Предварителните представи за учителската професия в контекста на избора ѝ и отказа от нейното практикуване
Проф. д.н. Вася Делибалтова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.01
Резюме. В статията се разглеждат актуалността и изследванията на проблема за избора и оставането в учителската професия на младите хора през призмата на мястото и ролята на предварителните представи на студентите…
“Suggestion” and “Relaxation” in the Design of Learning at School (the Ideas of Georgi Lozanov (Bulgaria) and Israel Shvartz (Russia) in Education)
Dr. Veska Gyuviiska, Assoc. Prof.,
Dr. Mirela Kyuchukova, Assist. Prof.
South-West University „Neofit Rilski“ (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.02
Abstract. The article includes a theoretical overview of the ideas of two scientists: Georgi Lozanov (Bulgaria) and Israel Shvarts (Russia) and an empirical study of their popularity and use by Bulgarian public school teachers…
От рисунка – към снимка
Доц. д-р Камен Теофилов
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.03
Резюме. В статията се предлага модел за изобразителни дейности в VII клас, който се основава на теста на Х. Роршах…
Students’ Perception of the Effectiveness of the Professional Activity of Teachers of Higher Education Institutions: the Influence of Social Conditions
Prof. Dr. Nadiia Vientseva,
Dr. Oksana Orhiiets, Assoc. Prof.,
Dr. Anetta Omelchenko, Assoc. Prof.
Berdyansk State Pedagogical University (Ukraine)
Stanislav Romanchuk
Zaporizhzhia National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.04
Abstract. The article provides a theoretical analysis of scientific approaches to determining the components of teaching effectiveness from the students’ point of view. Three groups of indicators of the teacher’s effectiveness are distinguished: pedagogical mastery,..
Project “Educational and Rehabilitation Hub” in the Conditions of War and Post-War Times: the Alternative Model
Dr. Tetiana Franchuk, Assoc. Prof.,
Dr. Iryna Martsinovska,
Tetiana Valko
Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.05
Abstract. The article offers the basics of creating an educational hub with rehabilitation potential. Approaches to the peculiarities of the organization of this type of activity, including in extreme conditions, were analyzed and systematized…
Училищният маркетинг в контекста на приобщаващото образование
Ас. д-р Мирослав Терзийски
Югозападен университет ,,Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.06
Резюме. Статията представя проучване на ролята на маркетинга в училищната институция в контекста на приобщаващото образование…
Utilizing Field Trips as an Effective Organizational and Pedagogical Solution for Assisting Children to Gain Long-Lasting Knowledge in a Real-World Experiences
Dr. Violeta Georgieva-Hristozova, Assist. Prof.
Trakia University (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.07
Abstract. The present theoretical framework presents challenges regarding the implementation of organized one day trips in kindergartens, especially within the scientific community and state policies related to education…
Lifelong Learning. Online Learning Opportunities
Dr. Szilvia Simándi
Eszterházy Károly Catholic University (Hungary)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.08
Abstract. The paper relates to the practical implementation of lifelong learning, and more closely to its effect related to subjective quality of life…
Подходи и стратегии при обучението на деца с хиперкинетичен синдром и дефицит на вниманието
Елза Цакири
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.10
Резюме. В настоящата статия се представят ефективни подходи и стратегии за подпомагане обучението на деца с хиперкинетичен синдром и дефицит на вниманието (СДВХ), насочени към коригиране и управление на поведението, самоконтрола, повишаване на концентрацията, намаляване на затрудненията в учебния процес…
The Influence of the Humanistic Ideas of H. S. Skovoroda on the Education of a Holistic Personality
Dr. Svitlana Surgova, Assist. Prof.,
Dr. Olena Faichuk, Assist. Prof.
Petro Mohyla Black Sea National University (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2024-2.09
Abstract. By the 300th anniversary of H. S. Skovoroda, the article reveals the scholar’s cultural and pedagogical heritage, the actual views of the innovative teacher in accordance with modern problems of education. The purpose of the article is a theoretical review of the educational system of H.S. Skovoroda as the foundation for the formation of a holistic personality based on the principles of humanism…
75 години световна организация ОМЕП: предучилищното образование в България в перспективата на международния педагогически опит
Доц. д-р Магдалена Стоянова
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Нова монография – „Педагогическа анимация в обучението“
Доц. д-р Галена Иванова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“