Ива Григорова
СУ „Васил Левски“ – Елин Пелин
https://doi.org/10.53656/voc22-452stem
Резюме. STEM е акроним в образованието, който означава наука, технология, инженерство и математика, но STEM обучението се простира отвъд тези технически области и е неразделна част от ежедневието ни.
През последните години значението на STEM обучението в класната стая за подготовката на съвременните ученици за тяхната реализация в бъдеще е голямо, но то ще нараства все повече и е важно да бъде въведено още в ранна училищна възраст. Целта на тази статия е да покаже как технологиите и игровизацията успешно се вписват в учебния процес на учениците от начален етап на образованието, за да развият умения, от които ще се нуждаят в бъдеще и в живота си извън класната стая.
В резултат на технологичния прогрес и разширяването на границите на изкуствения интелект технологични ресурси, каквито са програмируемите играчки, стават все по-умни и все по-достъпни за потребителите, което ги прави мощен инструмент в ръцете на съвременния учител. С тяхна помощ в съчетание с игровия подход при преподаването на теми от областта на STEM науките децата в тази възраст много бързо, подсъзнателно и без особени усилия развиват своята креативност, логическо и алгоритмично мислене. Възможностите, които това съчетание ни дава, са неограничени и позволяват на учениците по забавен и разбираем начин да се докоснат до нови и нови дълбини на света, който ги заобикаля, стимулира любопитството и интереса им в областта на STEM науките и ги прави по-подготвени за неизвестностите на бъдещето. Това е ефективен начин да вдъхновим децата да правят иновации в зряла възраст.
Ключови думи: креативно мислене; алгоритмично мислене; програмируеми играчки; обучение в детска възраст; роботика; компютърно мислене; образователни иновации; развитие на умения; активно обучение