ПЕДАГОГИКА
НАУЧНОТЕОРЕТИЧНОИМЕТОДИЧЕСКОСПИСАНИЕ
ГОДИНА LXXXVII, 2015
PEDAGOGY
EDUCATIONAL JOURNAL
VOLUME 87, 2015
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ/ ANNUAL CONTENTS
Страници / Pages
Книжка 1 / Number 1: 1 – 160
Книжка 2 / Number 2: 161 – 320
Книжка 3 / Number 3: 321 – 454
Книжка 4 / Number 4: 455 – 598
Книжка 5 / Number 5: 599 – 742
Книжка 6 / Number 6: 743 – 886
Книжка 7 / Number 7: 887 – 1030
Книжка 8 / Number 8: 1031 – 1176
Книжка 9 / Number 9: 1177 – 1320
30 YEARS OMEP IN BULGARIA / 30 ГОДИНИ ОМЕП В БЪЛГАРИЯ
1148 – 1156: Значимостта на индивидуализацията и диференциацията в педагогическото взаимодействие в детската градина
[The Importance of Individualization and Differentiation for Pedagogical Interactions in Kindergartens] / Розалина Енгелс-Критидис / Razalina Enguels-Kritidis
1157 – 1161: Ролята на конструктивните дейности за развитието на числовите представи при децата от предучилищна възраст
[The Role of Constructive Activities for the Development of Numerical Concepts in Preschool Children ] / Галина Георгиева / Galina Georgieva
1162 – 1170: Провокиране на изобразителна дейност чрез илюстрацията при деца от предучилищна възраст
[Promoting Drawing and Painting Activities via Illustrations in Preschool Children] / Гергана Михайлова-Недкова / Gergana Mihailova-Nedkova
70 YEARS “ANGEL KANCHEV“ UNIVERSITY OF RUSE /
70 ГОДИНИ РУСЕНСКИ УНИВЕРСИТЕТ „АНГЕЛ КЪНЧЕВ“
1041 – 1051: Русенският университет – 70 години възходящо развитие
[University of Ruse – 70 Years Upward Development] / Златоживка Здравкова / Zlatozhivka Zdravkova
1052 – 1065: История на висшето педагогическо образование в Русе
[Нistory of Pedagogical Education in Ruse] / Виолета Ванева / Violeta Vaneva
1066 – 1075: Педагогическото познание в сложния спектър на науките за образованието
[The Pedagogical Knowledge in the Complex Spectrum of Educational Sciences] / Пeтър Петров / Petar Petrov
1076 – 1087: Влияние на феномените „ранно“ и „късно“ родителство върху целевите семейни възпитателни ориентации (съвременно състояние на проблема)
[Influence of Phenomena „Early“ and „Late“ Parenting on the Target of Family Educational Orientations (Current State of the Problem)] / Десислава Стоянова / Desislava Stoyanova
1088 – 1094: Ролята на графичния метод за решаване на физични задачи
[The Role of the Graphical Method for Solving Physical Tasks] / Теменужка Богданова, Бетина Ковачева / Temenuzhka Bogdanova / Betina Kovacheva
1095 – 1102: Валидиране на знания, умения и компетенции, придобити чрез неформално и информално обучение
[Validation of Knowledge, Skills and Competences Acquired through Formal and Informal Learning] / Валентина Василева / Valentina Vassileva
1103 – 1109: „Учене през целия живот“ – водеща ценност за съвременния учител
[“Lifelong Learning” – Leading Value for the Modern Teacher] / Надие Карагьозова / Nadie Karagyozova
1110 –1118: Хистерията в детско-юношеска възраст
[Hysteria in Children and Teens] / Силвия Крушкова / Silvia Kroushkova
1119 – 1130: Дейностите на детето през неговия поглед в съпоставка с гледната точка на семейството и персонала
[Child’s View on Daily Activities in Comparison with the Perspective of Family and Staff] / Лилия Тодорова / Liliya Todorova
1131 – 1140: Теоретико-приложни предизвикателства и проблеми при реализиране на ситуациите в смесената по възраст група в детската градина
