Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Facebook
Wikipedia
Български език и литература
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
Няма резултати
Вижте всички резултати
Български език и литература
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Професионално образование Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2021 г.

Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2021, година XXIII

в Съдържание на сп. “Професионално образование”, 2021 г.

КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ

Отвори пълния текст

 


MЕТОДИКА И ОПИТ

Alternative Approaches to Vocational Education and Training

Abstract. In this paper, the author uses the planning cycle developed by Cedefop to compare Vocational Education and Training in England and Bulgaria. In the initial phase he uses reports from the EU, OECD and Cedefop to define the issues being faced in both countries. For the conceptualisation phase, the author focuses on the development of the National Qualifications Framework. Formal adoption is represented by the classification of individual vocational courses. The operational phase is interpreted as: the structure and organisation of schools; the curriculum framework; examples of vocational courses in schools and colleges; and work-based learning.
Finally, a range of analytical strategies at: student; school; municipality; and national level are used to illustrate the monitoring, evaluation and impact phase.
Keywords: approach; vocational education; England; Bulgaria; school; classification

Phil Budgell
Education Leadership Consultancy (UK)

Отвори пълния текст

 

Модел на педагогическа технология за формиране на обществени и граждански компетенции

Резюме. Основният фокус на изследването е съсредоточен върху създаване на нова педагогическа технология за формиране на обществени и граждански компетенции и анализ, базиран на резултатите от проучване с ученици по разглеждания предмет „Околен свят“ в I и II клас – чрез увеличаване на ролята на холистичния подход в образованието и създаване на нова ориентация в бързо променящия се свят, с насърчаване на увереността на учениците и подкрепа за адаптирането им към социална среда.
Ключови думи: обществени и граждански компетенции; модел; технология; холистичен подход

Радостина Божкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“

Отвори пълния текст


ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ

Обучение в метакогнитивна перспектива по строителство и архитектура на гимназиален етап в българското професионално образование

Резюме. За осъществяване на обучение в метакогнитивна перспектива по строителство и архитектура на гимназиален етап е необходимо конструиране на нова обучителна среда. Моделът на обучителна среда, представен в статията, включва нови елементи. За да се приложат ефективно метакогнитивнитe дидактически средства, освен учители и ученици в обучителния процес присъстват още изявени представители на строителния бизнес, студенти по архитектура и строителство, медийна група, специализирана по проблемите на строителството и архитектурата. Освен това моделът предвижда наблюдения, в контекста на темите от учебната програма, които да се провеждат при посещения на строителни обекти и производствени предприятия, както и много съвместни мероприятия със студенти и млади специалисти: иновативни форуми, конкурси.
Проведеното практически ориентирано изследване показва, че за да може професионалното образование да съответства на изискванията и нуждите на пазара на труда, трябва да създаде възможности учениците да възприемат бъдещата професия на метафизично ниво.
Ключови думи: метакогнитивни дидактически средства; обучение в метакогнитивна перспектива; метакогнитивни умения; обучителна среда

Виолетка Цолова
Софийска гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“

Отвори пълния текст

 


УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Същност и класификация на електронните образователни ресурси и приложението на презентациите в учебните часове по „География и икономика“ и „Туризъм“ (гимназиален етап)

Резюме. Разглежда се теоретичната основа на електронните образователни ресурси, в която се извеждат избрани ресурси, които се прилагат в обучението по география и икономика и туризъм. Какво представляват ИКТ и тяхното приложение? Това е основната задача на всеки един учител, който има много приложими мултимедийни технологии във всеки отделен предмет. Описани са насоки за изготвяне, резултат и оценка от аудиторията за изработване на презентации по дадени предмети от направленията география и икономика и уроци по туризъм за гимназиален етап. Проведено е проучване с мнение и оценка от обучените представители. Окончателната оценка на презентацията на учителя беше поставена от учениците.
Ключови думи: мултимедия; технология; презентации; география; туризъм; студенти

