КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ
MЕТОДИКА И ОПИТ
Alternative Approaches to Vocational Education and Training
Abstract. In this paper, the author uses the planning cycle developed by Cedefop to compare Vocational Education and Training in England and Bulgaria. In the initial phase he uses reports from the EU, OECD and Cedefop to define the issues being faced in both countries. For the conceptualisation phase, the author focuses on the development of the National Qualifications Framework. Formal adoption is represented by the classification of individual vocational courses. The operational phase is interpreted as: the structure and organisation of schools; the curriculum framework; examples of vocational courses in schools and colleges; and work-based learning.
Finally, a range of analytical strategies at: student; school; municipality; and national level are used to illustrate the monitoring, evaluation and impact phase.
Keywords: approach; vocational education; England; Bulgaria; school; classification
Phil Budgell
Education Leadership Consultancy (UK)
Модел на педагогическа технология за формиране на обществени и граждански компетенции
Резюме. Основният фокус на изследването е съсредоточен върху създаване на нова педагогическа технология за формиране на обществени и граждански компетенции и анализ, базиран на резултатите от проучване с ученици по разглеждания предмет „Околен свят“ в I и II клас – чрез увеличаване на ролята на холистичния подход в образованието и създаване на нова ориентация в бързо променящия се свят, с насърчаване на увереността на учениците и подкрепа за адаптирането им към социална среда.
Ключови думи: обществени и граждански компетенции; модел; технология; холистичен подход
Радостина Божкова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Обучение в метакогнитивна перспектива по строителство и архитектура на гимназиален етап в българското професионално образование
Резюме. За осъществяване на обучение в метакогнитивна перспектива по строителство и архитектура на гимназиален етап е необходимо конструиране на нова обучителна среда. Моделът на обучителна среда, представен в статията, включва нови елементи. За да се приложат ефективно метакогнитивнитe дидактически средства, освен учители и ученици в обучителния процес присъстват още изявени представители на строителния бизнес, студенти по архитектура и строителство, медийна група, специализирана по проблемите на строителството и архитектурата. Освен това моделът предвижда наблюдения, в контекста на темите от учебната програма, които да се провеждат при посещения на строителни обекти и производствени предприятия, както и много съвместни мероприятия със студенти и млади специалисти: иновативни форуми, конкурси.
Проведеното практически ориентирано изследване показва, че за да може професионалното образование да съответства на изискванията и нуждите на пазара на труда, трябва да създаде възможности учениците да възприемат бъдещата професия на метафизично ниво.
Ключови думи: метакогнитивни дидактически средства; обучение в метакогнитивна перспектива; метакогнитивни умения; обучителна среда
Виолетка Цолова
Софийска гимназия по строителство, архитектура и геодезия „Христо Ботев“
УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Същност и класификация на електронните образователни ресурси и приложението на презентациите в учебните часове по „География и икономика“ и „Туризъм“ (гимназиален етап)
Резюме. Разглежда се теоретичната основа на електронните образователни ресурси, в която се извеждат избрани ресурси, които се прилагат в обучението по география и икономика и туризъм. Какво представляват ИКТ и тяхното приложение? Това е основната задача на всеки един учител, който има много приложими мултимедийни технологии във всеки отделен предмет. Описани са насоки за изготвяне, резултат и оценка от аудиторията за изработване на презентации по дадени предмети от направленията география и икономика и уроци по туризъм за гимназиален етап. Проведено е проучване с мнение и оценка от обучените представители. Окончателната оценка на презентацията на учителя беше поставена от учениците.
Ключови думи: мултимедия; технология; презентации; география; туризъм; студенти
Йордан Адолфов
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Винен туризъм в Северен централен регион
Резюме. В текста се описват същността и характеристиките на винения туризъм в Русенскиs регион. Разглежда се теорията на винения туризъм и има ли почва за развитие у нас. Обхваната е терминологичната същност с акцент върху взаимовръзките „традиция – иновация“. Представят се проучвания, свързани с производството на грозде по площи, разпределение на лозята по райони и площи на лозята. Разглеждат се винарските изби в региона, отглежданите сортове и бутилираните реколти.
Ключови думи: теория; иновация; вино; туризъм; презентация; грозде; винарна
Иван Бонев
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Пътят на хляба от древни времена до наши дни. Използване на консерванти при производството на хляб и хлебни изделия
Резюме. Хлябът винаги е присъствал на трапезата, още от най-древни времена. С времето основните суровини за производството на хляба са се запазели, но допълнителните продукти, използвани в рецептурата, са се променяли в зависимост от вкуса и предпочитанията на хората. Като в последните години, поради търсенето на по- голяма трайност на хляба, се налага използването на консерванти.
Ключови думи: теория; иновация; вино; туризъм; презентация; грозде; винарна
Венцислав Харалампиев
Професионална гимзания по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе
Био и екопродукти
Резюме. В тази тема ще разгледаме как се произвеждат био- и екопродуктите и защо са важна част от хранителната ни верига. Биологичното земеделие представлява система за производство на селскостопански продукти, обслужваща възстановяването и рециклирането на природните ресурси. При това производство се опазва околната среда, тъй като се забранява употребата на синтетични пестициди, хербициди, изкуствени торове, растежни регулатори и генетично модифицирани организми, антибиотици и хормони. В сферата на животновъдството биологичното фермерство се основава на естествения начин на отглеждане на животните. Храните от растителен и животински произход се наричат биологични, когато са произведени от лица, притежаващи сертификат за биологично производство, при спазване на правилата за биологично производство и осъществен контрол.
Ключови думи: биологичен продукт; естествен; еко; качество; полезен; органични.
Християна Янкова
Професионална гимназия по туризъм „Иван П. Павлов“ – Русе