[Theoretical And Applied Challenges and Problems in Situation Realization in a Mixed-Age Group in the Kindergarten] / Юлия Дончева / Julia Doncheva
1140 – 1147: Пространственото мислене и показатели за установяване степента му на развитие в начална училищна възраст
[Spatial Thinking and Indicators to Identify the Degree of Development of Spatial Thinking in Primary School] / Маргарита Георгиева / Margarita Guerguieva
125 YEARS OF PRE-SCHOOL EDUCATION IN SHUMEN /
125 ГОДИНИ ПРЕДУЧИЛИЩНО ВЪЗПИТАНИЕ В ШУМЕН
124 – 130: 125 години предучилищно възпитание в Шумен / 125 Years of Pre-School Education in Shumen / Живка Тонева / Zhivka Toneva
BOOKS / КНИЖНИНА
153 – 154: Отзив за книгата „Образователен дизайн (концептуални основания и практически решения)“
[Review for the Book “Instructinal Design (Conceptual Grounds and Practical Solutions)”] / Иса Хаджиали / Isa Hadjiali
444 – 446: Взаимодействие между история, академизъм и реални практики в социалнопедагогическата дейност
[Interaction between History, Academic and Real Practices in Social-pedagogical Activity] / Пламен Радев / Plamen Radev
447 – 448: Нова книга. Отзив за книгата на проф. д.с.н. Дончо Градев „Властта на малкия човек“ (2015)
[New Book. Presentation of the book „The Power of the Little Man“] / Клавдия Сапунджиева / Klavdia Sapundjieva
570 – 572: Пламен Радев – „Обща дидактика“ / Plamen Radev – “General Didactics” / Коста Герджиков / Kosta Guerdjikov
573 – 582: Ново изследване за българската детско-юношеска литература
[New Research for Bulgarian Juvenile Literature] / Любомир Георгиев / Lyubomir Gueorguiev
583 – 588: Представяне на монографията на Дорена Кароли, „Per una storia dell’asilo nido in Europa tra Otto e Novecento’’
[Dorena Caroli’s Monograph “Per Una Storia Dell’Asilo Nido in Europa tra Otto e Novecento”] / Милка Терзийска / Milka Terziyska
589 – 592: Ново теоретично изследване на играта /
[New Theoretical Study of Play] / Борис Минчев / Boris Minchev
878 – 880: За учителя като компетентен комуникатор /
[The Teacher as a Competent Communicator] / Ангел Петров / Anguel Petrov
CULTURE AND LEADERSHIP IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS /
КУЛТУРА И ЛИДЕРСТВО В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
10 – 24: Организационна култура и лидерско поведение
[Organizational Culture and Leadership Behavior] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
25 – 47: Теоретична рефлексия на училищната култура
[Theoretic Refl ection of School Culture] / Иржи Прокоп / Jiří Prokop
48 – 55: Компетенции на директора на ресоциализираща институция
[Competences of Director of Institution for Social Rehabilitation] / Катажина Мирослав-Навроцка / Katarzyna Miroslav-Nawrockа
56 – 77: Култура и лидерство в образователни институции (Резултати от емпирично изследване)
[Culture and Leadership in Educational Institutions (Results from an Empirical Study)] / Божидара Кривирадева, Bozhidara Kriviradeva
78 – 92: The Selected Aspects of School Culture in Teachers’ Perceptions / Joanna M. Łukasik / Norbert G. Pikuła
93 – 101: Organizational Culture: Theory and Reality / Inna Leonidovna Fedotenko
102 – 115: Особености на организационната култура в образователните институции в Казахстан
[Specifics of Organizational Culture in Educational Institutions in Kazakhstan] / Жанат Бактыбаев / Baktybaev, Zh.