Йордан Адолфов
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Отвори пълния текст

 

 

Винен туризъм в Северен централен регион

Резюме. В текста се описват същността и характеристиките на винения туризъм в Русенскиs регион. Разглежда се теорията на винения туризъм и има ли почва за развитие у нас. Обхваната е терминологичната същност с акцент върху взаимовръзките „традиция – иновация“. Представят се проучвания, свързани с производството на грозде по площи, разпределение на лозята по райони и площи на лозята. Разглеждат се винарските изби в региона, отглежданите сортове и бутилираните реколти.
Ключови думи: теория; иновация; вино; туризъм; презентация; грозде; винарна

Иван Бонев
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Отвори пълния текст

 

 

 

Пътят на хляба от древни времена до наши дни. Използване на консерванти при производството на хляб и хлебни изделия

Резюме. Хлябът винаги е присъствал на трапезата, още от най-древни времена. С времето основните суровини за производството на хляба са се запазели, но допълнителните продукти, използвани в рецептурата, са се променяли в зависимост от вкуса и предпочитанията на хората. Като в последните години, поради търсенето на по- голяма трайност на хляба, се налага използването на консерванти.
Ключови думи: теория; иновация; вино; туризъм; презентация; грозде; винарна

Венцислав Харалампиев
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Отвори пълния текст

 

 

Био и екопродукти

Резюме. В тази тема ще разгледаме как се произвеждат био- и екопродуктите и защо са важна част от хранителната ни верига. Биологичното земеделие представлява система за производство на селскостопански продукти, обслужваща възстановяването и рециклирането на природните ресурси. При това производство се опазва околната среда, тъй като се забранява употребата на синтетични пестициди, хербициди, изкуствени торове, растежни регулатори и генетично модифицирани организми, антибиотици и хормони. В сферата на животновъдството биологичното фермерство се основава на естествения начин на отглеждане на животните. Храните от растителен и животински произход се наричат биологични, когато са произведени от лица, притежаващи сертификат за биологично производство, при спазване на правилата за биологично производство и осъществен контрол.
Ключови думи: биологичен продукт; естествен; еко; качество; полезен; органични.

Християна Янкова
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе

Отвори пълния текст

 

 

СподелянеTweetСподеляне
Предишна статия

Сп. „Педагогика“, книжка 1/2021, година XCIII

Следваща статия

Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII

Следваща статия

Сп. „Чуждоезиково обучение“, книжка 1/2021, година XLVIII

Тайните на междузвездната среда

Тайните на междузвездната среда

Огледалните молекули

Огледалните молекули

Последни публикации

  • Сп. „Български език и литература“, книжка 2/2021, година LXIII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2021, година LXIII
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2020 г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2020, година LXII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2020, година LXII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2020, година LXII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 3/2020, година LXII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 2/2020, година LXII
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 1/2020, година LXII
  • Годишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2019 г.
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 6/2019, година LXI
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 5/2019, година LXI
  • Къде е мултимодалната класна стая?
  • Обучение по квалификационни програми за придобиване на професионалноквалификационна степен от учители по български език и литература и по чужд език
  • Християнско смирение и гражданска непримиримост в детското творчество на Константин Величков
  • Формирането на читателски интереси и умения за възприемане на литературни произведения в мултикултурна среда през погледа на съвременни автори на детска литература
  • Универсалност и игрови характер на приказното произведение. Рецепция
  • Translation of Fiction as a Specifi c Form of Bulgarian-Slovak Intercultural Communication II
  • С грижа и отговорност за обучението по български език
  • Когнитивната лингвистика: рефлексии върху едно модерно изследване
  • Кръгла маса по актуални проблеми на съвременния български книжовен език
  • Сп. „Български език и литература“, книжка 4/2019, година LXI
  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • За авторите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент

© 2019 Национално издателство "Аз-буки"

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG