ЮГОЗАПАДНИЯТ УНИВЕРСИТЕТ „НЕОФИТ РИЛСКИ“ – НАСТОЯЩИ ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА И ВИЗИЯ ЗА БЪДЕЩЕТО
Проф. д-р Иван Мирчев
Ректор на ЮЗУ „Неофит Рилски“
Проф. д-р Иван Мирчев е роден в Благоевград, златен медалист на Националната хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий“. Магистър по математика на СУ „Св. Кл. Охридски“. Научните му интереси са в
областта на дискретната математика, теория на графите, дискретното оптимиране и новите образователни технологии. В ЮЗУ „Неофит Рилски“ е от 28 години след спечелен конкурс за асистент. Защитава док-
торат в областта на отделимите множества. Доцент (1995), професор (2007). Има повече от 100 публикации в специализирани научни издания у нас и в чужбина. Автор е на 12 учебника по висша математика, няколко монографии и ръководства за решаване на задачи, научен ръководител и съставител на четири сборника. Специализира в Маастрихт, Белгия, Санкт Петербург и два пъти в Лондон. Два поредни мандата е зам. ректор по акредитация, информационна инфраструктура и издателска дейност. Ръководи Катедрата по информатика и е директор на Университетското издателство „Неофит Рилски“.
ОТ НАЦИОНАЛНА ИДЕНТИФИКАЦИЯ КЪМ АМБИЦИОЗНИ ЦЕЛИ
Доц. д-р Маргарита Колева
декан на Факултета по педагогика
ЮЗУ „Неофит Рилски“
Годината е 1975-а. В Благоевград е открит Педагогически филиал на СУ „Св. Климент Охридски“ с две специалности – „Предучилищна педагогика“ и „Начална училищна педагогика“. Предстои обучение на студенти за детски и начални учители с цел придобиване на висше педагогическо образование.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
НЕОФИТ РИЛСКИ – ПАТРИАРХ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И КНИЖОВНИЦИ
Доц. д-р Невена Филипова
ЮЗУ „Н. Рилски“
В своята 13-вековна история българският народ неведнъж се е изправял пред събития, които са с решаващо значение за утвърждаването му.
Съдбовно значение за духовното му развитие има появата на новото българско училище през епохата на Възраждането. Духовните процеси у нас през тази епоха се отличават с изключителен национален заряд, свързан с цялостния духовен облик на българското общество. Формиращата се българска възрожденска интелигенция се отличава със сложна и многообразна идейна характеристика. „Като цяло тя отразява преходния характер на процесите и е резултат от твърде сложно взаимодействие на много обективни
и субективни, базисни и надстроечни фактори.
ПРИНЦИПИ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА (ИСТОРИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКИ СИНТЕЗ)
Проф. дпн Йордан Колев
Historical and pedagogical analysis of classical ideas on the principles of interactions in educational environment shows that the conceptual pedagogical heritage dominates the perception of the child and teacher (adult) as equal entities that need to cooperate together in learning and self-development.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ОБРАЗОВАНИЕ В ПОСТМОДЕРНОСТ
Доц. д-р Траян Попкочев
The presented paper treats some questions appearing when we attempt to analyze the education in the light of the postmodern ideas and perceptions. The complicated ways of interaction between the modernity and the post modernity on the one hand, and the education content and technologies on the other, has been proved so far. This interaction, refl ecting on these two educational system key components – content and technologies, is based not only on the infl uence of some modern concepts, but it is also a result of the educational specifi cs. For the moment the solutions have been seen only as separate units of aims and means.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
ПОЛИФУНКЦИОНАЛНА ИДЕНТИФИКАЦИЯ НА ФИЗИЧЕСКОТО ВЪЗПИТАНИЕ (ОБРАЗОВАНИЕ) (КАУЗАЛНО-ДЕДУКТИВЕН АНАЛИЗ)
Проф. дпн Кирил Костов
Въведение
Природата е заложила двигателната активност да бъде основен градивен фактор в модела на човешкото развитие и усъвършенстване. В съвременните условия на живот обаче този модел, създаден от еволюцията, започва драматично да се променя. Хипокинезията, настанила се трайно в живота на хората от всички възрасти, води след себе си отрицателни последици за тяхното здраве. Особено негативно е влиянието на обездвижването върху растящия детски организъм. В тази връзка надеждите за положителна промяна още от най-ранна училищна възраст основателно се свързват с физическото възпитание като специфично биосоциално явление, спортно-педагогически процес и дейност с многофункционална
и интегративна същност.
ДЕТЕТО В СОЦИАЛНИЯ СВЯТ: СОЦИОКУЛТУРНИ АКЦЕНТИ И ПЕДАГОГИЧЕСКИ РЕШЕНИЯ
Доц. д-р Маргарита Колева
The challenges of the child in a preschool in the contemporary public space alter the specifi cs of its childhood, creates needs and problems that have no analogue in the childhood of the past generations. In this sense, the successful place of the child’s social world is associated with the humanization of the “space of childhood,” the messages from the social environment, the formal and informal communication, the consumed social learning, the paradigm, oriented to the process of achieving these goals and not to the purposes of these.
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
КОНЦЕПЦИЯ ЗА СЪЗДАВАНЕ НА ТЕХНОЛОГИЧЕН МОДЕЛ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА КОМПЕТЕНТНОСТИ У БЪДЕЩИТЕ УЧИТЕЛИ ЗА ИДЕНТИФИКАЦИЯ И РАЗВИТИЕ НА НАДАРЕНИ ДЕЦА
Проф. дпн Добринка Тодорина
Amongst the priorities of the 21st century is the turning of Europe into ‘the most competitive and dynamic economic knowledge-based space in the world.’ Thus, the contemporary educators need to be equipped with a wide range of competences among, including the competence of identifying gifted children.
Therefore on the basis of the studying of both theory and practice, an adequate technological model will be developed and applied in university teaching. The model consists of 2 modules for training, which include variants and varying characteristics.
ИНТЕРАКТИВНИТЕ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕ ПРИ ОВЛАДЯВАНЕ НА МАТЕМАТИЧЕСКИТЕ ЗНАНИЯ В НАЧАЛНИТЕ КЛАСОВЕ
Доц. д-р Ангелина Манова
През последните години интерактивните методи на обучение намират все по-широко място както в учебния процес, така и в публикациите на педагозите (дидактици и методици). В една част от тях се разглеждат въпроси с практико-приложен характер [2; 4; 5], а в друга [1; 6] акцентът пада върху
разкриване същността, спецификата и организацията на тези методи. Предлагат се и различни класификации.
ЕСТЕТИЧЕСКО ВЪЗПИТАНИЕ НА ДЕЦАТА ОТ ПРЕДУЧИЛИЩНА ВЪЗРАСТ
Проф. дпн Елка К. Янакиева
Проблемът за организацията на предметно-пространствената среда, заобикаляща детето, е един от най-съвременните в теорията и практиката на предучилищното възпитание. Той се решава от общоприетите позиции защото през този период от живота на човека стоят особени задачи, към които не можем да подхождаме с оценки и цели, които са присъщи на по-късните периоди от развитието на личността.
Затова и психологическият дизайн в теорията за естетическото възпитание следва да разработи идеи, които с най-голяма пълнота могат да отговорят на психическите потребности именно на децата от тази възраст. Ние считаме, че психологическият дизайн на предметно-пространствената среда трябва да бъде анализиран като един от факторите, съдействащи за общото развитие на личността с нейния субективен
свят и субектни характеристики.