116 – 123: Analysis of Organisational Architecture in Non-Business Organisations for the Purposes of Organisational Development Strategy Design / Snezhana Mojsovska Salamovska
DISCUSSION / ДИСКУСИОННО
804 – 820: Педагогиката – общата дидактика – предметните дидактики – основа на модернизацията на образователната система
[Pedagogy – General Didactics – Specifi c Didactics – Basis of Modernizing the Educational System] / Петър Петров / Petar Petrov
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
263 – 274: Делегираните бюджети в средното образование в България – за и против
[Delegated Budgets in Secondary Education in Bulgaria – Pros and Cons] / Йоана Минова / Yoana Minova
404 – 416: Финансиране на средното образование в Германия и България. Сравнителен анализ
[Financing of Secondary Education in Germany and Bulgaria – Comparative Analysis] / Йоана Минова / Yoana Minova
417 – 428: Инструменти за самооценка в детско-юношеска възраст в психолого-педагогическата и ерготерапевтичната практика
[Self-Assessment Instruments for Children and Youths in Psychological, Pedagogical and Occupational Therapy Practice ] / Лилия Тодорова / Liliya Todorova
429 – 438: За корекционната работа при дисграфията на езикова основа
[About the Correction Work by Dysgraphy of the Lannguage Base] / Лиляна Чобанова / Lilyana Chobanova
708 – 720: Свободата е отговорността за действие [Freedom is Responsibility for Action] / Михаела Войнова / Mihaela Voynova
847 – 856: Социално подпомагане на учениците от професионалните училища в България – исторически опит
[Social Assistance to the Students from the Vocational Schools in Bulgaria – Historical Experience] / Светлана Николаева / Svetlana Nikolaeva
857 – 866: Готовност за ограмотяване
[Readiness to Become Literate] / Екатерина Чернева / Ekaterina Cherneva
1272 – 1296: Образователната система на йемен след 1990 г. (Тенденции и перспективи)
[Educational System of Yemen after 1990 (Trends and prospects)] / Асма Ахмед Абдулла Кашнун / Asma Ahmed Abdulla Kashnoon
EDUCATION DIAGNOSIS / ПЕДАГОГИЧЕСКА ДИАГНОСТИКА
702 – 707 Външното оценяване по български език и литература в IV клас
[The External Rate of Bulgarian Language and Literature in 4th Grade] / Виолета Кюркчийска / Violeta Kyurkchiyska
EXPERIMENTAL RESEARCH / ЕКСПЕРИМЕНТАЛНИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
721 – 730: Предстоящи проблеми с кадрите в сферата на образованието
[Upcoming Issues with Staff Education] / Недялко Колев / Nedyalko Kolev
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
244 – 256: Философия на мениджмънта на класа
[Philosophy of Classroom – Management] / Кристоф Айххорн / Christoph Eichhorn
257 – 262: New System of Teachers’ Professional Development in Kazakhstan Universities / Gulnaz Akhmetova / Gulnar Balakayeva
377 – 386: A Month in the Life of a Teacher. Home and School as the Place of Everyday Experiences of Teachers in Midlife Transition Period / Jiři Prokop / Joannna M. Łukasik
387 – 403: Философия на мениджмънта на класа (Част 2)
[Philosophy of Classroom-Management] / Кристоф Айххорн / Christoph Eichhorn
539 – 549: Educational Leadership and Activities Promoting Development-Oriented Community / Norbert G. Pikuła / Joanna M. Łukasik
GOOD PRACTICES: HEALTHY LIFESTYLE AND SPORT IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS /
ДОБРИ ПРАКТИКИ В ОБЛАСТТА НА ЗДРАВОСЛОВНИЯ НАЧИН НА ЖИВОТ И СПОРТА В ОБРАЗОВАТЕЛНИТЕ ИНСТИТУЦИИ
275 – 285: Иновативни политики и практики в спорта като социални продукти от взаимодействието между местна власт, образователни институции и спортни организации
[Innovative Sport Policies and Practices as Social Products of the Interaction Between Local Authorities, Educational Institutions And Sport Organisations] / Иван Сандански / Ivan Sandanski
286 – 289: Здравословен начин на живот за ученици, родители и учители на 51. СОУ
[Healthier Lifestyle for Students, Parents and Teachers of 51 Secondary School] / Асен Александров / Asen Alexandrov
