract. The main focus of the study is on the conceptualization of the importance of upbringinig for the prevention of child behavior. This paper confirms the idea that the preventive aspects of upbringinig are the most important part of the overall system to prevent anti-social behavior. The emphasis on the role of upbringinig as a protective factor extends the scientific analysis focuses on the diverse educational contextual factors that contribute to overcome the destructiveness, social aggression and interpersonal confl icts in communication and support the development of social competence and emotional stability of adolescents. Theorizing the function of educational interactions in the overall system to prevent antisocial behavior of adolescents contributes to achieving full and adequate understanding of issues related to child and adolescent problem behaviors.
Dr. Snezhana Popova, Assoc. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Pedagogy
ИНТЕГРИРАНОТО ОБУЧЕНИЕ НА ДЕЦА СЪС СОП
КАТО ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО ПРЕД УЧИТЕЛИТЕ ОТ ОБЩАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА
Пелагия Терзийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. В статията се извежда тезата, че интегрираното обучение е многостранно предизвикателство, чието проявление има различни аспекти. По- конкретно вниманието се насочва към съвместното обучение на децата в норма и децата със специални образователни потребности (СОП) като предизвикател- ство към учителите от общообразователната среда. Представят се възможни подходи, похвати и стратегии на работа, които учителят може да използва в ра- ботата си с учениците със СОП в условията на интегрираното обучение.
Keywords: children with special educational needs, mainstream educational environment, integrated education, challenge, teachers
THE INTEGRATED EDUCATION OF CHILDREN WITH SEN AS A
CHALLENGE FOR TEACHERS FROM THE MAINSTREAM EDUCATIONAL ENVIRONMENT
Abstract. The article outputs the thesis that integrated education is a multilateral challenge, whose expression has different aspects. More specifically attention is given on the collaborative learning of children in norm and children with special educational needs (SEN) as a challenge to teachers in the mainstream school and kindergarden. The article presents the possible approaches, techniques and strategies of teaching, that the teacher can use in his work when he teaches children with SEN in conditions of the integrated education.
Dr. Pelagia Terziyska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
НАУКАТА ЗА СПОРТА
(СПОРТОЛОГИЯ)
Кирил Костов
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Въпросът за това, дали има обособена самостоятелна наука за спорта, или с изучаването на тази социално значима човешка дейност се „за- нимават“ други науки, винаги е предизвиквал интерес и размисъл сред науч- ната общественост, проявяваща интерес към теорията и практиката на спорта. В настоящата статия се прави опит да се „хвърли светлина“ върху тази диску- сионна проблематика, като с необходимите аргументи се защитава тезата, че социалният феномен „спорт“ (спортната дейност), в своята интегралност като реализация и резултат, в своята единност, като форми, средства и методи за тренировка, в своята същност, като специфична част от личните и социални- те активности на човека, проявени, най-общо казано, като спортна активност, се изучава (изследва) цялостно и задълбочено от „единната спортна наука“ – спортология.
Keywords: sportologiya, methodology, research, scientific knowledge
SCIENCE OF SPORT
(SPORTOLOGIYA)
Abstract. The question of whether a separate science of sport exists or studying this socially important human activity is a matter studied by other sciences, has always evoked interest and refl ection among the scientific community that has interest in the theory and practice of sport. This article is an attempt to explain, to clear this controversial issue, as with the help of the necessary arguments we defend the thesis that social phenomenon “sport” (sports activities) in its integrality as implementation and result, in its unity as forms, means and methods of training, in its essence, as a specific part of the personal and social activities, developed, generally speaking, as a sports activity, is studied (is explored) completely and thoroughly by “united sports science” – sportologiya.
Prof. Kiril Kostov, DSc
Department of Theory and Practice of Physical Education
South-West University “Neofit Rilski”
ВЪЗХВАЛА НА ЕРАЗЪМ: ЗА ЕДИН ВЪЗМОЖЕН ПРОЧИТ НА „ВЪЗХВАЛА НА ГЛУПОСТТА“
Веска Гювийска
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Научният текст е теоретичното проучване през времето на култово- то произведение „Възхвала на глупостта“ на известния европейски мислител от XV век Еразъм Ротердамски. Прочитът е направен чрез аналогии с модернистич- ни и постмодернистични теории и автори. Целта е да се направи връзка между предходници и последователи, където минало и бъдеще непрекъснато разменят местата си в хода на интерпретация и позволяват случването на херменевтичния кръг по проблема за „мисленето“. Последното е интерпретирано в контекста на „Възхвала на глупостта“, където „глупостта“ не е отрицание на „мисленето“, а нейно продължение като идеология на човешкото общество, независимо от исто- рическите епохи и ситуации. Като идеология, „глупостта“ прониква във всички обществени сфери и създава предпоставки за самоотричането на личността.
