Доц. д-р Ани Епитропова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
https://doi.org/10.53656/ped2023-4s.02
Резюме. Това проучване изследва формирането на ключови и специфични предметни компетентности за описване и представяне на родния край като интегративно ядро на обучението по родинознание. Статията представя процеса и резултатите от експерименталното обучение на студентите в академичния курс по методика на обучението по човекът, природата и обществото. Обосновава се приложимостта на създадения дидактичен модел, включващ алгоритъм за описание и когнитивен цикъл за обучение, насочен към развитие на ключови и специфични за предмета компетентности, които студентите – бъдещи начални учители, трябва да демонстрират в преподавателската си работа. Резултатите от проучването аргументират използването на дидактичния модел в подготовката на бъдещи учители с цел формирането и развитието на компетентности, както и възможността за прилагането му в адаптирани варианти към разнообразно съдържание и области на компетентност.
Ключови думи: компетентности; оценяване на устойчивостта; системно мислене; алгоритъм за описание