290 – 291: Турнир по канадска борба [Arm Wrestling Competition] / Д. Евтимова, Е. Павлова, И. Радославова, Б. Иванов / D. Evtimova, Е. Pavlova, I. Radoslavova, B. Ivanov
292 – 296: Ползотворно взаимодействие и партньорство между ЧСОУ „Дрита“ и НСА „В. Левски“ при реализиране на дейности в областта на физическото възпитание и спорта
[Cooperation and Partnership between Private Secondary School and Kindergarten “Drita”
and National Sports Academy “Vasil Levski” in the Implementation of Activities in the Field of Physical Education and Sport] / Ирена Недялкова / Irena Nedyalkova
297 – 301: Детска лятна олимпиада
[Summer Olympic Games for Kids] / Нели Бъчварова, Десислава Дургова / Neli Bachvarova / Desislava Durgova
302 – 309: Здравословно хранене и спорт в 136. ЦДГ „Славия“ – София
[Healthy Feeding And Sport in Kindergarten 136 “Slavia” – Sofia] / Даниела Матеева / Daniela Mateeva
310 – 314: Спортът и туризмът в живота на децата от 137. ОДЗ „Калина Малина“ – София
[Sports and Tourism in Kindergarten 137 “Kalina Malina” – Sofia] / Снежанка Богданова, Росица Генова / Snezhanka Bogdanova, Rositsa Genova
HISTORY AND PHILOSOPHY OF THE EDUCATION / ИСТОРИЯ И ФИЛОСОФИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО
607 – 628: Образователната парадигма на Аристотел / [Aristotle’s Educational Paradigm] / Наталия Витанова / Natalia Vitanova
629 – 652: Възгледите на Петко Славейков за образованието / [Petko Slaveikov Views on Education] / Виолета Атанасова / Violeta Atanasova
HIGHER SCHOOL AND KINDERGARTEN – FOR QUALITY OF EDUCATION SYSTEM /
ВИСШЕТО УЧИЛИЩЕ И ДЕТСКАТА ГРАДИНА – ЗА КАЧЕСТВО В СИСТЕМАТА НА ОБРАЗОВАНИЕТО
895 – 896: Висшето училище и детската градина – за качество в системата на образованието [Higher School and Kindergarten – for Quality of Education System] / Маринела Михова, Даринка Костадинова / Marinela Mihova, Darinka Kostadinova
897 – 904: Същност на игровите технологии в образованието [Essential Features of Play Technologies in Education] / Иван Миленски / Ivan Milenski
905 – 920: Дискусията в урока по литература [The Discussion in Literature Lesson] / Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva
921 – 931: Словеснохудожествено общуване на малкия ученик [Verbal Art Communication of the Young Student] / Мила Гълъбова / Mila Galabova
932 – 942: Учителският професионализъм и празниците в детската градина [Teachers’ Professionalism and the Celebrations in the Kindergarten] / Даринка Костадинова / Darinka Kostadinova
943 – 953: Ролята на игрите с пръсти за развитието на езиковите умения при обучението по английски език в детската градина [The Role of Fingerplays for the Development of Language Skills when Teaching English in the Kindergarten] / Лариса Грунчева / Larissa Gruncheva
954 – 959: Рисунката като средство за себеизразяване на детето от предучилищна възраст [The Drawing as a Means of Self-Expression of Сhildren in Preschool Age] / Елица Александрова / Elitsa Aleksandrovа
960 – 966: Стимулиране на изследователско поведение и математическа компетентност чрез интерактивни педагогически технологии [Stimulating the Behaviour of Research and the Mathematical Competence through Interactive Pedagogical Technologies] / Йорданка Велчова / Yordanka Velchоva
967 – 974: Интерактивна технология за стимулиране на педагогическото взаимодействие „учител – директор“ [Interactive Technologies for Stimulation of the Educational Relationship between Teacher and Headmaster] / Диана Александрова / Diana Aleksandrova
975 – 983: Форми за преодоляване на агресивното поведение при децата в детската градина и в семейството [Forms of Overcoming Aggressive Behaviour in Children While in Kindergarten and at Home] / Костадинка Комитска / Kostadinka Komitska
984 – 990: Иновативни техники в приобщаващото образование при деца от предучилищна възраст [Innovative Techniques in the Inclusive Education of Pre-school Children] / Мариана Иванова / Mariana Ivanova