Keywords: common sense, intelligence, morality, institutions, socialroles, education, irony, social satire, thinking models, criticism
PRAISE OF ERASMUS: A POSSIBLE INTERPRETATION OF „PRAISE OF FOLLY”
Abstract. This scientific text is a theoretical study through time of the well- known work ‘Praise of Folly’ by the famous European scholar Erasmus of Rot- terdam (15th century A.D.). The analysis is made through comparison by analogy with modern and postmodern theories and authors. The aim is to make a connection between the predecessors and their followers where the past and the future con- stantly change their places in the process of interpretation and allow the occurrence of the hermeneutic circle of the problem of ‘thinking’. Thinking is being interpreted within the context of ‘Praise of Folly’ where folly is not the antipode of thinking but its natural continuation in the ideology of human society regardless of historical times and situations. As an ideology , folly exists in all spheres of society and thus creates the prerequisites for self-denial of the individual.
Dr. Veska Guviiska, Assoc. Prof.
Faculty of Pedagogy
South-West University „Neofit Rilski“
ПРОЛЕТАРИЗАЦИЯ ИЛИ ПРОФЕСИОНАЛИЗАЦИЯ – ТРУДНИЯТ ИЗБОР НА УЧИТЕЛСКАТА ПРОФЕСИЯ
Емилия Божкова
Веска Вардарева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Водещата теза е свързана с интерпретирането на учителския труд и професия от педагогическа и социално-антропологическа гледна точка. Според степента на свободната професионална инициатива на субектите на училищната институция се анализират аспекти и модели, определящи стату- та, функциите и съдържанието на подготовката, квалификацията и непрекъс- натата подготовка на учителите. Дискутират се ефекти от демократизацията на учителската професия, алтернативността и възможностите за развитието Ӝ. Отбелязват се политическият и финансовият дискурс към проблема и бързите промени на пазара на труда. Акцентира се върху спецификата на училищното образование и квалификационните процеси, като се посочват допълнителни отражения, свързани с промяната на условията на педагогическия труд.
Keywords: teaching profession, professionalization, politicization, model of minimal competence, model of open professionalism
PROLETARIANIZATION OR PROFESSIONALIZATION – THE TEACHING PROFESSION’S DIFFICULT CHOICE
Abstract. The main thesis of this article is closely examining the issue of interpreting the individual teachers’ work and teaching as a profession on the whole. The paper explores these from their pedagogical aspect but also examines them in terms of an socio-anthropological manner. Furthermore, according to the degree of the individuals’ freedom of choice in their professional initiative, a great number of particular aspects and models in the educational field are examined in-depth. More specifically, those are defining the statute, the functions and the content of the instruction in addition to describing the qualification and the continuing professional training of the individual pedagogues. What is more, the consequences of the long-term democratization process on the teaching profession itself also discussed here, as well as, its future possible path of development. In addition of exploring the ways in which the profession could develop, information of its alternatives is also presented in this article. Moreover, the main issue here is also approached through including it in the political and economic discourse, in turn, assessing the rapid but of tremendous importance effects of the market-economy change. In this paper, the particularities of the elementary, secondary and vocational education are strongly emphasized, more specifically, by pointing out additional complications and refl ections relating to the changes in the conditions of the pedagogical profession. Similarly, the qualification processes are also taken into account.
Dr. Emiliya Bozhkova, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilsky”
Dr. Veska Vardareva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilsky”
ОПИТЪТ НА ФРГ В ДУАЛНАТА СИСТЕМА НА ОБУЧЕНИЕ И ВЪЗМОЖНОСТИ
ЗА ИЗПОЛЗВАНЕТО МУ В НАШАТА СТРАНА
Елена Бояджиева
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
Резюме. Статията представя основните характеристики, предимствата и недостатъците на дуалната система на обучение в Германия. Разгледани са първите стъпки в нейното частично прилагане в България на базата на опита от сътрудничеството между три професионални гимназии и три предприятия (двe от които германски, работещи в нашата страна). Посочени са съществува- щите препятствия от юридически, финансов и друг характер.
Keywords: dual training system, advantages, disadvantages, partial implementation in Bulgaria, legal, financial obstacles
GERMAN EXPERIENCE IN THE DUAL SYSTEM OF TRAINING AND THE POSSIBILITIES OF ITS USE IN OUR COUNTRY
Abstract. The article presents the main features, advantages and disadvantages of the dual training system in Germany. The first steps in its partial implementation in Bulgaria are discussed, based on the experience of cooperation between the three professional schools and three businesses (two of them German). The existing legal, financial and others types of barriers are indicated.
Mrs. Elena Bojadshieva, Assist. Prof.
Department of International Economic Relations
Faculty of Economics
South-West University „Neofit Rilski“
ПРИЛОЖЕНИЕТО НА МЕТОДОЛОГИЯТА НА ОБЩАТА ЕВРОПЕЙСКА ЕЗИКОВА РАМКА (ОЕEР)
ЗА АНАЛИЗ НА КОНТЕКСТА НА УПОТРЕБА НА СЪВРЕМЕННИЯ ЕЗИК
Бистра Дудева
Медицински университет – София
Резюме. Методологията на ОЕEР за анализ на контекста на употреба на съвременните езици предлага подходящи средства за детайлно описание на определена област на контекста. Разглежда се приложението Ӝ при анализ на по-сложна езикова дейност, при която употребата на езика е свързана с при- покриване на повече от един домейн на контекста. Получената информация може да се обогати с данните от анализа на потребностите. На тази основа може да се изработи Контекст на комуникативните приоритети на ползвателя на дадения съвременен език. Това дава възможност за изработване на по-ефективни учебни задачи и програми, особено за целите на висшето образование и обучението през целия живот.
Keywords: Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), methods, modern languages, context
APPLYING THE METHODS OF THE COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES (CEFR)
TO THE ANALYSIS OF THE CONTEXT OF USE OF A MODERN LANGUAGE
Abstract. CEFR methodology for the analysis of the context of the use of modern languages offers appropriate means for a detailed description of a particular area of c ontext. Its application to the analysis of more complex verbal activity, in which language use is connected to the overlap of more than one context domains, is discussed. The obtained information can be enriched with needs analysis data. On this basis the Context of Communication Priorities of the user of a modern language can be designed. This allows for the development of more effective language tasks and curricula, especially for the purpose of higher education and lifelong learning.
Dr. Bistra Dudeva, Assoc. Prof.
Center for Language Training,
Physical Education and Sports
Medical University
Sofia, Bulgaria
СПЕЦИФИКА НА ПЕРСОНАЛИЗИРАНОТО УЧЕНЕ В ПРОЦЕСА НА ОПОЗНАВАНЕ
И СТИМУЛИРАНЕ НА ИНТЕРЕСИТЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ КЪМ ПРИРОДАТА
Иванка Кирилова
Съюз на учените в България
Резюме. В статията се разглежда въпросът за същността и особеностите на персонализираното учене. Посочени са и ключови моменти на персонализи- раното учене, които подпомагат планирането на обучението и пълноценното участие на децата в него. Предложени са конкретни методически варианти, свързани с приложението на персонализираното учене, и са посочени неговите предимства в процеса на опознаване на природата.
Keywords: personalised learning, primary science education
SPECIFIC OF PERSONALISED LEARNING IN THE PROCESS OF KNOWING AND
STIMULATING THE INTERESTS OF PRIMARY SCHOOL CHILDERN TOWARDS THE NATURE
Abstract. The article considers the issue of the nature of personalised learning. Key moments of the personalised learning are pointed out, which facilitates planning the educational process and the active children’s participation. Some concrete methodological options, related to the application of personalised learning are suggested and its advantages in the process of primary science education are outlined.
Dr. Ivanka Kirilova
Union of Scientists in Bulgaria
Божидара Кривирадева
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Вяра Гюрова, Вася Делибалтова „Мениджмънт на процеса на обучение“, Габрово, Екс-Прес, 2014, 186 с.
Резюме. Статията представя съдържанието на книгата на В. Гюрова и В. Делибалтова от Софийския университет „Св. Климент Охридски“ „Мениджмънт на процеса на обучение“ (2013). Книгата съдържа интересни теоретични постановки, свързани с организирането, реализирането, ръководството, контро- ла и оценяването в образователния процес на деца и възрастни учащи се.
Кeywords: educational process, adult learners, students, teachers, teachers of adult learners, leader, manager
NEW AND USEFUL BOOK
Abstract. The article presents the content of the book “Management of educaional process”, written by Prof. Vyara Gyurova and Assoc. Prof. Vasya Delibaltova, Faculty of education, Sofia University “St. Kliment Ohridski”. The book reveals some interesting theoretical approaches about organization, contentment, management, control and evaluation in education of children and adults.
Dr. Bozhidara Kriviradeva, Assoc. Prof.
Faculty of Education
Sofia University