991 – 995: Аз, ти, ние за правата на децата [Work with Parents for Knowing and Respecting Children’s Rights] / Марина Гунчева / Marina Guncheva
996 – 1001: Подвижните игри с изправителен характер – средство за формиране на правилна стойка у децата от предучилищна възраст [Mobile Games with Correctional Character – Ways of Correct Stand Formation of Preschool Children] / Румяна Симова / Rumyana Simova
1002 – 1005: Спортният празник – желана, емоционална, развиваща и приложима форма в детската градина [Sports Day – Desired, Emotional, Developing and Applicable Form in Kindergarten] / Надежда Горанова / Nadejda Goranova
1006 – 1009: Етнопсихологопедагогически иновативен модел на взаимодействието „дете – учител – родител“ [Ethnopsychological and Pedagogical Innovative Interaction Model “Child – Teacher – Parent”] / Цецка Илиева / Tsetska Ilieva
1010 – 1014: Семейството и детската градина – основни фактори за подкрепяща образователна среда и личностно развите на детето [The Family and Kindergarten – the Main Factors Supporting Educational Environment and Personal Development of the Child] / Капка Станова, Димитрина Митова / Kapka Stanova, Dimitrina Mitova
1015 – 1019: Предучилищната подготовка на „специалното“ дете [Preschool Preparation of a Child with Special Needs] / Клавдия Костова / Klavdia Kostova
1020 – 1024: Приложение на интерактивните методи, техники и подходи в педагогическите ситуации в детската градина [Application of Interactive Methods, Techniques and Approaches in Educational Situations in the Kindergarten] / Миглена Дионисиева / Miglena Dionisieva
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
833 – 846: Университетите за „третата възраст“ в контекста на перманентното образование
[Lifelong Learning – a Basis for Social Integration of Older and Elderly People] / Валентина Василева / Valentina Vasileva
LITERACY – STATE AND PROSPECTS /
ЕЗИКОВАТА ГРАМОТНОСТ – СЪСТОЯНИЕ И ПЕРСПЕКТИВИ
751 – 756: Учителят прави училището
[The Teacher Creates School] / Мариана Мандева / Mariana Mandeva
758 – 766: Как мишката да не изяде книгата – поуките от една педагогическа практика в първи клас
[How the Mouse Not to Eat the Book – Lessons From an Education Practice in First Class] / Мариана Мандева, Диляна Гаджева / Mariana Mandeva, Dilyana Gadzheva
767 – 773: Учителите и родителите – партньори в насърчаването на детското четене
[Teachers and Parents – Partners in Promoting Children’s Reading / Анелия Николова / Aneliya Nikolova
774 – 784: Промяна в стратегиите за учене – път за подобряване четивните умения на малкия ученик
[A Change in Learning Strategies – Way to Improve the Reading Skills of Young Students] / Ренета Минчева / Reneta Mincheva
779 – : Четенето и писането на български език в уроците по „неезиковите“ учебни дисциплини в началния образователен етап
[Reading and Writing in Bulgarian in the „Non-Language” Classes in Elementary Grades] / Диляна Гаджева / Dilyana Gadzheva
785 – 791: Възможности за овладяване на четенето с разбиране от 7 –
11-годишните ученици от ромски етнически произход с помощта на образователния софтуер „Envision“
[Option to Manage Reading with Understanding of 7 – 11-Years Old Students from Roma Ethnic Origin with the Help of Educational Software “Envision”] / Дияна Димитрова / Diyana Dimitrova
792 – 797: Непреднамерено изучаване на официалния български език като втори език в начална училищна възраст – за една езикова ситуация в районите със смесен етнически състав
[Unpremeditated Study of the Offi cial Bulgarian Language as a Second in the Pre-School Age – for a Language Situation in the Regions with Mixed Ethnic Group] / Виктория Стойчева / Viktoria Stoicheva
798 – 803: интеграцията на формални, неформални и информални подходи при лингвометодическата подготовка на началния учител
[About the Integration of Formal and Informal Approaches in Linguomethodical Training of the Primary Teacher] / Васвие Феим Адем / Vasvie Feim Adem
MODERN SCHOOL – REALITY AND CHALLENGES / СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ – РЕАЛНОСТ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
1183 – 1196: Училището като специфична социална институция
[School as a Specific Social Institution] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
1197 – 1212: Участие на общността в управлението на училището – (не)възможното партньорство
[Community Participation in School Management – the (Im)Possible Partnership] / Йонка Първанова / Yonka Parvanova
NON-FORMAL LEARNING AND EDUCATION / НЕФОРМАЛНО УЧЕНЕ И ОБРАЗОВАНИЕ
327 – 335: Отношението „музеи – ВУЗ“ през погледа на студентите
[The Relationship “Museum – University” – Students Views] / Вася Делибалтова, Биляна Гъркова / Vasya Delibaltova, Biliana Garkova
POINT OF VIEW / ГЛЕДНА ТОЧКА
550 – 561: За някои нелепости в нашата училищна педагогика
[About Some Incongruities in our School Pedagogy] / Пламен Радев / Plamen Radev
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
131 – 138: Детето като изследовател и творец – във фокуса на европейските педагогически концепции
[The Child as an Explorer and Creator – in the Focus European Pedagogical Concepts] / Боряна Иванова / Boryana Ivanоva
139 – 146: Проучване на някои страни от физическото развитие на учениците от начална училищна възраст
[Research into some Aspects of Primary Students’ Physical Development] / Крася Каваклова / Krasya Kavaklova
169 – 181: Проблеми на социалната адаптация на пътуващи ученици от малки населени места
[Problems of Social Adaptation of Pupils Traveling from Small Villages] /
Траян Попкочев, Бонка Гергинова, Тереза Карамангалова / Trayan Popkochev, Bonka Gerginova, Tereza Karamangalova
182 – 192: Два съвременни отговора на въпроса: Може ли да се учи чрез съвременно изкуство?
[Two Modern Answers to the Question: Can you Learn through Contemporary Art] / Вася Делибалтова, Десислава Морозова / Vasya Delibaltova, Dessislava Morosova
193 – 207: Устни продуктивни текстове в детската градина – теория и технология
[Verbal-Productive Texts in the Kindergarden – Theory and Technology] / Ганка Янкова / Ganka Yankova
208 – 228: Тревожността в педагогическия процес
[Anxiety in the Pedagogical Process] / Здравка Костова / Zdravka Kostova
229 – 243: Интерактивните методи и похвати на обучение в контекста на конструктивистката образователна парадигма
[Interactive Methods and Techniques of Teaching in the Context of Constructivist Education Paradigm] / Божена Такворян-Солакян / Bozhena Takvorian-Solakian
336 – 359: Синергичен модел за професионално ориентиране и консултиране на деца и младежи със специфични потребности
[Synergetic Model for Vocational Guidance and Counselling for Children and Youth with Specific Needs] / Моника Богданова / Monika Bogdanova
360 – 376: Характерни особености на негативната играчка и познавателни стратегии за преодоляване на отрицателното отношение към нея в представите на децата от предучилищна възраст
[Specific Features of the Negative Toy and Cognitive Strategies for Overcoming of the Negative Attitude to It in the Representations of Preschool Children] / Иван Миленски / Ivan Milenski
463 – 475: Обучение чрез сътрудничество – Селестен Френе и неговата педагогика [Training through Cooperation – Célestin Freinet and his Pedagogy] / Вяра Гюрова / Viara Gyurova
476 – 484: За четенето, писането и езиковото образование на настоящето и бъдещето(I – IV клас) /
[About Reading, Writing and Language Education of Present andFuture (1.- 4. School Year)] / Мариана Мандева / Mariana Mandeva
485 – 496: Оценяване професионалните компетентности на бъдещия социален работник
[Appraisal of the Professional Competencies of Future Social Worker] Искра Петкова / Iskra Petkova
497 – 501: Формиране на комуникативна култура у децата от предучилищна възраст
[Developing Communicative Culture in Preschool Children] / Боряна Иванова / Boryana Ivanova
502 – 511: Развитие на натуралистичната интелигентност чрез природонаучното обучение в началното училище
[Development of Naturalist Intelligence through Primary Science Education] / Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
512 – 521: The Role of Teaching Assistants in Meeting Special Educational Needs at Mainstream Schools / Blagovesta Troeva
522 – 532: За междурелигиозния диалог, обществените нагласи и образователната промяна (Размисли върху една изгубена страница)
[On Inter-Religious Dialogue, Public and Educational Change (Reflections on a Lost Page)] / Румяна Неминска / Rumyana Neminska
533 – 538: Формиране на метапредметни универсални умения у учениците
[Formation of Metasubject Universal Skills in Students] / Христина Петрова / Hristina Petrova
661 – 677: Синергетическо направление в българската педагогика – от систематиката до спецификата
[Synergetic Philosophy of Education on the he Development] / Яна Рашева-мерджанова / Yana Racheva-Merdjanova
678 – 692: Обучението по български език – инструмент за предотвратяване на отпадането от училище
[Teaching Bulgarian Language – a Means of Drop of School Prevention] / Мариана мандева / Mariana Mandeva
693 – 701: Ролята на учителя като аниматор / [Teacher’s Role as an Animatоr] / Анелия Калчева / Aneliya Kalcheva
821 – 832: Проблемът за оценяването в природонаучното обучение в началното училище
[The Issue of Assessment in Primary Science Education] / Иванка Кирилова / Ivanka Kirilova
1213 – 1230: Бъдещите учители и проект „студентски практики“
[The Future Teachers and the “Students’ Practices” Project] / Теодора Вълова / Teodora Valova
1231 – 1235: Аспекти на приложението на играта в ерготерапията
[Aspects of Game Application in Occupational Therapy] / Петя Минчева / Petya Mincheva
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
147 – 152: М:етодическото обединение в детската градина за гражданско образование на децата от предучилищна възраст
[Methodological Union in Kindergarten for the Civic Education of Children from Preschool Age] / Анета Петрова, Яница Бочева / Aneta Petrova Yanitza Botcheva
439 – 443: Един компютър – много възможности
[One Computer – Many Opportunities] / Жечка Стоянова / Zhechka Stoyanova
562 – 569: Формиране на природосъобразен начин на живот при 3 – 4-годишните деца
[Forming a Natural Way of Life in 3 – 4 Year Olds] / Любимка Габрова / Lyubimka Gabrovа
731 – 736: Диагностика на резултатите по „Домашен бит и техника“ чрез използване на тест
[Diagnosis of the Results in Household and Domestic Technique Using a Test / Ваня Петрова / Vania Petrova
867 – 872: Играта и игрово-образователното пространство като процес с позитивно емоционален и творчески коефициент
[The Game and Play Educational Tract as a Process With Positive Emotional and Creative Factor] Калина Върбанова, Анета Момчева / Kalina Varbanova, Aneta Мomcheva
873 – 876: Психогимнастиката за опазване психичното здраве при 5 – 6-годишните деца
[Psychogymnastics for Protecting Mental Health of 5 – 6 Years Old Children] / Любимка Габрова / Lyubimka Gabrovа
1297 – 1303: Иновативен модел на образователна политика на обединено детско заведение
[Innovative Model of Educational Policies of a Kindergarten] Камелия Димитрова / Kamelia Dimitrova
TEACHING THROUGH THE DEVELOPMENT OF INTERCULTURAL COMPETENCE /
ПРЕПОДАВАНЕ ЧРЕЗ РАЗВИВАНЕ НА МЕЖДУКУЛТУРНИ КОМПЕТЕНЦИИ
1236 – 1237: Formation régionale à Sofia : Enseigner en développant la compétence interculturelle / Rennie Yotova
1238 – 1249: Enseigner en développant la compétence interculturelle / Alex Cormanski
1250 – 1255: La publicité et l’interculturel / Armine Grigoryan
1256 – 1264: L’interculturalité dans le système éducatif macédonien / Snezana Petrova
1265 – 1271: Littérature et interculturalité: à l’écoute des échos intertextuels dans la classe de FLE / Marie-Françoise Chitour
UNIVERSITY EDUCATION / УНИВЕРСИТЕТСКО ОБРАЗОВАНИЕ
653 – 660: Образователният процес в Шуменския университет „Епископ
Константин Преславски“ /
[Educational Process in Konstantin Preslavsky University of Shumen] / Снежана Николова / Snezhana Nikolova